Буква до букви –
І виникло слово.
Слово до слова –
Звучить рідна мова.
( Ігор Січовик )
Мета. Поглибити і систематизувати знання із фонетики, закріпити знання учнів про звуки мови і мовлення, пояснити, як творяться голосні та приголосні звуки, ознайомити, що таке фонема; розвивати фонематичний слух, слухову і зорову пам'ять; розвивати логічне мислення, фантазію, творчі здібності,пізнавальний інтерес; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється,-
Все, як пісня в ній звучить.
Мова є вічним і невід’ємним супутником людини. Саме мові людство завдячує всім, що знає і чим живе. А чи знаєте ви, яка мовознавча наука вивчає звуковий склад мови?( Фонетика )
Тож сьогодні я запрошую вас здійснити подорож у світ звуків.
Виступ юних мовознавців – дослідників.
1учень. Говорячи, ми не думаємо про те, де беруться звуки, слова і цілі фрази. Нам здається, ніби вони за нашим велінням з’являються самі собою. Правда, люди помітили, що для цього потрібно розкрити рота. А може, вони помилилися? Спробуйте говорити із міцно стиснутими зубами або губами. Не виходить? А чому? Та тому, що звуки є наслідком хвильового коливання повітря, яке ми видихуємо. Однак струмінь видихуваного повітря - це ще не мовлення. Над перетворенням його у звук треба попрацювати. І в нашому організмі є для цього цілий «агрегат», який називають мовним апаратом. У ньому трудяться легені, дихальне горло, гортань з голосовими зв’язками, язик, губи, піднебіння, зуби.
Щоб стати звуками, видихуване повітря має пройти кілька поверхів, перебороти різні перешкоди. Першим, найнижчим поверхом є легені: вони виштовхують повітря на другий поверх – у гортань. Тут розмістилися і господарюють два прикріплені впоперек гортані м’язи – голосові зв’язки .І хоч вони маленькі, тоненькі, але роль їх у творенні звуків важлива, бо саме вони виготовляють голос. До різних звуків вони ставляться неоднаково. Під час вимови одних вони намагаються не пропустити повітряний струмінь – напружуються і змикаються, перекриваючи гортань. Тоді повітря із силою прориває перепони і голосові зв’язки дрижать, вібрують, як струни, внаслідок чого й виникає голос. До інших звуків вони байдужі. Вони не напружуються, не перекривають гортань, не дрижать, і звуки виходять безголосими.
2 учень. Із гортані повітря з голосом чи без нього вривається на третій , останній поверх – у ротову порожнину, а зрідка потрапляє у порожнину носа. роті на нього чекають язик, піднебіння, зуби, губи. Вони також по - різному ставляться до звуків. Одних пропускають вільно, а при творенні інших перекривають вихід. Щоб вирватись, треба долати перепону. І повітря, прориваючи її або протискуючись крізь щілину між органами мовлення, створює шуми. Звуки вибухають, свистять, шумлять, переривчасто дрижать. Такими вони, вирвавшись із ротової порожнини, діють на наші органи слуху – вуха. Органи слуху добре фіксують звучання. Завдяки їм ми помічаємо найменші особливості вимови, зокрема акцент у чужоземців, особливості рідної говірки в українців різних регіонів нашої країни.
4. Розв’яжемо язика.
Спостереження над процесом мовлення, послужило для створення багатьох усталених зворотів – приказок, прислів’їв.
Прочитайте деякі із них, з’суйте їх значення. Які особливості творення звуків відбиті у цих зворотах?
Відповідь.1. Замовкати. 2.3. Мовчати.4. Мовчи. 5.Утратити здатність говорити. 6. Заговорить. 7Говорити неохоче, невиразно.
Прочитайте усталені звороти ( фразеологізми ). З яким значенням у них вживається слово язик? Чому?
Гострий на язик; різкий на язик; мати добрий язик; наламати язика; швидкий на язик; з чужого язика.
Відповідь. Із значенням «мова», «мовлення»Язик – одна із найактивніших органів мовлення.
3 учень. Шелест листя, поскрипування дерев, завивання вітру,гомін вулиці і безліч інших звуків оточують нас. Та вирізняється з-поміж них звуки людської мови. Бо тільки вони, об’єднавшись у слова, речення, щось називають, повідомляють.
А чи задумувались ви над тим, скільки звуків ми вимовляємо і чуємо? Скільки їх у нашому мовленні?
Не шукайте точної відповіді на це запитання. Ви її не знайдете, бо кількість звуків будь-якої мови незліченна .Та серед них виділяються звукові типи, які об’єднують навколо себе ряди звуків, дещо відмінних за вимовою і звучанням. Так /в/ вимовляємо твердо і пом’якшено, чітко й наближено до /у/ , з участю губів або губів і зубів. Однак усі ці звуки з їх відтінками мають спільні типові риси у вимові та звучанні й об’єднуються нами в одну звукову одиницю – /в/ . Такі звукові типи вчені назвали фонемами.
Фонема – це найменша одиниця мови, яка служить для утворення, розрізнення й розпізнавання слів та їх форм. Запам’ятайте це слово. У ньому ви вже почули знайому частину фон- . Так, це грецьке слово і в перекладі воно означає «звук», «голос», «слово».
Фонема – це узагальнення цілої низки близьких за творенням звучань. В усному мовленні воно виявляється звуках, на письмі позначається відповідною буквою.
*Дослідження.
Доведіть, що / б/ , /у/ ,/ к/ є окремими фонемами. Для цього замініть у слові бук спочатку перший, потім другий, а далі третій звук іншими звуками так, щоб утворилось нове слово.
Варіанти відповідей. Бук – гук, жук, лук, Люк,сук, тюк; бак, бик, бік; Буг, буй, бум, бур, бут.
*Гра. Чи знаєте ви ріки?
Порушення усталеної послідовності фонем у власній назві може перевести їх в розряд загальних назв. Поверніть рікам їх власність – право на індивідуальні назви. Знайдіть на карті де ці ріки протікають.
( 1. Тиса. 2. Прут.3. Дунай. 4. Дон. 5.Кура. 6. Нева. 7. Об.)
*Гра « Плетиво слів.»
Попрацюйте з фонемами, щоб однакові з них у дібраних словах накладалися, утворюючи плетиво. Впишіть це плетиво у фігуру, щоб можна було прочитати у горизонтальному і вертикальному напрямках.
1 |
к |
|
|
|
2 |
р |
|
|
|
3 |
о |
|
|
|
4 |
к |
|
|
|
Відповіді. Крок. Рама. Омар. Кара.
1 |
ш |
|
|
|
|
2 |
к |
|
|
|
|
3 |
О |
|
|
|
|
4 |
л |
|
|
|
|
5 |
А |
|
|
|
|
1.Навчальний заклад.
2. Морська тварина, що живе колоніями і створює вапнисті відклади – рифи.
3. Чоловіче ім’я.
4. Доброзичливе, привітне ставлення до кого-небудь.
5.Гірська країна Азії на території Росії частково Монголії та Китаю.
Відповіді. 1 Школа. 2. Корал. 3. Орест. 4. Ласка. 5. Алтай.
Поет Дмитро Білоус пише:
Є слова – ну й цікаво!
Є слова – просто диво!
Прочитаймо їх з вами:
Чи то зліва напра,
Чи то справа на ліво –
Означають те саме.
Ось дивіться: корок, біб,
Око, Кирик, зараз, піп… .
Є ще й інші на умі,
Та назвіть ви їх самі.
Добираючи слова, майте на увазі, що вони складаються з 3 – 5- 7 фонем, з яких одна непарна, решта – пари однакових фонем. Непарна міститься в центрі слова, решта – попарно справа і з ліва. Наприклад: ротор.
( Дід, кок, зараз, потоп, коток… .)
Скільки звуків?
Кожна мова має свою, тільки їй властиву систему звуків – фонем. У різних мовах неоднакові основні, типові ознаки, кількість фонем, співвідношення між ними. Наприклад, у мові народу Рапануі ( Полінезія) вчені виділябть всього 14 фонем – 5 голосних, 9 приголосних, у мові абазин ( Північний Кавказ ) 67 – 2 голосні і 65 приголосних.
В українській мові всього 6 голосних фонем, вони складають 16% . Голосні незамінні в нашому мовленні, бо утворюють склади, служать опорою наголосу.
А чи з однаковою наполегливістю «трудяться» всі голосні? Виявляється, ні. Найактивніші фонеми / а/,/ о/ ; найпасивніші – /у/, /е/. Вчені підрахували, що з 1000 вживань різних фонем на /а/ припадає близько 87, на / о/ - 78, а нa /у/ , / е/ відповідно 42 і 46 вживань.
6. Хто найважливіший.
П’ять літер Д, Ж, З, І, Щ, які перепочивали, засперечалися про місце і роль кожної з них у графіці української мови. У розпал суперечки втрутилася присутня при цьому велика літера А. Вона сказала: „У нашому алфавіті всі літери важливі, мають своє місце й обов’язки. Але одна із вас, як і 8 інших букв азбуки, служить для відтворення двох фонем, без двох взагалі можна обійтися, а от дві беруть участь у позначенні на письмі кількох фонем: одна 4, а інша – аж 5, які ж із літер д, ж, з, ї, щ беруть участь у відтворенні двох, чотирьох і п’яти фонем? А які літери А назвала зайвими?
(Для позначення двох фонем |ж| і |дж| - використовується буква ж.
чотирьох - |з|, |з′|, |дз|, |дз′| - з
п’яти - |д| |д′|, |дз|, |дз′|, |дж| - д
зайві – ї, щ.
7. Мовні загадки - жарти
5. Невеличка тече річка.
У Дніпро впадає.
Як змінити Р на Л ,-
По лісу блукає. (Рось – лось)
6 . З Д– співаю, веселю,
З В– я рибки наловлю. (вудка –дудка )
7. Я живу , де сніг і вітер, В крижаній морській воді.
Коли в на м змінити –
Стану містом я тоді.(тюлень – Тюмень)
8. З К течу між берегів.
Весело плескаюсь.
З С – хоча і без зубів ,
Боляче кусаюсь.( Ока – оса )
9. Що за диво? Бува так:
З С – я риба,
З ф – я птах.(Сазан – фазан)
10. З В його у полі , лісі,
Юний друже, стережися.
З Ш він зовсім не страшний –
З нього, що завгодно ший. (вовк – шовк)
11. Мене ти, мабуть, добре знаєш,
Я в бджіл будиночком служу,
А коли В на К зміняєш –
На небо птахом полечу.( вулик – кулик)
12. На неї птах сідає,
Вона його гойдає;
А якщо Г на Б змінить –
Звірятком стане вмить. (гілка –білка)
На цьому наше заняття закінчується, але нас ще чекають на зустріч жителі країни Фонетики. Тож, до нових зустрічей у країні Фонетики.