1)Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет - __________.
2) Вона слугує ____________ для внутрішніх органів.
3)У більшості тварин у дорослому стані замінюється на ______________.
4)У більшості хордових розвинений скелет голови -__________.
5)За наявністю цих ознак хордові поділяються на два підтипи: ____________ та _____________.
6)Нервова система має вигляд ______________, яка закладається над _______________.
7)У зародків закладаються у глотці __________ щілини.
8)Симетрія тіла у хордових _____________.
Урок № ___
Біологія
7 клас
Тема: Риби, їх будова, різноманітність і значення
Мета: розкрити особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
1)Усім хордовим притаманний внутрішній осьовий скелет - __________.
2) Вона слугує ____________ для внутрішніх органів.
3)У більшості тварин у дорослому стані замінюється на ______________.
4)У більшості хордових розвинений скелет голови -__________.
5)За наявністю цих ознак хордові поділяються на два підтипи: ____________ та _____________.
6)Нервова система має вигляд ______________, яка закладається над _______________.
7)У зародків закладаються у глотці __________ щілини.
8)Симетрія тіла у хордових _____________.
Слово вчителя
Послухайте монолог однієї з хребетних тварин:
«Моє прекрасне тіло, схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.
Не намагайтеся у воді ударити мене в бік або спину ножем — це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі — це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.
Я пливу, і моя голова неквапливо повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.
Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад 20 м.
Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. От чому ви називаєте мою пащу «револьверною».
Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом, я якнайкраще пристосована до життя в океані».
— Монолог якої тварини ви почули? (Акули.)
— До якої групи тварин вона належить?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Особливості зовнішньої будови хрящових риб
2. Особливості внутрішньої будови хрящових риб
Система органів |
Клас Хрящові риби |
Клас Кісткові риби |
Опорно-рухова система |
Скелет хрящовий, є хребет, череп, скелет кінцівок. |
Скелет кістковий, є хребет із хребців та ребер, складний череп, скелет кінцівок із кістковими променями. |
Добре розвинені повздовжні м’язи |
||
Дихальна система |
Зябра |
Зябра закриті зябровими кришками |
Травна система |
Рот-глотка-стравохід-шлунок- кишечник-клоака |
Рот-глотка-стравохід-шлунок- кишечник-анальний отвір. Є плавальний міхур |
Видільна система |
Нирки - клоака |
Нирки – сечовий міхур – сечовипускальний отвір |
Кровоносна система |
Замкнена, двокамерне серце, одне коло кровообігу |
|
Нервова система |
Головний та спинний мозок, нерви |
|
Статева система |
Роздільностатеві, запліднення внутрішнє, яйцеродіння, яйцеживородіння |
|
Розвиток |
Прямий (без перетворення) |
Непрямий (з перетворенням) |
Органи чуття |
Зір (очі), слух (внутрішнє вухо), нюх (ніздрі), смак (ротова порожнина), дотик+слух (бічна лінія) |
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Зашифроване слово — манта.
«Закінчи речення».
1. У кісткових риб форма тіла … (обтічна).
2. Ковзати у воді рибі допомагають … і … (луска і слиз).
3. Скелет складається із … (черепа, хребта, скелета плавців).
4. До парних плавців належать … і … (грудні і черевні).
5. За допомогою парних плавців риби можуть робити … (повороти).
6. До непарних плавців належать … (анальний, хвостовий, спинний).
7. Органи дихання риб … (зябра).
8. На зябрових дугах розташовані … (зяброві пелюстки і тичинки).
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.
1