"Цікаві форми і методи роботи на уроках " З досвіду роботи вчителя математики та інформатики

Про матеріал
Даний матеріал допоможе підібрати вчителю цікаві форми роботи на уроках математики та інформатики. Зацікавити своїм предметом навіть пасивних учнів. Матеріал буде цікавий для молодих спеціалістів.
Перегляд файлу

 

З досвіду роботи  вчителя математики  та інформатики

Закладу  загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів селища Зелений Гай

Волноваського району

 Донецької області

Щербак Олени

 

В сучасному житті  вчитель  повинен не тільки   зацікавити учня своїм предметом,  а і формувати   всебічно розвинуту гармонічну особистість. Саме тому  все більш актуальним стає застосування сучасних та цікавих технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.

Сучасні педагогічні методики дають можливість вчителю проявити свою  різноманітність і багатогранність.  Водночас збільшуються вимоги до вчителя, він повинен стати порадником для учня, зобов’язаний перебувати в постійному творчому пошуку, володіти основами психології, вміти використовувати на власних уроках сучасні технічні засоби навчання.

При використанні цікавих форм і методів навчання не слід забувати і про інтерактивні, що дають нам можливість активізувати пізнавальну діяльність  учнів за допомогою активного спілкування: учня з учнем; учня з групою учнів; учня з учителем; учителя з представником групи; учителя з групою учнів; учителя з класом. Таке навчання в методиці одержало назву комунікативно-ділового або  інтерактивного. Тому й методи, які використовують під час такого навчання (дискусія, рольова гра, моделювання тощо), також називають інтерактивними. Сутність інноваційного  навчання полягає в тому, що навчальний процес організовується на засадах постійної взаємодії усіх учнів класу. Це співнавчання, взаємонавчання, (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель вправні, рівнозначні суб'єкти навчання. Учитель виступає як організатор процесу навчання, консультант, який не "замикає"  процес на собі. Необхідними умовами в процесі навчання є план дій і конкретні завдання для учня і вчителя, співпраця між учнями класу, між учнем і вчителем. Результати навчання досягаються через взаємні зусилля учасників процесу навчання, за умови чіткої організації, що передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації тощо.  Інноваційні  методи сприяють  оптимізації навчально-виховного процесу.

 

Уроки  на яких використовують цікаві форми навчання  захоплюють учнів, пробуджують в них інтерес до навчання. Крім того, використання нових методів дозволяє реалізувати ідею співпраці тих, хто навчає, і тих, хто навчається, вчить їх конструктивно взаємодіяти, сприяє оздоровленню психологічного клімату на уроці, створює доброзичливу атмосферу, значно підвищує мотивацію учнів до навчання.. На своїх уроках я  використовую  різні методи:

РОБОТА В ГРУПАХ  Групова (колективна) технологія.

Ця технологія навчання передбачає організацію навчального процесу, за якої навчання здійснюється в процесі спілкування між учнями (взаємонавчання) у групах. Група може складатися з двох і більше учнів, може бути постійною і мобільною. Роль кожного члена в групі розподіляється учнями самостійно.

Наприклад, при вивченні у 8 класі теми:  «Опрацювання текстових даних», а саме «Створення текстового документа, що містить різні об’єкти»

І варіант роботи: учням пропонується підготувати колаж про свій клас. Парам роздаються конверти з вирізаними  об’єктами текстового редактора Word ( ,, ,  ,  Jorkwir.jpgJorkwir.jpgJorkwir.jpg) , учні роблять модель колажа - розташовують та  наклеюють  на чистому аркуші  об’єкти на свій розсуд,  роблять ручками чи фломастерами написи за смаком. А потім намагаються відтворити свій проєкт в текстовому редакторі Word.

ІІ варіант:  також можна запропонувати учням уявити себе працівниками рекламної фірми «Вдача». Завдання учнів : виготовити  візитку своєї фірми. Візитка повинна містити наступні дані: назва, час робочого дня, логотип, слоган,  контактні дані, мати розмір 5х9,5 (зразок демонструю)

Така організація навчального процесу має ряд позитивних моментів:

  •                                в учнів формуються навички  колективної діяльності,вони вчаться слухати іншу людину, розвивається творче мислення.
  •                                розвиваються навички пошуку альтернативних рішень.

Мультимедійні технології 

Пов’язані із створенням мультимедіа-продуктів. У цих продуктах об’єднуються текстова, графічна, аудіо- та відеоінформація, анімація. На сьогоднішній день

Windows пропонує кіностудію Movie Maker для створення продуктів  мультимедіа. І при вивченні теми у 8 класі «Опрацювання об’єктів мультимедіа», ми з учнями створюємо ролики про нашу школу. (https://www.youtube.com/watch?v=Coi5C38QLYU) та відео-листи солдатам (https://youtu.be/F9hBLWdmKIY)

Тестування

Широко використовую Google Форми, як для анонімного опитування так і для контрольного особливо під час дистанційного навчання.

Практичний досвід використання систем тестування показав, що результати тестування стимулюють пізнавальну активність учнів. Тестування дозволяє перевірити весь обсяг знань з теми за короткий термін часу. Учні знаходяться у рівних умовах. Учні більш охоче відповідають комп’ютеру і якщо отримують невисоку оцінку, то мають велике бажання скоріше її виправити. Але постійне використання тестування для контролю знань не є доцільним. Це призводить до того, що учні звикають до цієї форми контролю й через що не розвиваються. Крім того, тести не завжди враховують індивідуальні та психологічні якості учня.

Тому тестування не може розглядатись як абсолютний, універсальний метод контролю. Поряд з тестуванням слід використовувати традиційні засоби контролю (співбесіди, письмові контрольні роботи, колоквіуми, семінари і т.д.)

МЕТОД  «КЕЙС»

Цей метод сприяє успішній реалізації низки освітньо-виховних цілей:
- набуття невідомої раніше інформації;
- розвиток компетентності та здатності працювати з літературою; 
- удосконалення вмінь спілкуватися; 
- розвиток творчих здібностей;
- виховання відповідальності за свою роботу, впевненості в собі  "можу зробити", "можу вислухати", "можу виступити"; 
-  налагодження надійних зв'язків у колективі.

Застосування означеного методу передбачає розподіл класу на групи та обрання спікера в кожній групі. Зазначимо, що на цьому етапі важливо правильно визначити: рівень знань учнів; формальних і неформальних лідерів у групі; готовність учнів до навчання; рівень інтелекту школярів; рівень навчальних мотивацій; взаємини в класі. Перед тим, як розпочати роботу, вчитель і учні повинні провести певну підготовку: написання конспекту заняття; з'ясування методів і форм роботи; поділ на блоки-завдання; підготовка контрольних запитань; розробка методичних рекомендацій для самостійної роботи учнів; укладаня списку рекомендованої літератури; розподіл класу на групи.

Кейс № 1    8клас

 Тема. Створення діаграм у табличному  процесорі MS Excel

Мета: систематизувати знання вводити дані до електронних таблиць;  формувати  вміння працювати з функціями, виводити на друк документ; формувати навички вибору та  побудови діаграм за поданими даними; розвивати навички  пошуку розв’язання проблем.

Опис ситуації

Вашим завданням було  виміряти та записати температуру тіла своїх рідних. Отож, вам  потрібно виступити в ролі медпрацівників  та, використавши табличний процесор, створити таблицю з температурними режимами, які ви записали. На основі даних таблиці побудувати діаграму, визначити найнижчу та найбільшу температуру членів вашої родини  та середню температуру.

Питання кейсу: Які функції використовують для знаходження максимального чи мінімального значення?  Яким способом можна створити діаграму до поданих числових значень?  Чи кожна діаграма буде відображати температурний режим?

Кейс №2  5 клас

Тема. Пошук відомостей у мережі Інтернет. Безпечне користування Інтернетом.

Мета: засвоєння і систематизація знань користуватися пошуковими системами; закріпити вміннями працювати з браузерами; формувати в учнів елементи культури роботи в мережі Інтернет.

Опис ситуації:

Учениці 5 класу Тетяні  на урок математики потрібно підготувати проект "Цікаві факти про математиків". Проект повинен містити цікаві факти з життя відомих математиків, давні теорії та  портрети математиків .

Питання кейсу: Які дії потрібно виконати Тетяні для того, щоб підготувати проект з історії, враховуючи вимоги поставлені до нього? Які ключові слова потрібно ввести та які браузери використовувати, щоб швидко знайти потрібну інформацію? Що впливає на пошук потрібної інформації?

КАРУСЕЛЬ

  •                 Розставте  учнів  у два кола – внутрішнє (нерухоме) та зовнішнє (рухоме)
  •                 Учні внутрішнього кола задають питання , а учні зовнішнього коло відповідають.
  •                 За сигналом ведучого учні пересуваються на  вправо і опиняються перед новим партнером
  •                 Завдання учнів пройти все коло, і дати відповіді на всі питання.
  •                 По закінченню слід обговорити питання в яких виникли складнощі.

Ефективна для одночасного залучення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань.

Використовую при усному опитані  вивченого матеріалу, питання учні готують заздалегідь.

КРОКОДИЛ

При вивченні теми

«Пристрої введення і виведення інформації», на етапі закріплення вивченого матеріалу, пропоную гру «Крокодил» коли учні мають показати пристрої, а клас відгадати. 

КАПУСТА

Під час опитування або при підведенні підсумків уроку:  учням пропонується м’яч з паперових аркушів на яких записані питання з теми (один аркуш – одне питання). Аркуші завернуті один на однин, написом в середину. Учень в котрого знаходиться «капустина» розкриває «лист» читає запитання – відповідає і кидає іншому учню так до останнього аркуша. В гру цікаво включати і вчителя. Часто учні самі готують дану «капустину» до уроку.

Таким чином, застосування вчителем цікавих форм і методів роботи на уроці - з одного боку стимулює індивідуальну активність учнів, формує позитивну мотивацію до навчання, зменшує "пасивних" і невпевнених у собі учнів, забезпечує високу ефективність навчання і розвитку майбутніх фахівців, формує певні особистісні якості і компетенції, а з другого дає можливість самому вчителю: самовдосконалюватись, по-іншому мислити й діяти та оновлювати власний творчий потенціал.Та не слід забувати, що ефективність  роботи учнів значною мірою залежать від умінь і стилю роботи конкретного вчителя . Дотримання  ним  загальних цілей навчання: засвоєння змісту й відпрацьовування навичок на необхідному рівні, особистісний розвиток учня, розвиток аналітичних навичок і вміння працювати в команді, здатність вислухати й зрозуміти альтернативну точку зору, уміння виробляти узагальнююче рішення з урахуванням альтернатив, планувати свої дії й передбачати їхні наслідки.

Існує багато активних форм і методів навчання. Підбирати такі методи необхідно з урахуванням вікової категорії групи, класу, їх знань, пам’ятаючи, що дітям подобаються нестандартні підходи. І коли внести в урок «цікавинку», ми пробуджуєми в них інтерес до навчання, а отже  і результат буде якіснішим.

А закінчити хочеться  знайомим всім висловом:

Те, що я чую, я забуваю;

Те, що я бачу й чую, - я трохи пам'ятаю;

Те, що я чую, бачу й обговорюю, - я починаю розуміти;

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю - я набуваю навичок;

Коли я передаю знання іншим - стаю майстром

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Йовенко Іванна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Щербак Олена
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
15407
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку