"Будова клітин евкаріотів. Органелли,їх будова та функції."

Про матеріал
Урок стане у нагоді вчителям, які викладають у 7 класі Нової Української Школи.
Перегляд файлу

Біологія

7 клас

Тема : Будова клітини евкаріотів. Органели клітини і їх взаємозв’язок.

Мета уроку: розширити знання учнів про будову клітин евкаріотичних організмів; навчити порівнювати прокаріотична і еукаріотичні клітини, а також клітини різних царств еукаріотичних організмів; навчитися розпізнавати клітини різних типів за допомогою світлового мікроскопа; розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови і функціями біологічних структур; виховувати розуміння значення знань особливостей будови клітин для збереження здоров'я людини.

Очікувані результати навчання: називає складові евкаріотичної клітини; встановлює звязки між органелами клітини та їх функціями; аргументує зв'язок органел клітин між собою.

Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення ; комунікативної – вміння працювати в групі.

Тип  уроку: комбінований урок

Методи  та  прийоми:   словесний, наочний (демонстрація  роздаткового матеріалу),  розповідь, бесіда, ігри, тести, програмовані  завдання; групові  форми  роботи, взаємопов’язані  запитання.

Міжпредметні  зв’язки: інтегрований курс «Пізнаємо природу»

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека та сталий розвиток (усвідомлює важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства, дбайливе й відповідальне ставлення до довкілля)

Здоров'я і безпека (сприяє вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.)

Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань)

Громадянська відповідальністьзнайомлення зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією, розвиток вітчизняного виробництва на основі досягнень біологічної науки)

Обладнання: підручник, таблиці, зошити.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Створення сприятливої атмосфери в класі.

ІІ.Актуалізація опорних знань

Вправа »Мозковий штурм»:

  •           Які організми ви знаєте, що складаються з клітин?
  •           Що таке клітина?
  •           Яка її основна роль у живих організмах?
  •           Чи існують різні типи клітин?
  •           Які вони?
  •           Чим вони відрізняються?

Вправа «Асоціативний кущ»

 Завдання: створити "асоціативний кущ"  клітини, де в центрі буде слово "Клітина"( групова робота).

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Уявіть собі ситуацію, що клітина — це "місто". Кожна органела виконує певну функцію, схожу на роботу в місті:

  • Ядро — це "мерія", яка керує всіма процесами.
  • Мітохондрії — це "електростанція", яка виробляє енергію для міста.
  • Гольджі-комплекс — це "пошта", що транспортує вантажі та повідомлення.
  • Рибосоми — це "фабрики", які виробляють продукти.

На сьогоднішньому уроці ми детально вивчимо ці складові.

IV.Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя+демонстрація.

Еукаріотичні клітини є складними клітинами, які мають мембранні органели. Вони зустрічаються в організмах, таких як рослини, тварини, гриби.

Основні характеристики еукаріотичних клітин:

  • Мають ядро, в якому зберігається генетична інформація.
  • Мають складніші структури та органели, які виконують специфічні функції.
  • Структура еукаріотичної клітини дозволяє виконувати важливі процеси, такі як метаболізм, обмін речовин, відтворення.

Основні органели еукаріотичних клітин:

1. Ядро:

  • Містить генетичну інформацію у вигляді ДНК.
  • Оточене ядерною мембраною.
  • Виконує функцію контролю за діяльністю клітини, регулює синтез білків.

2. Мітохондрії:

  • Органели, що відповідають за виробництво енергії у вигляді АТФ.
  • Зазвичай мають дві мембрани.
  • Мітохондрії беруть участь у процесах дихання та енергетичного обміну.

3. Хлоропласти (у рослинних клітинах):

  • Містять хлорофіл і відповідають за фотосинтез.
  • Преобразують сонячну енергію в хімічну форму, зберігаючи енергію в молекулах глюкози.

4. Ендоплазматична сітка:

  • Види: гранулярна (шорстка) та агранулярна (гладка).
  • Гладка ендоплазматична сітка бере участь у синтезі ліпідів, а шорстка — у синтезі білків (містить рибосоми).

5. Гольджі-комплекс:

  • Бере участь у модифікації, упаковці та транспортуванні молекул.
  • Структури Гольджі важливі для секреції та транспортування речовин.

6. Лізосоми:

  • Містять ферменти, що розщеплюють відходи та чужорідні речовини в клітині.
  • Важливі для очищення клітини від токсичних продуктів та для переробки органічних матеріалів.

7. Рибосоми:

  • Відповідають за синтез білків.
  • Можуть бути вільно розміщені в цитоплазмі або на поверхні ендоплазматичної сітки.

8. Цитоскелет:

  • Система філаментів, що підтримує форму клітини, забезпечує її рух та транспорт.
  • Включає мікротрубочки, мікрофіламенти і проміжні філаменти.

9. Цитоплазма:

  • В’язка субстанція, що заповнює простір між ядром і мембраною.
  • Вміщує органели та бере участь у багатьох біохімічних реакціях.

10. Клітинна мембрана:

  • Оточує клітину і регулює взаємодію з навколишнім середовищем.
  • Складається з подвійного шару ліпідів і вбудованих білків.

V. Дослідницька діяльність.

Моделювання клітини евкаріотів з підручних матеріалів.

VI. Узагальнення і систематизація вивченого.

Виконання вправ на сайті LearningApps.org

https://learningapps.org/view8715026

VIІ. Підбиття підсумків уроку(Рефлексія+самооцінювання)

1.Рефлексія.Учні  по черзі  мають підсумувати хід заняття лише 1 словом:

 

 

2.Самооцінювання

3.Інформація про домашнє завдання.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Луняк Наталя
Додано
8 січня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку