Риби. Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини.

Про матеріал
Показати різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя в різних умовах середовища. Формувати вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати бережне ставлення до природи, звернути увагу на красу й гармонію в природі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Риби. Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини. »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: показати різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя в різних умовах середовища; формувати вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати бережне ставлення до природи, звернути увагу на красу й гармонію в природі.

 

Обладнання: наочні таблиці, малюнки риб, ноутбук, фото батискафа, підручник, зошит.

 

Основні поняття: надклас Риби; різноманітність риб, батискаф.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

Форма уроку: урок – екскурсія підводним царством.

 

Міжпредметні зв’язки: біологія, географія, фізика, українська література, світова література, народознавство, інформатика, математика.

 

Хід уроку

 

Девіз уроку:

 

Міркуємо швидко,

Відповідаємо – правельно,

Працюємо плідно.

 

І. Організація класу до роботи.

 

Учитель:          Доброго дня! Мовлю за звичаєм.

                                Доброго дня! Кожному зичу я.

                                Тож усміхніться, любі діти,

                                Я вашим успіхом буду радіти.

Щоб урок ми провели цікаво, щоби збагатилися ви новими знаннями, опрацьовуючи навчальний матеріал, прошу зібрати всю свою енергію, думки, вміння і навички та бути активними на уроці. Сьогодні ми з вами попрацюємо під дивізом:

Міркуємо швидко,

Відповідаємо – правельно,

Працюємо плідно.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.

Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин.

    Тому сьогодні ми проведемо свій урок не у звичайному місці ( у класі ), а на борту справжнісінького батескафа « Витязь  » ( Фото батескафа ). Слово батискаф походить від грецьких слів « бати » - глибокий і « скаф » - човен і означає апарат для дослідження морських глибин. Але перш ніж вирушити у подорож, нам потрібно перевірити, чи всі учні готові до цікавих зустрічей з морськими мешканцями.

 

  1.    Бліц – турнір « Далі, далі, далі ...»  ( 0.5 бал)

 

  1. До якого типу належить надклас Риби ?

( Тип Хордові)

     

  1. Які класи належать до надкласу Риби ?

( Клас Хордові та Кісткові риби )

 

  1. Форма тіла риб ...  ( Обтічна )

 

     4. Утримуватись у товщі води кістковим рибам допомагає ....

          ( Плавальний міхур)

 

      5. Органи дихання риб... (  Зябра )

 

 6. Шкіра риб вкрита ... ( Лускою )

 

       7. Серце риб складається... ( 3 передсердя і шлуночка )

 

       8. Риби сприймають рухи води ... ( Бічною лінією )

 

       9. Метання самками ікри з подальшим заплідненням рідиною самців     називають.... ( Нерест )

 

      10. Температура тіла риб залежить від температури навколишнього середовища. Риби – тварини ... ( Холоднокровні )

 

      11. Як здатні бачити риби ( Недалеко але розрізняють форму та колір )

 

      12. Яких риб називають прохідними ? ( Риб, які розмножуються лише в певних умовах).

 

  1.    Скринька мудрості. ( 1 бал )

 

  1. Яке значення для життя у воді має форма тіла риб ?
  2.  Яке значення в житті риб має забарвлення ?
  3. Яке значення для плавання риб мають парні плавці ?
  4. Чому важко тримати в руках живу рибу ?
  5. Чому деякі види риб мечуть дуже багато ікринок ?
  6. Поясніть прислів’я : « На те і щука в морі, щоб карась не дрімав».

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Учитель: Отже, ми добре підготувались до подорожі. Давайте подумаємо, що ще нового ми хочемо дізнатися про цих водних мешканців і складемо собі план подальшої діяльності. ( Діти складають план подальшої діяльності на уроці, що нового вони хотіли б дізнатись. Обговорюють план подальшої діяльності і записують це на дошці ).

 

  1. Які є риби ?
  2. Чому в  нас немає акул ?
  3. Якої з риби м’ясо найсмачніше ?
  4. .........

 

Одже, ми визначились із запитаннями, які нас турбують. Тоді займайте свої місця на батискафі й уважно спостерігаймо в ілюмінатори. Задраїти  люки ! Починаємо занурення. Ми знаходимся в Світовому океані на глибені 5 метрів. Температура води за бортом – 20 °С. Зверніть увагу, як виблискує сонечко в товщі води, яка різноманітність рослинного та тваринного світу. Що включає в себе Світовий океан пригадайте уроки географії ? ( 4 океани і моря).  ( Включаємо відеоматеріал підводного світу де пропливає зграйка риб  ).

Давайте включимо свої гідрофони та поспілкуємось з рибками.

  • Шановна рибо, представтесь, будь ласка!

Учасники нашої екскурсії зацікавились рядом, до якого ви належите. Розкажіть про нього.

( Учні охарактеризують ряди риб. Робота з підручником).

 

 

Учень 1:   Ряд Осетрові.

 

А ось іще одна зграйка. Чим вона відрізняється від попередньої ? Давайте поспілкуємось з нею, дізнаємось, який ряд вона пердставляє.

 

 

    Учень 2:  Ряд Оселедцеподібний.

 

А тепер давайте опустимось на дно Світового океану і подивимось, чи є там життя. Ось у товщі води якась темна пляма. Хто це може бути? Може,  це й не риба? Давайте запитаємо у неї ?

 

 

Учень 3:   Ряд Скати

 

Тепер перенесемось в Півночний Льодовитий океан, тут скрізь лід. Температура води за бортом – 1.8 °С. Хто скаже мені при якій температурі замерзає морська вода ( - 2 °С ) правильно ! Що це за риба що пропливає біля нашого батискафа ? Давайте і з нею ми познайомимось?

 

 

Учень 4:   Ряд Тріскові

 

А тепер використовуючи компас рухаємось на південь. Так, Віка, налаштуй наш компас на південь ( учениця налаштовує компас ). Ми опинилися в водах Індійського океану. У рибному царстві сполох. Що їх злякало ? А ось і винуватець цього сполоху. Ця риба така велика, що ми не можемо її повністю побачити в ілюмінаторі. Нехай вона розповість нам про себе.

 

 

Учень 5:    Ряд Акули

 

Підпливаємо до берегів Африки. Ось  яка велика риба, але дуже дивна. Давайте уважно на неї подивимось через бінокль та поцікавимося її життям.

 

 

Учень 6:   Ряд Кисперсні

 

А тепер ми здійснимо підводну мандрівку у нашу прісноводну річку і ставок. Діти, а які риби ви бачили у нашому ставку та ловили у нашій річці ?

 

( Діти відповідають ).

- Товстолобик            Ряд Коропоподібні

- Короп

- Карась

- Окунь                       Ряд Окулеподібних

 

 

А які рибки ви могли бачити у своїх акваріумах ?

 

  • Декоративна акваріумна « золота рибка». Ряд Коропоподібні.

 

 

Діти, ми не всіх риб сьогодні розглянули. У товщах Світового океану їх дуже багато. Лише 630 видів Хрящових риб та ще понад 21 тис. видів Кісткових. Тож підлічіть бігом скільки приблизно усіх ?

 

 

 

Ось бачите як їх багато. У водоймах України можна нарахувати 181 вид Кісткових риб. ( З них у Дніпрі – 80 ). Досліджуючи водойми важкодоступних районів і глибоководних частин Світового океану, вчені продовжують відкривати все нові й нові види риб.

 

 

Та, нажаль, наша подорож закінчується. Але в нас у гостях відомі мандрівники Жак-Ів Кусто, Жак Пікар та Дональд Уош. І ми попросимо їх розповісти яке значення мають риби в природі та житті людини і як у штучних умовах можна розводити риб. Та згадаємо представників Червоної книги України. Але спершу пригадайте хто такий Жак-Ів-Кусто, Жак Пікар та Дональд Уош.

 

 

Учень 7: Жак-Ів Кусто – Французький дослідник морських глибин, вивчав живий світ морів і океанів.

 

Жак Пікар ( швейцарець) та Дональд Уош ( американець) – опустились на дно Маріанського жолоба 11022 м. 1957р. корабель « Витязь ».

 

 

Учень 1:   ( Жак-Ів Кусто ) Розповідає про значення риб.

 

 

Учень 2:   ( Жак Пікар ) Як розводять риб ?

 

 

Учень 3:   (Дональд Уош )  Сторінками Червоної книги України.

 

( Перегляд презентації ).

 

Кого зацікавила розповідь наших гостей, можете до них звертатися. Вони порекомендують літературу для додаткового читання.

 

Тепер повернемся в клас і узагальнемо знання, які отримали під час подорожі.

 

   

    ІV. Узагальнення знань.

 

 

Конкурс « Риболовля ».

 

На дошці по вертикалі написано назви риб: назва риби по горизонталі – це вудка, кожна літера по вертикалі – це гачок з наживкою . На цей гачок треба спіймати рибку – написати назву риби, що починається на ту саму літеру.

Назва вудки:

 

 

-П Л О Т В А                                     - Б І Л У Г А

 Протоптер                                                             Білуга

      Латимерія    І  рос. Ігла

     Окунь                                                     Латимерія

     Товстолобик Усач

     Вугр Горбуша

     Акула Анчоус

 

 

    Конкурс « Літературно – іхтілогічний »

 

Поясніть вислів:

  1.     Почуваюсь як риба у воді.
  2.     Мовчить як риба.
  3.     З якого твору ці слова: « У товаристві лад – усяк тому радіє. Дурне безладдя лихо діє ? » ( Л. Глібов  « Лебідь, рак і щука » ).

 

 Конкурс « Склади рибу »

 

Малюнки риб розрізані на кілька частин. Потрібно швидко скласти риб і визначити їх назву та ряд.

 

А зараз надамо слово нашим кулінарам, які запропонують рецепти приготування смачних страв із риби. ( На урок запрошений шкільний повар, яка поділиться смачними рецептами страв із риб. )

 

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

 

Саморефлексія

 

А) Що сподобалося вам на уроці ?

Б) Чого навчилися ви ?

В) Чи дізналися ви те, що хотіли на початку уроку ?

Г) Чи досягнули ви успіху ?

 

Аналіз роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок.

 

VI. Домашня робота.

 

  1.     Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
  2.     Скласти кросворд з теми « Риби ».

 

doc
Додано
7 січня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку