Загальна характеристика водоростей

Про матеріал
Потріібно виховувати в учнів дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Виховувати людяність. Активну позицію в навчанні та житті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

«Загальна характеристика водоростей»

7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета уроку:

  •                      навчальна: формувати в учнів поняття про різноманіття рослинного світу; розкрити значення різнокольоровості водоростей; формувати основні уявлення про наукове пізнання світу;
  •                      розвивальна: сприяти розвитку інтересу до вивчення предметів природничого циклу; розкрити міжпредметні зв’язки; розвивати творчий потенціал учнів;
  •                      виховна: виховувати в учнів дбайливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати людяність; активну позицію в навчанні та житті.

Основні поняття (терміни): талом, ризоїди, гамета, зооспора, хлорофіл, фотосинтез, пігменти, автотрофи, фототрофи, планктон, бентос.

Обладнання: картки із завданням, таблиці «Різноманітність водоростей», комп’ютер, аркуш паперу, фарби, малюнки і фотографії із зображенням пірамід, біологічні схеми, карта Світового океану.

Форма проведення: урок гра-подорож.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап

(біологія – художня література)

Створення емоційного настрою

Учитель: Доброго дня, діти! Я щиро рада бачити всіх вас на уроці. Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я сподіваюся, що для вас він буде цікавим. Аби наш урок став саме таким, його необхідно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого не боїться, ніхто нікого не лякає. Між нами має панувати атмосфера повної довіри.

Давайте один одному всміхнемось,

Із усмішки натхнення зачерпнемо,

Із настроєм почнемо працювати

І перешкоди будь-які долати!

Подаруйте один одному посмішку… (посміхаються один одному) А я бажаю кожному з вас, щоби на цьому занятті ви були…

«У» – уважними;

«С» – спокійними;

«П» –  працелюбними;

«І»    ініціативними;

«Х» – хоробрими.

Я бажаю вам УСПІХУ в процесі пізнання! Підніміть руку ті,хто бажає досягти успіху. (Підносять руки) Отже, це питання є важливим для всіх нас.

На нас чекає напружена і цікава робота, девізом якої нехай будуть слова:

Девіз уроку:  Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це процес,

Працювати разом – це успіх!

ІІ. Актуалізація опорних знань

(біологія – математика – українська мова)

Учитель: Шановні діти, пропоную до вашої уваги гру «Дешифрувальник».

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Яке царство живої природи ми зараз вивчаємо?

5 5 5 4 3 4 3 (Рослини)

  1.               За типом живлення більшість рослин є …

1 1 6 5 6 5 5 6 3 (Автотрофи)

  1.               До нижчих рослин належать…

1 5 2 5 5 5 6 3 (Водорості)

  1.               Наука, що вивчає водорості?

1 4 8 5 5 4 5 1 3 9 (Альгологія)

Висновок: Як ви уже зрозуміли, сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення нової теми.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

(біологія – музика – народознавство)

Учитель: Скільки не живеш на світі, а все одно не перестаєш дивуватися життю, природі й тому, як нерозривно ми з нею пов’язані.

(Звучить музика, на екрані слайд із зображенням моря)

Тиша в морі… Ледве-ледве

Колихає море хвилі

Один художник вирішив написати портрет Загадкової Леді. Проблема полягає в тому, що Леді загадкова, і майстер не знає як вона виглядає. Давайте допоможемо йому отримати якомога більше відомостей про зовнішність Загадкової Леді. Працюватимемо в парах під девізом: «Одна голова добре, а дві – краще». Адже завданням нашого уроку буде встановити особу та основні риси Леді-загадки.

ІV. Вивчення нового матеріалу

(біологія – географія)

Учитель: Ми вирушаємо у далеку мандрівку водами Світового океану і ось наша перша зупинка. Зверніть, будь ласка, увагу на екран. (На екрані – слайд із зображенням першого завдання).

Перше завдання «Пошук»

(біологія – інформатика – фізкультура) (вправи для очей)

Букви поєднані своєрідними «хрестиками». У кожному «хресті» спочатку треба прочитати верхню букву, а потім ліву, праву, нижню.

 

 

 

 

   Т                    В                Р                        З                             Г

А                                                                                                                            ЛО

АМ                                                                                                                       ЕТ

О                                                                                                                           Д

     ОО                                                                                                                 СПО

ИЗ                                                                                                                            ОЇ

   А          РА                                     Д                         И                 М

(Знайдені слова вчитель фіксує на дошці: талом, вода, ризоїд, зооспора, гамети).

   Який висновок можемо зробити з цих слів?

Висновок:

  1.               Мешкає у воді, причому може як плавати вільно в її товщі, не протистоячи течіям (така екологічна група організмів отримала назву планктон), так і прикріплюватися до дна водойми (ця екологічна група утворює бентос).
  2.               Її тіло не розчленоване на справжні органи – стебло, листки, корені, тому воно має назву талом, або слань.
  3.               Функцію органа кріплення виконують ниткоподібні утвори – ризоїди.
  4.               Враховуючи, що Леді утворює гамети й зооспори, вона розмножується як статево, так і не статевим шляхом.

 Робота із словником

(Визначення термінів учні з допомогою вчителя записують у біологічний словник)

Талом – ;  ризоїди – ; гамета – ; зооспора –; планктон –; бентос –.

Подорож триває і друга зупинка пов'язана із другим завданням.

Друге завдання «Папірус»

Учитель: Подивіться, будь ласка, на ці малюнки. (На малюнках зображення давніх пірамід). У мене в руках дивовижна знахідка – папірус давніх біологів. Треба відгадати запис, який вони залишили для нас.

 

 

 

 

 

 

На дошці фіксуємо: Хлорофіл, водорість.

Поєднуємо ці дані з попередніми й доповнюємо перший висновок.

Висновок:

  1. Загадкову Леді звуть Водорість.
  2. Має зелене забарвлення, оскільки містить пігмент хлорофіл.
  3. Цей пігмент у рослин виконує функцію реакційного центру, тому що відповідає за фотосинтез – процес утворення органічної поживної речовини.
  4. За типом живлення наша Леді автотроф-фототроф, оскільки для синтезу їжі використовує енергію Сонця.

Особу встановлено. Та пошук триває. Водне середовище однорідне, тому водні рослини за зовнішнім виглядом однотипні. А наша Леді приховує однотипну форму під гарним яскравим вбранням. Зазирнемо до її гардеробу.

Третє завдання «Гардероб»

(біологія – образотворче мистецтво )

Учитель: Від чого залежить палітра фарб? (Від пігментів – барвників).

а) Змішайте червоний + зелений + синій барвники. Який колір одержали?

 – Темно-коричневий, або бурий. Це її костюм для ділових зустрічей.

б) Змішайте червоний + рожевий+ трохи зеленого. Який колір отримали?

 – Яскраво-червоний. Це вечірня сукня Леді.

в) Візьміть жовтий + трохи зеленого. Отримали світле вбрання для прогулянок.

г) Який колір завжди присутній у зовнішньому вигляді Леді? (Зелений).

Правильно, для домашньої роботи вона вдягає зелений халат. Чому саме зелений? (Без зеленого пігменту не відбувається фотосинтез).

Висновок:

  1. Наша Леді буває бурою, червоною, діатомовою, зеленою.
  2. В усьому її одязі завжди присутній пігмент хлорофіл.
  3. Якого кольору вона б не була, за способом живлення є автотрофом.
  4. Залежно від забарвлення може існувати на різних глибинах.

 Портрет наполовину готовий, але не вистачає даних про її звички та симпатії. У цьому нам допоможе четверта зупинка і четверте завдання.

Четверте завдання «Ребус для закоханих»

 (плакат із зображенням ребуса), (біологія – трудове навчання)

 

  ІЗО         

                         

 

                                                   ГЕТЕРО  

 

                                                   ОО         

 

 

Спробуйте відгадати, яка інформація зашифрована у ребусі. Відповідь відобразимо за допомогою пластилінових кульок.

Висновок:

  1. Слово гамія означає шлюб.
  2. Зображено різновиди статевого розмноження:

- ізогамія (гамети однакові);

- гетерогамія (гамети різні за розміром);

- оогамія (диференціація гамет на сперматозоїд і яйцеклітину).

3. Справжнє статеве розмноження має назву оогамія.

4. Як ви вважаєте, Леді розмножується тільки статевим шляхом? (Ні. Якщо вона утворює зооспору, то здатна до нестатевого розмноження).

5. Зміна видів розмноження залежить від зміни умов існування: за сприятливих умов – із допомогою зооспор, за несприятливих – статевим шляхом.

6. Деякі багатоклітинні родичі Леді можуть розмножуватися вегетативно – частинками талому.

7. Одноклітинні здатні до поділу навпіл – такий вид нестатевого розмноження має назву мітоз.

(Визначення термінів учні з допомогою вчителя записують у словник: ізогамія, гетерогамія, оогамія, мітоз).

Ми так багато знаємо про загадкову Леді та ніколи не замислювалися, якими парфумами вона користується?

П'яте завдання «Хімічне асорті»

(біологія – хімія)

За допомогою підручника визначте, які хімічні речовини входять до складу різних водоростей. Та пригадайте, які речовини називаються індикаторами.

(Робота в групах з текстом підручника)

Мандрівка триває. У майже завершеному портреті чарівної Леді не вистачає лише кількох штрихів. Ми не знаємо, яке значення вона відіграє у природі і господарстві людини.

Шосте завдання «Квітник»

(біологія – природознавство)

 

 

 

 

 

 

 

V. Релаксація

(біологія – світова література)

Учитель: Пропоную трішечки відпочити і зіграти у розважальну гру «Море волнуется раз» (Море волнуется раз, море волнуется два, море волнуется три морская фигура замри).

(Діти зображують різновидності водоростей, а вчитель намагається їх відгадати).

(Використовується розважальна гра для корегування емоційного стану, зняття розумового напруження, налаштування учнів на закріплення набутих знань).

VI. Закріплення нових знань

(біологія – інформатика)

Учитель: У зошиті записуємо тему уроку – «Загальна характеристика водоростей»

Отже, сьогодні на уроці ми розкрили таємниці Загадкової Леді, побачили її красу та різноманітність. Для закріплення отриманих знань пропоную гру «Асоціація». Подивіться, будь ласка, на екран. Ви бачите таблицю, у першій колонці якої записано назву асоціації, у другій – слова підказки. З'єднайте їх, і ви дізнаєтесь про основні риси характерні Леді.

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва асоціації

Слова - підказки

  1.     Кухня

а) Фототроф

  1.     Скріпка

б) Водне середовище

  1.     Райдуга

в) Ризоїд

  1.     Цукор

г) Мітоз

  1.     Батарея

д) Пігмент 

  1.     Роса

е) Талом

  1.     Ксерокс

ж) Синтез

  1.     Листкове тісто

з) Автотроф

  1.     Нерухомий

и) Планктон

     10) Поплавець

к) Бентос

     11)Частина

л) Гамети

     12) Життя

м) Вегетативне розмноження

 

Відповіді:

1 –ж;             2 –в;             3 –д;         4 –з;             5 –а;              6 –б;                            7 –г;                    8 –е;            9 –к;               10 –и;              11 –м;              12 – л.

(Учитель пояснює правильні відповіді).

VII. Оцінювання роботи учнів

(біологія – фізкультура)

(Кожен урок має стимулювати творчий потенціал учнів. Для того щоб оцінити урок, проводять тест психологічного успіху. З кожної команди викликають по одному учню. Кожен школяр отримує в руки скакалку, складену в чотири рази. Учні заплющують очі й намагаються протягом 1 хвилини розтягнути скакалку. Після закінчення хвилини, не відкриваючи очей, діти випускають її. Якщо руки піднялися, урок пройшов успішно, бо це і є показником емоційного настрою учнів).

Учитель: Як свідчать результати тесту, наш урок пройшов успішно, адже працювали ми під гарним девізом:

Девіз уроку:  Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це процес,

Працювати разом – це успіх!

І ми досягли цього успіху.

VIII. Домашнє завдання

(біологія – міфологія – фізика)

Учитель: Чи має вода силу? – Так. Вона тисне на все, що в ній знаходиться.

  •          Як водорості пристосовуються до витримування тиску води та зберігають цілісність тіла?
  •          Чому деякі водорості під час відпливів не гинуть, залишаючись на суші?

На ці питання вам треба знайти відповідь самостійно. Крім цього, ми маємо підготуватися до мандрівки країною Нептуна. Треба придумати:

  1.     Назву підводного човна;
  2.     Візитну картку команди;
  3.     Казку «Пригоди принцеси Ламінарії»;
  4.     Оформити це у вигляді невеличких проектів (І група – зелені водорості; ІІ – червоні водорості; ІІІ – діатомові; IV – бурі).

Любі діти, дякую за активну роботу на уроці. Мені було дуже приємно працювати з вами.

 

 

1

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку