Часопис "Шкільний калейдоскоп". Випуск 3

Про матеріал

У даному випуску часопису "Шкільний калейдоскоп" подано матеріали освітоздобувачів СЗШ № 54 м. Києва, вихованців гуртка "Юний журналіст" (керівник Черкас Олександр Олександрович): статті, інтерв'ю, есеї. Шкільна газета відіграє домінантну роль у шкільному житті, адже саме на її сторінках учні можуть відобразити різноманітні реалії сьогодення.

Перегляд файлу







МАСКУЛІННІ ДОМІНАНТИ ХУДОЖНЬОЇ МОДЕЛІ   СВІТУ ті. Оскільки в кожній культурі існують свої стереотипи маскулінності,

назріла потреба простежити формування таких типів в українських худо-

                                У ШЕВЧЕНКОЗНАВЧОМУ КОСМОСІ      жніх творах, що доповнює національну картину світу. Українська куль-

Олександр ЧЕРКАС, тура багата на митців, які найбільш об’єктивно описували українську картину світу, національне світобачення. Серед них чи не найперше місце

учитель української мови та літератури СЗШ № 54, м. Київ належить Тарасові Шевченку, творчий доробок якого не перестає бути об’єктом зацікавлення літературознавців та мовознавців, істориків, пси-

У статті аналізуються особливості реалізації маскулінних доміхологів, культурологів, а тепер і гендерологів. Незважаючи на наявність

нант на рівні творення художньої моделі світу у поезії Тараса Шевчен- значної кількості дослідницьких джерел творчості Кобзаря, проблема психологічного дослідження гендерних особливостей його творів залика, досліджено їх символи та семантичні ознаки, які доповнюють каршається до кінця не розв’язаною.  

тину національного світобачення митця.    Так, Ю.Гончар акцентує на наявності у творчості митця фемінних та маскулінних аспектів. Зокрема перший виражений у несвідомому ес-

Ключові слова: маскулінність, родина, нація, художня картина

тетичному ставленні до світу, другий – у втіленні глибинних значень,

світу. індивідуальних смислів, самооцінці тощо [2]. На нашу думку, це потребує подальшого більш глибокого дослідження, яке б включало психоло-

 гічні й філософські аспекти особистості автора. О. Шаф, аналізуючи осо-

 

бливості творчої манери раннього Тараса Шевченка, наголошує на домі-

 Гендерологія спрямовує вектор своїх пошуків у напрямку вивченнуванні в той період «не фемінної, не маскулінної, а до- гендерної – іння чоловіків як соціальної групи. Дослідження маскулінності – новий нафантильної – свідомості поета, яка виявляється в культі матері, точніше у прям, який виник на початку 90-х років ХХ ст. Оскільки фемінність часвиразі трагедії її відсутності й зумовленому нею автопозиціонуванні сутіше стає об’єктом досліджень гендерного літературознавства, аналіз маб’єктом себе як сироти» [10, с. 153]. Більшість дослідників усе-таки вискулінності уявляється на сьогодні перспективною сферою вивчення. значає світогляд поета як фемінний (С. Балей, Н. Зборовська, Г. Грабо-

Останнім часом з’явилося багато праць, у яких представлено результати вич, Л. Плющ). Проте їхню увагу більшою мірою було сфокусовано на аналізу специфіки маскулінності (М.Кіммель і М.Месснер «Чоловічі жіночих образах. Отже, вважаємо цінним дослідження маскулінних доміжиття», І. Кон «Чоловіки, які змінюються у мінливому світі», де дослінант, які доповнюють картину національного світобачення Кобзаря.   джено історію зародження та розвиток маскулінності, С.Ушакін «Ілюзія

 На сьогодні в сучасній літературознавчій науці відсутнє єдине замужності» з аналізом концепції нарцисизму за З.Фройдом, Р.Конелл «На гальноприйняте визначення поняття «художня картина світу». Натомість захист маскулінності» та ін.). Попри це в українському літературознавстучені широко послуговуються такою термінологічною базою: «картина ві відсутні ґрунтовні студіювання маскулінності на матеріалі художньої світу», «модель світу», «художній світ». Розглядаючи маскулінні домінаспадщини вітчизняних письменників.     

нти художньої картини світу у творчості Тараса Шевченка, ми будемо

 Вивчення гендеру в літературознавстві пов’язане з підвищенням спиратися на визначення світу художнього твору, запропоноване інтересу до цієї сфери, зокрема з огляду на переважання патріархальної

П.Білоусом. Як стверджує учений, художній світ твору – це результат специфікації суспільства, а також з проявом рис маскулінності й фемінтворчої діяльності митця, джерелом якої є його відчуття: «індивідуально ності в художніх текстах [7, с. 273]. Будь-яке суспільство має свої кульсприйнятий реальний світ у складному і далеко нерозпізнаному психолотурні приписи щодо поведінки представників сильної статі, що відповігічному процесі перетворюється на образи і поняття. Його фантазія, що дає ідеалам мужності. Зокрема, уявлення про те, що чоловічість не задаспирається на репродуктивну функцію уяви, подібна на моделювання, на анатомічно, вона формується з дорослішанням і становленням чоловіконструювання з пізнаного матеріалу нової, художньої, дійсності» [1, с. ка, часто постулюється в гендерологічних психологічних працях. Досяг-

115].  ти гегемонної маскулінності може далеко не кожен чоловік, йому доводиться докладати певних зусиль для наближення до ідеалу маскуліннос-


 Отже, художній світ літературного твору – фікційна дійсність, уявний світ, створений внаслідок творчої діяльності письменника, який є автором, конструктором та енергетичним джерелом матеріального й естетичного буття «другої реальності» [1, с. 115]. Його утворюють: тема, яка визначає основне питання твору, яке розгортається як сюжет або системний рух образів; думки, ідеї, проблеми, що визначають зміст і спрямованість твору; персонажі; зовнішні обставини буття персонажів (речі, предмети, пейзажі, інтер’єр); художні деталі; мова твору, що розпадається на мову персонажів і мову автора; пафос твору; хронотоп твору; формальний обрис твору (композиція), яка надає художньому світові цілісності і системності [1, с. 115].     

 Маскулінні домінанти художнього світу у творчості Тараса Шевченка оприявнюються в поезіях, написаних зрілим митцем, це переважно поетичний доробок другого періоду творчості (1843 – 1847 років), поезії «трьох літ» – у прямому розумінні – то 1843, 1844 і 1845 роки від часу першої подорожі в Україну та всього побаченого й почутого в ріднім краї, а також у поетичній спадщині, створеній в останній період творчості (1857 – 1861 рр.). Як відомо, 1843 – 1847 роки стали переломними у творчості поета. Змінилися не лише його погляди на життя, а й характер відображення цього життя. За визначенням І. Франка, поезія Тараса Шевченка набула нової якості: вона стала політичною, набула гострого викривального характеру, стала звучати як гнівна інвектива. Як підкреслила О. Шаф, «у період «трьох літ» творчість Т. Шевченка набуває маскулінного, гнівно-викривального звучання, ліричний суб’єкт відчуває себе компетентним оцінювати сучасне і сучасників» [10, с. 154].   

 Шевченківська оцінна позиція увиразнюється, зокрема, у посланні «І мертвим, і живим, і ненародженим….», провідні мотиви якого – критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації. Свідченням зрілої маскулінності автора є відчуття особистої відповідальності за долю українського народу, він не приховує своїх емоцій. Як зауважила В. Смілянська,  «…автор обертається до читача обличчям то юродивого – печальника за людей («Тілько я, мов окаянний,/ І день, і ніч плачу/ На розпуттях велелюдних»), то пророка («Схаменіться! Будьте люди,/ Бо лихо Вам буде»), то апостола-проповідника («І чужому научайтесь»), загалом – поетагромадянина, патріота, чиє серце розтяла розколина, яка зруйнувала націю. Кожна з іпостасей автора творить емоційний ореол скорботи, прокляття, апокаліптичної погрози, іронії та сарказму, любові й надії» [8, с. 45]. Поліфонізм поетичної нарації досягається голосом автора та ліричного героя. Лицемірство панівної верхівки Т. Шевченко викриває із самого початку твору – з епіграфа: «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить, – лжа оце» [11, с. 288]. У посланні звучать і дидактично-повчальні («Якби ви вчились так, як треба,/ То й мудрість би була своя» [11, с. 290]), і моралізаторські ноти («Німець скаже: «Ви слав’яне»./ «Слав’яне! слав’яне!»/ Славних прадідів великих/ Правнуки погані!/ І Коллара читаєте/ З усієї сили,/ І Шафарика, і Ганка,/ І в слав’янофіли/ Так і претесь…І всі мови/ Слав’янського люду – / Всі знаєте. А своєї/ Дастьбі…Колись будем..» [11, с. 290]), нарація має раціоцентричний, гнівно-викривальний характер, вираження почуттів ліричного героя відбувається за принципом висхідної градації: «Чиї сини? яких батьків?/ Ким? За що закуті?../ То й побачите, що ось що/ Ваші славні Брути:/ Раби, подножки, грязь Москви, / Варшавське сміття – ваші пани./ Ясновельможнії гетьмани./ Чого ж ви чванитеся, ви!» [11, с. 291]. У вступі ліричний герой закликає тогочасну інтелігенцію полюбити свій народ, не бути байдужою до долі України, у наступній частині ліричний герой критикує тогочасну українську еліту, далі йде узагальнення й проповідницький монолог автора, у кінці лунає заклик до інтелігенції повести  народ праведним шляхом. Маскулінна авторська позиція Кобзаря утверджується в поезії «Три літа», у якій ліричний герой, який є виразником авторського світогляду, констатує кардинальні зміни свого світобачення: «І я прозрівати/ Став потроху… Доглядаюсь, – / Бодай не казати./ Кругом мене, де не гляну,/ Не люди, а змії…/ І засохли мої сльози, / Сльози молодії» [11, с. 307]. Ми згодні з О. Шаф у тому, що коли в поетичних творах раннього періоду творчості відбувалося ототожнення оповідача з образом кобзаря – безсилого, сліпого, то у творах періоду «трьох літ» простежується тенденція до маскулінної ідентифікації з образом пророка, козацького ватажка, бунтаря, зумовлена біографічними причинами, адже незаперечним є той факт, що життя письменника більшою чи меншою мірою трансформується в його твори: Шевченко здобув волю, визнання свого таланту, змогу повернутися на Україну. Зокрема, у низці поем «Тризна», «Ісаія. Глава 35», «Неофіти» автобіографічний головний герой позиціонує себе як пророк, месія [10, с.153].  

 У творах, що ввійшли до альбому «Три літа» на зміну романтичному захопленню героїчним минулим України, козаками й гетьманами приходить тверезе усвідомлення їхніх помилок і прорахунків (зокрема, в містерії «Великий льох» висловлене відкрите звинувачення Хмельницького в колоніальній українській драмі: «Отак-то, Богдане!/ Занапастив єси вбогу/ Сироту Україну!» [11, с. 267]) та шкідливої ролі тогочасного панства, яке запобігає перед Москвою й дере останню шкіру з «братів незрячих, гречкосіїв». 


 У творах, що ввійшли до альбому «Три літа» («Розрита моги- увібрала моралізаторсько-повчальні інтонації, що також є виявленла», «Сон», «Кавказ», «І мертвим, і живим…», «Великий льох», ням зрілої маскулінної творчої позиції поета. Розуміючи категорію «Холодний Яр», «Сова», «Псалми Давидові», «Наймичка», маскулінності як систему поведінкових, ментальних характеристик, «Заповіт»), на зміну романтичному захопленню героїчним мину- які формуються в контексті національних традицій, суспільного селим України, козаками й гетьманами приходить тверезе усвідом- редовища, та визначають психотип українського чоловічого хараклення їхніх помилок і прорахунків (зокрема, в містерії «Великий теру, що має символічне значення та репрезентується в літературльох» висловлене відкрите звинувачення Хмельницького в колоніа- них текстах, простежуємо такі прояви маскулінності поетичних обльній українській драмі: «Отак-то, Богдане!/ Занапастив єси вбогу/ разів Тараса Шевченка: чоловічі образи, з одного боку, мужні, сиСироту Україну!» [11, с. 267]) та шкідливої ролі тогочасного панст- льні, непримиренні, жорстокі та агресивні в боротьбі з ворогами, а ва, яке запобігає перед Москвою й дере останню шкіру з «братів з іншого, – сентиментальні, надійні, здатні по-справжньому любити незрячих, гречкосіїв». Єдиний вихід із такої ситуації Тарас Шевче- і жінку, і Батьківщину.       

нко вбачає в безкомпромісній збройній боротьбі, до якої закликає в  У поетичному доробку («Варнак», «Сотник», «Марія» та ін.) поезії «Заповіт»: «…Поховайте та вставайте,/ Кайдани порвіте/ І неодноразово простежується мікрообраз чоловічих сліз, що дарувражою злою кров'ю/ Волю окропіте…» [11, с. 308]. Ці мужні імпе- ють катарсис: «І потечуть з очей старих/ Сльози молодії, / І умитеє ративні заклики поета Н. Зборовська пояснює тим, що «символічна сльозами/ Серце одпочине/ І полине із чужини/ На свою країШевченкова синівська печаль супроводжується активізацією бать- ну» [11, с. 385]. Таким чином, певною мірою руйнується стереотипківського логосу, що означає активізацію вольового чинника» [5, с. не уявлення про те, що чоловік має бути витриманим, урівноваже78]. «У «Великому Слові» Шевченка репараційні батьківські тенде- ним. Для особи чоловічої статі в поезіях Кобзаря розплакатися – не нції стають важливим психічним захистом для поневоленої Украї- означає втратити мужність, а є виявом андрогінного поєднання в ни. Могутність їх настільки потужна, що спонукатиме кожного сві- характері і чоловічих стійких, непорушних, і м’яких, розчулених домого своєї національності поета-«сина» оживляти Україну влас- жіночих рис.        

ним «всемогутнім» способом, розпізнавати «батьківське» «Великеє  У чоловічих образах поет  втілює архетип воїна-захисника, Слово»», – дійшла висновку дослідниця [5, с. 78].   уособлений в образах козаків, а також їх легендарних ватажків

 За Є. Нахліком, наскрізність батьківської теми у творчості (наприклад, образ Івана Підкови з однойменної поезії уособлює одШевченка постає через утілення його постаті в символічних обра- вічний потяг українського чоловіка до волі, його відвагу й благозах царя й Бога [6]. Як помітив учений, поет відкидає будь-яку їх- родство: «А попереду отаман/ Веде, куди знає./ Походжає вздовж ню владу над собою, що було зумовлено дитячим конфліктом із ба- байдака,/ Гасне люлька в роті;/ Поглядає сюди-туди – / Де-де буть тьком. Мотив заперечення Бога, який займає позицію невтручання, роботі?» [11, с. 62].). Образ Івана Підкови узагальнює риси всіх укбезсторонньо спостерігає страждання українського народу, можемо раїнських отаманів, які боролися не на життя, а на смерть заради простежити й у поетичних рядках «Заповіту»: «Як понесе з Украї- своєї держави та поневоленого народу. Провідний маскулінний тип ни/ У синєє море/ Кров ворожу…отойді я/ І лани, і гори  / Все поки- у поезіях Кобзаря сформований на основі міфологеми герояну і полину/ До самого Бога/ Молитися…а до того – / Я не знаю Бо- бунтівника, вічного образу нескореного Прометея, серце якого «га» [11, с. 308]. Поет у поезії «Княжна» пропонує таке пояснення знову оживає/ І сміється знову./ Не вмирає душа наша, / Не вмирає Божого невтручання в ситуацію, що склалася в Україні: «А бог ку- воля…» [11, с. 283].  

няє./ Бо се було б диво, / Щоб чути і бачить – і не покарать./ Або

  вже аж надто довготерпеливий…» [11, с. 347].  Наративна структу- Продовження статті читаємо у журналі «Дивослово» № 3’ 2018 ра поезій циклу «трьох літ» набула раціоцентричного характеру,

Українські традиції на Великодні свята

 

 Незабаром всі християни святкуватимуть Великдень. Цей день особливий для всіх, принаймні тому, що родина нарешті може зібратися і почастуватися за святковим столом. Не варто також забувати, що це одне з найрадісніших свят, адже символізує початок нового життя. Але чи все ви знаєте про традиції та звичаї святкування Великодня?

 Хто знає, чому Великдень щороку святкується в різні дні? Напевно, більшість. І все ж… У 1-му столітті нашої ери воскресіння Христа святкували кожного тижня, але у 2-му вже почалися суперечки на цей рахунок. Тому відбувся Нікейський собор, на якому постановили, що Великдень святкуватиметься після 21 березня в неділю після повного місяця. А оскільки це явище відбувається завжди в різний час, то і дата святкування різниться. Тому, щоби визначити дату святкування Великодня, спочатку визначають, коли місяць вперше буде повним після весняного рівнодення. А наступна неділя і буде святковою.

                                                                                                                                                                             Предки вважали, якщо взяти червоне яйце і піти з ним

 Однак, християни користуються двома різними календана пошуки прихованих скарбів, то неодмінно їх знайдеш. Яй-

рями. Православні та греко-католики слідують юліанському це, нагріваючись у руці, вказує на потрібну місцину. Але дода-

календарю. Католики віддають перевагу грегоріанському, вали, що цей обряд досить небезпечний. 

згідно з яким весна розпочинаєтсья раніше на 13 днів. Саме

                                                                                                                                                                                                   Традиція розмальовувати писанки є практично у всіх

тому католицький та православний Великдень святкують у народів. Яйце завжди символізувало нове життя. Але неодмін-

різні дні, але деколи трапляється, що обидві дати збігаються.  но стається так, що старе повинне дати місце новому. Тому пи-

 У цей час стається чимало цікавого. Більшість християн санку символічно розбивають.

йдуть до церкви на нічне богослужіння. Однак у деяких євро-

                                                                                                                                                                                       Слов’яни катали писанки по землі для родючості та

пейських народів є звичай: люди запалюють великі вогнища, зберігали впродовж року, щоби захистити домівку від різних

які символізують перемогу Христа над темрявою язичницьких негараздів. Якщо хтось хотів поспілкуватися з померлим роди-

часів. чем, він брав три червоних яйця і похристосувався з ним на

 Наші предки цієї ночі розпалювали вогнище біля церкви його могилі, а самі яйця згодовував потім птахам.

та всю ніч слідкували, щоби воно не згасло. Всі решта, хоч і

 Існує багато легенд про появу звичаю фарбувати яйця. залишались вдома, теж намагались не спати. Казали, хто засне

Одні пов’язують його з імператором Марком Аврелієм. Курка,

у цю ніч, весь рік буде сонним. що належала його матері, знесла яйце, всіяне червоними крап У великодню ніч будь-хто міг випробувати свою вдачу.





Продовжуємо мандрування! Вивчаємо нашу рідну країну-неньку!

Хтось подорожує, щоб світ побачити, а ми—себе продемонструвати!                      

Цього разу на весняних канікулах потрапили до Прикарпаття: Чернівці, Кам’янець

-Подільський, Хотин, Кривчі побачили нас — збірну групу 7-Б, 8-А та 8-Б класів та їх керівників Н. Яківчук, О. Черкаса, Ю. Левченко, А. Домбровську.

       Чернівці 

 Назва міста походить від городища, яке в «Списку городів руських дальніх і ближніх» згадується як Черн на Пруті. Чернівці розташовані на південному заході України, у східному Передкарпатті, на межі між Карпатами й Східно-Європейською рівниною, за 40 км від кордону з Румунією. Місто Черневці було згадано як місто тільки в 1408 році в письмі. Зараз це місто все ще тримає атмосферу старого міста.

        У Чернівцях було дуже багато переселенців з Європи.

 Це було зв’язане тим, що дуже часто місто переходило в різні країни. Цим містом правили Речі Посполита, Київська Русь, СССР, Молдова. Найдовше місто було під правлінням Київської Русі. Чернівці страдало від того, що в місці було не багато людей й тоді місто відправила запрошення в тогочасну Європі. Деякі прийняли це запрошення. Через що в місці було збудовано багато народних будинків – посольства. В Чернівцях було збудовано багато площ, які часто були призначені для торгівлі. Через що було збудовано ратушу.

 

       Університет в Чернівцях

 Цей університет заснував архітектор Йосип Власко. В цьому місці вивчають філософію та інші предмети. В університеті навчаються майже 16 000 студентів. Серед них багато дівчат. Тому  на одного хлопця припадає приблизно 2 дівчини. Зараз цей університет називається Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Цей університет намагалися пошкодити радянські війська, було підпалена одна з дуже найважливіших кімнат. 

        Фортеця Хотин

        Завдяки вигідному стратегічному положенню Хотин відіграв значну роль в історії України, Молдови, Польщі, Туреччини та Російської імперії.

 Спочатку це була невелика, збудована східними слов'янами на місці давнього поселення дерев'яна фортеця, яка захищала їх від численних завойовників. Поряд з нею і одночасно з нею існувало неукріплене селище. Назва фортеці пішла від першого власника, якого звали «Хатеть», потім назву міняли й вийшло Хотин.

Ця фортеця переходила з рук в руки дуже багато разів. Хотин часто здобувався словами або грошами, або залишали фортецю під час відступу. Фортецю було здобуто штурмом лише один або декілька  разів. Хотином ще володіли турки, які побудували біля нього свою мечеть.        

 Біля мечеті були будинки але потім їх зруйнували, залишився тільки фундамент. В цій фортеці ще було помічені  рукоділля ката. Хотин дуже серйозно перебудували турки, значно розширивши його.







 

Як учителю протидіяти цькуванню в педколективі?

Хто — жертва, а хто — переслідувач

        

                                                                                                                                                                       Якщо група дітей довела учня до сліз, цим зобов’язані за-

          Про те, що діти в школі можуть цькувати йнятися вчителі та шкільний психолог. А якщо колеги довели до сліз вчителя – це його особиста справа. За статистикою, із цьку-

однокласників, говориться чимало. Куди рід- ванням (по-науковому — мобінгом) хоча б раз у житті стикався кожен десятий вчитель у Західній Європі і кожен четвертий — у

ше ми чуємо про те, що вчитель став об’єктом Східній Європі та США. Переслідувати можна по-різному цькування. Колектив виживає неугодну люди- — нині зафіксовано аж 45 варіантів: наклепи, ізоляція в спілку-

ванні, глузування, контроль за кожним кроком, постійні сварки та

ну — така ситуація у сфері освіти зустрічається причіпки тощо. Хтось ганьбить колегу в соцмережах, хтось шле анонімки до вищих органів. Трійка найпоширеніших методів: удвічі частіше, ніж в інших сферах (за даними плітки, ігнорування, замовчування важливої ділової інформації. шведського психолога Х. Леймана). Але що Загальне в цьому одне — жертву переслідує група людей.

                                                                                                                                                                                   Здається, хто ж із вчителів, представників цієї гуманної

робити, якщо це відбувається з вами? І як не професії, об’єднається заради такого лиходійства? Але в житті все виглядає інакше. Переслідувачі часто вважають себе постра-

стати мовчазним співучасником цькування? ждалими, мішень цькування — людиною, яка підриває репутацію

Поради — від українського психолога Ольги школи або розвалює колектив, а свої методи — нешкідливими

(наприклад, глузування — просто гумор, ізоляція — людина сама Соломки та британських вчених П. Брічено і винна, що з нею не спілкуються, тощо).   

 Мобінгом ще називають явище, коли стадо накидається М. Торнтон із книги «Плач у шафах: коли вчи- на хижака і затоптує його. Ікла й пазурі не рятують — котелів цькують». питні беруть кількістю. Навіщо їм це? Щоб усунути загрозу.

Хижак може зараз не полювати, але так спокійніше. Те саме — основна причина психологічного терору. Ставлення до колеги може змінитися після підвищення або наближення до начальства. Стороннім і небезпечним може здатися новачок, неформальний лідер, конкурент на посаду, що звільняється, людина, котра викликає заздрість, або ж хтось надмірно чесний. Скажімо, усі згодні закрити очі на певні підтасування (наприклад, тягнуть на п’ятірки дітей спонсорів, даючи їм списати), а один вчитель — ні.

                       Які школи — «група ризику»: Кому особливо загрожує мобінг: 

                     Не хочеться говорити погано про жіночий характер, але факти вперті: чим менше представників чоловічої статі в шко-

                     Тим, хто значно відрізняється від колективу. Здавалося б, дрілі, тим вище ризик мобінгу.

бниця — стиль одягу — може шокувати колег. Ніде точно не визначено, як повинен виглядати учитель. Пірсинг, дреди, ко• У колективах, де не вибудовані чіткі межі: наприклад, окрім ротка спідниця, довга спідниця й хустка на голові, джинси і прописаних посадових обов’язків очікується виконання ще низ- спортивний стиль — усе це може стати приводом. Те саме — з ки робіт. віком. Молодий вчитель може не влитися в колектив літніх пе-

дагогів. А людина передпенсійного або пенсійного віку — зда-

       Колективи з нездоровим кліматом схожі на людину зі слаб- ватися баластом у молодіжному колективі.

ким імунітетом. У здорової людини запалення пройде непо-

мітно, а в ослабленої — перейде в хронічну форму. Так і • Потенційним жертвам — людям зі зниженою самооцінкою, конфлікти — вони виникають скрізь. Але в здоровому колек- лякливим, схильним до бурхливих емоційних реакцій, одинотиві закінчуються компромісом або чиєїсь перемогою, а в ким (якщо є сім’я і друзі, легше впоратися). Сумний парадокс: нездоровому з проблеми двох переростають у затяжну за- чим більше нервує і страждає людина, тим цікавіше її переслі-

гальну сварку. дувати. Сюди ж належать надмірно терплячі: мовчки тягнуть  віз додаткових обов’язків, а коли бракує сил, зі скандалом від-

 мовляються від них. Замість компромісу: «Якщо я на це погоджуся, за це мені…»

       Людям з яскраво вираженими особливостями характеру: негнучкі, нетерпимі, прямолінійні й безпосередні, з низьким емоційним інтелектом. Цікаво, що найбільш активні переслідувачі зазвичай мають ті самі характеристики.

 





Професор Ніколас Кардарас: діти і   Спочатку жінка була дуже задоволена. Джон, здавалося, смартфони. ВСЕ НАБАГАТО ГІРШЕ, був занурений в креативну гру, досліджуючи кубічний світ ніж вам здається   Minecraft. Вона зауважила подумки про себе, що програма не

надто схожа на Lego, яке вона пам’ятала: в її улюбленій грі не

Доктор Ніколас Кардарас – виконавчий директор The доводилося вбивати тварин і шукати рідкісні мінерали для того,

Dunes East Hampton, одного з найбільших центрів рещоб вижити і досягти нового рівня. Оскільки Джону реально

абілітації США, а також колишній клінічний професор подобалося грати, і в школі існував клуб Minecraft, то вона

Stony Brook Medicine, написав книгу «Сяючі діти: як завирішила, що в цьому не може бути нічого поганого. 

лежність від екранів викрадає наших дітей – і як подола-

                                                                                                                                                                                                 Сьюзен не заперечувала, що бачила зміни в Джоні: він

ти транс».

все більше і більше фокусувався на цій грі, втратив інтерес до бейсболу і читання, а також відмовлявся виконувати свої до-

                                                                                                       Книга розповідає про «цифровий героїн», або як екрани машні обов’язки. Іноді вранці він прокидався і розповідав, що

перетворюють дітей у психопатів-наркоманів. Сьюзен купила бачив кубічні форми в своїх снах.        

своєму 6-річному сину Джону IPad, коли він пішов у перший

                                                                                                                                                                              Незважаючи на те, що це насторожило її, вона думала,

клас. «Я подумала: чому б йому не почати освоювати подібні що її син просто має багату уяву. Коли його поведінка суттєво

речі?», – розповіла вона мені в ході сеансу терапії. У школі почала погіршуватися, вона зважилася забрати у нього гру,

Джона активно використовують техніку в освітніх цілях і почиале у Джона виникла істерика. Мама знову  почала переко-

нають це вже робити з молодших класів. Їх вчитель технології нувати себе,  що це «навчальна гра» і, що нічого страшного у

великий шанувальник цієї користі, тому Сьюзен хотіла зробити

                                                                                                                                                                           ній немає.                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

якнайкраще для своєї дитини, яка так любила читання і гру в

                                                                                                                                                                                   А потім, однієї ночі, вона виявила те, що так довго не

бейсбол.                                                                            

хотіла бачити:

                   Вона дозволила Джону грати в різні розвиваючі

ігри на його планшеті. Врешті-решт він освоїв Minecraft, який

 

його вчитель технології порекомендува як «щось на кшталт

реклама електронного Lego». Згадавши, як вона сама любила гратися з цими пластиковими блоками, Сьюзен дозволяла синові проводити за Minecraft весь вільний час.    

   Я прийшла в його кімнату, щоб перевірити як він рового наркотика. Недавнє дослідження виявило, що вони татам. Він повинен був вже спати – і я по-справжньому злякалася кож впливають на кору головного мозку, що відповідає за ви… »  Вона виявила його в ліжку з відкритими і налитими конавчу функціонування, в тому числі і за імпульсний контроль кров’ю очима, якими він втупився в екран IPad.    так само, як і кокаїн.      

 Він виглядав так, наче був у глибокому трансі. Впавши в  Технології надають настільки збудливу дію, що підвипаніку, Сьюзен стала трясти його, намагаючись вивести з цього щується рівень дофаміну-нейромедіатора, який забезпечує відстану. Збожеволівши, вона не могла зрозуміти як її колись здо- чуття задоволення та найбільш залучений в динаміку аддиктивровий і щасливий маленький син став настільки залежний від ності. Збудливу дію технологій можна прирівняти лише до стагри, від якої впав в кататонічний ступор. Сьогодні ми знаємо, тевого акту. Цей адиктивний ефект – причина, по якій доктор що планшети, смартфони і приставки – форма цифрового Пітер Уайброу, директор факультету нейробіології наркотика.        Каліфорнійського університету, назвав екрани «електронним

 Подібні випадки – це причина занепокоєння для цікавле- кокаїном», а китайські дослідники – «цифровим героїном».  них технікою батьків, технічних дизайнерів та інженерів. За- Фактично, Доктор Ендрю Доан, керівник відділу догальновідомо, що Стів Джобс не дозволяв своїм дітям користу- сліджень залежностей Пентагону і ВМС США, який досліджує ватися будь-якими гаджетами. Керівники компаній і інженери залежність від відеоігор, назвав їх та екранні технології Силіконової Долини відправляють своїх дітей вчитися в школи «цифровою фармакією» (грецька назва наркотиків). Мозок Уолдорфа, де не використовують техніку в навчальних цілях. вашої дитини, що грає в Minecraft виглядає таким чином, ніби Засновники Google Сергій Брін і Ларрі Пейдж так само, як тво- знаходиться під дією наркотиків.     

рець Amazon Джефф Безос і засновник Вікіпедії Джиммі Уеллс  Не дивно, що нам так складно відірвати дітей від екранів обрали школи  Монтессорі, де теж не використовують техніку. і пояснити їм, що час користування гаджетами закінчився. На  Багато батьків інтуїтивно розуміють, що ці всюдисущі ся- додаток до цього, сотні клінічних досліджень демонструють, що ячі екрани погано впливають на дітей. Ми можемо поспо- екрани збільшують депресію, неспокій і агресію і навіть можуть стерігати агресивні істерики в ті моменти, коли девайси вилуча- призвести до психотичних наслідків, при яких відеогеймер ються або блукаючу увагу, коли діти не відчувають стимуляції втрачає зв’язок з реальністю. Людина… (читаємо на наступній від їх гіперзбуджуючих девайсів. сторінці продовження статті)  

 А набагато гіршим є те, що ми бачимо дітей, які нудьгують, апатичні і нічим зовсім не цікавляться, коли вони «не підключені». Справи йдуть ще гірше, ніж ми думаємо. Сьогодні ми знаємо, що планшети, смартфони і приставки – форма цифклінічних досліджень демонструють, що екрани збільшують де- екранів. Їжте зі своїми дітьми без всяких електронних припресію, неспокій і агресію і навіть можуть призвести до психо- строїв на столі, так як робив сам  Стів Джобс зі своїми дітьми. тичних наслідків, при яких відеогеймер втрачає зв’язок з ре- Не станьте жертвою «синдрому засмученого батька», про який альністю. В ході моєї клінічної роботи з більш ніж 1000 підлітків Теорія соціального навчання говорить: «Мавпа бачить, мавпа за останні 15 років, я виявив, що стара аксіома «крапля робить». Коли я розмовляв з моїми 9-річними синамипрофілактики варта фунта ліків», актуальна як ніколи сьогодні, близнюками, я чесно пояснив їм, чому ми не дозволяємо їм маколи мова йде про електронну залежність. Коли дитина пере- ти планшети або грати у відеоігри. Я розповів, що деякі діти тинає межу справжньою залежності, лікування може бути дуже люблять грати зі своїми девайсами так сильно, що їм складно складним. Справді, я виявив, що легше лікувати героїновий і зупинитися і контролювати час, проведений за грою. Я допоміг метамфетамінових наркоманів, ніж втрачених в матриці відео- їм зрозуміти, що якщо вони потраплять в пастку екранів або геймерів або залежних від Фейсбук та інших соціальних медіа. Minecraft, як деякі їх друзі, то інша частина їх життя може поМозок вашої дитини, що грає в Minecraft виглядає таким чином, страждати: вони можуть не захотіти грати в бейсбол, читати ніби знаходиться під дією наркотиків. Згідно з даними Амери- книги, будуть менше цікавитися наукою і природними проектаканської Академії Педіатрії 2013 року, діти 8-10 років витрача- ми, менше спілкуватися з друзями в реальному світі. Цікаво, ють 8 годин на день на взаємодію з різними цифровими медіа, що їх не довелося дуже багато переконувати, тому що вони в той час як тінейджери проводять 11 годин.  самі вже побачили зміни, що відбулися з їх однолітками. Психо Один з трьох дітей починає використовувати планшет логи, що займаються розвитком дитини, пояснюють, що здоабо смартфон ще до того, як почне говорити. Тим часом, ров’я дітей включає в себе соціальні зв’язки, творчі ігри, які довідник «Інтернет-залежність» доктора Кімберлі Янг ствер- повинні розвивати уяву і взаємодію з реальним світом природи. джує, що 18% інтернет-користувачів юнацького віку в  США На жаль, всезахоплюючий світ екранів  гальмує та припиняє ці страждають від технологічної залежності. Коли людина перети- процеси розвитку. Ми також знаємо, що діти більш схильні до нає межу повної залежності, – від наркотиків, техніки або чо- адиктивного ескапізму, якщо відчувають себе самотніми, чужигось іншого, – її необхідно повністю очистити, щоб будь-який ми, непотрібними і нудьгуючим. Таким чином, краще рішення інший вид терапії міг бути ефективним. Говорячи про техніку, я цієї проблеми – допомога дітям в отриманні змістовного досвіду маю на увазі цифрове очищення. Комп’ютери, смартфони, в реальному житті і живих відносинах. Дитина, яка захопланшети, – все це табу. Екстремальне цифрофе очищення плюється креативною діяльністю і прив’язана до своєї сім’ї, має навіть виключає можливості користування телевізором. Необ- меншу ймовірність втекти в світ цифрових фантазій. Навіть хідний час для нього – від 4 до 6 тижнів, саме стільки зазвичай якщо у нього найкраща і велелюбна підтримка, малюк може потрібно, щоб перезбуджена нервова система перезапустила потрапити в Матрицю, коли взаємодіє з гіпнотичними екранами себе. Проблема в тому, що це непросте завдання в нашому по- і відчуває адиктивний ефект. Зрештою, приблизно 1 з 10 люточному технологічному суспільстві, в якому екрани зустріча- дей схильний до тієї чи іншої форми залежності. Повернемося ються всюди. Особа може жити без наркотиків або алкоголю, до історії про мою клієнтку Сьюзен, яка у подальшому вилучипроте в разі технозалежності цифрові спокуси знаходяться ла у Джона планшет, а його відновлення було складною бо-

всюди навколо нас.                                                                  ротьбою з великою кількістю невдач і перепон на шляху. Щоб

 Як же нам уберегти дітей? Підсказка в тому, щоб не до- повернути Джону його дитинство, знадобилося довгих чотири пустити екранне божевілля ваших 4-х, 5-ти або 8-річних дітей. роки. На сьогодні, він навчився використовувати комп’ютер без  Це означає, що Lego слід використовувати замість Mine- залежності, і повернув деяке почуття рівноваги в своє життя: craft, книги – замість IPad, природу і спорт – замість телеба- грає в бейсбольній команді та має кілька близьких друзів в сечення. Якщо потрібно, то вимагайте, щоб у школі вашій дитині редній школі.         

не давали планшет або Chromebook до тих пір, поки він не до- Його мати все ще знаходиться в настороженому стані з сягне віку хоча б 10 років (інші рекомендують 12). Щиро пого- приводу використання гаджетів її сином, тому що, як і в будьворіть зі своєю дитиною про те, чому ви обмежуєте її доступ до якій залежності, рецидив може підкрастися в момент слабкості.





 

 

 У Києві оновили центральну бібліотеку для дітей

          Оновлену Центральну бібліотеку імені Т.Г.Шевченка для дітей офіційно презентували 4 квітня. Про це повідомляється на сайті Київської міської держадміністрації.

         Які зміни відбулися:

¨       ремонт приміщення

¨       оновлення інтер’єру

¨       нове обладнання та відкриття мультимедійної зали

¨       облаштовано зони відпочинку

¨       адаптовано для людей із особливими потребами

¨       впровадження автоматизованої книговидачі та обліку

¨       з’явилося фортепіано та звукова апаратура, а також простір для камерного концерту

¨       бібліотека почала суміщати в собі функцію виставкової зали

      У 2018 році в бібліотеки також з’явиться новий функціональний сайт. 

                        Адреса Центральної бібліотеки: м. Київ, пр-т. Перемоги, 25а

                                              Графік роботи: Пн-Пт 10.00-19.00 / Сб 10.00-17.00

Інформаційну сторінку підготував Даніїл Савицький, читач року за версією учителя літератури Черкаса О. О.



 12 квітня - Всесвітній день авіації і кос- ної економіки і безпеки країни, а також сприяти виходу Україмонавтики. День працівників ракетно- ни на міжнародні ринки космічних послуг.Друга Програма космічної галузі України  (1998 - 2002 рр.) - була направлена на формування внутрішнього ринку космічних послуг, вихід на міжнародний космічний ринок з власною продукцією і послугами (у тому числі, ра-

 Незалежна Україна упевнено увійшла до складу космічкетними комплексами і космічними апаратами, інформацією з них держав світу завдяки сформованому науковому і виробникосмосу, елементами космічних систем), інтеграцію України в чому потенціалу космічної галузі - в спадщину від Радянського міжнародне космічне співтовариство.Третя Програма на 2003 - Союзу залишилася майже третина космічного промислового

2007 рр., прийнята Верховною Радою України в жовтні 2002 потенціалу, що створювався на протязі 40-річної участі українроку - є програмою розвитку космічних технологій, що відповіських підприємств у всіх основних космічних проектах.Для реадає новим тенденціям космічної діяльності, потребам економілізації державної політики в космічній діяльності в лютому чного і науково-технічного розвитку країни. Серед головних її

1992 року було створено Національне космічне агентство Украпріоритетів - орієнтація на конкретного споживача, забезпеїни (НКАУ). Головними задачами НКАУ визначені: розробка чення умов комерціалізації, сприяння інноваційному розвитку концептуальних основ державної політики в області досліекономіки.Космічна галузь України стала сьогодні однією з дження і використовування космічного простору, забезпеченключових галузей національної економіки. Вона забезпечує ня організації і розвитку космічної діяльності в Україні, сприрозробку і виробництво конкурентноздатної продукції космічяння підвищенню обороноздатності і національної безпеки ного призначення і цивільної продукції з використанням космідержави, організація і розвиток співпраці України з іншими чних технологій.      Вітчизняні космічні державами і міжнародними організаціями в космічній сфетехнології, що не мають аналогів в світі, дозволяють космічним рі.Враховуючи значний внесок працівників ракетно-космічної підприємствам створювати конкурентоздатну продукцію. До галузі України в наукові дослідження, створення сучасної ракескладу космічної галузі України входять близько 30 промислотно-космічної техніки і впровадження високих космічних техвих підприємств, конструкторських бюро і науково-дослідних нологій в народне господарство, Указом Президента України інститутів. Серед них, всесвітньо відомі: дніпропетровські КБ від 13 березня 1997 року в Україні був введено свято, що від-

"Південне" і "Південний машинобудівний завод"; харківські значається щорічно: 12 квітня - День працівників ракетно-

"Комунар" і "Хартрон"; Київський радіозавод і "Киевприлад"; космічної галузі України.Космічна діяльність України здійсню-

Чернігівський завод "ЧЕЗАРА"; Євпаторійській Центр управлінється відповідно до Національних космічних програм. Перша ня і випробувань космічних засобів.- На сьогоднішній день в

Програма (1993 - 1997 рр.) була покликана зберегти науковий і космічній галузі сформований науковий, технологічний і вировиробничий потенціал космічної галузі на користь національ-

бничий потенціал, що забезпечує повний життєвий цикл ракет-

 Одержані унікальні результати світового значення в проектах ІНТЕРБОЛ, КОРОНАС-Ф, ІНТЕРФЕРОМЕТР. Розроблена програма спільних російсько-українських накових досліджень і технологічних експериментів на російському сегменті Міжнародної космічної станції (МКС), що включає понад 40 експериментів. Ведеться підготовка до виконання першої черги експериментів.- Україна є членом престижних міжнародних організацій, що координують космічну діяльність. Серед них, Комітет ООН із мирного використання космосу, Всесвітній комітет із космічних досліджень, Всесвітня організація із супутникових досліджень Землі, Міжнародна астронавтична федерація. Налагоджена двостороння співпраця з космічними агентствами і відомствами Росії, Казахстану, США, Бразилії, Аргентини, Ізраїлю, Італії, Туреччини, Індії, Китаю і Європейським космічним агентством.- Українськими підприємствами космічної галузі встановлені партнерські відносини з провідними світовими аерокосмічними компаніями: "Сі Лонч", "Боїнг", "Локхид Мартін", "Даза", РКК "Енергія", а також телекомунікаційними ком- реалізує Міжвідомчу програму впровадження космічних техпаніями: "Панамсат", "Інтелсат", "Інтерсупутник", "Євталсат", нологій в створення і виготовлення високотехнологічної циві"Інмарсат", "Євметсат".     Розширюється участь Укра- льної продукції для потреб внутрішнього ринку і на ексїни в міжнародних космічних програмах і проектах. Підприємс- порт. Таким чином, сьогодні, українська космічна галузь упевтва галузі беруть участь більш ніж в 50-ти комерційних проек- нено йде шляхом інноваційного розвитку і інтеграції в міжнатах. Наймасштабніші - «Морський старт», «Наземний старт», родне космічне співтовариство. Ці кроки створюють основу «Дніпро», «Циклон-4». - На підприємствах галузі здійснюється для розширення зв'язків з вітчизняними і зарубіжними партнеструктурна перебудова, головною метою якої є створення еко- рами і сприяють взаємовигідній співпраці підприємств галузі номічно рентабельної галузі, здатної виробляти конкурентоз- на всіх напрямках космічної діяльності.  

датну продукцію в умовах ринкової економіки.- Космічні тех-

нології використовуються у виготовленні цивільної продукції  для енергетики, зв'язку, транспорту, медицини і сільського господарства. Для цього Національне космічне агентство України


pdf
Додано
28 липня 2018
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку