Тема уроку: Використання односкладних та неповних речень у мовленні
Мета: довести учням, що вивчення теоретичного матеріалу на уроці мови не закінчується, воно вливається в повсякденне життя, використовується на інших уроках;
поглибити й систематизувати знання учнів про односкладні та неповні речення, навчити визначати їх у тексті, правильно використовувати у побудові усних і писемних висловлювань;
засобами фізичного спостереження навчити розуміти суть теплових явищ;
розвивати мовлення, логічне мислення; формувати навички проведення фізичного експерименту;
виховувати спостережливість та вміння пояснювати явища, інтерес до предметів.
Тип уроку: бінарний (української мови та фізики)
Обладнання: картки «Види односкладних речень», мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель української мови.
Сьогодні ми проведем незвичний урок. Ви добре знаєте, що вивчення української мови не зосереджується лише на уроці мови, а вливається у повсякденне життя, використовується на інших уроках…
Учитель фізики.
Наприклад, для того, щоб розуміти фізичні процеси, слід володіти мовою, правильно будувати речення, добирати доречні фрази для висловлення своєї думки…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель української мови. Сьогодні ми спробуємо поєднати природу й науку, точність і красу, фізику та українську мову. Провівши ряд спостережень з фізики, ми спробуємо дослідити вживання мовних одиниць у науковому стилі.
Учитель фізики.
Сам Бернард Шоу говорив: «Єдиний шлях до знань – це діяльність». Ці слова й будуть девізом нашого уроку. (СЛАЙД 1)
Ну а теми сьогоднішнього уроку вам добре знайомі, тому спробуйте вгадати їх за поданими підказками. Проаналізуйте підказки та сформулюйте тему з фізики та з української мови.
(Рідина випарюється. Охолоджена рідина. Рідина охолоджена. Випарюється швидко). (СЛАЙД 2)
ІІІ. Оголошення теми уроку
Учитель української мови.
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати дві теми: «Використання односкладних та неповних речень у мовленні» - з української мови…
Учитель фізики.
… та «Теплові явища» - з фізики. (СЛАЙД 3)
Учитель української мови.
Завдання уроку: Дослідити використання неповних та односкладних речень у текстах наукового стилю; узагальнити набуті знання з теми «Теплові явища». (СЛАЙД 4)
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель фізики.
Для початку, пригадаймо вивчений на попередніх уроках матеріал. Пропонуємо завдання для уважних і кмітливих.
Учитель української мови.
«Інтелектуальна розминка». Знайдіть помилки у поданих визначеннях. Аргументуйте вашу думку:
«Інтелектуальна розминка» (СЛАЙД 5)
Фізичні процеси |
Лінгвістичні твердження |
Процес переходу речовини з твердого стану в рідкий називається конденсацією.
|
Односкладним називають речення, граматична основа якого складається з одного головного члена. |
Кипіння - це внутрішнє випаровування рідини, внаслідок якого всередині її об’єму утворюються бульбашки пара, що спливають і викидають її назовні. |
Односкладні речення – неповні, так як там немає одного головного члена речення. |
Процес переходу рідини у твердий стан називається випаровуванням.
|
Якщо в реченні відсутній присудок – воно односкладне називне. |
Тепловий процес, під час якого газоподібне тіло переходить у рідкий стан, називається плавленням.
|
Іноді в реченні «бути чи не бути» присудку вирішує прикметник. |
Чим більший зовнішній тиск, тим більшою буде температура кипіння, і навпаки - зі зменшенням тиску, знижується температура кипіння.
|
Якщо у неповному реченні на місці пропущеного члена у вимові робимо паузу, то на письмі ставимо кому. |
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Мовно-фізичне дослідження.
Учитель фізики.
Ви добре згадали вивчене з обох предметів, тому абсолютно готові до мовно-фізичного дослідження. (СЛАЙД 6)
Прочитайте текст, поясніть наявні в ньому фізичні явища, з якими процесами вони пов’язані?
Бували в морозний зимовий день на березі швидкої гірської річки? Навколо сніг. Замерзли дерева, вкриті інеєм. А вода не замерзла! Чиста, прозора вода. Тече швидко. Розбивається об каміння. Цікаво дивитися на таке диво!
Учитель української мови.
Спишіть текст у зошити. Визначіть вид кожного речення. Аргументуйте вашу думку. (списувати речення по одному коментуючи його вид).
Учитель фізики.
Замисліться на хвилинку, яка чарівна природа нас оточує! Розгляньте картинки. Назвіть вивчені фізичні процеси. (СЛАЙД 7)
Учитель української мови.
Які почуття вони у вас викликають? Якими односкладними і неповними реченнями ми можемо їх прокоментувати?
(Росяні проліски. – односкл., називне;
Роса на пролісках. – двосклад., неповне;
Туман у горах. – двосклад., неповне;
Густий туман. – односкл., називне;
Гарячий гейзер . – односкл., називне;
Кипить сильно, небезпечно. – двоскл., неповне;
Весела райдуга. – односкл., називне;
Веселка між горами. – двосклад., неповне.)
Орієнтовні речення (СЛАЙД 8)
Учитель фізики.
Пропоную пояснити такі фізичні процеси: (СЛАЙД 9)
Учитель української мови.
Перегляньте слайд з правильною відповіддю. Зверніть увагу, з яких речень складається відповідь?
Відповідь: Краплинки води, випаровуючись з тіла людини, поглинають енергію.
Тому відчувається прохолода. (СЛАЙД 10)
Учитель фізики.
Відповідь: Швидкість випарювання залежить від руху повітря. Вітер відносить молекули, що вилетіли з рідини. Не дає можливості повернутися.
Учитель української мови.
Визначте вид поданих речень.
Спостерігаючи за використанням односкладних та неповних речень у текстах різних стилів, можна сказати, що частіше вони все ж таки зустрічаються у художньому та розмовному стилях, так як дають можливість створювати емоційніші висловлювання.
Пропоную провести таке лінгвістичне спостереження текстів, узятих дослівно з вашого підручника з фізики:
Інструкція з безпеки учнів під час занять у кабінеті фізики (СЛАЙД 11)
Дослід: (СЛАЙД 12)
Намалюймо на склі три фігурки. Одну виконаємо серветкою, змоченою у спирті, іншу – серветкою, змоченою у воді, третю – в олії. Спиртова фігурка миттєво випариться, водяна протримається трохи довше, а з олії буде радувати нас кілька днів. Справа в тому, що різна рідина має різну силу тяжіння між молекулами, а тому швидкість випарювання залежить від виду рідини.
Як ми бачимо, у науковому стилі односкладним та неповним реченням також є місце. Вони дають змогу висловлюватися стисло і просто. А у складі складного речення використовуються для уникнення повторів. Поясніть необхідність вживання тире у цьому уривку.
4.Завдання: знайди закодовану формулу!
Учитель фізики.
А тепер хвилинка цікавої інформації. (СЛАЙД 13)
Учитель української мови.
Але це не просто цікава інформація, в ній захована закодована формула. Виділіть з поданого тексту односкладні та неповні речення, запишіть (на дошці і в зошиті) указані номери. Отримані цифри розташовані у довільному порядку.
Учитель фізики.
Якщо ви правильно виконали мовне завдання, з вистроєних у певній послідовності цифр вийде питома теплоємність води 4200 Дж/кг (СЛАЙД 14)
VІ. Підсумок уроку.
Учитель української мови.
На сьогоднішньому уроці ми з вами підвели підсумки одразу з двох тем. По-перше, дослідили, як у мовленні вживаються односкладні і неповні речення, повторили їх види…
Учитель фізики.
А по-друге, пригадали різні теплові явища та особливості переходу речовин з одного стану в інший.
ВИВІШУЮ ПАСПОРТ ТЕПЛОТИ (СЛАЙД 15)
На річці взимку товстий лід,
Це стан , без сумніву, твердий.
В повітрі пара, ну, а під
Покровом льоду - плеск води.
Ось агрегатні стани всі,
їх без зусилля знай і ти.
Природній уклонись красі,
Подякуй небу і землі.
Учитель української мови.
І навіть цей кумедний віршик побудовано майже з усіх односкладних і називних речень!
VІ. Домашнє завдання (СЛАЙД 16)
З української мови: Написати міні-твір на тему: «Чи закінчується вивчення мови на уроці?», використовуючи неповні та називні речення.
З фізики: скласти кросворд на тему: «Теплові явища».
(СЛАЙД 17)