Тема: Будова літосфери. Літосферні плити, механізм та наслідки їх переміщення
Мета: ознайомити учнів з теорією руху літосферних плит А. Вегенера;
розвивати аналітичне та просторове мислення;
формувати вміння працювати з тематичними картами, малюнками, глобусом.
Обладнання:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1.Організаційний момент. Мотивація.
Сьогодні ми з вами познайомимося з теорією про дрейфу материків. Подивіться на фізичну карту світу як ви гадаєте, чи завжди материки та океани були такими, як зараз?
2. Переглянути відео «Рух літосферних плит» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=17eHXX3PYy0&t=3s
3. Переглянути зміни на планеті за останні 750 млн. років, що створено на проєкті Ancient Earth globe.
2. Актуалізація опорних знань.
1. Дайте визначення поняттю «Літосфера».
2. Чи є різниця між океанічною та материковою земною корою?
3. Розгляньте карту «Літосферні плити» і дайте відповіді на запитання, як називаються найбільші літосферні плити?
4. Які процеси в земній корі призводять до формування складок?
Сучасні уявлення про будову земної кори спираються на гіпотезу дрейфу материків . ЇЇ висунув у 1912 р. німецький учений Адольф Вегенер. Він припустив, що мільйони років тому на Землі існував один гігантський материк Пангея, який був оточений океаном Панталасса. Близько 200 – 175 млн. р тому розпочався розкол давнього суперматерика на Лавразію та Гондвану. Перейдіть за допомогою QR коду на посилання та дізнайтеся про вченого Альфреда Вегенера (1880 - 1930) рр.
Застосування прийому «Моделювання» робота в групах. Прошу всіх дітей взяти та вирізати з контурної карти материки і скласти їх боками, що підходять один одному, зробити висновки.
Материки перебувають у постійному русі внаслідок рухів літосферних плит, на яких вони розташовані.
Згодом вчені дійшли висновку, що літосфера не суцільна як. наприклад, шкаралупа яйця. ЇЇ утворюють літосферні плити – окремі блоки завтовшки від 50 до 250 км. Вони обмежені глибинними розломами, але, ніби величезні пазли, щільно прилягають одна до одної. Плити лежать на в'язкій. Пластичній поверхні астеносфери.
Таким чином, материки, що є уламками Пангеї та западини океанів розташовані на літосферних плитах, які дуже повільно переміщуються.
Також з учнями зробити висновки, що джерелом енергії є внутрішнє тепло Землі, яке переміщує речовини мантії, що, зі свого боку, рухає частини літосфери.
Горизонтальні рухи:
Вертикальні рухи
Прийом «Асоціація». Повідомте учням. що ділянки літосферних плит , то опускаються, то піднімаються. Запитайте в них, які подібні процеси вони могли спостерігати в природі. Перейдіть по QR коду за посилання та погляньте , як відбувається опускання Венеції.
Вертикальні рухи , зумовлені внутрішніми силами Землі. – це повільні підняття та опускання окремих ділянок земної кори. Наприклад, північна частина Скандинавського півострова піднімається на 1 см на рік.
Вертикальні рухи відбуваються дуже повільно, але постійно. Вони охоплюють величезні ділянки й супроводжуються відступом або наступом моря. Сукупність різноманітних за напрямком і швидкістю рухів земної кори називають тектонічними рухами (коливаннями).
Тестування https://wordwall.net/uk/resource/37961614
Ось кілька запитань для учнів, які допоможуть їм краще зрозуміти горизонтальні рухи літосферних плит та їх наслідки:
Зближення плит:
Як називається процес, коли дві літосферні плити зближуються? Що відбувається з земною корою в місцях такого зближення?
Чому на місці зближення плит утворюються гори? Назвіть приклад гір, які виникли внаслідок зближення плит.
Подивіться на фізичну карту світу. Де розташовані Гімалаї? Які літосферні плити беруть участь у їхньому утворенні?
Розсування плит:
Що відбувається з земною корою, коли дві літосферні плити розходяться? Де найчастіше можна знайти такі розломи?
Як утворюються серединно-океанічні хребти? Знайдіть на карті Південноатлантичний серединно-океанічний хребет. Які плити беруть участь у його утворенні?
Чому розломи часто трапляються на дні океанів? Як це впливає на вулканічну активність у цих зонах?
Зміщення плит:
Що відбувається з літосферними плитами під час їхнього зміщення?
Чим зміщення плит відрізняється від їхнього зближення чи розсування?
Які відомі зони зміщення плит ви знаєте? Чи можна передбачити землетруси, які виникають у таких зонах?
Загальні питання для порівняння процесів:
Порівняйте зближення, розсування та зміщення плит. Як кожен з цих процесів впливає на поверхню Землі?
Чому в місцях зближення плит утворюються гори, а в місцях розсування — розломи та хребти?
В яких регіонах світу ці процеси найбільш активні? Як вони впливають на життя людей?
Підсумкова частина уроку: