Бінарний урок математика-українська література. "В гостях у казки". 5 клас

Про матеріал

Урок-казка для учнів 5 класу.

Математика: Узагальнення знань учнів з тем “Ділення натуральних чисел", “Ділення з остачею"

Українська література: Народні казки. Тематика народних казок, їх різновиди. Добро і зло у казці

створений з метою поглибити знання учнів про казки; навчити учнів оцінювати вчинки героїв; удосконалювати навички виразного читання, вміння висловлювати власні міркування про зміст казки; розвивати логічне мислення; виховувати любов до слова; виховувати бажання творити добро, жити чесно, та любов до рідної землі.

узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з тем “Ділення натуральних чисел", “Ділення з остачею"; закріпити навички розв'язувати задачі і вправи на ділення з натуральними числами; виховувати математичну грамотність, почуття колективізму та відповідальності, доброзичливості; розвивати вміння застосовувати знання в нестандартній ситуації, пізнавальну активність, інтерес до предмета

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Математичне лото

  1.                   3003:39; 
  2.                   102:17 + 300:25;
  3.                   1 019 + (82 – 784 : 14) · 7;
  4.                   43 + 27 · 18 : 9;
  5.                   х : 13 = 10;
  6.                   120 : х = 40;

 

Завдання від Баби Яги

  1. Остача від ділення числа 83 на 9 дорівнює
  2. На яке число потрібно поділити 94, щоб остача дорівнювала 4, а неповна частка – 5

 

Задача

Шлях, пройдений казковою країною дорівнює 456 км.  Летючий корабель рухається із швидкістю 152км/год, чоботи-скороходи із швидкістю 114 км/год. Рухаючись, яким транспортом подорож триватиме швидше?

 

Математичне лото

  1.                   3003:39; 
  2.                   102:17 + 300:25;
  3.                   1 019 + (82 – 784 : 14) · 7;
  4.              43 + 27 · 18 : 9; 
  5.              х : 13 = 10;
  6.              120 : х = 40;

 

Завдання від Баби Яги

  1. Остача від ділення числа 83 на 9 дорівнює
  2. На яке число потрібно поділити 94, щоб остача дорівнювала 4, а неповна частка – 5

 

Задача

Шлях, пройдений казковою країною дорівнює 456 км.  Летючий корабель рухається із швидкістю 152км/год, чоботи-скороходи із швидкістю 114 км/год. Рухаючись, яким транспортом подорож триватиме швидше?

 

 

Перегляд файлу

Бінарний урок. Українська література та математика. 5 клас

«В гостях у казки»

(Математика: Узагальнення знань учнів з тем Ділення натуральних чисел, Ділення з остачею

Українська література: Народні казки. Тематика народних казок, їх різновиди. Добро і зло у казці)

Мета: -  поглибити  знання учнів про казки; вчити учнів оцінювати вчинки героїв; удосконалювати навички виразного читання, вміння висловлювати власні міркування про зміст казки; розвивати логічне мислення; виховувати любов до слова; виховувати бажання творити добро, жити чесно, та любов до рідної землі.

  • узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми; закріпити навички розв’язувати задачі і вправи на ділення з натуральними числами; виховувати математичну грамотність, почуття колективізму та відповідальності, доброзичливості; розвивати вміння застосовувати знання в нестандартній ситуації, пізнавальну активність, інтерес до предмета

Обладнання: виставка казок, аудіозапис мелодій та казок, комп’ютер, декорації, карта маршруту подорожі, ілюстрації до казок, чарівні герої.

Тип уроку: узагальнення та систематизації набутих знань.

Епіграф:


 І хто б там що не говорив,

 а згине зло і правда переможе.

/Л. Костенко/

Математика цікава тоді,

коли живить нашу винахідливість

 і здатність міркувати        /Д. Пойа/


 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Створення емоційного настрою уроку.

Звучить музика

Пояснення епіграфів уроку.

Вчитель літератури:

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати

Кличе в подорож дзвінок.

А що ми будемо робити?

А що ми будемо читати?

Ви можете усі сказати,

Як спробуєте ребус відгадати.

(Казка)

 

Казка – мудрість людства, найдавніша і найдосконаліша скарбниця знань. Казка… Лагідна колиска дитинства. З нею вийшло все людство. З віку в вік, з покоління в покоління зоріли зацікавлені дитячі оченята на цей дивовижний світ, знайомлячись із ним через бабусину казку. Затамувавши подих, тулилася дитина маленьким тільцем до мами, слухаючи казку, блукаючи по незнаних світах, пізнаючи добро і зло.

Вчитель математики: А казки були різні-прерізні. Про Курочку рябу, про Котика-воркотика, про Лисичку-сестричку. Росло дитятко, і разом із ним підростали казки. І ось уже в уяві постає прекрасна фея, яка одягає на бал Попелюшку, по темних лісах блукає царівна, втікаючи від лютої мачухи, а маленькі ельфи приймають до свого товариства лагідну Дюймовочку.

Вчитель літератури: А ще пізніше приходять легенди рідного краю, які допомагають пізнати минуле, дізнатися з якого роду-племені ми походимо, хто наші предки, яка їхня культура, звичаї, мова.

Вчитель математики: Наша Україна багата казками, легендами, піснями, оповідками.

Вчитель літератури: Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати країною казок і в цьому нам допоможе Дід-Всевід, який має багато таємниць, котрі ми повинні розгадати. Тому, подорожуючи, ми будемо змагатися в знаннях між командами як літератури так і математики.

Вчитель математики:  Отож, діти, жив був маленький хлопчик, який потрапив у країну казок. Ішов він, ішов, коли дивиться - посеред шляху камінь стоїть. (хлопчик іде до каменя). Коли дивиться - від каменя йдуть дороги: одна праворуч, а друга ліворуч.  А на тому камені щось написано; підійшов прочитати. Наліво підеш – відпочивати будеш, не вчитися; направо  підеш – працювати будеш, вчитися. І сказав тоді хлопчик:

(Рольова гра. Вірші у виконанні учнів)

Учень 1.

Куди ж мені іти?

Література - нелегка наука.

Вчить вірші і читати казки –

Це для мене справжнісінька мука.

Я не хочу цим шляхом іти,

Та й математики шлях - справжня мука,

В ній немає живої краси.

Це важка, нецікава наука.

В ній лиш цифри і формул ліси,

Краще вчити нічого не буду:

Ні задач, ні казок, ні віршів -

Всі науки я разом забуду.

Шлях легкий вибрать я захотів.

 

Учень 2.

Зрозумій ти неправий, мій друже,

Не по тому шляху ти пішов.

Із задачами, певно, не дружиш,

То й поезії в них не знайшов.

Будеш, друже, учитись сумлінно –

У наці уникнеш невдач

І розвяжеш на добре йвідмінно

Не десяток, а сотні задач.

Ходімо з нами в країну казок

Від Діда-Всевіда там буде урок,

Нам вчитьсь потрібно на добре й відмінно,

А вчитись цікаво та необхідно.

(Йдуть разом, взявшись за руки дорогою, яка веде до знань). 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель літератури. Щоб подорожувати країною казок необхідно пригадати

1. Що таке казка? (Казка – це усне народне оповідання про вигадані події)

2. Які різновиди казок нам відомі? (Про тварин, фантастичні, соціально-побутові) (Учні кажуть визначення казок, тим самим формуючи на дошці асоціативний кущ).

3. Яка її будова? (Зачин, основна частина, кінцівка)

4. Чим подобаються вам казки?

 Казки різняться між собою сюжетами, героями, порушуваними проблемами, своєю спрямованістю та всі казки нас чогось навчають.

 Як ви вважаєте, діти, чого нас навчають казки? (довільні відповіді учнів)

Вчитель математики. Дуже часто в казках героям необхідно ділити чи то здобич, чи то просто діляться між собою, тому давайте пригадаємо:

  1.                            Що означає поділити число а на число в?
  2.                            Сформулюйте властивості ділення (ділення числа на число, числа на 1, 0 на число)
  3.                            Поділіть 57 на 0.
  4.                            Як називаються числа при діленні?
  5.                            Як знайти невідоме ділене?
  6.                            Як знайти невідомий дільник?
  7.                            Чи завжди числа діляться націло?
  8.                            Назвіть компоненти дії ділення з остачею.
  9.                            Яку частку називають наближеною?

(отримання Монеток мудрості)

ІV. Основна частина уроку

Вчитель літератури.

Привела нас знань дорога

До казок українських порога

Від Діда-Всевіда – це перша казка

Цю таємницю відкрий нам, будь – ласка,

 Таємниця І “Хто, хто в цій казці живе…”

Назвіть народну казку, з якої наведені рядки, та головних персонажів.

  • Котику-братику,

Несе мене лиска

По каменю-мосту

На своєму хвосту.

Порятуй мене.

Котик і Півник») 

  • Ні, дідусю, не пила й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку, - тільки пила, тільки й їла… («Коза-дереза»)
  • Я по коробу метений,

На яйцях спечений.

Я од баби та од діда втік,

Так і од тебе втечу!

(«Колобок»)

Вчитель математики

Швидко слово мовиться,

Та нешвидко  діло робиться,

Казка наступна чекає в дорозі,

Мудрий дід вже стоїть на порозі.

 Таємниця ІІ.До якої казки ми прийшли в гості.

Для цього нам потрібно розгадати математичне лото на ділення

Учні розгадують лото, за першість отримують Монетку мудрості

Математичне лото

  1.                            3003:39;  77
  2.                            102:17 + 300:25; 18
  3.                            1 019 + (82 – 784 : 14) · 7; 1201
  4.                            43 + 27 · 18 : 9;  97
  5.                            х : 13 = 10; 130
  6.                            120 : х = 40; 3

Вчитель літератури. З якої казки  ця дівчинка?

(«Мудра дівчина»).

Вчитель літератури. Справді до нас сьогодні завітала Мудра дівчина і підготувала для вас запитання, відповівши на які, ви отримаєте Монетки мудрості.

Заходить дівчина.

Добрий день вам, любі діти.

Чи впізнали ви мене?

(учні разом: Мудра дівчина Маруся).

Я прийшла із казки в клас,

Взяла питаннячка для вас.

Відповісти на них прошу,

Вам оцінку дам хорошу.

Ці питання я читаю,

Гарну відповідь чекаю.

(дівчина з кошика дістає запитання, учні відповідають).

  • Який зачин к казки «Мудра дівчина»? (Були собі два брати один убогий, а другий багатий.)
  • Що стало суперечкою між братами? (Несправедливе ставлення старшого брата до молодшого.)
  • Як вони вирішили розв’язати складне питання? (Пішли судитися до пана.)
  • Яку загадку запропонував пан братам? (Що є у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе.)
  • Хто допоміг молодшому братові? (Дочка Маруся.)
  • Чим закінчується казка? (Побачив, що дівчина розумніша за нього і відпустив її.)

(Команді, які була активніша дає монету.)

Вчитель математики

А наша подорож триває -

Дід таємниці відкриває,

І наступна таємниця

На галявині з’явися!

Таємниця ІІІ “Галявина казок”

Учням дано випереджувальне завдання: знайти казки, в яких герої щось ділили. Ці казки аналізувати з точки зору математики.

Вчитель літератури.

На галявині є річка,

Зовсім вона невеличка.

Та знання глибокі має

Нам у цьому натякає.

Ось до річки ми прийшли

Таємницю знов знайшли

Ти у ній листок піймай

Та питання відгадай.

(На річці знаходяться кленові листочки, діти беруть їх та відповідають на запитання, що на зворотному боці)

Література

  1. Якими словами найчастіше починаються казки? (Жили-були в одному царстві…)
  2. Пригадайте, як часто закінчуються казки? (Добро перемагає зло, усі живуть-поживають, добра наживають)
  3. Скажіть, хто головні герої казки «Про правду і кривду»? Про що вони засперечалися? (Головні герої – дядько та небіж; засперечалися про те, чим у світі краще жити – правдою чи кривдою)
  4. Кого зустріли на своєму шляху? Які відповіді чули від подорожніх? (Чоловік із заробітків, пан та піп. Відповіли, що краще жити неправдою)

Знайдіть у тексті та зачитайте за ролями цю ситуацію.

  1. Чим закінчилася суперечка між дядьком та небожем? (Небіж програв суперечку)
  2. Який фантастичний елемент зустрічається у цій казці? (Зустріч з чортами) 

Математика

Математика оспівана в віршах

У гуморесках, і  казках

Її усюди зустрічаєм,

І справи з нею завжди маєм

Ось листочок підійми

Гумореску під ним знайди

Вчитель літератури.

І знову дорога нас кличе у путь,

Але своїх знань ти не забудь,

Різні питання на тебе тут ждуть,

Зла Баба Яга загороджує путь.

Зявляється Баба Яга зі словами:

Не пущу вас дальше діти,

Заберу у вас всі квіти,

В сонечка проміння вкрала

І у торбу ось поклала,

А щоб промінці забрати,

Треба  завдання ровязати.

(Діти розвязують завдання з математики і літератури, самі чіпляють промінчики до сонечка)

Завдання з математики

  1. Остача від ділення числа 83 на 9 дорівнює: 2
  2. На яке число потрібно поділити 94, щоб остача дорівнювала 4, а неповна частка – 5. (94=х·5+4, х=18.)

Завдання з літератури

  1. Чи на хороші вчинки підбивав вовк царевича із казки «Про жар-птицю та вовка»? (Ні, підбивав його на нечесні вчинки, які могли б осоромити молодшого сина царя)
  2. Чи справедливо, по вашому, закінчується казка «Про жар-птицю та вовка»? Чому? (Молодший сни добрий, співчутливий, уміє пробачати, не пам’ятає зла)

Вчитель математики.

Подорож наша триває невпинно,

Але на шляху у нас є відпочинок:

Під деревом знань відпочити зумієм

Й нову таємницю  нелегку відкриєм.

Запитання з літератури та математики на смикалку учні отримують знімаючи яблука з дерева пізнання.

Завдання з математики

  1. Скільки дециметрових паличок можна вирізати з палки довжиною 1м 75см? ()
  2. Трійка коней, запряжених в екіпаж, пробігла 21км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь?
  3. Яке число слід вписати замість знака ?
  4. Скільки здачі отримає хлопчик з 5 гривень, якщо він купить 3 зошити по 20к. і книжку за 4грн26коп? (14)

Завдання з літератури

  1. Яке магічне число найчастіше зустрічається у казках? Наведи приклад. (Число 3. Три брати три дороги…)
  2. За допомогою яких незвичних засобів пересуваються у чарівних казках герої? Навести приклади.

Фізкультхвилинка.

Вчитель літератури

Засиділись в царстві казки,

встали дружно,

лінь, як пил, струсіть із себе,

присідання всі зробили

Раз, два, три, чотири, п'ять.

Вчитель математики.

Руки-крила піднялися

Разом дружно в небо

Політали, покружляли,

Дружно сіли й тихо стало.

Вчитель математики.

Так легко слово мовиться -

Нелегко діло робиться.

Таємниця жде остання

І цікава й незвичайна.

Довго, довго ми брели

Скільки шляху ми пройшли?

Розвязування текстової задачі з математики

Шлях, пройдений казковою країною дорівнює 456 км.  Летючий корабель рухається із швидкістю 152км/год, чоботи-скороходи із швидкістю 114 км/год. Рухаючись, яким транспортом подорож триватиме швидше?

Вчитель літератури

Наша подорож оця

Добігає до кінця,

Таємниці нам відкрила,

Вчитися нас всіх навчила.

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.  Метод Мікрофон

Вчитель літератури.

  1. Чого вчать казки?
  2. Що засуджують?
  3. До чого спонукають?
  4. Яка роль казки у житті людини?
  5. Як я змінююся після вивчення казок?
  6. До чого буду прагнути?

Вчитель математики

  1. Чи допомогли вам математичні знання подорожувати країною казок ? які саме знання ви використали?
  2. Чи сподобався вам такий незвичний урок?

VІІ. Висновки вчителів.

Звучить музика. Вчитель говорить на фоні музики.

Вчитель літератури.

 

Казок чимало є на світі,

і веселих, і сумних.

Хіба зможемо прожити

ми без них?

Герої казок – це втілення мрій народу про захисників рідної землі, борців зі злом, носіїв найкращих рис нації. В образах головних героїв казок втілена думка про те, що головним багатством кожної людини є її розум та чисте серце. І не важливо, чи має ця людина багато грошей, бо лише за допомогою основних якостей зможе перемогти зло, яке панує у світі. Тож пам’ятаймо, що ми повинні творити лише добро і тоді: «хто б там що не говорив, а згине зло і правда переможе.»

Вчитель математики. Отож, діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами переконалися, що математичні знання вам необхідні. А задачі на ділення зустрічаються не тільки в підручнику з математики, а й в українських казках; і розвязувати їх треба вміти. Бо як сказав Пойа, і ми почули з ваших слів: Математика цікава тоді, коли живить нашу винахідливість і здатність міркувати

Учні співають пісню.

В чудеса не вірять діти,

Бо відомо всім давно,

Що чудес ніде не стріти,

Крім казок і крім кіно.

Але раптом так буває:

Казка в гості завітає,

І повірим в чудо ми.

Приспів.

Казочко, здрастуй!

Добрий ельф, здрастуй!

Здрастуй друг новий!

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Підраховуються монети мудрості, визначається переможець змагань

Домашнє завдання.

Вчитель літератури. Написати твір-мініатюру на тему: «І хто б там що не говорив,

 а згине зло і правда переможе.»

Вчитель математики. Скласти та розвязати текстову задачу на ділення натуральних чисел.

 


Математичне лото

  1.                   3003:39; 
  2.                   102:17 + 300:25;
  3.                   1 019 + (82 – 784 : 14) · 7;
  4.              43 + 27 · 18 : 9; 
  5.              х : 13 = 10;
  6.              120 : х = 40;

 

Завдання від Баби Яги

  1. Остача від ділення числа 83 на 9 дорівнює
  2. На яке число потрібно поділити 94, щоб остача дорівнювала 4, а неповна частка – 5

 

Задача

Шлях, пройдений казковою країною дорівнює 456 км.  Летючий корабель рухається із швидкістю 152км/год, чоботи-скороходи із швидкістю 114 км/год. Рухаючись, яким транспортом подорож триватиме швидше?

 

 

 

1

 

zip
Додано
14 травня 2018
Переглядів
917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку