Конспект уроку для учнів 5-го класу. Цікаві вправи на перевірку домашнього завдання, узагальнення вивченого.
Розробка уроку «Науки, що вивчають природу»
з природознавства для учнів 5-го класу
Васількова Людмила Михайлівна
вчитель НВК№2 м. Хмельницького
Тема. Науки, що вивчають природу.
Мета уроку: поглибити і розширити знання про природничі науки, та об'єкти їх вивчення, формувати уявлення про природознавство як про навчальний предмет; розвивати інтерес до вивчення природничих наук , вміння порівнювати й аналізувати , робити висновки застосовувати набуті знання на практиці; виховувати пізнавальну активність, допитливість, сприяти розширенню кругозору, формувати вміння учнів застосовувати знання, отримані на уроці в житті.
Тип уроку: урок отримання нових знань.
Обладнання: підручник "Природознавство" для 5 класу; роздатковий матеріал: смайлики для визначення настрою, заготовки таблиць (для кожного учня) "Природничі науки", завдання для ігор "Сонечко", "Потяг", різнокольорові картки для гри "Вірю, не вірю"; карта з позначенням країн під назвами "Фізика", "Хімія", "Біологія", "Географія", "Астрономія", "Екологія"; портрети вчених, довідкова література: енциклопедії, склянка з водою, цукор, скляна паличка, повітряна кулька, магніт, металеві скріпки, таблетка «Фурациліну».
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання.
Доброго ранку, мої дорогі! Я дуже рада зустрічі з вами. І звичайно чекаю тієї хвилини, коли ми зможемо вирушити у чарівну подорож в таємничий світ природи. А ви цього бажаєте? (Відповіді учнів) Тоді вперед!
Давайте визначимо, з яким настроєм Ви прийшли на сьогоднішній урок. У кожного на парті є смайлики (додаток 10), виберіть той, який відповідає вашому настрою, і підніміть вгору. Я бачу, що у більшості з Вас чудовий настрій. Сподіваюся, що в процесі нашої роботи він не зіпсується, а у тих, хто підняв сумні смайлики - покращиться.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів:
- Що таке природа? (Природа - це все те, що оточує людину)
- Наведіть приклади природи? (Сонце, Земля, людина, вода, повітря, рослини, тварини ...)
- Якою може бути природа? (Жива і нежива)
- Чим відрізняється жива природа від неживої? (Живе, народжується, дихає, росте, живеться, відмирає)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Постановка проблемного питання «Для чого необхідно вивчати природу?»
(Відповідь учнів).
Давайте спробуємо, дати відповідь на це питання і в кінці уроку.
Світ, в якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на питання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилося людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, з чого складаються хмари, грунт, звідки тече річка, чому росте ліс, який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті.
Вивчаючи елементи природознавства в початковій школі, ви вже відкрили для себе багато цікавого в світі, який нас оточує, зробили перші кроки в розгадуванні таємниць природи. Подальше вивчення цього предмета дозволить сформувати у Вас уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, засвоїти знання про Землю та інших небесних тілах, склад і властивості повітря, води, формі поверхні Землі та інших факторах, що впливають на життя на нашій планеті.
Легенда про отримання скла.
Одного разу купці везли з Єгипту в Європу соду. В дорозі вони зупинилися на піщаному березі і розпалили багаття. Щоб захистити вогонь від вітру, купці, не знайшовши відповідних каменів, замість них скористалися содою. На ранок в згаслому багатті вони виявили застиглі краплі скла. Скло утворилося при сплаву соди і піску.
СОДА + ПІСОК+ КРЕЙДА = СКЛО (повісити схему на вікно в класній кімнаті. Додаток 11)
Процес пізнання безмежний. Людина завжди прагне пізнати нове і невідоме. Як ви вважаєте, чи буде пізнана природа повністю? Звичайно ні, тому що поряд з ростом знань безперервно виникають все нові і нові питання, на які ще належить знайти відповідь.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Науки, що вивчають природу.
Кожна людина має свій погляд на світ, але яким би він не був, людина завжди милувалася красою природи і намагалася зрозуміти: чому це саме так? Чому небо синє? Куди зникає вода після дощу? Чому трава зелена?
Природа постійно змінюється. Всі ці зміни в природі називаються явищами. Приклади явищ природи: йде дощ, світить сонце, жовтіє листя. Явищ багато. Людина намагається їх пояснити, передбачити, щоб їх не боятися і жити в злагоді з навколишнім світом. Для полегшення вивчення природи явища поділяють на групи, поясненням яких займаються різні науки.
Знання про природу люди накопичували з давніх-давен і передавали з покоління в покоління. Без них вони просто не змогли б жити.
В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природними. Зараз ми з вами познайомимось та зайдемо в гості до кожної з наук. Здійснюючи подорож, ми познайомимося з місцевими жителями -вчення, дізнаємося, чим вони займаються в своїх країнах, що вони досліджують. Кожен з вас отримав заготовку таблиці (Додаток 1), яку під час подорожі вам потрібно заповнити найважливішими відомостями. Будьте уважні. Отже, поїхали!
Перша зупинка "Фізика". У перекладі з грецького означає "природа". У цій країні вчені-фізики вивчають фізичні процеси, пов'язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури і т.д. (Вчитель демонструє приклади: надуває повітряну кульку, магнітом притягує металеві скріпки). Обговорення прикладів.
Наприклад, рухається автомобіль, нагрівається вода, летить м'яч, горить світло, діє магніт.
Питання до учнів:
- Давайте згадаємо, з курсу початкової школи, які ще фізичні явища ви знаєте? (Відповіді учнів)
Першим жителем країни був давньогрецький вчений Аристотель, який стверджував, що тіла рухаються, тільки коли на них діє яка-небудь сила. Шанованими жителями країни Фізики були Альберт Ейнштейн, Ю. Кондратюк, С. Корольов, І. Сікорський, які допомогли розвиватися науці фізиці. (Демонстрація портретів учених Додаток 2).
Їдемо далі і наступною нашою зупинкою буде країна "Хімія". Хімія - це наука про речовинах та їх взаємне перетворення. Найпоширенішою речовиною на Землі є вода. Демонстрація досліду : в склянку з водою добавити один таблетку «Фурациліну». Пояснення: отже з двох різних речовин ми отримали третю речовину. Хімія відіграє надзвичайно важливу роль у виготовлені ліків. Наприклад, горіння вугілля, гниття листя.
Питання до учнів:
- Давайте згадаємо, а які ще хімічні явища ви знаєте? (Відповіді учнів)
Засновником сучасної хімії вважається англійський учений Роберт Бойль. Першими жителями країни "Хімії" є Демокріт, Джозеф Прістлі, Антуан Лавуазьє, Михайло Ломоносов, Дмитро Менделєєв. З їх допомогою і багатьох інших вчених-хіміків наука Хімія розвивається і наше сучасне життя неможливо уявити без неї. (Демонстрація портретів учених Додаток 3).
Наступною зупинкою в нашій подорожі буде країна "Біологія". У перекладі з давньогрецької мови дослівно означає "наука про життя". В країні вчені-біологи вивчають біологічні явища, які відбуваються з живими організмами. Наприклад, проростання насіння рослин, як людина дихає, цвітіння рослин, утворення плодів і насіння, листопад, приліт птахів.
Питання до учнів:
- Назвіть мені, будь ласка, які біологічні явища ми можемо спостерігати зараз у класній кімнаті або за вікном? (Відповіді учнів)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Засновником Біології вважають давньогрецького лікаря Гіппократа. Він був також засновником медицини. Почесними жителями країни "Біології" є Аристотель, Ібн Сіна (Авіценна), Чарльз Дарвін, Іван Павлов, Володимир Вернадський і багато інших вчених, які працювали над розвитком біології. (Додаток 4)
Четвертою нашою зупинкою буде країна "Географія". Географія — комплексна наука, яка вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність. Географія є однією з найдавніших наук світу. Слово «географія» в перекладі з грецької мови означає «землеопис» («гео» — земля, «графо» — пишу). Уперше цю назву застосував до науки про Землю давньогрецький учений Ератосфен у ІІІ ст. до н. е.
Отже ,засновником науки географії вважають Ератосфена. Почали географію (самі того не підозрюючи) купці-мореплавці, відкриваючи нові шляхи вигідні для торгівлі держави. Це такі, як Марко Поло, Христофор Колумб, і багато інших. А ось вже з XVI ст. починаючи з експедиції Фернана Магеллана, який довів кулястість Землі, починається ера дослідження.
Наступною зупинкою буде країна під назвою "Астрономія", яка в перекладі означає "наука про космос". Жителі цієї країни досліджують і вивчають астрономічні явища, які пов'язані з рухом небесних тіл. Наприклад, зміна дня і ночі, рух комет, падіння метеорита.
Учні , які ви знаєте небесні тіла? (Відповіді учнів)
Першим мислителем цієї країни був польський вчений Микола Коперник, який стверджував, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки. Найбільш відомими жителями країни Астрономії вважають Джордано Бруно, Галілео Галілея, а також Юрія Гагаріна, Леоніда Каденюка. (Додаток 5)
І ось ми з вами добралися до останньої країни нашої подорожі, останнім часом нам з вами дуже необхідною. Це країна "Екологія". Вона виникла зовсім недавно. Термін вперше запропонував німецький біолог Ернст Геккель в 1866 р. в книзі «Загальна морфологія організмів для позначення біологічної науки, яка вивчає взаємовідносини організмів з їх середовищем. Знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу, як природних явищ, так і господарської діяльності людини. Засновником "Екології" вважають Володимира Вернадського.
2. Джерела знань про природу.
Наполеглива робота вчених з дослідження природи принесла вагомі результати. Кожен вчений використовує досягнення своїх попередників. Дізнатися про них йому допомагають різноманітні довідкові видання: енциклопедії, словники, довідники, визначники рослин, тварин, атласи та ін. Справжньою скарбницею живої та неживої природи є природознавчі музеї. У нашому місті є Обласний краєзнавчий музей де є відділ природи. Одним з найбільших музеїв країни є Національний науково-природознавчий музей НАН України в місті Києві де зібрано 30 тисяч різних експонатів, що демонструють історію розвитку рослинного та тваринного життя на Землі. (Додаток 6)
Сьогодні кожен, в тому числі і ви, можете ознайомитися з науковими досягненнями. Для цього достатньо скористатися паперовими довідковими виданнями або Інтернетом.
Наша подорож підійшла до кінця. Ми з вами відвідали країни, про які ви знали, які ви вивчали в молодшій школі, але не знали їхні імена.
V. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
Для того щоб закріпити все, що ви вивчили під час нашої подорожі ми трошки пограємо.
Гра "Сонечко"
Учитель роздає учням підготовлені заздалегідь листи із завданням, на яких зображено сонечко з промінчиками. На сонечку написано "Природничі науки", а на промінчиках учні дописують, які вони запам'ятали науки. (Додаток 7)
Гра «Потяг»
Клас об'єднується у шість групи. Кожній групі роздаються картки з назвами явищ, а також з назвами наук (фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія). Завдання для команд, як можна швидше записує у кожен вагончик явище. (Додаток 8)
БІОЛОГІЯ |
Картки з назвами явищ:
1. Падіння листя з дерева.
2. Горіння вугілля.
3. Проростання насіння рослин.
4. Виверження вулкана.
5. Рух планет.
6. Охорона природи.
7. Падіння метеорита.
8. Сильний дощ.
9.Зміна дня і ночі.
10.Рух автомобіля.
11. Гниття листя.
12.Дихання.
Гра "Вірю, не вірю"
Учні відповідають на питання за допомогою карток: жовта - не вірю, зелена - вірю.
1. Фізика вивчає рух тіл. (В)
2. Географія вивчає тільки живу природу. (Н)
3. Екологія досліджує взаємодію живих організмів між собою. (В)
4. Хімія досліджує тільки природні явища. (Н)
5. Техніку польоту птаха досліджує хімія. (Н)
6. Особливості поведінки тварин досліджує біологія. (В)
7. Біологія вивчає живу природу. (В)
8. Хімія вивчає процеси перетворення і взаємодії речовин. (Н)
9. Утворення нових речовин в процесі горіння вивчає географія. (Н)
10. Фізика досліджує тільки штучні механізми. (Н)
11. Дихання тварин вивчає біологія. (В)
У п'ятьох учнів на картках зеленого кольору є букви у яких зашифроване слово. (Учні чіпляють картки на дошку.) Після завершення вправи складають слово. (НАУКИ)
Отже , природу нам допомагають вивчати «науки». Давайте пригадаємо у яких наука ми побували в гостях.
На початку уроку ми поставили перед собою питання «Для чого необхідно вивчати природу?», чи можемо ми дати на нього відповідь.
(Відповідь учнів).
VІ. Підведення підсумків уроку
Питання до учнів:
- Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
- Про що вам було цікаво дізнатися?
- Що ви не зрозуміли з теми уроку?
- Чи змінилося ваше настрій в кінці уроку? Яким воно було? Яким стало? (Покажіть настрій використовуючи один із смайликів Додаток 10)
- Що ви розповісте своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?
Ще багато існує нерозкритих питань про природу, навколишнє середовище, Всесвіт! А чи знайдемо відповіді на них, - залежить тільки від нас з вами, нашої роботи на уроках природознавства, а також від бажання вчитися!
Бажаю вам успіхів у цій складній і цікавій справі. А я вам в цьому буду допомагати на кожному уроці!
VІІ. Домашнє завдання
§ 1-2 опрацювати, відповісти на питання в кінці параграфа.
Додаток 1
Таблиця знань.
Науки, що вивчають природу
Наука |
Що вивчає |
Вчені |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Фізики
Альберт Енштейн Юрій Васильович Кондратюк
Корольов Сергій Павлович Сікорський Ігор Іванович
Додаток 3 Хіміки
Демокріт з Абдер Джозеф Прістлі
Антуан-Лоран де Лавуазьє Михайло Васильович Ломоносов
Дмитро Іванович Менделєєв
Додаток 4 Біологи.
Аристотель Ібн Сіна (Авіценна)
Чарльз Роберт Дарвін Іван Петрович Павлов
Володимир Іванович Вернадський
Додаток 5 Астрономи
Джордано Бруно Галілео Галілея
Юрій Олексійович Гагарін Леонід Костянтинович Каденюк
Додаток 6
Хмельницький обласний краєзнавчий музей
Національний науково-природознавчий музей НАН України в місті Києві
Додаток 7
Гра «Сонечко»
Додаток 8
Гра «Потяг»
Явища:
1. Падіння листя з дерева.
2. Горіння вугілля.
3. Проростання насіння рослин.
4. Виверження вулкана.
5. Рух планет.
6. Охорона природи.
7. Падіння метеорита.
8. Сильний дощ.
9.Зміна дня і ночі.
10.Рух автомобіля.
11. Гниття листя.
12.Дихання.
Додаток 9
Додаток 10
Додаток 11
СОДА + ПІСОК + КРЕЙДА = СКЛО
ДОДАТКИ