Чинники середовища життя на планеті Земля

Про матеріал
Розробка уроку містить інструкцію для самостійного вивчення учнями, тож може бути використана на дистанційному навчанні або під час призупинення навчальних занять.
Перегляд файлу

Чинники середовища життя на планеті Земля

 

Рекомендації  до самостійного вивчення матеріалу:

 

1. Ознайомтеся з назвою теми та цілями заняття

2. Опрацюйте теоретичний матеріал заняття. Зверніть увагу на: зміст необхідного повторення, природничі поняття та терміни;

- Створить власний конспект;

- Дайте відповіді на завдання для самоконтролю;

3. Виконайте тест для самоконтролю, перевірте відповіді.

4. Попрацюйте з джерелами Інтернету: знайдіть мережі Internet додаткову інформацію та опрацюйте її (за бажанням).

     Цілі заняття:

- засвоїти поняття "середовище життя,"чинники середовища життя"
- визначити вплив неживої природи на організми;
- вивчити способи пристосованості організмів до дії цих чинників.

 

Необхідне повторення:

На минулому уроці ви вивчали отруйні організми (рослини, гриби, тварин), тож пропоную вам виконати невеличку вправу на повторення за цим посиланням (https://learningapps.org/display?v=pcq9mrnen20).


Природничі поняття та терміни: середовище життя середовища життя

 

Основні питання заняття:


І. Середовище життя

ІІ. Чинники середовища життя

    - Освітленість

    - Температура

    - Вологість

    - Повітря

 

Хребтами горбились породи, ломався

панцир кам'яний, мільйони літ сама

природа ліпила вигляд свій земний

С. Щипачев

 

І. Середовище життя

 

Будь-який організм, що населяє нашу планету, залежить від умов "живої" та "неживої" природи. Рослини і тварини, які живуть на земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя. Одна з причин цієї різноманітності пов’язана з умовами їхнього життя. Для життя організмам необхідні кисень, вуглекислий газ, вода, поживні речовини, сонячне світло, волога, певна температура. Умови проживання різні, але організми зуміли пристосуватися до них. Живі істоти мешкають там, де умови для них найбільш сприятливі, тому за сприятливих умов добре ростуть, розвиваються, розмножуються. На нашій планеті виділяють три типи середовища, які чітко відрізняються один від одного – повітряне, ґрунтове, водне.

 

 

 Отже, середовище життя - це усе, що оточує організм та впливає на нього.

ІІ. Чинники середовища життя

Проте на порівняно невеликій площі на суходолі обабіч екватора мешкає набагато більше організмів, ніж на всьому материку Антарктида. Чим це можна пояснити? Поблизу екватора вдосталь світла, тепла і вологи, ніколи не буває зими. В Антарктиді світла і тепла обмаль. Літо коротке і холодне. Тобто умови життя в районі екватора набагато сприятливіші для організмів.

Чинники середовища, або екологічні чинники,— це сукупність усіх умов навколишнього середовища (температура, вологість, світло, гравітація, субстрат, хімічні елементи, тиск, живі організми тощо), які впливають на живий організм. Чинники середовища є тими умовами, що впливають на всі організми.

За походженням і характером дії усі екологічні чинники поділяють на три великі групи: 

 

  • абіотичні — це фактори неживої природи;
  • біотичні — фактори живої природи, тобто вплив організмів один на одного;
  • антропогенні — фактори, що зумовлені діяльністю людини.

 

https://1.bp.blogspot.com/-FGp8mR9YkRs/XmtnNkJixSI/AAAAAAAAQzE/747_-KezzvAsZKmL40E70vlyv87mKnO6gCLcBGAsYHQ/s400/%25D0%25A7%25D0%25B8%25D0%25BD%25D0%25BD%25D0%25B8%25D0%25BA%25D0%25B8.png

 

 

Основні абіотичні чинники середовища життя на планеті Земля

Чинник

Значення

світло

• необхідне рослинам для фотосинтезу;

• активним тваринам допомагає розрізняти предмети та орієнтуватися в просторі;

• впливає на температурний режим планети;

• визначає добові, місячні та сезонні зміни у поведінці більшості тварин;

• впливає на ріст, цвітіння й плодоношення рослин. 

вода

• входить до складу організму, його клітин;

• рослини вбирають розчини мінеральних речовин;

• вода може бути середовищем життя;

• потрібна деяким організмам для розмноження;

  сприяє розселенню організмів, переносячи водою насіння та плоди;

• вода втрачається  з випаровування та потовиділенням, нею треба поповнювати  організм (тварини отримують потрібну їм воду разом із спожитою їжею або під час пиття, рослини вбирають розчини води).

температура

• впливає на швидкість хімічних явищ, що постійно відбуваються в тілах живих істот;

• потрібне холоднокровним тваринам для нагрівання;

• визначає розселення організмів на суходолі (на полюсах майже немає живих істот, на екваторі – дуже багато)

повітря

• джерело кисню для дихання;

• має вуглекислий газ для рослин;

• захищає Землю від надмірного перегрівання чи охолодження;

• захищає від сонячної радіації (газ озон);

  сприяє розселенню організмів, переносячи вітром насіння та плоди.

 

Виконайте завдання в зошиті:

 

Заповніть таблицю, використовуючи матеріали уроку, підручник та (за бажанням) додаткові матеріали.

 

Чинники
середовища

Водне середовище

Ґрунтове середовище

Наземно-повітряне середовище

Кисень

 

 

 

Вода

 

 

 

Температура

 

 

 

Світло

 

 

 

Солоність

 

 

 

 

Виконайте тест для самоконтролю за посиланням (https://naurok.com.ua/test/chinniki-seredovischa-zhittya-na-planeti-zemlya-41900.html )

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
35693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку