Матеріал для узагальнення та перевірки знань з теми "Творчість Т.Г.Шевченка". може бути використано як для одного класу, так і для паралелі 9 класів
Брейн-ринг
«Невмирущість слова Кобзаря»
Розробила
учитель української мови та літератури
Слобожанської гімназії №2
Зміївської районної ради
Харківської області
Колісник Євгенія Олексіївна
Тема заходу: брейн – ринг. «Невмирущість слова Кобзаря»
Мета: Сприяти виникненню інтересу до життєвого та творчого шляху великого українського поета. Формувати навички групової роботи, роботи з додатковою літературою. Розвивати творче мислення, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення учнів. Виховувати любов до рідного слова, до творчості поета, загальнолюдські цінності.
Завдання для команд: (на підготовку - 1 хв)
1. Визначте, з якої поеми Т. Шевченка наведені рядки. В прямому чи переносному значенні вжиті слова, спрямовані на уславлення царя і народів-борців:
...Слава! Слава!
Хортам, і гончим, і псарям
І нашим батюшкам-царям
Слава!
І вам слава, сині гори,
Кригою окуті.
І вам, лицарі великі,
Богом не забуті.
2. Розставте у хронологічній послідовності місця перебування Т.Г. Шевченка. Коротко поясніть події, з ними пов’язані: Петербург, Оренбург, Вільно, Чигирин, Канів, Нижній Новгород, Кирилівка, Київ, Берестечко, Моринці, Чернігів.
3. З якого твору рядки: «Якби ви вчились, так як треба, то й мудрість би була своя.» Який тип освіти відстоює, а який заперечує Шевченко?
4. Поясніть значення слова «гайдамака». Чи відповідає значення слова змісту поеми «Гайдамаки»?
5. У якому творі Шевченко виступає проти встановлених моральних норм? Обґрунтуйте вибір
6. За який твір і чому Шевченка віддали в солдати?
7. Починаючи з 1962 року, щорічно присуджуються, Державні премії України ім. Т.Г. Шевченка в галузі
літератури і мистецтва. Назвіть відомих вам лауреатів цієї премії.
8 . Прочитайте назву одного з віршів Т. Шевченка з циклу «В казематі». Визначте жанр цієї поезії.
МЕ НА
ВО КО
ОД НІ
9. Фрагмент якого твору Шевченка нагадує початковий фрагмент балади українського поета-романтика Левка Боровиковського "Молодиця":
Ватагами ходили хмари,
Між ними молодик блукав,
Вітри в очеретах бурхали,
І Псьол стогнав і клекотав.
Шуміли верби... рвалось листя,
Гули вітри попід мостом...
На пні сиділа молодиця,
Підперши щоку кулаком.
Що спільного і відмінного між цими двома уривками? Який фрагмент, на вашу думку, є художньо довершеним? Свою відповідь вмотивуйте.
10. В одному із мистецькознавчих коментарів до картини Шевченка "Катерина" написано, що "не випадково Катерина ступає так, як Марія в "Сікстинській Мадонні" Рафаеля. «Що хотів підкреслити Т.Г. Шевченко?
11.Складіть та розгадайте кросворд. По горизонталі.
1.Ріка, над якою поховано Шевченка.
2. Поезія Т. Шевченка , в якій він закликає: Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте…
3. Село, де поет провів свої дитячі роки.
4. Письменник, у якого Т. Шевченко був старшим боярином на весіллі.
По вертикалі.
5. Місто, біля якого поховано поета.
6. Цеховий майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко.
7. Місто, де Шевченко навчався в Академії мистецтв.
8. Російський художник, який намалював портрет В. Жуковського.
12. Дайте відповідь на питання:
1.Поема Т. Шевченка, написана 1838 року.
2. Фортеця, назва якої з киргизької означає «місто - погань»
3. Жанр твору « Причинна».
4. Поезія – монолог Т. Шевченка, на слова якої написано понад півсотні музичних творів.
5. Художній прийом, використаний у поемі «Сон»
6. Прізвище княжної, в яку був закоханий молодий Шевченко
13. Яка поема Шевченка має таку ідеологічну спрямованість: проблема героя і народу, ідея єднання слов’янських народів; образи народних повстанців розкриті засобом історичної та сюжетної гіперболізації.
14. Конкурс на кращого читця поезії Т. Шевченка (від кожної команди по одному учаснику.)
V. Підбиття підсумків.
Відповіді на питання:
1. Поема «Кавказ», народ уславлюється, царі критикуються (сарказм)
2. Моринці, Кирилівка, Вільно (1829, місце служби пана Енгельгардта), Петербург (1831), Київ (1843), Чигирин (1845, малював історичні місця), Берестечко (1846, подорож на Волинь та Поділля збирати фольклор), Чернігів (1847, їхав на весілля Куліша),Оренбург (1847, рядовий в Оренбурзькому корпусі), Нижній Новгород (1857, жив півроку після звільнення із заслання), Канів ( 22 травня поховали на Чернечій горі )
3. Послання «І мертвим, і живим, і ненародженим» Вивчати історію свого краю, звертаючись до правдивих джерел, а не брехливі свідчення чужих істориків…
4. «Тікай» Гайдамаки у творі – борці за свою віру, визволителі своєї землі
5. поема «Катерина» Стає на захист обезчещеної жінки, яку вигнали батьки. А офіцер спокійно живе далі, не дбаючи про сина
6. Сатирична комедія «Сон»
7. П. Тичина, М. Рильський, А. Малишко, Д. Павличко, Л. Костенко, Є. Гуцало, І Малкович…
8. «Мені однаково», громадянська
9. "Причинна", Шевченка
10. Художник не засуджує падіння героїні, для нього залишається незаперечною її висока людська гідність, духовна краса і святість почуттів.
11. По горизонталі: Дніпро, «Заповіт», Кирилівка, Куліш
По вертикалі: Канів, Ширяєв, Петербург, Брюллов
12. Відповіді на питання
1. «Катерина»
2. Орська фортеця
3. Балада « Причинна».
4. «Заповіт»
5. Антитеза
6. Рєпніна
КЛЮЧ: перші літери утворюють слово « Кобзар»
13. Яка поема Шевченка має таку ідеологічну спрямованість: проблема героя і народу, ідея єднання слов’янських народів; образи народних повстанців розкриті засобом історичної та сюжетної гіперболізації. («Гайдамаки»)