Літературно-біологічний захід "Світ метеликів". Метою даного заходу є вивчити особливості будови та життєдіяльності комах із повним перетворенням на прикладі ряду Лускокрилі; розвивати інтерес до наук: біології, ентомології, лінгвістики; виховувати естетичний смак, дбайливе ставлення до природи.
Мета: вивчити особливості будови та життєдіяльності комах із повним перетворенням на прикладі ряду Лускокрилі; розвивати інтерес до наук: біології, ентомології, лінгвістики; виховувати естетичний смак, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиці («Клас Комахи. Ряд Лускокрилі», «Різноманітність метеликів», «Схема життєвого циклу комах із повним метаморфозом на прикладі білана капустяного»), колекції метеликів, кадри з мальованого фільму «П'ять кадрів із життя метеликів», виставка кольорових малюнків «Такі різні метелики».
Учитель біології.
Наше свято приурочене представникам ряду Лускокрилі — метеликам, які з'явилися на світ разом із квітковими рослинами. Відтоді вони розвивалися пліч-о-пліч — і метелики, і квіти.
Учитель літератури.
Метелики є предметом вивчення не лише біології, точніше, ентомології, — ними також цікавляться філологи, захоплюються поети, письменники, художники, музиканти, тобто люди, наділені особливим відчуттям краси.
Учитель біології.
Сьогодні про метеликів вестимуть розмову і біологи, і філологи. Ми дізнаємося про будову, життя і красу цих комах.
Учитель літератури.
Почнемо з поезії. Поети здатні тонко відчувати природу, вони вміють особливо слухати, спостерігати й відчувати світ. А найголовніше — передати це в барвах мови за допомогою яскравих епітетів, метафор, уособлень. Кажуть, що кожен поет мріє написати такий вірш, який хотілося б читати пошепки. У О.Фета є багато таких віршів. Один з них — «Метелик».
(Учениця читає вірші, її виступ супроводжується програванням п’єси С.Баха «Жарт».)
Бабочка
Ти прав. Одним воздушным очертаньем
Я так мила.
Весь бархат мой с его живым миганьем —
Лишь два крила.
Не спрашивай: откуда появилась?
Куда спешу?
Здесь на цветок я легкий опустилась
И вот — дишу.
Надолго ли, без цели, без усилья
Дишать хочу?
Вот-вот сейчас, сверкнув,раскину крилья
И улечу.
Учитель літератури. Які почуття викликала у вас ця поезія?
Як називається художній прийом, завдяки якому метелик може розмовляти?
Отож і сам метелик — втілення краси, витонченості в природі. Послухайте учнів, які погортали різні збірки поезій і знайшли віршовані описи метеликів.
Учень 1.
О.Фет, описуючи вогонь, використовує таку метафору:
... Так плещет на багряном маке крилом лазурний мотилек.
Учень 2.
Літо у Б.Пастернака змальоване як жива істота:
Тянулось в жажде к хоботкам,
И бабочкам, и пятнам,
Обоих память оботкав
Учень3.
Ще у Б.Пастернака є вірш «Метелик — буря». Поет звертається до метелика як до іспанської принцеси — «інфанта»:
Сейчас ти выпорхнешь,
инфанта,
И, сев на телеграфний столб,
Расправишь водяные банты
Над топотом промокших толп.
Учень 4.
Т.Смертіна пише про метелика в березні:
Дремлет под солнцем, нежится
Плясунья зими — метелица.
И там, где вязинники к маю
Подснежние прячут цвети,
Крапивница тонко порхает,
Не чуя морозной беды.
Вьется дрожа и влюбленно,
Себя раскривая средь инья,
И падает в наст изумленно,
Ломая веселие крилья.
Учень 5
Метелика В.Набокова не можна переплутати з жодним іншим!
«Оксамитово-чорна, з теплим відтінком сливи достиглої, ось розгорнулась вона; крізь цей оксамит живий насолоджено світиться ряд
волошково-блакитних зернят вздовж кругової бахроми, жовтої, як хитливе жито. Сіла на стовбур, і дихають зубчасті ніжні крильця, то припадаючи до кори, то звертаючись до променів... О, як радіють вони, як мерехтять божественно! Скажеш: блакитноока ніч в обрамленні двох палевих зір».
Учень 6.
У прозі В.Набокова можна знайти захват метеликом. Читаємо опис бражника: «...і ось з'являвся незнамо звідки, з дзижчанням на низькій ноті, олеандровий бражник, переходив від квітки до квітки, зупиняючись у повітрі перед віночком і так швидко тріпочучи на місці, що видно було лише примарний ореол навколо торпедоподібного тіла».
Учень 7.
Наступні приклади — з прози М.Пришвіна:
«... лимонниця, жовтий метелик, сидить на брусниці, склавши крила в один листочок: поки сонце не зігріє її, вона не полетить і не зможе летіти, і зовсім навіть не хоче рятуватись від моїх простягнутих до неї пальців».
«Чорний метелик з тонкою білою облямівкою, монашенька, завмер у холодній росі і, не дочекавшись ранкового променя; чомусь впав вниз, як залізний...».
Учень 8.
Перлиною японської літератури є хайку. Цей вірш складається із 3-х рядків, у яких створено художній образ, що викликає певний настрій.
Гляжу — опавший лист
Опять взлетел на ветку:
То бабочка была.
* * *
Метелик літає.
Одна-однісінька тінь
На всьому полі.
М.Басьо
Учитель літератури.
Український краєвид улітку не можна уявити без метеликів. І про це ми читаємо у віршах.
(Декламують учні.)
...Листки й метелики літали
при землі,
Пили останній мед у квітнику
джмелі. М.Рильський
* * *
...Зиґзаґами метелик пролетів,
Парк розсипає свій пташиний спів.
П.Деркач
...Метелик криво понад тином
Перелітає-на поля,
Мені здається, що земля —
Моя покинута дитина.
В.Свідзинський
* * *
День золотий,
Теплим сонцем залитий.
Линув мотиль
Синьокрилий над житом.
Над колоссям він низько,
Тихо, як спів,
Край малої колиски...
М.Рильський
Учитель літератури.
А ці вірші М.Рильського ніби написані для нашого свята:
Було давно це...
...Ми спочивали серед буйних трав,
Цяцькованих, мережаних квітками,
Що кольорів їх дивних не списать
І не злічити. Маяли над нами
Метелики, маленькі і великі,
Жовтогарячі, жовті, голубі,
Червоні, сині — словом, цілий скарб
Для ентомолога і для поета,
А для художника — серйозний іспит
На зрілість...
У літературі метелик — це поезія, краса цілісності й доцільності. А тепер звернемося до лінгвістки. Ми знаємо, що російською мовою «бабочка» і «мотылек» — слова-синоніми. А звідки вони прийшли в мову? Що означають? Надаємо слово юним філологам, які працювали з тлумачними словниками.
Філолог 1.
В етимологічному словнику [9] читаємо, що слова «мотылек», «бабочка» в російських словниках згадуються від XVIII ст. Утворено їх зі зменшувальним суфіксом — «ек» від слова «мотыль», відомого в діалектах зі значенням «бабочка, порхунок».
Походження слова «мотиль» пояснюється по-різному. Дехто з науковців вважає його похідним від іншого російського іменника мотыл(а), що означає «гной, навоз». Отже, «мотылек» — «навозная бабочка». Інші стверджують, що «мотыль» утворено за допомогою суфікса — «ыль» від слова «моть» («мотание»), спорідненого з дієсловом «мотать(ся)», «беспорядочно двигаться», «порхать». Метеликам властивий нерівний «мотающийся» політ .
Філолог 2.
У іншому словнику [11] написано: «Бабочка (насекомое). Собственно русское. Образовано с помощью уменьшительно-ласкательного суффикса — очк(а) от существительного баба — «мотнылек, бабочка» — известного еще в диалектах XIX века, которое возникло лексикосемантическим способом на основе слова баба в значений «ведьма, коддунья, старуха». По старнм поверьям, некоторые животные, в том числе и бабочки, считались тайными колдунами».
Учитель літератури.
Так, метелик заворожує, зачаровує, не перестає бути загадкою і джерелом натхнення. Він — дивовижна часточка природи.
Учитель біології. І ми, вивчаючи природу, ознайомимося сьогодні з особливостями метеликів. Слово мають юні ентомологи.
Ентомолог 1.
Різнокольорові, яскраво забарвлені метелики привертають увагу дорослих і дітей. Метелики мають дві пари дуже великих крил, забарвлених у найрізноманітніші кольори, що залежить від кольору та розташування лусочок. Лусочки — порожнисті хітинові пластинки різної форми, які повністю вкривають крило, черепицеподібно налягаючи одна на одну.
Ентомолог 3.
Крила метеликів здійснюють небагато ударів за секунду: у великих метеликів до 10, у дрібніших — трохи більше. Метелик пурхає, тому його політ неправильний, зигзагоподібний. Це корисне пристосування. Завдяки яскравому забарвленню метелик у польоті помітний здалеку, але пташці нелегко схопити його на льоту.
Ентомолог 4.
Метелики мають типовий для них сисний ротовий апарат. У спокійному стані хоботок скручений у спіраль. Під час харчування спіраль розкручується (у стінці хоботка є м'язи) та запускається у квітку для висмоктування квіткового нектару. Довжина хоботка в різних видів є різною.
Ентомолог 1.
На голові метеликів легко розпізнати розвинуті фасеткові очі та пару вусиків, що мають у різних груп різні форми. Очі та вусики — найважливіші органи чуттів у метелика.
Ентомолог 2.
Грудні ніжки зазвичай не дуже сильні, інколи — тонкі та слабкі, але неодмінно чіпкі, адже за їх допомогою метелики утримуються на квітах, корі дерев. На гомілці першої пари ніжок розташовані особливі щіточки, за допомогою яких комахи чистять вусики.
Ентомолог 3.
Відомо, що деякі метелики розрізняють запахи на відстані до 2-3 км. Якщо потерти пальцями крила самця білана капустяного, а потім понюхати їх, то можна відчути слабкий запах герані; самці брюквенниці мають запах лимону, а ріпниці — резеди. Ці запахи залежать від особливих лусочок, що пахнуть на крилах самців, — андроконій.
Ентомолог 4.
Метелик сів на листочок і... пробує його на смак. Лапки метеликів вкриті крихітними волосками — своєрідними хімічними аналізаторами. Вони виявляють речовини у фантастично малих концентраціях. Якби до цистерни з водою вкинули грудочку солі, чи відчули б ви це на смак? Для білана капустяного, наприклад, така вода була б дуже солоною.
Ентомолог 1.
Так, здібності комахи на кожній стадії свого розвитку демонструють щось незвичайне. Наприклад, гусінь...Гусінь завжди можна відрізнити від личинок інших комах за наявністю на черевних сегментах псевдоніжок, яких зазвичай нараховується до п'яти пар. За допомогою усіх (8 пар) ніжок гусінь міцно тримається на листках і стеблах рослин та швидко пересувається.
Ентомолог 2.
Гусінь більшості метеликів веде відкритий спосіб життя, живлячись листям рослин. Вона має добре диференційовану голову з гризучим ротовим апаратом. Коли гусінь сидить на листку, то завжди розташовується так, щоб край листка був у неї між передніми ніжками. Об'їдання листка відбувається з краю — цим гусінь відрізняється від личинок інших комах, які вигризають листки зсередини.
Ентомолог 3.
Для внутрішньої організації гусені властива наявність прядильних шовковидільних залоз. Речовини, що виділяють ці залози, застигають на повітрі у вигляді міцних шовковистих ниток.
Ентомолог 4.
Деякі гусениці за допомогою шовковинок спускаються з гілок дерев; інші прикріплюють ними лялечок (білани); треті оплутують пагони, листя або будують з них чохлики (міль); а гусінь справжніх шовкопрядів завиває кокони, усередині яких перетворюється на лялечку.
Ентомолог 1.
Для гусені багатьох метеликів характерна наявність довгих волосків, які мають захисне значення й часто пов'язані із залозами шкіри, що виділяють отруйний секрет.
Ентомолог 2.
Забарвлення гусені різноманітне: невиразне, непомітне — захисне; яскраве, строкате — попереджувальне.
Ентомолог 3.
Упродовж життя личинки зазвичай відбувається 5 линьок (п'ята — під час перетворення на лялечку). Лялечки переважної більшості метеликів — закритого типу. Вони вкриті щільним хітиновим покривом.
Ентомолог 4.
Лялечка майже нерухома. Це робить її доступною для ворогів. Тому вижити лялечці допомагає лише захисне забарвлення. На темному фоні воно має темний колір, на світлому — світлий.
Учитель літератури.
Ми ознайомилися з будовою метеликів. Говорили про них науковою мовою. І, що дивовижно, використовували слова зі зменшувально-пестливими суфіксами: вусики, ніжки, хоботок, залозки, черевце, лялечка... Рідкісний випадок у науці!
Учитель біології.
Метелик, яйце, гусениця, лялечка... І все повторюється знову. Звернемося до схеми (схема І) життєвого циклу метеликів (на прикладі білана капустяного).
(Коментує учень)
Дорослі особини зявляються у травні |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Літній |
метаморфоз
|
|
|||||||||
Учитель біології.
Метеликів існує величезна кількість — понад 150 тис. видів. Класифікація їх складна, а тому недостатньо розроблена. Слово — систематикам.
(Учень пояснює схему 2.)
Ряд Лускокрилі, ≈ 150 тис.видів |
Підряд Нижчі рівнокрилі
|
|
Підряд Вищі різнокрилі |
|||||||
|
|
||||||||
Дрібні |
Великі |
||||||||
|
|||||||||
Над родина Денні |
Над родина Нічні |
||||||||
|
|||||||||
Родина Тонкопряди |
|
Родини: Молі, Листокрутки, Вогневки, Склівки |
Родини: Білани, Німфаліди |
Родини: Бражники, Пядуни, Совки |
|||||
Учитель біології.
Про різноманітність лускокрилих ви дізнаєтеся з мальованого фільму «П'ять кадрів із життя метеликів». Слово — творцям фільму.
Ентомолог 1.
Науці відомо сотні видів молей. Більшість із них живе на лоні природи й пов'язана з рослинами, зокрема шкідники. Гусениці яблуневої молі об'їдають молоді бруньки та листя. Тополі часто бувають уражені тополевою міллю. Капусті нерідко шкодить капустяна міль.
Ентомолог 2.
У людських оселях мешкають платтяна, шубна, килимова й меблева молі. Наші теперішні «квартиранти» теж колись пурхали на волі, роблячи посильний внесок у колообіг речовин: переробляли шкіру, пір'я, хутро мертвих тварин.
Ентомолог 3.
Цілком можливо, що вже перші людини також відчули«діяльність» молі на своєму одязі — шкірах. У всякому разі, зустріч людини з міллю відбулася дуже давно. Ще з біблійних часів відомі слова: «Не збирай собі скарбів на землі, де міль та іржа зруйнують їх».
Ентомолог 4.
Хоч це й дивно, але метелики молі нічого не їдять. Хоботок у них недорозвинений, кишечник — теж. Живуть вони від 3-х днів до 3-х тижнів за рахунок жирових запасів і гинуть від виснаження. Що вони встигають за цей час?
Ентомолог 1.
Чимало. Самка відкладає до 300 яєць. Гусениці, що вилупилися з яєць, самі розшукують їжу. І апетит у них — тільки подавай.
Ентомолог 2.
Раціон молей різноманітний: хутро, вовна, шкіра, роги, копита, сушене м'ясо та риба. У винних погребах вони гризуть навіть... пробки.
Ентомолог 3.
Їжа гусениць містить мало води. Тому воду вони всіляко бережуть, будують навколо себе футляр — трубочку. Матеріалом для нього слугують ниточки, шматочки тканин, які гусениці скріплюють клейкою речовиною, що виділяється з прядильної залози. Трубочка робить комаху непомітною.
Ентомолог 4.
Гусениці швидко ростуть, часто линяють (12 разів). Вага маленьких ненажер збільшується в 300 разів! Але через деякий час вони припиняють їсти, плетуть кокон і перетворюються на лялечок. Згодом із тих лялечок вилетять метелики.
Ентомолог 1.
Народна мудрість каже: «Міль псує одяг, а смуток — серце», і якщо від другого лиха ліків не знайдено, то з першим війна триває. Ще б пак! Потомство однієї молі може з'їсти за рік 30 кг вовни.
Боротися з міллю можна так:
• одяг, який ви збираєтеся зберігати, треба гарно почистити, витрусити, пройтися по ньому гарячою праскою й покласти в поліетиленовий пакет;
• для певності можна покласти всередину відлякуючу речовину.
Залишається тільки побажати, щоб, відкривши пакет та оглянувши його вміст, ви не розчарувалися в наших рекомендаціях.
Ентомолог 2.
Родина П'ядуни — дуже велика група порівняно невеликих метеликів, гусінь яких часто можна побачити на найрізноманітніших рослинах. Вони завдають значної шкоди деревам (наприклад, зимовий, березовий і сосновий п'ядуни).
Ентомолог 3.
Гусінь п'ядунів відрізняється від гусені інших метеликів меншою кількістю черевних ніжок та способом пересування.
Ентомолог 4.
Гусениця пересувається так: ухопившись грудними ніжками, вона вигинає спину і підтягує задній кінець тіла до переднього (її тіло утворює петлю), потім чіпляється задніми черевними ніжками, відкидає головний кінець і в такій позі залишається надовго абсолютно нерухомою. При цьому форма, поза і забарвлення гусені роблять її дуже схожою на гілку рослини... Чимало спостережливості й терпіння потрібно птахам у погоні за улюбленими ласощами. Цей спосіб пересування п'яддю став приводом для найменування п'ядунів.
Ентомолог 3.
Зазвичай у сутінках поблизу квітів можна побачити великих метеликів, що привертають до себе увагу незвичайно швидким польотом і здатністю зависати на місці. Це — бражники.
Удень, як правило, бражники сидять, ховаючись десь у потаємному місці, і дрімають. Та тільки сідає сонце, вони прокидаються й починають весело пурхати. Прилетить бражник до квітки, висмокче нектар, натомість залишить пилок, що прилип до хоботка й голови. І ось уже ніжний аромат і солодкий нектар кличуть бражника до сусідньої квітки.
Ентомолог 1.
Ось уже 5 тис. років метелики родини Шовкопряди вірно служать людині — вони виконують роль постачальників шовку. Шовкові тканини були добре відомі ще в стародавньому світі. Їх привозили до Фінікії, Вавилону, Іудеї. Шовковий одяг згадується в книгах давньогрецьких істориків Геродота і Ксенофонта. У Стародавньому Римі за унцію шовку платили унцію золота.
Ентомолог 2.
...Після виходу з лялечок запліднені самки шовкопрядів відкладають (600—700)яєць. Таку кладку називають греною. Невдовзі самки гинуть. Грена зимує при низьких температурах на гренажних станціях. Навесні, коли на шовковиці зазеленіють молоді листочки, грена «оживає».
Ентомолог 3.
Червоподібні, білуватого кольору гусениці не розповзаються — це особливість, яка розвилася під впливом одомашнювання. Уже першої доби вони подвоюють свою вагу: ростуть не по днях, а по годинах. А через 30—40 днів починають звивати кокон. Увесь кокон — це одна неподільна нитка, завдовжки до 1,5 км.
Ентомолог 4.
Усередині кокона розвивається невеличка коричнева лялечка. Кокон — її захист. Незадовго до виходу в коконі чується слабкий шум: метелик скидає лялечкові шати. У його тілі накопичується лужна рідина, що змочує кокон зсередини. Стінка розм'якає...
Ентомолог 1.
Метелики побачать світ, якщо дозволить шовковод. Хто ж стане чекати, доки метелики зсередини почнуть псувати продукцію шовківництва? Кокони
збирають, гарячим паром убивають у них лялечок, сушать і розмотують. Ентомолог 2.
Для виготовлення я з натурального шовку однієї косинки треба розмотати 1 700 коконів!
Ентомолог 3.
Розроблено й холодне розмотування кокона. Лялечка залишається живою, і її можна використати для виведення метелика.
Ентомолог 4.
У шовківництві юним ентомологам знайдеться багато роботи: вивести гусениць, які дають кокони різних відтінків, які виділяють довшу нитку, або які харчуються листям інших рослин.
Хтозна, можливо, мине час, і хтось із вас розширить кордони шовківництва.
Кадр № 5
Ентомолог 2.
Дуже цікаво спостерігати за денними метеликами. Лучна жовтянка та чортополохівка прикрашають нашу природу, наповнюють її світлою радістю, рухом. Не поступаються їм своєю красою перламутрівки й голуб'янки, вогняні багатоочки та метелики-барвниці. На жаль, ці красиві метелики трапляються дедалі рідше. Зникають аполлон і вітрильник поліксена, бражник мертва голова і бражник олеандровий, шовкопряд кульбабовий і хоботник джмелеподібний. Природа щедро дарує красу тому, хто вміє її цінувати та берегти. Пам'ятаймо про це.
(У ході бесіди учні закріплюють знання про значення метеликів у природі й житті людини.)
Учитель літератури.
Метелики прикрашають життя, облагороджують його! Без них світ став би біднішим та сірішим. Потьмяніла б уся палітра барв!
(Звучать етюди про метеликів.)
Дуже яскравий метелик. Що означає візерунок на його крилах? Який сенс у цих штрихів та плям, цих кольорових поєднань? Хочеться фантазувати, уявляти. Помаранчово-червоні піски... Різкі кордони між тінню та світлом... Сині плями на краю крилець дуже схожі на арки.
Цікаво спостерігати: верхня сторона крилець ніби розмовляє з нижньою стороною. «Я є», — каже метелик, якщо його крила розправлені. «Мене немає», — заперечує він сам собі, складаючи крильця.
Крылья бабочка сложила,
И с древесной корой совпадет ее цвет.
Кто найти ее сможет?
Бабочки нет.
А.Кушнир
Забарвлення зворотного боку крилець — сіро-чорне, коричнювате, схоже на засохлий листок. Багато метеликів імітують листя. Які гарні ці пурхаючі листочки!
Павине око
На вишнево-червоних крилах намальовані очі... Як уважно дивляться ці чотири хистких ока! Ти відчуваєш їх добрий гіпноз, випромінювання їх сили. Очі на передніх і задніх крилах наче належать різним істотам. Хто вони? Звідки? Хочеш щось прочитати в їх погляді, але ніяк не можеш сфокусувати зображення, їх кольори вислизають і тануть: радужка здається вологою, видно нечітку зіницю — гра бузково-сріблястих, сизих, коричневих тонів. Виникає дивне відчуття: ти спіймав на собі пильний погляд іншого світу.
Казка? Фантастика!
Махаон
На світлих жовтуватих крильцях — вугільно-чорна сітка. Махаон завжди добре помітний, завжди впадає в око. Захват махаоном перетворився в поета Л.Мартинова на жартівливу розмову з ним:
Черный,
Кршьями крилато машет
Со всего размаха он.
-Что ти машешь ? -
я вздихаю.
-Не мату, -жужжит он,-
а махаю
Потому что - махаон!
Розгляньте задні крила махаона. На їх кінцівках ви побачите зображення... гусені. Оранжеву голівку, синьо-чорні сегменти псевдоніжки. Вона отруйна!
Махаон — майстер ілюзій. Замість справжньої гусені — її подоба. І цього достатньо, щоб ворог відступив. Захоплива майстерність природи!
Аполлон
Квітка без коренів, повітряна –
Оце метелик мій ручний.
Мабуть, ці рядки присвячені аполону. Дуже просто і строго розписані його крила. На передніх крильцях на білому фоні розкидано кілька чорних плям. А на задніх наче спалахують чотири червоні сонця. Навколо кожного -чорний обідок. Чорне, біле, червоне — виразне поєднання!
Адмірал
Уздовж чорно-коричневих крилець цього метелика трохи недбало перекинута червона адміральська стрічка. У кутиках передніх крилець — розсип білих плямочок. Фарби соковиті, без домішок. Якщо червона — то насичена, як спалах вогню, якщо чорна — то як глупа ніч, якщо біла — то біліша за сніг, березу, конвалію.
На задніх крильцях по зовнішньому краю — оранжево-червона облямівка з ланцюжком чорних плямок із блакитними мазками.
Якщо ми розглянемо зворотній бік задніх крилець, то спочатку він здасться тьмяним, попелястим. Але якщо на зворотній бік крила впаде промінь, можна побачити і план заплутаного лабіринту, і якісь фантастичні образи, і карнавальні маски...
У розписі крил — справжнє диво, справжній живопис.
У назві — метафора й паралель: сови та совки. Птахи й метелики. Безшумно літають. Мають великі опуклі очі. Однакові ознаки, схожі деталі! Прихованість та потаємність — схожість навіть у способі життя.
Совки всі сірі. Але скільки відтінків! Симфонія в сірому!
Чи бачили ви колись совку-капюшонницю? Вона нагадує середньовічного монаха: вузький капюшон, довга сіра одежина.
А ось червоний стрічник. Побачивши цього метелика сплячим, можна здивуватися, який він великий. Забарвлення здасться звичайним — сірим. Але, якщо метелика несподівано злякати, то з-під похмурих крилець блисне червоний промінь. Совки, як і інші метелики, вчать нас знаходити потаємне розмаїття в тонах і напівтонах, у кольорах та відтінках, вчать уважному та дбайливому ставленню до природи.
Учитель біології.
Метелики-це, мабуть, найкрасивіше творіння природи. Замість полотна природа обрала крила. І вчить нас смаку. Вчить дбайливому ставленню до світу живого.
Учитель літератури.
На початку XX ст. поет К.Бальмонт писав, що «вырос он в саду, среди цветов, деревьев и бабочек». Один із віршів він, як і О.Фет, назвав «Метелик».
(Звучить елегія Р.Паулса «Метелики на снігу».)
Помню я, бабочка билась в окно,
Крилишки тонко стучали.
Тонко стекло и прозрачно оно,
Но отделяет от дали.
В мае то было. Мне было пять лет.
В нашей усадьбе старинной
Узнице воздух вернул я и свет:
Випустил в сад наш пустынный.
Если умру я, и спросят меня:
«В чем твое доброе дело?»
Молвлю я: «Мисль моя майского дня
Бабочке зла не хотела».
Пам'ятатимемо добро поета, навчатимемося серцем відчувати світ прекрасного, берегти все живе на землі.
(Учитель біології підбиває підсумки свята.)
1