« Риби. Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини. »
Мета: показати різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя в різних умовах середовища; формувати вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати бережне ставлення до природи, звернути увагу на красу й гармонію в природі.
Обладнання: наочні таблиці, малюнки риб, ноутбук, фото батискафа, підручник, зошит.
Основні поняття: надклас Риби; різноманітність риб, батискаф.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок – екскурсія підводним царством.
Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, фізика, українська література, світова література, народознавство, інформатика, математика.
Хід уроку
Девіз уроку:
Міркуємо швидко,
Відповідаємо – правельно,
Працюємо плідно.
І. Організація класу до роботи.
Учитель: Доброго дня! Мовлю за звичаєм.
Доброго дня! Кожному зичу я.
Тож усміхніться, любі діти,
Я вашим успіхом буду радіти.
Щоб урок ми провели цікаво, щоби збагатилися ви новими знаннями, опрацьовуючи навчальний матеріал, прошу зібрати всю свою енергію, думки, вміння і навички та бути активними на уроці. Сьогодні ми з вами попрацюємо під дивізом:
Міркуємо швидко,
Відповідаємо – правельно,
Працюємо плідно.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.
Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин.
Тому сьогодні ми проведемо свій урок не у звичайному місці ( у класі ), а на борту справжнісінького батескафа « Витязь » ( Фото батескафа ). Слово батискаф походить від грецьких слів « бати » - глибокий і « скаф » - човен і означає апарат для дослідження морських глибин. Але перш ніж вирушити у подорож, нам потрібно перевірити, чи всі учні готові до цікавих зустрічей з морськими мешканцями.
( Тип Хордові)
( Клас Хордові та Кісткові риби )
4. Утримуватись у товщі води кістковим рибам допомагає ....
( Плавальний міхур)
5. Органи дихання риб... ( Зябра )
6. Шкіра риб вкрита ... ( Лускою )
7. Серце риб складається... ( 3 передсердя і шлуночка )
8. Риби сприймають рухи води ... ( Бічною лінією )
9. Метання самками ікри з подальшим заплідненням рідиною самців називають.... ( Нерест )
10. Температура тіла риб залежить від температури навколишнього середовища. Риби – тварини ... ( Холоднокровні )
11. Як здатні бачити риби ( Недалеко але розрізняють форму та колір )
12. Яких риб називають прохідними ? ( Риб, які розмножуються лише в певних умовах).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Отже, ми добре підготувались до подорожі. Давайте подумаємо, що ще нового ми хочемо дізнатися про цих водних мешканців і складемо собі план подальшої діяльності. ( Діти складають план подальшої діяльності на уроці, що нового вони хотіли б дізнатись. Обговорюють план подальшої діяльності і записують це на дошці ).
Одже, ми визначились із запитаннями, які нас турбують. Тоді займайте свої місця на батискафі й уважно спостерігаймо в ілюмінатори. Задраїти люки ! Починаємо занурення. Ми знаходимся в Світовому океані на глибені 5 метрів. Температура води за бортом – 20 °С. Зверніть увагу, як виблискує сонечко в товщі води, яка різноманітність рослинного та тваринного світу. Що включає в себе Світовий океан пригадайте уроки географії ? ( 4 океани і моря). ( Включаємо відеоматеріал підводного світу де пропливає зграйка риб ).
Давайте включимо свої гідрофони та поспілкуємось з рибками.
Учасники нашої екскурсії зацікавились рядом, до якого ви належите. Розкажіть про нього.
( Учні охарактеризують ряди риб. Робота з підручником).
Учень 1: Ряд Осетрові.
А ось іще одна зграйка. Чим вона відрізняється від попередньої ? Давайте поспілкуємось з нею, дізнаємось, який ряд вона пердставляє.
Учень 2: Ряд Оселедцеподібний.
А тепер давайте опустимось на дно Світового океану і подивимось, чи є там життя. Ось у товщі води якась темна пляма. Хто це може бути? Може, це й не риба? Давайте запитаємо у неї ?
Учень 3: Ряд Скати
Тепер перенесемось в Півночний Льодовитий океан, тут скрізь лід. Температура води за бортом – 1.8 °С. Хто скаже мені при якій температурі замерзає морська вода ( - 2 °С ) правильно ! Що це за риба що пропливає біля нашого батискафа ? Давайте і з нею ми познайомимось?
Учень 4: Ряд Тріскові
А тепер використовуючи компас рухаємось на південь. Так, Віка, налаштуй наш компас на південь ( учениця налаштовує компас ). Ми опинилися в водах Індійського океану. У рибному царстві сполох. Що їх злякало ? А ось і винуватець цього сполоху. Ця риба така велика, що ми не можемо її повністю побачити в ілюмінаторі. Нехай вона розповість нам про себе.
Учень 5: Ряд Акули
Підпливаємо до берегів Африки. Ось яка велика риба, але дуже дивна. Давайте уважно на неї подивимось через бінокль та поцікавимося її життям.
Учень 6: Ряд Кисперсні
А тепер ми здійснимо підводну мандрівку у нашу прісноводну річку і ставок. Діти, а які риби ви бачили у нашому ставку та ловили у нашій річці ?
( Діти відповідають ).
- Товстолобик Ряд Коропоподібні
- Короп
- Карась
- Окунь Ряд Окулеподібних
А які рибки ви могли бачити у своїх акваріумах ?
Діти, ми не всіх риб сьогодні розглянули. У товщах Світового океану їх дуже багато. Лише 630 видів Хрящових риб та ще понад 21 тис. видів Кісткових. Тож підлічіть бігом скільки приблизно усіх ?
Ось бачите як їх багато. У водоймах України можна нарахувати 181 вид Кісткових риб. ( З них у Дніпрі – 80 ). Досліджуючи водойми важкодоступних районів і глибоководних частин Світового океану, вчені продовжують відкривати все нові й нові види риб.
Та, нажаль, наша подорож закінчується. Але в нас у гостях відомі мандрівники Жак-Ів Кусто, Жак Пікар та Дональд Уош. І ми попросимо їх розповісти яке значення мають риби в природі та житті людини і як у штучних умовах можна розводити риб. Та згадаємо представників Червоної книги України. Але спершу пригадайте хто такий Жак-Ів-Кусто, Жак Пікар та Дональд Уош.
Учень 7: Жак-Ів Кусто – Французький дослідник морських глибин, вивчав живий світ морів і океанів.
Жак Пікар ( швейцарець) та Дональд Уош ( американець) – опустились на дно Маріанського жолоба 11022 м. 1957р. корабель « Витязь ».
Учень 1: ( Жак-Ів Кусто ) Розповідає про значення риб.
Учень 2: ( Жак Пікар ) Як розводять риб ?
Учень 3: (Дональд Уош ) Сторінками Червоної книги України.
( Перегляд презентації ).
Кого зацікавила розповідь наших гостей, можете до них звертатися. Вони порекомендують літературу для додаткового читання.
Тепер повернемся в клас і узагальнемо знання, які отримали під час подорожі.
ІV. Узагальнення знань.
Конкурс « Риболовля ».
На дошці по вертикалі написано назви риб: назва риби по горизонталі – це вудка, кожна літера по вертикалі – це гачок з наживкою . На цей гачок треба спіймати рибку – написати назву риби, що починається на ту саму літеру.
Назва вудки:
-П Л О Т В А - Б І Л У Г А
Протоптер Білуга
Латимерія І рос. Ігла
Окунь Латимерія
Товстолобик Усач
Вугр Горбуша
Акула Анчоус
Конкурс « Літературно – іхтілогічний »
Поясніть вислів:
Конкурс « Склади рибу »
Малюнки риб розрізані на кілька частин. Потрібно швидко скласти риб і визначити їх назву та ряд.
А зараз надамо слово нашим кулінарам, які запропонують рецепти приготування смачних страв із риби. ( На урок запрошений шкільний повар, яка поділиться смачними рецептами страв із риб. )
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
Саморефлексія
А) Що сподобалося вам на уроці ?
Б) Чого навчилися ви ?
В) Чи дізналися ви те, що хотіли на початку уроку ?
Г) Чи досягнули ви успіху ?
Аналіз роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок.
VI. Домашня робота.