Брейн – ринг «Невмирущість слова Кобзаря»

Про матеріал

Матеріал для узагальнення та перевірки знань з теми "Творчість Т.Г.Шевченка". може бути використано як для одного класу, так і для паралелі 9 класів

Перегляд файлу

 

 

 

 

Брейн-ринг

«Невмирущість слова  Кобзаря»

 

 

 

 

 

 

 

Розробила

                                                                   учитель української мови та літератури

                                    Слобожанської гімназії №2

                                Зміївської районної ради

                     Харківської області

                                        Колісник Євгенія Олексіївна

 


Тема заходу: брейн – ринг. «Невмирущість слова  Кобзаря»Вивчення творчості Т.Шевченка періоду

Мета: Сприяти виникненню інтересу до життєвого та творчого шляху великого українського поета. Формувати навички групової роботи, роботи з додатковою літературою. Розвивати творче мислення, память, увагу, звязне мовлення учнів. Виховувати любов до рідного слова, до творчості поета, загальнолюдські цінності.

Хід заняття

I. Організаційний момент.

II. Оголошення теми і мети .

 Слово  вчителя:

-                        Кожне покоління наново відкриває для себе геній Кобзаря.  Тому й  перша декада березня традиційно присвячена Шевченкові – генію, пророку, людині, яка сміливо та самовіддано стала на захист поневоленого, але нескореного народу. Безперечно, Тарас Григорович Шевченко був, є і буде духовним поводирем нашого народу, голосом правди і палкої лобові до рідної землі, до України. І вам, новому поколінню українських громадян, безумовно, є чому повчитися у цієї людини, бо його життєвий шлях - від кріпака до всесвітньо відомого поета – є прикладом не лише перемоги сили духу над трагічними обставинами долі, а й перемогою людського розуму над устеленими формулами життя. Кожен може змінити своє життя будь – якої миті. Шевченко ніколи не плив за течією, він завжди прагнув відстояти свої переконання, бо розумів необхідність змін у суспільстві, де панує зло і несправедливість.

       Життя його було важким, але не марним: його памятають, його думки і досі не втратили своєї актуальності. І сьогоднішня зустріч – це ще один крок  до увіковічення нашого поета, бо людина живе, поки живе память про неї.  Отже, три команди позмагаються за звання кращих знавців життя та творчості Т. Г. Шевченка. Бажаю всім успіхів у боротьбі.

II. Інструктаж щодо проведення змагання.

 - Кожна команда отримує завдання (однакове для всіх команд), яке має виконати за встановлений час. Команда має право на дострокову відповідь. У разі правильної відповіді – отримує 1 бал. Якщо відповідь невірна, то команди суперників мають ще 30 секунд на роздуми. Якщо дострокової відповіді немає, то відповідає перша команда (потім – друга..)

IV. Проведення брейн – рингу.

     Завдання для команд: (на підготовку - 1 хв)

1. Визначте,  з якої поеми Т. Шевченка наведені рядки. В прямому чи переносному  значенні вжиті слова, спрямовані на уславлення царя і  народів-борців:
...Слава! Слава!
Хортам, і гончим, і псарям
І нашим батюшкам-царям
Слава!
І вам слава, сині гори,
Кригою окуті.
І вам, лицарі великі,
Богом не забуті.

2. Розставте  у хронологічній послідовності місця перебування Т.Г. Шевченка. Коротко поясніть події, з ними пов’язані: Петербург, Оренбург, Вільно, Чигирин, Канів,  Нижній Новгород, Кирилівка, Київ, Берестечко, Моринці, Чернігів.

3. З якого твору рядки: «Якби ви вчились, так як треба, то й мудрість би була своя.» Який тип освіти відстоює, а який заперечує Шевченко?

4. Поясніть значення слова «гайдамака». Чи відповідає значення слова змісту поеми «Гайдамаки»?

5. У якому творі Шевченко виступає проти встановлених моральних норм? Обґрунтуйте вибір

6.  За який твір і чому Шевченка віддали в солдати?

7. Починаючи з 1962 року, щорічно присуджуються, Державні премії України ім. Т.Г. Шевченка в галузі

  літератури і мистецтва. Назвіть відомих вам лауреатів цієї премії.

8 . Прочитайте назву одного з віршів Т. Шевченка з циклу «В казематі». Визначте жанр цієї поезії.
МЕ НА
ВО КО
ОД НІ

9. Фрагмент якого твору Шевченка нагадує початковий фрагмент балади українського поета-романтика Левка Боровиковського "Молодиця":

Ватагами ходили хмари,

Між ними молодик блукав,

Вітри в очеретах бурхали,

І Псьол стогнав і клекотав.

Шуміли верби... рвалось листя,

Гули вітри попід мостом...

На пні сиділа молодиця,

Підперши щоку кулаком. 

Що спільного і відмінного між цими двома уривками? Який фрагмент, на вашу думку, є художньо довершеним? Свою відповідь вмотивуйте.

 

15ddd33e62a1.famous_statements_from_the_new_testament_02

10.  В одному із мистецькознавчих коментарів до картини Шевченка "Катерина" написано, що "не випадково Катерина ступає так, як Марія в "Сікстинській Мадонні" Рафаеля. «Що хотів підкреслити Т.Г. Шевченко?

11.Складіть та розгадайте кросворд. По горизонталі.
1.Ріка, над якою поховано Шевченка.
2. Поезія Т. Шевченка , в якій він закликає:  Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте…
3. Село, де поет провів свої дитячі роки.
4. Письменник, у якого Т. Шевченко був старшим боярином на весіллі.
По вертикалі.
5. Місто, біля якого поховано поета.
6. Цеховий майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко.
7. Місто, де Шевченко навчався в Академії мистецтв.
8. Російський художник, який намалював портрет В. Жуковського.

12. Дайте відповідь на питання:
1.Поема Т. Шевченка, написана 1838 року.
2. Фортеця, назва якої з киргизької означає «місто - погань»
3. Жанр твору « Причинна».
4. Поезія – монолог Т. Шевченка, на слова якої написано понад півсотні музичних творів.
5. Художній прийом, використаний у поемі «Сон»
6. Прізвище княжної, в яку був закоханий молодий Шевченко
13. Яка поема Шевченка має таку ідеологічну спрямованість: проблема героя і народу, ідея єднання слов’янських народів; образи народних повстанців розкриті засобом історичної та сюжетної гіперболізації.

14. Конкурс на кращого читця поезії Т. Шевченка (від кожної команди по одному учаснику.)

V. Підбиття підсумків.

 

 

 

Відповіді на питання:

1. Поема «Кавказ», народ уславлюється, царі критикуються (сарказм)

2. Моринці, Кирилівка, Вільно (1829, місце служби пана Енгельгардта), Петербург (1831), Київ (1843), Чигирин (1845, малював історичні місця), Берестечко (1846, подорож на Волинь та Поділля збирати фольклор), Чернігів (1847, їхав на весілля Куліша),Оренбург (1847, рядовий в Оренбурзькому корпусі),  Нижній Новгород (1857, жив півроку після звільнення із заслання), Канів ( 22 травня поховали на Чернечій горі )

3. Послання «І мертвим, і живим, і ненародженим» Вивчати історію свого краю, звертаючись до правдивих джерел, а не брехливі свідчення чужих істориків…

4. «Тікай» Гайдамаки у творі – борці за свою віру, визволителі своєї землі

5. поема «Катерина» Стає на захист обезчещеної жінки, яку вигнали батьки. А офіцер спокійно живе далі, не дбаючи про сина

6. Сатирична комедія «Сон»

7. П. Тичина, М. Рильський, А. Малишко, Д. Павличко, Л. Костенко, Є. Гуцало, І Малкович…

8. «Мені однаково», громадянська

9. "Причинна", Шевченка

10. Художник не засуджує падіння героїні, для нього залишається незаперечною  її висока людська гідність, духовна краса і святість почуттів.

11.  По горизонталі: Дніпро, «Заповіт», Кирилівка, Куліш

       По вертикалі: Канів, Ширяєв, Петербург, Брюллов
12. Відповіді на питання
1. «Катерина»
2. Орська фортеця
3. Балада « Причинна».
4. «Заповіт»
5. Антитеза
6. Рєпніна
КЛЮЧ: перші літери утворюють слово « Кобзар»

13. Яка поема Шевченка має таку ідеологічну спрямованість: проблема героя і народу, ідея єднання слов’янських народів; образи народних повстанців розкриті засобом історичної та сюжетної гіперболізації. («Гайдамаки»)

 

docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
1677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку