Методичні рекомендації з досвіду роботи про роль екологічних учнівських проектів у формуванні особистості з екологічною світоглядною свідомістю.
Підготувала: Бондзюх Н.Б. викладач – методист вищої кваліфікаційної
категорії біології, екології, географії
керівник групи № 11 ДНЗ «ТВПУ ТД»
Методична розробка на тему:
Роль екологічних учнівських проектів у формуванні особистості з екологічною світоглядною свідомістю.
Проект — це інноваційна форма організації освітнього середовища, в основі якої лежить комплексний характер діяльності тимчасового колективу спеціалістів в умовах активної взаємодії з навколишнім середовищем.
Л.Ващенко.
Проект — це форма побудови цілеспрямованої діяльності.
А.Моісеєв.
Проект — цільовий акт діяльності, в основу якого покладено інтереси людини.
О.Пометун.
Проект передбачає активну й мотивовану участь учнів в процесі його виконання.
Вудхел.
Метод проектів вирішує такі педагогічні завдання:
• дає учням можливість почуватися особистостями, дотичними до справ суспільства;
• учні, виконуючи проекти, виробляють навички контактів із зовнішнім світом: спілкування з викладачами, органами місцевого самоврядування, керівниками архівів тощо;
• розвиває творчу думку та навички роботи з джерелами інформації, допомагає дітям, яким складно показати себе на уроках (реалізовуючи проект, вони виявляють найрізноманітніші здібності);
• метод проектів є тим середовищем, у якому учні набувають упевненості, а ситуація успіху може стати відправною точкою для подальшого зростання у власних очах;
• досвід проектної діяльності стане в нагоді не лише в самоосвіті та самореалізації, а й узагалі в житті.
З історії проектної педагогіки.
Метод проектів виник у США як ідея побудови навчання на активній основі через доцільну діяльність учня у співвідношенні з його особистим інтересом. Надзвичайно важливо було показати корисність здобуття знань, де і як вони можуть бути використані.
Метод проектів привернув увагу російських педагогів початку XX ст. Пізніше, у радянський час, ідеї проектів почали залучати в навчально-виховний процес, але постановою ЦК ВКП(б) 1931 р. цей метод було засуджено і заборонено.
Останнім часом у зв'язку зі становленням особистісно - зорієнтованої освіти метод проектів переживає друге народження, ефективно доповнюючи інші педагогічні технології, які сприяють становленню особистості школяра як суб'єкта діяльності та соціальних відносин.
Мета і завдання проектної технології.
Слово «проект» із латинської мови означає «кинутий уперед». Це цільовий акт діяльності, в основі якого — інтереси учня.
Проект — це будь-який задум, що має мету, термін та конкретні терміни реалізації.
Проект може здійснювати викладач або учень як індивідуально, так і під керівництвом викладача. Цей метод полягає у розв'язанні певної проблеми, що потребує використання різноманітних методів, засобів навчання, та інтегрування знань, умінь, навичок із багатьох галузей науки, техніки, творчості.
В основі методу проектів лежить проблемне навчання, зокрема:
проблемно-пошукове;
проблемно-розвивальне;
продуктивне;
творче;
евристичне.
Отже, головне — розвиток пізнавальних творчих навичок учнів, їхніх умінь самостійно контролювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, що сприяє критичному мисленню. Метод проектів орієнтований не лише на індивідуальну діяльність, а й на парну, групову. Якщо це теоретична проблема, то мусить бути шлях її розв'язання, якщо практична — конкретний результат.
Проектні методи за напрямами бувають:
навчальними (табл.);
соціальними;
управлінськими.
Ознаки навчального проекту:
практичні дії;
суспільно значуща спрямованість;
педагогічна значущість;
наявність можаивостей для формування навичок соціально цінної поведінки;
активність та самостійність;
комплексний підхід до вивчення.
Розрізняють такі типи проектів:
дослідницькі;
творчі;
ігрові;
інформаційні.
Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності, продуманості методів, експериментальної обробки результатів.
Структура проекту:
постановка мети;
доведення її актуальності;
визначення предмета чи об'єкта, завдань і методів;
висування гіпотез, припущень щодо вирішення проблеми.
Творчі проекти не мають конкретної структури спільної діяльності учасників, що підпорядковується кінцевому результату, загальній логіці групи, об'єднаної інтересами. Результат і форма представлення: колективний колаж, вечір, свято, газета, фільм тощо.
В ігрових проектах учасники виконують визначені ролі, зумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реальні особистості. Тут імітуються соціальні й ділові стосунки, які можуть ускладнюватися вигаданими ситуаціями.
Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації про якийсь об'єкт, явище та ознайомлення учасників проекту із цією інформацією, її аналіз, узагальнення фактів. Такі проекти теж потребують добре продуманої структури, можливої корекції в ході роботи.
За кількістю учасників проектів можна виділити три типи проектів.
- Особистісні (між двома партнерами, що знаходяться в різних школах, інших
навчальних закладів регіонах, країнах).
- Парні (між парами учасників).
- Групові (між групами учасників).
В останньому типі дуже важливо правильно з методичної точки зору організувати цю групову діяльність учасників проекту (як у групі своїх учнів, так і в об'єднаній групі учасників проекту різних шкіл, країн). Роль педагога у цьому випадку особливо велика. І нарешті, за ознакою тривалості проведення проекти різняться за такими типами.
- Короткострокові (для вирішення невеликої проблеми або частини більш великої
Етапи діяльності |
Зміст діяльності |
Підготовка Визначення теми і мети проекту |
Учні: обговорення інформації. Викладач: заява задуму, мотивація, допомога в постановці завдань |
Планування • Визначення джерел, засобів збирання, методів аналізу інформації, способів представлення результатів. • Установлення критеріїв оцінки результату і процесу |
Учні: формулюють завдання і розробляють план дій. Викладач: коригує, пропонує ідеї |
Збирання інформації Спостереження, робота з літературою, анкетування, експеримент |
Учні: збирають інформацію. Викладач: спостерігає, непрямо керує діяльністю |
Аналіз інформації. Формування висновків |
Учні: аналізують інформацію. Викладач: коригує, спостерігає, радить |
Подання й оцінка результатів Усний, письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за встановленими критеріями |
Викладач і учні: беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід. |
проблеми).
Такі невеликі проекти можуть бути розроблені на декількох уроках згідно програми одного предмета або як міждисциплінарні.
- Середньої тривалості (від тижня до місяця).
- Довгострокові (від місяця до кількох місяців).
Як правило, короткострокові проекти проводяться на уроках з окремого предмету, іноді із залученням знань з іншого предмета. Що стосується проектів середньої і довгострокової тривалості, то такі проекти (звичайні чи телекомунікаційні, внутрішні, або міжнародні) є міждисциплінарними і містять досить велику проблему або кілька взаємопов'язаних проблем, і тоді вони являють собою програми проектів. Такі проекти, як правило, проводяться в позаурочний час, хоча їх відстежувати можна і на уроках.
Зрозуміло, на практиці частіше за все доводиться мати справу зі змішаними типами проектів, в яких є ознаки дослідних проектів і творчих, наприклад, одночасно практико-орієнтовані. Часто використовують дослідницькі проекти. Кожен тип проекту має той чи інший вид координації, терміни виконання, етапність, кількість учасників. Тому, розробляючи той або інший проект, треба мати на увазі ознаки та характерні особливості кожного з них.
Таблиця Структура навчального проекту:
Метод проекту можна застосовувати при викладанні практично усіх предметів як загальноосвітньої так і професійної підготовки.
Метод проектів я разом із своїми учнями використовувала і впроваджувала у життя на уроках з біології і географії та на заняттях географічного гуртка «Глобус» . Наприклад, з біології проект на тему «Еволюція» був використаний під час вивчення теми «Еволюційне вчення», проекти: «Що загрожує людству», «Людина і довкілля» - у темах: «Екологічний аспект вивчення еволюційного вчення. Людина і довкілля», «Біологія в галузі». Також проектні технології навчання я використовую під час проведення виховних годин, заходів та при підготовці до участі у конкурсах різних рівнів (Міжнародних, Всеукраїнських, обласних, міських).
Разом із учнями я проводила:
виховні години на теми:
виховні заходи на теми:
проекти екологічного напряму на теми: «Добро починається з Тебе!», «Енергія і середовище», «Збережемо енергію – збережемо Планету!», «Моє енергетичне рішення», «Енергоефективність – найбільш велике, чисте та дешеве джерело енергії», «Школа майбутнього», «Чарівна краса Дністра», «Збережемо красу Дністра!», «Край чарівний – моє Тернопілля!», «Оцінка екологічного стану водойм Тернопільської області», «Дослідження динаміки зміни якості води в озері міста Тернополя», «Екологічний моніторинг повітря Тернопільської області та шляхи його покращення»;
участь у національному турі міжнародних конкурсів: учнівських проектів з енергоефективності «Енергія і середовище», винахідницьких та раціоналізаторських проектів, «Барви Дністра», «Samsung назустріч знанням», «Intel еко Україна»; у акціях;
виставки на різну тематику екологічно – естетичного напряму.
На мою думку, метод проектів дає можливість учням самостійно знаходити, вивчати та досліджувати те чи інше питання, вирішувати будь - які проблеми та питання у різних галузях. При підготовці проекту на певну задану тему до дослідження залучається якомога більша кількість учасників, а це дає змогу проявити свої знання та здібності учням з різним рівнем підготовки.
У своїй роботі із учнями я прагну досягти щоб учні зрозуміли про необхідність почуття прекрасного, про формування здорових художніх смаків, про вміння правильно розуміти і цінувати твори мистецтва, красу і багатство рідної природи. Краще
використовувати в цих цілях можливості кожного навчального предмета, застосовуючи сучасні інтерактивні інноваційні педагогічні технології та методи. Я виходжу з необхідності розглядати природу як об'єкт високосоціальної, морально - естетичної, духовної та матеріальної цінності.
Усі зазначені аспекти даної роботи націлені на виконання положень про формування творчої, всебічно розвиненої особистості, завдань виховання дбайливого ставлення до природи, виховання нової людини, гідного будівельника і патріота своєї землі.
Література: