Чому потрібно охороняти тварин

Про матеріал
Відчуття краси, розуміння природи не приходить саме собою. Його треба виховувати з раннього дитинства, коли інтерес до навколишнього особливо великий. «Дітей, що не вміють ще ходити, - писав Г.Ващенко, - треба частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості, і покладе основи любові до рідної природи». й бережливе ставлення до природи повинно формуватися з дитинства, у сім’ї, школі, і можливе воно лише за умови формування екологічної культури і накопичення відповідних знань.
Перегляд файлу

Година спілкування

Чому потрібно охороняти тварин

Для учнів 1-2 класів

Мета: ознайомити учнів з проблемою зникнення деяких видів тварин; продовжувати знайомити учнів із Червоною книгою; ознайомити з тваринами рідного краю, які занесені до Червоної книги України; розвивати вміння виявляти позитивний і негативний вплив людської діяльності на навколишнє середовище; виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її.

Оформлення: Червона книга України; картки для індивідуальної роботи; ілюстрації із Червоної книги України .

Обладнання: комп’ютерне забезпечення; комплект «Всесвіт», пісня             «О, Земле», «Сонце» (серія «ПіснеЗнайка»).

                                                  Хід заняття

І. Вступ.

- Нашу годину спілкування я хочу розпочати словами А. Потапової

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

-  Якщо ви будете уважними, старанними, то вкінці нашого спілкування зможете пояснити чому ці слова повинні торкнутися душі кожного.

- Поміркуйте, що стало великою, єдиною домівкою для всіх нас? (Планета Земля.)

Робота із посібником «ПіснеЗнайка» частина 1.

- Оповита тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на чорному тлі космосу. (с 35)

- Знайдіть у тексті слова, які підтверджують неповторність нашої планети с.34.

В безмежному космосі добре помітна

Домівка людини – Земля наша рідна.

Планета велична, багата на диво,

Усе на ній є, щоб нам жити щасливо.

Створивши життя на планеті чудовій,

Творець забезпечив найкращі умови.

- Якими умовами забезпечив Творець нашу планету, щоб на ній існувало життя? ( Повітрям, водою, родючими ґрунтами, корисними копалинами.)

- Кому у пригоді стали ці багатства?

( Повітря, вода, ґрунт – рослинам. Рослини, повітря, вода – рослиноїдним тваринам. Рослиноїдні тварини, вода, повітря –тваринам хижакам.)

  • А людина у своєму житті використовує багатства природи?

( Дихає чистим, збагаченим киснем повітрям; п’є воду, щоб подолати відчуття спраги; використовує корисні копалини для облаштування власного життя; обробляє ґрунти, щоб вирощувати культурні рослини.)

  • А чи можна уявити життя без тварин?

   Робота в парах.

- Поєднайте родові поняття із видовими.              

Тварини для людини:

їжа                                         шкіряні чобітки

      молоко

      коні

одяг, взуття      мед

                                                м'ясо

                                                борсучий жир

ліки                     собаки

                                              верблюди

                                              зміїна та бджолина отрута

помічники                           яйця

                                              хутряна шубка

друзі                                      папуги

                                               рибки

ІІ. Основна частина.

  • Скільки корисного дають людині тварини. А  що вони отримують від людини? (Діти розповідають, як піклуються про домашніх улюбленців.)
  • А як потрібно ставитися до диких тварин: тих, що мешкають у лісах, на луках?..( Їх потрібно охороняти.)
  • А чому це потрібно робити, ми з`ясуємо під час сьогоднішнього спілкування. Адже, тема нашої години спілкування: «Чому потрібно охороняти тварин».
  • Послухайте пісеньку «Про що мріє мишенятко» С. Борщевського.

Хвилинка відпочинку. Діти рухаються під музику.

Можна відгадати залюбки

Загадки, секрети будь-які.

Та про що маленьке

Мишенятко мріє –

З нас ніхто не знає, малюки.

                В мишеняти мрія непроста:

                Щоб не стало жодного кота.

                Щоб од переляку

                Більше не тремтіти

                День і ніч від вух і до хвоста.

От якби змінився білий світ,

Щоб не знати прикрощів і бід.

Щоб, зустрівшись раптом

З мишеням маленьким,

Утікав страшний великий кіт.

- А чи може таке трапитися у реальному житті?

- Ось послухайте, яка історія трапилася на одному із  далеких островів.

  На одному далекому острові люди вирішили знищити комарів. Використали для цього отруту. Комарі справді зникли, але на острові з`явилося безліч пацюків. Вони зграями нападали на поля, домівки місцевих жителів, з`їдали  зерно. Люди не могли зрозуміти, чому з`явилася ця «напасть».

  А виявилося, ось чому. Отрута, якою труїли комарів, потрапила на рослини. Цими рослинами харчувалися таргани (їх багато було на острові, і жили вони не в будинках, а в природі). Таргани не гинули від отрути, та вона накопичувалася в їх тільцях. Цих тарганів ловили і поїдали ящірки. Вони слабшали від отрути і ставали легкою здобиччю для котів. А для котів, які з`їдали отруєних ящірок, отрута виявилася смертельною. Згодом на острові їх зовсім не залишилося. Гризуни принесли людям великих збитків.

   Згодом на острів довелося завозити котів. Їх доставляли на літаках з інших місць. Тільки так вдалося перемогти щурячу «напасть».

   - Цього, напевно, не трапилося, як  би мешканці острова, перш ніж використовувати отруту порадилися із вченими-екологами.

-  А хто такі екологи і чим вони займаються дізнавалися діти із довідкового бюро.

Довідкове бюро.

Слово «екологія» утворилося від двох грецьких слів: «екос», що означає «дім», та «логос» - «наука». Отже, екологія – це наука про дім. Тобто, наука про взаємозв’язки між живими істотами і навколишнім світом, між людиною і природою. 

- Та не лише необдумані вчинки стають причиною знищення тварин.

Вправа «Додай слово».

  • Відгадайте загадку

Майстер має гарний хист

Він умить збудує міст –

Без сокири й молотка

І без жодного гвіздка!

- Погляньте на цих невтомних трудівників. Он яку хатку вони збудували. Та на початку минулого століття їм загрожувала страшна небезпека повного зникнення із лиця Землі. Добре, що людина змогла вчасно зупинитися і бобрів стали розмножувати у заповідниках і випускати у дику природу. У нашому місті бобри мешкають у тихих заплавах острова Відпочинку.

Робота з текстами.

  • Прочитайте текст. Знайдіть відповідь на запитання. Чому багато диких тварин зникає? (Бо на них полюють люди, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють річки)
  • Що потребують тварини від людини?

Декламування вірша «Червона книга».

Звірі і птахи,

Трави і квіти,

Ви – наші друзі,

Сонечка діти.

Є у вас поміч,

Є оборона –

Доброї волі

Книга Червона.

                 Щоб не топтали,

                 Щоб не губили,

                 Лиха гіркого

                  Вам не чинили,

                  Є у вас поміч,

                  Є оборона –

                  Вас захищає

                  Книга Червона.

- Ті тварини і рослини, які перебувають на межі вимирання, занесені до Червоної книги України. Червона книга України вийшла у світ 1980р., у ній було описано 85 видів тварин. Та деякі люди не зважали на це і продовжували знищувати рослини і тварин. Тому 1992р. Верховна Рада України затвердила, що Червона книга України є основним державним документом. З ним мають знайомитися і дорослі, і діти. Законом забороняється виловлювати і вбивати тварин занесених до Червоної книги, знищувати і руйнувати місця їхнього проживання. У 1994р. – 382 види тварин занесені до Червоної книги України.

Робота в групах.

- Розгляньте зображення тварин нашої місцевості занесених до Червоної книги України, запам’ятайте їх назви. (1група – звірів, 2 гр. – комах, 3гр. - птахів).

Гра «Хто найуважніший» між трьома групами дітей.

- Назвіть назви тварин, занесених до Червоної книги України. (Перемагає та група, яка назве найбільше представників із Червоної книги.)

V. Закріплення вивченого.

Інсценування вірша «Природа і браконьєр»

Природа. Жила спокійно я у своїм царстві,

                  Усе навколо так цвіло, манило.

                  Раділа сонцю, щебетанню птахів,

                  І кожен день давав все нові сили…

           Та  десь щось загуло, загуркотіло,

           І хтось порушив мирне існування.

           Заметушились птахи, звірі, квіти.

Браконьєр. От, недарма вийшов з дому, хоч і відчуваю втому.

                     Думав: де цю здобич взяти?

                     А тут стільки лебедяток!

                    Зараз стрельну раз чи два,

                   Таке щастя, і так  швидко – тут і лебеді, й лебідки.

Природа. Не вбивайте, не чіпайте,

                 Я благаю вас, благаю.

                 З кожним днем моє все царство

                 Гине й просто вимирає.

Браконьєр. Звідки ти красуне мила? Чому так заголосила?

Природа. Я – Природа,

                 Тварин і птахів захищаю,

                  Коли їм весело – сміюся,

                  А в горі сльози проливаю.

                  Дарунок цей я маю,

                   Щоб їх усіх я захищала.

                   Але не зможу захистити,

                   Коли всі будуть так чинити.

Браконьєр. То що, тобі цих птахів шкода? Яка ж тобі від них                     вигода?

Природа. Усі  ці мешканці – то діти.

                  Тож як мені без них радіти?

                   Коли б у вас дитя забрати,

                   Чи не було б для вас утрати?

Браконьєр. Коли ти так, красуне, просиш,

                   Не можу я відмовити, ні.

                    Нехай ростуть ці дивні птахи

                    І тішать нас всіх на Землі!

- Чому браконьєр вийшов на полювання?

- Про що прохала матінка-природа?

- В основному законі України – Конституції у ст.66 зазначено «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі…»

Ми – господарі нашої Батьківщини, і вона для нас комора сонця з великим скарбом життя. Замало ці скарби оберігати, їх треба відкривати й показувати. Риба потребує чистої води – оберігатимемо наші водойми. В лісах, степах, горах різні цінні тварини – оберігатимемо ліси, степи, гори. рибі – вода, птахові повітря, звірам – ліс, степ, гори. а людині потрібна Батьківщина. І оберігати природу – означає оберігати Батьківщину.

М. М. Пришвін

  • Розкажіть, як ви допомагали тваринам взимку?

Робота із малюнками-знаками.

  • З опорою на малюнки-знаки складіть правила поведінки у природі навесні.

ІІІ. Підсумок заняття.

Тестування

1

         2

          3

           4

 

 

 

 

  1. Чому не можна забруднювати воду?
  1. Тому, що в ній гинуть організми (Д).
  2. Тому, що вода стане негарного кольору (М).
  1. Чи є в природі живі істоти, які не приносять ніякої користі?
  1. Так, наприклад, комар. Він боляче кусається (Д).
  2. Ні. В природі немає нічого некорисного і непотрібного (Р).
  1. Чому людині потрібно турбуватися про рідкісних тварин?
  1. Тому, що їх залишилося мало, і вони можуть зникнути (У).
  2. Тому, що їх можна буде потім взяти додому (Я).
  1. Які тварини і рослини занесені до Червоної книги?
  1. Ті, яким загрожує повне зникнення (Г). 
  2. Гарні (С).

- Людина повинна бути другом всього живого на планеті Земля.

   Звучить уривок пісні «О, Земле».

Ми люди, тож мусимо жити у згоді,

Любить, берегти все живе у природі,

Щоб вдячно промовити знову і знову –

О, земле велична, о, Земле чудова!

Учні за учителем повторюють молитву.

Боже! Нехай твоя воля допоможе нам мудрими і мужніми стати, землі дар зберегти – кожну живу істоту шанувати. Не йти по землі навмання, а бачити кожну стежинку – у серці нести Україну.

Список використаних джерел:

1. Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року.

    2. Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу/ Упорядники       

       О.  Ю. Шапаренко, С. О. Шапаренко – 2-ге вид., із змінами. – Х.: Торсінг 

      плюс, 2008. – 384с.: іл..

 3.Година спілкування. 1-4 класи. Розробки занять./ Упоряд. М. О. Володянська. – Х.: Видавництво «Ранок», 2010. – 176 с. – (Класний керівник).

4. Л. І. Кашуба, Н. А. Поліщук, Л. І. Міліна Стежками екологічних знань: методичний посібник. – Т.: Мальва-ОСО, 2000. – 108с.

5. Майхрук М. І. Позакласна робота з природознавства. 1-4 класи. Посібник для вчителя. - Т.: Навчальна книга – Богдан, 2004. -112с.

6. Світ навколо любові просить: Виховні заходи для школярів. 3-11 класи / Упор. О, Крутенько. - Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 264с.

7. Уроки природознавства в 1 класі : посіб. Для вчителя / Т. Г. Гільберг,

Т. В. Сак. – К.:  Ґенеза, 2012.- 120с.

 

doc
Додав(-ла)
Замлинна Жанна
Додано
9 квітня 2022
Переглядів
7417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку