Покришка Наталія Семенівна
Слободоболехівська гімназія
Вчитель української мови та літератури
Тема: Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Числівники прості, складні і складені
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про числівник як частину мови;дати відомості про поділ числівників на групи за значенням та за будовою; формувати вміння розрізняти кількісні і порядкові числівники в текстах; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння виділяти головне, виховувати естетичні почуття, почуття любові до природи.
Завдання уроку:
Учні повинні знати: на які групи поділяються числівники за значенням; особливості поділу числівників на групи; назви квітів нашої місцевості, які занесені до Червоної Книги.
Учні повинні вміти: поділяти числівники на групи за значенням і за будовою; використовувати числівники у власному мовленні.
Культурологічна лінія: “Хай завжди б’ється зелене серце природи”
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання:
1.М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич, С.А.Омельчук. Рідна мова. Підручник для 6 кл.-К.: “Освіта”,2006.
2.Новий довідник: Укр. Мова та література.-К:ТОВ”Казка”,2007.-864с.
3.Роздаткові матеріали для груп.
4.ІКТ, відеозапис.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Емоційна налаштованість уроку
Весна…Пора радощів і веселощів. Сьогодні ми помандруємо шляхами чарівної природи нашої країни. Як відомо, найголовнішою ознакою весни є квіти. Тому уявіть і скажіть, якою квіткою ви себе сьогодні вважаєте і чому?
Більшість з вас вибрали квіти яскравих кольорів, які в собі несуть радість, наполегливість, перемогу. Тому я хочу, щоб ви сьогодні і на уроці працювали з таким же піднесеним весняним настроєм. Лиш тоді ми зможемо досягнути успіхів (посміхніться один одному і побажайте успіхів). Сьогоднішній урок буде супроводжувати подих весни.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд 5 1.Бесіда за запитаннями
- Що таке числівник? (Числівник – це ПЗСЧМ, що називає кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання скільки?котрий?)
- Як змінюється числівник? (Ч. змінюється за родами,числами,відмінками)
- Які числівники є невідмінюваними? (Півтора півтори, півтораста, мало, немало, чимало)
- Яку синтаксичну роль виконують числівники в реченні? (Ч. виконує різні синтаксичні функції. Може виступати в ролі підмета, присудка, додатка, означення, обставини)
- До якої частини мови належать слова десяток, сотня, половина, чверть? (До іменника)
2.Озвучення очікуваних результатів
“Від сьогоднішнього уроку я очікую…”
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Темою сьогоднішнього уроку є “Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Числівники прості, складні і складені”.
Ми з вами пригадаємо числівник як частину мови, навчимось розрізняти кількісні і порядкові числівники, а також визначимо особливості поділу числівників на групи за будовою. Будемо вчитись правильно використовувати числівники у своєму мовленні.
(Запишіть тему уроку)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Що спільного,а що відмінного у виділених словах?
Слайд 6
(словосполучення наведені у три колонки)
П'ять дерев П’ять і три буде вісім П’ятий поверх
Три будинки До трьох додати сім
Десять зошитів Складіть десять і два У десятому будинку
(В-дь учнів: Спільне те, що виділені слова є числівниками. ВС першої колонки означають к-ть предметів і відповідають на питання скільки? ВС другої колонки означають число і відповідають на питання скільки? ВС третьої колонки означають порядок предметів і відповідають на питання який? котрий?)
Слайд 6. Висновок: Виділені слова – числівники. Вони означають кількість або порядок предметів при
лічбі і відповідають на питання який? скільки? Котрий?
Записати речення, визначити розряд за значенням,підкреслити Ч. як члени речення.
кільк. Кільк. Кільк.
(об’єднайтесь у групи, обравши один із відтінків кольору)Кожна група опрацьовує теоретичний матеріал (6 -7хв.) і презентує результати роботи.
Матеріал для І групи
До групи власне кількісних числівників належать такі,що називають точною окреслену кількість саму по собі,поза зв’язком з відповідними предметами(тридцять поділити на п’ять буде шість), або кількість предметів (вісім будинків).
Неозначено-кількісні числівники означають неточно визначену,загальну кількість: багато, небагато,кілька, кількасот.Неозначено-кількісні числівники вживаються в усіх стилях мови, за винятком числівників кільканадцять і кількадесять,що вживаються переважно в розмовно-побутовому усному мовленні.
Матеріал для ІІгрупи
Збірні числівники означають кількість предметів як їх сукупність: двоє дівчат,десятеро учнів. До збірних числівників належать: двоє(двійко), троє(трійко), четверо… , дванадцятеро… , двадцятеро і тридцятеро. Сюди належать і слова: обидва,обидві,обоє.
Дробові числівники означають не ціле,а дробові величини в поєднанні з цілими числами або без них.
Найчастіше такі числівники вживаються в точних науках(математиці,фізиці,хімії),властиві науковому,частково офіційно-діловому стилям.
Завдання для І групи
(Вказати групу числівників за значенням)
Двадцять один – кількісний,власне кількісний.
Три шості - кількісний,дробовий.
Семеро – кількісний,збірний.
Вісімнадцятий – порядковий.
Багато - кількісний,неозначено- кількісний.
Двісті - кількісний,власне кількісний.
Двійко – кількісний,збірний.
Завдання для ІІ групи
(Доповнити прислів’я,визначити групу числівників за значенням)
Ми втомилися і треба відпочити. Я вам буду зачитувати слова.Якщо ви почуєте числівник – піднімаєте руки вгору,іменник – руки вперед.
Числівники – стотисячний, двоє, трьохтисячний,шостий, тридцять два,трійко,нуль.
Іменники – двійка, шестиденка,восьмирічка,сотня,десяток,чверть.
Слайд 8. Таблиця “Групи за будовою”
Слайд 9. Квіти нашої області.
Ви бачите рослини нашої області,які занесені до Червоної Книги. Запам’ятайте,що ці рослини ми повинні оберігати.Які з цих рослин ви зустрічали у своїй місцевості? Які рослини є весняними?
Творче завдання
(на мультимедійній дошці відеозапис весняного пейзажу у пісенному супроводі)
Напишіть творчу роботу про свіжий подих весни,використовуючи прості,складні і складені числівники.
VI. Підсумок уроку
1. Узагальнююча бесіда
2. Оцінювання учнів
Думаю,що ваші очікування щодо уроку справдились.
VII. Домашнє завдання
П. 33(вивчити),вправа 339(І,ІІ)
Записати 5 прислів’їв та 5 фразеологізмів з числівниками.
Урок наш збіг, але пам’ятайте
Кожної миті, кожного дня,
Що головний скарб учня –
набуті знання.
Матеріал для І групи
До групи власне кількісних числівників належать такі,що називають точною окреслену кількість саму по собі,поза зв’язком з відповідними предметами(тридцять поділити на п’ять буде шість), або кількість предметів (вісім будинків).
Неозначено-кількісні числівники означають неточно визначену,загальну кількість: багато, небагато,кілька, кількасот. Неозначено-кількісні числівники вживаються в усіх стилях мови, за винятком числівників кільканадцять і кількадесять, що вживаються переважно в розмовно-побутовому усному мовленні.
Матеріал для ІІгрупи
Збірні числівники означають кількість предметів як їх сукупність: двоє дівчат,десятеро учнів. До збірних числівників належать: двоє(двійко), троє(трійко), четверо… , дванадцятеро… , двадцятеро і тридцятеро. Сюди належать і слова: обидва,обидві,обоє.
Дробові числівники означають не ціле,а дробові величини в поєднанні з цілими числами або без них.
Найчастіше такі числівники вживаються в точних науках(математиці,фізиці,хімії),властиві науковому,частково офіційно-діловому стилям.
Завдання для І групи
(Вказати групу числівників за значенням)
Завдання для ІІ групи
(Доповнити прислів’я,визначити групу числівників за значенням)
Свіжий подих весни.
Яскраве сонечко.
Теплі промінчики.
Перша весняна зелененька травичка.
Гірська чиста джерельна річка.
Голосний дзвінкий пташиний спів.
Перші весняні квіти.
Свіжий подих весни.
Яскраве сонечко.
Теплі промінчики.
Перша весняна зелененька травичка.
Гірська чиста джерельна річка.
Голосний дзвінкий пташиний спів.
Перші весняні квіти.
1 ГРУПА