20.09.19 2 клас ЯДС
Тема: ЧОМУ БУВАЄ ДЕНЬ І НІЧ?
Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо своєї вісі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з'ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про явища природи; розвивати вміння аналізувати і знаходити шляхи розв'язання проблеми, що розглядається; прищеплювати інтерес до пізнання світу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
• До вечора помирає, зранку оживає. (День)
• Підходити до будинку стала,
З неба сонце вкрала. (Ніч)
— Діти! Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
— Чому вдень ясно? (Тому, що на небі сонце.)
— Чому вночі темно? (На небі немає сонця.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що Земля обертається навколо своєї вісі, чому буває день і ніч, що таке доба.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником
— Яку форму має планета Земля? Як називається зменшена модель земної кулі?
— Про що можна дізнатися завдяки глобусу?
— Як називається уявна лінія, навколо якої обертається Земля?
— Розгляньте малюнок на с. 13.3 чого виготовив модель Землі їжачок Хитрячок?
— Що він розказав про обертання Землі? Чому бувають день і ніч? Що таке доба? Скільки годин вона триває?
Дослідницька лабораторія
Освітлення Землі впродовж доби: за допомогою глобуса та джерела світла (лампочки)демонструється обертання Землі навколо своєї вісі та зміна освітлення впродовж доби.
— Відгадайте загадки.
• Що то за гість, що темряву їсть? (День)
• Чорна корова все на світі поборола. (Ніч )
— Розгляньте малюнки на с. 13. Які пори доби зображені на малюнках? Опишіть шлях, який проходить Сонце небосхилом упродовж дня.
— Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?
— Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко. І маса Сонця теж величезна. Для того, щоб урівноважити уявні ваги, на одну шальку потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу шальку — 330 тисяч таких планет, як Земля.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
— Підкресліть те, що відбувається вдень, синім кольором, уночі — коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби — не підкреслювати.
Жара, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе сонце, прохолода.
— Уявіть, як змінився б наш світ, якби обертання Землі припинилося?
Можливі висновки роботи груп
— На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем,— буде дуже спекотно, можлива нестача питної води.
— На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довга ніч.
3. Робота над прислів'ям
— Зберіть прислів’я зі слів.
Доба, день, пріч, і, ніч.
Учитель вивішує слова на магнітній дошці, один учень розставляє їх.
Читання прислів’я хором.
День і ніч — доба пріч.
— У народі говорять: «День і ніч — доба пріч». Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)
— Скільки повних обертів навколо своєї вісі зробить наша Земля за тиждень? ( 7 обертів)
— Чому? (7 днів тижня.)
— А якби Земля не оберталася або перестала б обертатися навколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона ввесь час була б повернена до Сонця, а інша — ні.)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної?
— Скільки обертів робить Земля за добу? (1)
— Коли буває тепліше — вдень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)
— Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)
— З чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі навколо своєї уявної вісі.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— З’ ясуйте, які явища природи повторюються щодоби. Дослідіть, чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року.