Бінарний урок "Фізика і мистецтво"

Про матеріал
Бінарний урок "Фізика і мистецтво" Мета уроку:Поглибити знання учнів про фізичні явища, реалізовувати наскрізну змістовну лінію: показати яким чином використовуються досягнення фізики у створенні та збереженні творів мистецтва; розкрити властивості світла, які застосовуються при створенні світових шедеврів мистецтва, зокрема художником Леонардо да Вінчем.
Перегляд файлу

 

Бінарний урок фізики та мистецтва у 11 класі

                                                                            Учителі:  фізики       Антонова Е.Г.

                                                                                             мистецтва  Попова І.М.

Тема: «Фізика та мистецтво»

                                               Епіграфи: Наука і мистецтво так само тісно         пов'язані між собою, як легені і серце.

                                                                                                            Л.М. Толстой

                                            Вивчайте науку мистецтва і мистецтво науки.

                                                                                                  Леонардо Да Вінчі

Мета: Поглибити знання учнів про фізичні явища,  реалізовувати наскрізну змістовну лінію: показати яким чином використовуються досягнення фізики у створенні та збереженні творів мистецтва; розкрити властивості світла, які застосовуються при створенні світових шедеврів мистецтва, зокрема художником Леонардо да Вінчем. Виховувати гармонійно розвинену особистість.

Тип уроку: Урок поглиблення знань.

Обладнання: Портрети відомих художників, фотокопії їхніх картин, проектор, комп’ютер, презентація до уроку.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

                                                    Слайд№1

Учитель мистецтва: Фізика і мистецтво... Здається, вони несумісні. Однак це не так і сьогодні ми спробуємо це довести. Представники мистецтва, інколи самі цього не знаючи, використовують для своїх творінь фізичні закономірності.

Учитель фізики: А фізики люблять і цінять мистецтво, яке збуджує їхню творчу думку, надихає і допомагає пізнати таємниці природи.

Учитель мистецтва: Для того, щоб показати зв'язок науки та мистецтва, ми пропонуємо попрацювати в командах. На цей час ви всі уже визначились, хто з вас мистецтвознавці, а хто фізики, та зайняли свої належні місця.

Учитель фізики: Хочемо вас познайомити з нашими експертами, які будуть слідкувати за нашою роботою і допоможуть розібратися у складних питаннях: Експерт з науки та експерт з мистецтва, вам слово. (експерти читають вірші)

Експерт з науки:

Ми живемо в безмежному світі

Від Галактик – до мікрочастин.

Від зірок, що в небесній блакиті –

 До Землі, до людей, до машин.

 

Світ молекул і атомів – мікро.

Макро світ – це планети і ми.

Мега – світ різних зоряних скупчень

Що зібрались в небесній пітьмі.

 

Шлях тернистий до вивчення світу

Прокладають людині знання,

Відкривають їй нові орбіти

До природних таїн пізнання…

 

А щоб все це нам пізнати 

треба фізику вивчати.

(Автор: J. G. (Джей Джи)

Джерело: https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-fiziku/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua)

 

Експерт з мистецтва:

 

В тобі, мистецтво, у тобі одному

Є захист: у красі незнаних слів,

У музиці, що вроду, всім знайому,

Втіляє у небесний перелив;

 

В тобі, мистецтво, — у малій картині,

Що більша за усей безмежний світ!

Тобі, мистецтво, у твоїй країні

Я шлю поклін і дружній свій привіт.

 

Твої діла — вони одні нетлінні,

І ти між квітів — найясніший квіт!

 

І не потрібна фізика для того,

щоб твоя краса постійно радувала світ.

(Максим Рильський . «Мистецтво»)

 

Учитель фізики: Тож починаємо дискусію. Згадаємо видатних людей, які поєднали в собі  мистецтво і науку.

 

 

Слайд №3

УЧИТЕЛЬ

ФІЗИКИ

МИСТЕЦТВОЗНАВЦІ

Показати зв'язок фізиків та мистецтвознавців

(демонструються слайди видатних діячів мистецтва і науки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Учитель мистецтва:

Проблема «фізиків і ліриків» хвилює людей давно. У XV столітті в Італії жила людина, ім'я якої шанують зараз у всьому світі. Це Леонардо да Вінчі.

Слайд №5

3.Учитель фізики: Досі відбуваються суперечки, хто він: художник чи вчений? Що на це скажуть фізики?

5.Учитель мистецтва:

А що нам скажуть  мистецтвознавці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №15

Учитель фізики:

Що таке СВІТЛО, і як його розуміють фізики та лірики?

 

 

12.Учитель мистецтва: Леонардо першим почав писати картини маслом, створивши нову сторінку в історії живопису. Значення його вкладу розкривається поступово. Деякі особливості його мистецтва не до кінця усвідомлені навіть сучасною наукою. Давайте послухаємо думку доктора мистецтвознавства МДУ ім. М. Ломоносова Марини Свідерської.(перегляд відеоматеріалів)

Слайд №17

 14.Учитель мистецтва: Наші юні художники сьогодні теж попрацювали. Розкажіть нам, будь ласка, про техніку виконання вашої роботи.

Слайд №18

Слайд №19

 

16.Учитель фізики:

Шановні фізики вам напевно неважко буде доказати «лірикам» просту істину- утворення напівтіні.

18. Учитель фізики:

Не було би ні тіні ні півтіні, якби не було світла і законів його поширення.

Адже, світло – це дивовижне та одне з самих цікавих природних явищ, яке вивчає розділ фізики «Оптика»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Учитель мистецтва:

Кожна картина Леонардо-це шедевр. Та найвідомішою картиною вважають саме «Мона Лізу». Протягом 500 століть про неї написано мільйони слів у різних дослідженнях мистецтвознавців, істориків,літераторів.

 

23. Учитель мистецтва: багато таємниць  має ця картина. Давайте подивимося цікавий відеосюжет.

(відеосюжет про погляд  Джоконди)

 

24. Учитель фізики:

Уже з огляду лише однієї картини – ми бачимо яке це велике багатство. Тому ці шедеври потрібно уміти зберігати, вивчати, можливо навіть деколи реставрувати, і для цього існують фізичні методи дослідження картин.

26. Учитель мистецтва:

Для самого Леонардо да Вінчі мистецтво і наука були пов'язані нерозривно. Живопис він розумів як універсальну мову (подібно математиці у сфері науки), в якій втілені пропорції та перспективи виявлення розумного початку, який царює в природі.

27. Учитель фізики:

Як учений та інженер Леонардо да Вінчі збагатив проникаючими дослідженнями майже всі сфери науки того часу, розглядаючи свої замітки і малюнки як підготовку до гігантської енциклопедії людських знань.

28. Учитель мистецтва: Отже, ми сьогодні плідно попрацювали. Звертаємося до наших експертів. Яка ж відповідь на запитання: «Що важливіше: наука чи мистецтво?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Альберт Ейнштейн у хвилини відпочинку грав на скрипці.

3. Лев Ландау любив читати вірші Лермонтова і Байрона.

landau_l_d_01

Слайд №4

 5. Макс Планк і Вернер Гейзенберг були чудовими піаністами.

Max Planck (1858-1947).jpg  

7. Винахідник першого в Європі ядерного реактора Ігор Курчатов часто відвідував симфонічні концерти і за три дні до смерті слухав «Реквієм» Моцарта в консерваторії

Курчатов.

8. Людвіг Больцман дуже влучно сказав: «Тим, ким я став, я зобов'язаний Міллеру. Без нього міг бути людиною з тією ж бородою і формою носа, як у мене, але це був би не я. Другою людиною, яка мала на мене такий вплив, був Бетховен».

Boltzmann2.jpg

 

 

 

4. Учень: Леонардо – вчений, винахідник, анатом, натураліст, механік, дослідник, ботанік, інженер, гідротехнік, математик.

Слайд №6

Слайд №7

Слайд №8

Слайд №9

Слайд №10

Слайд №11

Слайд №12

 

 

9.Учень:Так,вчений захоплювався проблемами оптики і техніки. Він не був задоволений тим, що було відомо з цих питань науки. Леонардо прагнув визначити, які процеси відбуваються в оці людини, і в результаті його досліджень з'явилася теорія зору, дуже близька до сучасної; , вона надзвичайно цікава! Зошит з усіма своїми висновками вченого з оптики дійшов до нас

Слайд №16

10. Учень: А чи відомо вам, що око це оптична система, зоровий аналізатор, яке містить фізичне тіло –лінзу. (демонстрація макету ока)

Картинки по запросу "око як оптична система фізика презентація"

Картинки по запросу "око як оптична система фізика презентація"

 

 

 

 

 

 

17. Дослід з утворення  півтіні

 

                        

                           

Картинки по запросу світлові явища

19. Учень: Дійсно, світло... прекрасне і цікаве явище, роль якого в мистецтві дуже важлива. Художник повинен уміти створити в картині психологічно правильне розуміння свого замислу для глядача. Для цього він повинен добре знати закони сприймання світла, утворення тіні і півтіні. Якщо, наприклад, художник зображає пейзаж, який освітлений сонцем, то затемнені місця можна передати дуже приблизно, бо і в натурі ці деталі розрізнити важко.

Айвазовський «Ранок на морі»

 Якщо пейзаж дано в місячну ніч, то місяць повинен бути дуже світлий і різко виділятися на темному тлі. . Саме Леонардо да Вінчі відкрив, що місяць відбиває сонячне світло від Землі і тому світиться сам.

Картина « Ніч» Івана Айвазовського

Незнання таких закономірностей проводить до викривлення зображень дійсності   

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

25. Учень: Фізики мають різну апаратуру, яка допомагає фахівцям виявити долю і стан шару фарби картини, не доторкаючись до картини. Для цього є кілька методів.

Перший — метод наукової фотографії в ультрафіолетових променях, який дозволяє «розглянути» яких ділянок полотна доторкався чужий пензель, які фрагменти написані заново.

 Другий — фотографування в інфрачервоних променях, який дає можливість побачити полотно без шару лаку і скласти уявлення про стан верхніх шарів фарби, прояснити написи.

Насамкінець, третій — рентгенографія. Рентгенівські промені, пронизуючи картину, дають можливість вивчати глибокі й найстаріші шари живопису, при цьому на фотоплівці фіксуються і тріщини в шарі фарби. Для дослідження картини роблять рентгенограму. Для дослідження техніки живопису використовують макро - і мікрофотографію.

Цінними методами дослідження картин є спектрофотометрія і калориметрія, які дають можливість визначити коефіцієнти поглинання і відбивання світла, яскравість і кольорову гаму картин.

   

 

 

 

 

вірш «Спектри» Віталія Савченка:

http://im4-tub-ua.yandex.net/i?id=583063120-57-72&n=21

Сім основних кольорів із веселки,

Дружно шикують веселий наряд:

Зверху червоний, оранжевий нижче,

Жовтий, зелений, і знов світлопад...

 

Плавно спливає зелений в блакитний,

Синій в підмогу приходить йому.

А фіолетовий колір спокійний,

Тихо ладнає найнижчу дугу.

 

Світло — це хвилі електромагнітні,

У кожного кольору хвиля своя.

Світло від Сонця — то хвилі сукупні,

Їх розділяє краплиста роса.

 

Кожна краплина породить веселку,

Безліч краплинок — велику дугу.

В ній все багатство суцільного спектра,

Білого світла, що нищить пітьму.

 

Призму тригранну візьми на долоню,

Сонячний промінь на грань наведи,

І на стіні свого рідного дому,

Знову побачиш ти спектр без води.

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=430000181-09-72&n=21

 

Цікаві думки видатного вченого, мислителя та митця:

1. Хто не карає зла, той сприяє йому.

2. Хто в страху живе, той і гине від страху.

3. Хто не цінує життя, той не заслуговує на нього.

4. Залізо іржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода гниє або на холоді замерзає, а розум людини, не знаходячи собі застосування, чахне.

5. Краще померти, ніж бути в неволі.

6. Противник, який розкриває ваші помилки, набагато корисніший, ніж друг, який приховує їх.

7. Хто може йти до джерела, не повинен йти до глека.

8. Ображаючи іншого, ти не дбаєш про самого себе.

9. Будь-яку перешкоду треба долати завзятістю.

10. Жалюгідний той учень, який не перевершує свого вчителя.

11. Ніщо не можна ані любити, ані ненавидіти, перш ніж не маєш про це ясного уявлення.

12. Устриці повністю розкривають раковини в повний місяць; краб, бачачи устрицю, кидає всередину її камінчик або водорість, так що устриця не може знову зімкнутися і стає здобиччю краба. Така доля тих, хто занадто багато відкриває рот і тим самим віддає себе на милість слухача.

13. Там, де бракує розумних доводів, їх замінює крик.

14. Ніщо так не зміцнює авторитет, як мовчання.

15. Той, хто йде за ким-небудь, ніколи не прийде першим.

16. Хто сперечається, посилаючись на авторитет, той застосовує не свій розум, а скоріше пам'ять.

 

 

2. Видатний композитор Олександр Бородін все життя вважав себе хіміком. Мав звання  ад’юнкт – професора академії, написав 40 наукових робіт. 

 4. Український скульптор Олександр Архипенко   створив архипентуру – пристрій, що дозволяв рухатися рисункам, створеним з оргскла. За цим принципом зараз працюють рекламні білборди з мінливими зображеннями.

6. Михайло Булгаков  здобув освіту лікаря і довго займався медичною практикою. Проте саме письменницька праця. якою він займався у вільний час, принесла світову славу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Учень:

Леона́рдо да Ві́нчі — видатний італійський художник, живописець, скульптор, архітектор, письменник, музикант, один з найбільших представників мистецтва Високого Відродження.

 

Слайд №13

6. Учень: Леонардо - художник. Вын постійно малював і записував. До нас дійшло близько семи тисяч сторінок, вкритих записами чи малюнками художника.Сотні малюнків та картин Леонардо  свідчать про пильне й уважне вивчення художником натури. Його картини – це гігантська галерея типів людей у всьому різноманітті його почуттів і дій. І в цьому сила і чарівність живопису Леонардо Він замальовує обличчя, що сподобалися йому.  

Слайд №14

Пейзажі, рослини, фігури тварин у поєднанні з людиною утворюють найдокладніші етюди та композиції. Леонардо схиляється перед  дивною красою природи.

  Пейзаж на «Портреті молодої жінки з ялівцем"

Леонардо да Вінчі - Благовіщення - пейзаж (фрагмент)

7. Учень: . Відповідно до визначення Леонардо, мистецтво (і особливо живопис) — це наука, більш того, навіть “королева наук”, тому що вона не тільки дає знання, але і “передає його всім поколінням в усьому світі”

8. Учень. Серед усіх мистецтв Леонардо ставив на перше місце малярство. Він вважав, що світ пізнається через почуття, а очі — володарі почуттів, «Око, — писав він, — є вікно людського тіла, через яке людина дивиться на свій життєвий шлях і насолоджується красою світу».

   11.Учень:Леонардо боявся плину часу. Він вважав, що час знищує всі речі, «пожирає їх твердими зубами років». Око сприймає лише те, що народжується перед ним у дану мить. До Леонардо окресленість предметів у картині набувала вирішального значення. Лінія панувала в ній. Леонардо покінчив із самодостатньою владою лінії і назвав цей переворот у малярстві «пропаданням обрисів».

13.Учень:«Серпанкова світлотінь» Леонардо — це ніжне півсвітло з м'якою гамою тонів. Світло й тінь не повинні бути різко розмежовані, тому що їхні межі у більшості випадків нечіткі. Світлотінь, обриси, які щезають, вважає Леонардо, є головним у малярстві.

15.Учень: Ця акварельна техніка називається «По мокрому».(фарба накладається на мокру поверхню аркуша в повний тон) - ось як раз тут ми і можемо спостерігати дифузію в повну її силу, чим більше води -тим сильніше розтікається фарба (як відомо, дифузія відбувається швидше в рідкому стані, ніж в твердому).

 Також ми спостерігаємо змішування одного кольору з іншим, що  сприяє передачі світлотіні на полотні.

20. Учень:

Талановиті художники, знаючи закони природи, а отже — фізику, досягають надзвичайних ефектів. Якщо художник уміло поєднує яскраве світло і глибоку тінь, а також півтони, там, де світло поступово переходить у тінь, то він може добре передати об'ємність людей і предметів, створити враження їхньої безпосередньої близькості до глядача. У мистецтві це називається світлотінню. Світлотінь підсилює наочність і емоційну дію картини. Саме таким художником був Леонардо да Вінчі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. Учень:  Є відомості, що Мона Ліза була жінкою багатого флорентійця Франческо дель Джокондо. Коли Леонардо писав її портрет, він запрошував музикантів, які грали на лірі, щоб підтримати веселий настрій моделі. Леонардо намагався досягти у цьому полотні найбільшої довершеності. Композиція картини проста і зрозуміла, завершена і гармонійна. Контури не щезли, але пом'якшені напівсвітлом. Все живе і міниться в її постаті, як саме життя. А на її обличчі грає усмішка, яка притягує глядача. Що означають цей погляд, ця усмішка? Ми бачимо в них і мудрість, і лукавство, і зверхність, і знання якоїсь таємниці. Ця жінка ніби знає те, що іншим недосяжно. Ніхто із художників не зміг повторити цієї посмішки.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Висновки:

Експерт з фізики:. У кресленнях Леонардо, виконаних найтоншими, витонченими лініями, зі штрихуваннями, передається світлотінь, а  поруч із зображеннями машин і окремих деталей зустрічаються начерки для картин.

Експерт з мистецтва: Його мистецтво невіддільне від науки і техніки навіть на папері. Художник, який був інженером на полотні і інженер, який був художником і розумів, що навіть у верстаті і в правильному вирішенні завдання може полягати краса.

Експерт з фізики:. Мистецтво і наука – невід’ємні частини сучасного життя людини, адже перше розвиває в нас почуття прекрасного, а завдяки розвитку науки з’являються необхідні речі: інтернет, ліки від раку та СНІДу, екологічні види палива і т.д ..

Експерт з мистецтва: Ми не можемо існувати рівноцінно як без науки, так і без мистецтва. Завдяки науці людство відкриває нові можливості і вдосконалює світ, в якому ми живемо. Але якою б це був світ без тієї сили мистецтва, яка оздоблює наше життя прекрасними відтінками? Наука і мистецтво – два невід’ємних компоненти навколишнього світу, ніяк що не виключають один одного і дуже потрібні  сучасній людині.

Учитель фізики: Сьогодні ми почули багато цікавого й корисного на уроці, вислухали безліч аргументів, думок, доказів. Без науки і без мистецтва неможливо уявити життя сучасної людини. Так, саме людина – найвища цінність нашої цивілізації.  І створення цілісного уявлення про феномен людини неможливо перш за все без фізики…

Учитель мистецтва: Але ж не треба забувати, що мистецтво  надихає людину на добрі справи та служить невичерпним джерелом натхнення для кожної  людини…

 Розглянувши наукові та мистецькі досягнення Леонардо, хочеться зауважити, що він був гарним музикантом, любив співати,  грав на лірі. Коли в суді Мілана розглядалася справа Леонардо, він фігурував там саме як музикант, а не як

художник чи винахідник. Згадаємо слова героя фільму відомого українського режисера, актора, нашого земляка   Леоніда Бикова «В бій ідуть одні «старі» : «Все проходить, а музика – ВІЧНА!!!»

Тому пропонуємо завершити урок гарною піснею.

  (пісня О. Мітяєва – «Изгиб гитары желтой».)

Бринить гітара тихо

І жевріє багаття,

А з неба ясні зорі

Зглядаються на нас...

Сідаймо всі до гурту

І заспіваймо, браття, –

Нехай в акорді лине

Легкий і добрий час.

 

В небесній круговерті

Дзвенять-сміються зорі,

Поглянемо угору –

Забудемо про все!

Як добре, що ми разом –

У радості і в горі,

А завтра свіжий вітер

Нас далі понесе!

 

  Учень читає вірш «Спектри» Віталія Савченка:

Особливий інтерес у Леонардо був до всього, що можна побачити, що зв’язано із зором, тому у вивченні оптики він багато в чому обігнав своїх сучасників. Він знав, що зорові образи на роговиці ока проектуються в переверненому виді, і перевірив це за допомогою винайденої ним камери-обскури. Оптичні ілюзії його заворожували. Деяким з них він дав пояснення, придатні і сьогодні. На відстані яскраво освітлений предмет здається більше, ніж освітлений слабко: Леонардо зауважує, користаючись тими ж точно термінами, що і сучасний учитель фізики, що “кут падіння завжди дорівнює куту відображення”. Створюючи інструмент для виміру інтенсивності світла, Леонардо намалював фотометр, не менш практичний, ніж той, котрий був запропонований американським ученим Бенджамином Румфордом три століття по тому. Постійно досліджуючи тінь, Леонардо відкрив феномен місячної тіні і півтіні; йому був знайомий такий предмет, як окуляри, і в старечому віці він, мабуть, сам їх виготовляв для себе. Але у всіх цих випадках Леонардо готовий був продовжувати свої спостереження, — якщо дозволити собі не занадто вдалий каламбур, — не далі, ніж бачить око. Він не систематизував і не прагнув сформулювати всеосяжних принципів.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
1350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку