Урок "Риби, їх будова, різноманітність і значення"

Про матеріал

1)Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет - __________.

2) Вона слугує ____________ для внутрішніх органів.

3)У більшості тварин у дорослому стані замінюється на ______________.

4)У більшості хордових розвинений скелет голови -__________.

5)За наявністю цих ознак хордові поділяються на два підтипи: ____________ та _____________.

6)Нервова система має вигляд ______________, яка закладається над _______________.

7)У зародків закладаються у глотці __________ щілини.

8)Симетрія тіла у хордових _____________.

Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

7 клас

 

Тема: Риби, їх будова, різноманітність і значення

 

Мета: розкрити особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

1)Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет - __________.

2) Вона слугує ____________ для внутрішніх органів.

3)У більшості тварин у дорослому стані замінюється на ______________.

4)У більшості хордових розвинений скелет голови -__________.

5)За наявністю цих ознак хордові поділяються на два підтипи: ____________ та _____________.

6)Нервова система має вигляд ______________, яка закладається над _______________.

7)У зародків закладаються у глотці __________ щілини.

8)Симетрія тіла у хордових _____________.

 

Слово вчителя

Послухайте монолог однієї з хребетних тварин:

«Моє прекрасне тіло, схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.

Не намагайтеся у воді ударити мене в бік або спину ножем — це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі — це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.

Я пливу, і моя голова неквапливо повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.

Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад 20 м.

Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. От чому ви називаєте мою пащу «револьверною».

Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом, я якнайкраще пристосована до життя в океані».

— Монолог якої тварини ви почули? (Акули.)

— До якої групи тварин вона належить?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Особливості зовнішньої будови хрящових риб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Особливості внутрішньої будови хрящових риб

Система органів

Клас Хрящові риби

Клас Кісткові риби

Опорно-рухова система

Скелет хрящовий, є хребет, череп, скелет кінцівок.

Скелет кістковий, є хребет із хребців та ребер, складний череп, скелет кінцівок із кістковими променями.

Добре розвинені повздовжні м’язи

Дихальна система

Зябра

Зябра закриті зябровими кришками

Травна система

Рот-глотка-стравохід-шлунок- кишечник-клоака

Рот-глотка-стравохід-шлунок- кишечник-анальний отвір. Є плавальний міхур

Видільна система 

Нирки - клоака

Нирки – сечовий міхур – сечовипускальний отвір

Кровоносна система 

Замкнена, двокамерне серце, одне коло кровообігу

Нервова система 

Головний  та спинний мозок, нерви

Статева система

Роздільностатеві, запліднення внутрішнє, яйцеродіння, яйцеживородіння

Розвиток

Прямий (без перетворення)

Непрямий (з перетворенням)

Органи чуття

Зір (очі), слух (внутрішнє вухо), нюх (ніздрі), смак (ротова порожнина), дотик+слух (бічна лінія)

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Зашифроване слово — манта.

«Закінчи речення».

1. У кісткових риб форма тіла … (обтічна).

2. Ковзати у воді рибі допомагають … і … (луска і слиз).

3. Скелет складається із … (черепа, хребта, скелета плавців).

4. До парних плавців належать … і … (грудні і черевні).

5. За допомогою парних плавців риби можуть робити … (повороти).

6. До непарних плавців належать … (анальний, хвостовий, спинний).

7. Органи дихання риб … (зябра).

8. На зябрових дугах розташовані … (зяброві пелюстки і тичинки).

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

1

 

docx
Додано
21 грудня 2018
Переглядів
1616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку