Година спілкування
Чому потрібно охороняти тварин
Для учнів 1-2 класів
Мета: ознайомити учнів з проблемою зникнення деяких видів тварин; продовжувати знайомити учнів із Червоною книгою; ознайомити з тваринами рідного краю, які занесені до Червоної книги України; розвивати вміння виявляти позитивний і негативний вплив людської діяльності на навколишнє середовище; виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її.
Оформлення: Червона книга України; картки для індивідуальної роботи; ілюстрації із Червоної книги України .
Обладнання: комп’ютерне забезпечення; комплект «Всесвіт», пісня «О, Земле», «Сонце» (серія «ПіснеЗнайка»).
Хід заняття
І. Вступ.
- Нашу годину спілкування я хочу розпочати словами А. Потапової
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.
- Якщо ви будете уважними, старанними, то вкінці нашого спілкування зможете пояснити чому ці слова повинні торкнутися душі кожного.
- Поміркуйте, що стало великою, єдиною домівкою для всіх нас? (Планета Земля.)
Робота із посібником «ПіснеЗнайка» частина 1.
- Оповита тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на чорному тлі космосу. (с 35)
- Знайдіть у тексті слова, які підтверджують неповторність нашої планети с.34.
В безмежному космосі добре помітна
Домівка людини – Земля наша рідна.
Планета велична, багата на диво,
Усе на ній є, щоб нам жити щасливо.
Створивши життя на планеті чудовій,
Творець забезпечив найкращі умови.
- Якими умовами забезпечив Творець нашу планету, щоб на ній існувало життя? ( Повітрям, водою, родючими ґрунтами, корисними копалинами.)
- Кому у пригоді стали ці багатства?
( Повітря, вода, ґрунт – рослинам. Рослини, повітря, вода – рослиноїдним тваринам. Рослиноїдні тварини, вода, повітря –тваринам хижакам.)
( Дихає чистим, збагаченим киснем повітрям; п’є воду, щоб подолати відчуття спраги; використовує корисні копалини для облаштування власного життя; обробляє ґрунти, щоб вирощувати культурні рослини.)
Робота в парах.
- Поєднайте родові поняття із видовими.
Тварини для людини:
їжа шкіряні чобітки
молоко
коні
одяг, взуття мед
м'ясо
борсучий жир
ліки собаки
верблюди
зміїна та бджолина отрута
помічники яйця
хутряна шубка
друзі папуги
рибки
ІІ. Основна частина.
Хвилинка відпочинку. Діти рухаються під музику.
Можна відгадати залюбки
Загадки, секрети будь-які.
Та про що маленьке
Мишенятко мріє –
З нас ніхто не знає, малюки.
В мишеняти мрія непроста:
Щоб не стало жодного кота.
Щоб од переляку
Більше не тремтіти
День і ніч від вух і до хвоста.
От якби змінився білий світ,
Щоб не знати прикрощів і бід.
Щоб, зустрівшись раптом
З мишеням маленьким,
Утікав страшний великий кіт.
- А чи може таке трапитися у реальному житті?
- Ось послухайте, яка історія трапилася на одному із далеких островів.
На одному далекому острові люди вирішили знищити комарів. Використали для цього отруту. Комарі справді зникли, але на острові з`явилося безліч пацюків. Вони зграями нападали на поля, домівки місцевих жителів, з`їдали зерно. Люди не могли зрозуміти, чому з`явилася ця «напасть».
А виявилося, ось чому. Отрута, якою труїли комарів, потрапила на рослини. Цими рослинами харчувалися таргани (їх багато було на острові, і жили вони не в будинках, а в природі). Таргани не гинули від отрути, та вона накопичувалася в їх тільцях. Цих тарганів ловили і поїдали ящірки. Вони слабшали від отрути і ставали легкою здобиччю для котів. А для котів, які з`їдали отруєних ящірок, отрута виявилася смертельною. Згодом на острові їх зовсім не залишилося. Гризуни принесли людям великих збитків.
Згодом на острів довелося завозити котів. Їх доставляли на літаках з інших місць. Тільки так вдалося перемогти щурячу «напасть».
- Цього, напевно, не трапилося, як би мешканці острова, перш ніж використовувати отруту порадилися із вченими-екологами.
- А хто такі екологи і чим вони займаються дізнавалися діти із довідкового бюро.
Довідкове бюро.
Слово «екологія» утворилося від двох грецьких слів: «екос», що означає «дім», та «логос» - «наука». Отже, екологія – це наука про дім. Тобто, наука про взаємозв’язки між живими істотами і навколишнім світом, між людиною і природою.
- Та не лише необдумані вчинки стають причиною знищення тварин.
Вправа «Додай слово».
Майстер має гарний хист
Він умить збудує міст –
Без сокири й молотка
І без жодного гвіздка!
- Погляньте на цих невтомних трудівників. Он яку хатку вони збудували. Та на початку минулого століття їм загрожувала страшна небезпека повного зникнення із лиця Землі. Добре, що людина змогла вчасно зупинитися і бобрів стали розмножувати у заповідниках і випускати у дику природу. У нашому місті бобри мешкають у тихих заплавах острова Відпочинку.
Робота з текстами.
Декламування вірша «Червона книга».
Звірі і птахи,
Трави і квіти,
Ви – наші друзі,
Сонечка діти.
Є у вас поміч,
Є оборона –
Доброї волі
Книга Червона.
Щоб не топтали,
Щоб не губили,
Лиха гіркого
Вам не чинили,
Є у вас поміч,
Є оборона –
Вас захищає
Книга Червона.
- Ті тварини і рослини, які перебувають на межі вимирання, занесені до Червоної книги України. Червона книга України вийшла у світ 1980р., у ній було описано 85 видів тварин. Та деякі люди не зважали на це і продовжували знищувати рослини і тварин. Тому 1992р. Верховна Рада України затвердила, що Червона книга України є основним державним документом. З ним мають знайомитися і дорослі, і діти. Законом забороняється виловлювати і вбивати тварин занесених до Червоної книги, знищувати і руйнувати місця їхнього проживання. У 1994р. – 382 види тварин занесені до Червоної книги України.
Робота в групах.
- Розгляньте зображення тварин нашої місцевості занесених до Червоної книги України, запам’ятайте їх назви. (1група – звірів, 2 гр. – комах, 3гр. - птахів).
Гра «Хто найуважніший» між трьома групами дітей.
- Назвіть назви тварин, занесених до Червоної книги України. (Перемагає та група, яка назве найбільше представників із Червоної книги.)
V. Закріплення вивченого.
Інсценування вірша «Природа і браконьєр»
Природа. Жила спокійно я у своїм царстві,
Усе навколо так цвіло, манило.
Раділа сонцю, щебетанню птахів,
І кожен день давав все нові сили…
Та десь щось загуло, загуркотіло,
І хтось порушив мирне існування.
Заметушились птахи, звірі, квіти.
Браконьєр. От, недарма вийшов з дому, хоч і відчуваю втому.
Думав: де цю здобич взяти?
А тут стільки лебедяток!
Зараз стрельну раз чи два,
Таке щастя, і так швидко – тут і лебеді, й лебідки.
Природа. Не вбивайте, не чіпайте,
Я благаю вас, благаю.
З кожним днем моє все царство
Гине й просто вимирає.
Браконьєр. Звідки ти красуне мила? Чому так заголосила?
Природа. Я – Природа,
Тварин і птахів захищаю,
Коли їм весело – сміюся,
А в горі сльози проливаю.
Дарунок цей я маю,
Щоб їх усіх я захищала.
Але не зможу захистити,
Коли всі будуть так чинити.
Браконьєр. То що, тобі цих птахів шкода? Яка ж тобі від них вигода?
Природа. Усі ці мешканці – то діти.
Тож як мені без них радіти?
Коли б у вас дитя забрати,
Чи не було б для вас утрати?
Браконьєр. Коли ти так, красуне, просиш,
Не можу я відмовити, ні.
Нехай ростуть ці дивні птахи
І тішать нас всіх на Землі!
- Чому браконьєр вийшов на полювання?
- Про що прохала матінка-природа?
- В основному законі України – Конституції у ст.66 зазначено «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі…»
Ми – господарі нашої Батьківщини, і вона для нас комора сонця з великим скарбом життя. Замало ці скарби оберігати, їх треба відкривати й показувати. Риба потребує чистої води – оберігатимемо наші водойми. В лісах, степах, горах різні цінні тварини – оберігатимемо ліси, степи, гори. рибі – вода, птахові повітря, звірам – ліс, степ, гори. а людині потрібна Батьківщина. І оберігати природу – означає оберігати Батьківщину.
М. М. Пришвін
Робота із малюнками-знаками.
ІІІ. Підсумок заняття.
Тестування
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
- Людина повинна бути другом всього живого на планеті Земля.
Звучить уривок пісні «О, Земле».
Ми люди, тож мусимо жити у згоді,
Любить, берегти все живе у природі,
Щоб вдячно промовити знову і знову –
О, земле велична, о, Земле чудова!
Учні за учителем повторюють молитву.
Боже! Нехай твоя воля допоможе нам мудрими і мужніми стати, землі дар зберегти – кожну живу істоту шанувати. Не йти по землі навмання, а бачити кожну стежинку – у серці нести Україну.
Список використаних джерел:
1. Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року.
2. Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу/ Упорядники
О. Ю. Шапаренко, С. О. Шапаренко – 2-ге вид., із змінами. – Х.: Торсінг
плюс, 2008. – 384с.: іл..
3.Година спілкування. 1-4 класи. Розробки занять./ Упоряд. М. О. Володянська. – Х.: Видавництво «Ранок», 2010. – 176 с. – (Класний керівник).
4. Л. І. Кашуба, Н. А. Поліщук, Л. І. Міліна Стежками екологічних знань: методичний посібник. – Т.: Мальва-ОСО, 2000. – 108с.
5. Майхрук М. І. Позакласна робота з природознавства. 1-4 класи. Посібник для вчителя. - Т.: Навчальна книга – Богдан, 2004. -112с.
6. Світ навколо любові просить: Виховні заходи для школярів. 3-11 класи / Упор. О, Крутенько. - Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 264с.
7. Уроки природознавства в 1 класі : посіб. Для вчителя / Т. Г. Гільберг,
Т. В. Сак. – К.: Ґенеза, 2012.- 120с.