Формувати уявлення про значення води в природі, про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; удосконалювати вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв'язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.
Я досліджую світ (3 клас)
Тема. Чому вода потребує охорони
Мета: формувати уявлення про значення води в природі, про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; удосконалювати вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв’язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.
Обладнання: презентація, підручники, зошити, аудіозапис, ребус.
Хід уроку
І. Створення сприятливої атмосфери.
- Добрий день, діти! Посміхніться один одному, побажайте успіху.
- А я бажаю вам, щоб гарний настрій супроводжував вас протягом всього уроку. А чи відповідає погода нашому настрою? Давайте перевіримо це, використовуючи метод «Мікрофон».
II. Спостереження за змінами у погоді.
Вправа «Мікрофон»
- Дата...
- Пора року...
- Температура повітря...
- Стан неба...
- Опади...
- Вітер…
- Погода теж сьогодні нас підтримує. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.
III. Актуалізація опорних знань.
Французький письменник
Антуан де Сент - Екзюпері сказав:
«Вода! Ти не тільки потрібна, ти і є життя!»
- Чому в народі про воду кажуть «цариця-водиця»?
- Чи можна отримати високі врожаї там, де мало вологи?
- Чому воду називають «великим санітаром»?
- Як ви розумієте вислів «Водойми – це шляхи сполучення»?
- Чи достатньо прісної води там, де ви живете?
2. Складання «павутинки» або асоціативного куща.
- Що для вас означає вода?
- Тож про що ми будемо говорити на уроці?
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про використання води людиною, про необхідність охорони води. Без води життя на Землі неможливе. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.
Завдання нашого уроку:
Вправа «Очікування».
- А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно й точно висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (Спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості).
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
2. Робота з підручником ст. 96-97
3. Казка «Відпочинок біля річки».
Діти, давайте закриємо очі і потрапимо на літній берег річки. Отже, закрили очі і сказали: 1-2-3, казко, нас на відпочинок до річки перенеси (читаю текст під музику «Ранок у лісі») https://www.youtube.com/watch?v=bmfWnmZ2Qpg
Ранок. Ви вийшли із палатки і потрапили у казку. Промені сонця проходять через листя дерев, і краплі роси переливаються мільйонами вогників, передбачаючи чудову погоду. Десь над вашою головою щебечуть пташки, на березі татусь миє машину. Як буде чудово повернутися додому на чистенькій блискучій машині. Мама щось пере. Від порошку вийшло багато повітряної піни, як весело спостерігати на воді ці білосніжні баранчики!
День пролетів, як мить. Вас переповнює щастя. Ви взяли папір, написали листа про те, як ви чудово провели день, поклали листівку в пусту пластикову пляшку і закинули її подалі від берега. Хвилі обов’язково доправлять ваш лист до іншої людини, і вона, можливо, порадіє за вас.
- Скажіть, будь ласка, чи все чудово у нашій казці?
- Виявляється, не тільки величезні заводи і танкери, а самі люди, не задумуючись, наносять воді шкоду: за 1 рік побутового сміття потрапляє у водоймища стільки, що ними можливо було б заповнити 10 тисяч вантажних вагонів.
Фізкультхвилинка
Встаньте ті, хто завжди умивається.
Якщо ти закриваєш завжди кран - підніми руки вгору.
Якщо ти, поливаєш кімнатні квіти, то плесни в долоні.
Якщо не смокчеш взимку бурульок – постав руки на пояс.
Якщо любиш купатись – поплавай.
Якщо переконаний, що треба берегти водойми – зіжми кулачки.
4. Гра «Що шкодить воді?»
- А зараз ми пограємо у гру. Будьте уважні. Під час цієї гри ви не вимовляєте жодного слова. Покажете все жестами. Якщо річ, яку я назву шкодить воді, то ви берете її у долоню і викидаєте геть, а якщо навпаки, то складаєте долоньку до долоньки і переносимо цей предмет у воду. Готові?
Побутове сміття, нафта, водні тварини, відходи заводів, водорості, несправний кран у будинку.
- Молодці!
VІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1. Гра «Інтерв’ю».
Уявіть себе журналістами і візьміть інтерв’ю у свого однокласника на тему «Щоб ви порадили людям, щоб зберегти водні ресурси…»
2. Робота в зошитах.
3. Прочитати вислів.
Ключ для читання
- Як ви його розумієте?
VІІ. Підсумок уроку.
- Діти, чи справдилися ваші сподівання від уроку?
- Що нового дізналися на уроці?
- Якими порадами скористаєтеся в своєму житті?
Закінчіть речення:
«Сьогодні я впевнився, що…»
«Я вже давно знав…»
«Було цікаво…»
«Мені захотілось…»
«Тепер я буду…»
VІІІ. Домашнє завдання.
- Напишіть листівку-звертання до жителів планети з проблеми збереження води.
- Наш урок закінчено.
Бережіть себе і все, що вас оточує!
Пам'ятаймо, діти, назавжди:
неможливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі.
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку. Це – життя.
Встаньте, люди, миром за природу,
За предвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона старицею віддасть!