БІНАРНИЙ УРОК З ГЕОГРАФІЇ Для учнів 7 класу НА ТЕМУ : «Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони. Зміна природи материка людиною»

Про матеріал
Даний урок дає змогу формувати систему знань про особливості рослинного і тваринного світу Австралії, природні зони материка та вплив людини на зміну природи. Створює умови для розвитку уміння школярів навчатися у процесі розробки навчального проекту. Розвиває вмінняв учнів самостійності, творчого ставлення до справи, аналізувати новий матеріал, працювати з картами, атласами,додатковою літературою, інтернет-ресурсами, робити висновки та узагальнення, вміти отримані знання використовувати у повсякденному житті. Виховувати пізнавальний інтерес до унікальності органічного світу Австралії, бережне ставлення до природи
Перегляд файлу

 

 

 

БІНАРНИЙ УРОК  З ГЕОГРАФІЇ

Для учнів 7 класу

 

 НА ТЕМУ :

 «Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони.
                Зміна природи материка людиною»

 

 

 

 

 

 

 

                                                                   Вчителя географії

Острівського загального закладу середної освіти Білоцерківського району Київської  області

Діренко Галини Миколаївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони.
                Зміна природи материка людиною.

Мета: Сформувати систему знань про особливості рослинного і тваринного світу
               Австралії, природні зони материка та вплив людини на зміну природи.
Створити умови для розвитку уміння школярів навчатися у процесі розробки навчального проекту. 

Розвивати вмінняв учнів самостійності, творчого ставлення до справи, аналізувати новий матеріал, працювати з картами, атласами,додатковою літературою, інтернет-ресурсами, робити висновки та узагальнення, вміти отримані знання використовувати у повсякденному житті. Виховувати пізнавальний інтерес до унікальності органічного світу Австралії, бережне ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта, карта природних зон Австралії, атласи, підручники.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

 Прийом «Географічна розминка». Учні дають відповіді на запитання.
– У яких кліматичних поясах розміщений материк Австралія?
– Які кліматотворні чинники впливають на формування клімату?
– У якому кліматичному поясі розташований острів Тасманія?
– Назвіть найбільші річки Австралії.
– Яку частину Австралії займають пустелі?
– Як називають сухі річища в Австралії?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Австралія – цікавий материк. З кожним наступним уроком ми дізнаємося все більше таємниць цього континенту.
– Чим вас зацікавив цей материк?
– Які причини унікальності рослинного і тваринного світу Австралії?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вчитель географії.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із унікальними рослинами та тваринами Австралії.

Австралія – найменший материк земної кулі. Оскільки цей континент раніше відокремився від інших материків, саме тому тут сформувався неповторний і своєрідний органічний світ.

Австралія була частиною Гондвани, як Африка та Південна Америка. В її основі лежить давня докембрійська Австралійська платформа, яка є частиною Індо-Австралійської літосферної плити.

Видовий склад рослин і тварин Австралії бідний, але важливою особливістю є те, що на території материка великий відсоток ендеміків  і реліктів. Близько 75% видів рослин зустрічаються лише тут, 25% - мають близькі види в Африці та Південній Америці.

Ендеміки («місцеві») – види рослин і тварин, які характерні винятково для конкретної території.

Релікти («залишки») – рослини і тварини, які залишилися з давніх епох.

2. Вчитель біології.

На материку росте більше 13 тисяч видів рослин. Про деякі з них учні класу підготували цікаві повідомлення.

Група «Ботаніки»

1 учень. Одна з найпоширеніших рослин Австралії – евкаліпт. Тут їх налічують близько 600 видів – від чагарників до велетнів у 150м заввишки і діаметром стовбура до 3м. Це найвищі дерева планети. Вони ростуть переважно у вологих місцях. Є серед них і карлики, що ледь досягають 2-3 метри заввишки,  і навіть чагарники. Уперше європейці побачили евкаліпт на його батьківщині, острові Тасманія, понад 200 років тому. 1777 року його насіння вперше привезли до Англії, де воно й було посіяне.

Евкаліпти – вічнозелені рослини, їх листя посилено випаровує вологу, а тому ці рослини сприяють осушенню заболочених місцевостей. Вони дуже швидко ростуть і потребують великої кількості води.

Евкаліпти називають дерева без тіні, оскільки пластини їх листя розташовані паралельно до сонячного  проміння і повністю його пропускають. Цікавою особливістю цих дерев є здатність щорічно міняти кору.

2 учень. Зонтичні акації відносяться до родини мімозові. Сама назва рослини перекладається із давньогрецької мови як «колючка». Є види акації, що виділяють аромат, що збуджує нервову систему людини. Тому єгиптяни шанували її і вважали «деревом життя».

 Акація пустоцвітна – національний символ Австралії. Вчені налічують 800 видів. Гілка з квітами срібної акації зображена на гербі Австралії і є її символом.

3 учень. У савані з густими травами зустрічається пляшкове дерево, товстий стовбур якого звужується доверху. В ньому дерево накопичує вологу, яку потім використовує в посушливий сезон.

3. Вчитель біології.

Серед величезної кількості тварин Австралії 9 /10 видів ендемічні. Тут збереглися тварини, які дуже давно вимерли на інших материках. Це, насамперед, сумчасті і яйцекладні.

– Яких сумчастих ви знаєте? (кенгуру, коала, сумчасті вовк, білка, кріт, борсук)

– В чому унікальність цих тварин?

На материку немає природних хижаків.

Група «Зоологи»

1 учень. Кенгуру вважається «національною твариною», він зображений на державному гербі Австралійського Союзу.

Є два види кенгуру: руді кенгуру і карликові кенгуру –валлабі.

Рудий кенгуру – найбільша тварина серед сумчастих. Довжина тіла самця може досягати 1,65м, довжина хвоста – до 90 – 100см. Важать самці 80 – 90кг. Мускулатура задніх ніг кенгуру добре розвинена, що дозволяє тваринам стрибати до 3м у висоту і до 12м – у довжину. Живуть тварини групами, які налічують 10 – 12 особин.

Карликовий кенгуру валлабі заввишки 30см, вага – 8кг. Середня тривалість життя – близько шести років. (Фото)

2 учень. В Австралії водяться єхидна і качкодзьоб – тварини, які відкладають яйця, як птахи, але малят вигодовують молоком, як ссавці.

Єхидна нагадує їжака, тіло її вкрите голками завдовжки 8см. Тварина має довгий ніс. Живиться мурахами та термітами.

Качкодзьоб, або качконіс – водоплавний ссавець. Має дзьоб, як у качки; хвіст, як у бобра; задні лапи мають шпори, як у півня. Качкодзьоб добре плаває, вишукуючи слимаків і черв'яків у водоймах. Живе в норах.

 

3 учень.Динго – дикий австралійський собака, єдиний ссавець – хижак Австралії. Його завезли в Австралію  ще в стародавні часи (4000 – 3500 років тому) з Азії.

Динго живуть зграями і полюють на сумчастих. Іноді вони нападають і на свійських тварин. Довжина тіла дорослого хижака – 1.2 – 1.5м, маса – 10кг – 15кг.

4 учень. Різноманітні і своєрідні австралійські птахи. В лісах водиться лірохвіст, хвіст якого схожий на музичний інструмент ліру. Страус ему, який зображений на гербі Австралії, казуар, сміттєві кури, райський птах, дуже багато папуг. (Фото)

4. Вчитель географії.

Природні зони материка

Для ознайомлення з природними зонами материка  учні класу об'єднуються в чотири  групи. Кожна група отримує окреме завдання, в якому учні знайомляться з природними зонами Австралії, використовуючи підручник та атлас.

1група – зона пустель і напівпустель Австралії.

2 група – зона саван і рідколісся Австралії.

3 група – зона вологих екваторіальних лісів.

4 група – зона вічнозелених твердолистих лісів і чагарників.

Після опрацювання матеріалу кожна група дає коротку характеристику однієї з природних зон за планом:

1. Назва природної зони.

2. Географічне положення.

3. Особливості клімату.

4. Грунти.

5. Рослинний і тваринний світ.

5. Вчитель географії.

Зміна природи материка людиною

Природа Австралії почала змінюватися з появою на материку переселенців. Вирубувалися ліси і звільнялися площі для пасовищ та полів. Це призвело до зникнення деяких видів тварин.

Катастрофічні наслідки для рослин мало завезення кролів, які швидко розмножувалися і наносили шкоду посівам, плодовим деревам, позбавляли корму овець і диких тварин.

Для охорони унікальної природи Австралії значну частину її території оголошено національними парками і заповідниками.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 Вчитель біології

1. Які рослини ростуть на материку?
     2. Які тварини характерні для Австралії?

Вчитель географії

1. Які природні зони виділяють в Австралії?

VІ. Підсумок уроку.

1. Вправа «Мікрофон»
– Я дізнався…
– Я навчився…
– Мені сподобалося…
– Мене здивувало…

2. Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Діренко Галина
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
21 січня 2023
Переглядів
366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку