Даний сценарій пропонується для учнів першого класу як підсумковий урок післябукварного періоду. Захід проводиться в святково прикрашеній актовій залі школи. Мета: підвести підсумок букварного періоду, узагальнити набуті знання; розвивати мислення, мовлення, пам 'ять, пізнавальні та літературно-творчі здібності учнів; виховувати почуття любові до рідної мови, до книги, до школи, до знань.
1
(Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1/11-6350 від 20.07.2011 р.)
загальноосвітніх навчальних закладів
для дітей з помірною розумовою відсталістю
Київ
2010
Пояснювальна записка
Програму навчального курсу “Я і Україна” (інтегрованого курсу природознавства, суспільствознавства та українознавства) укладено відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти та Державного стандарту спеціальної освіти (галузь “Людина і світ”), Програм загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів, Базового компоненту дошкільної освіти в Україні. При розробці програми також були враховані результати наукових досліджень особливостей засвоєння дошкільниками з помірною розумовою відсталістю програмового матеріалу з розділу “Довкілля” (Н.М.Стадненко).
Основна мета курсу – всебічний розвиток особистості молодших школярів з помірною розумовою відсталістю (далі ПРВ) у міру їх індивідуальних можливостей, а також сприяння їх соціалізації через підготовку дітей до щоденного життя в соціумі, розвитку їх вмінь самостійно дбати про себе. Ця мета реалізується через створення психолого-педагогічних умов (змісту знань, методів і форм навчання) для досягнення наступних завдань:
Розв’язання поставлених у програмі завдань здійснюється через людинознавчий, природознавчий, суспільствознавчий та корекційно-розвивальний напрями програми. Перші три напрями спрямовані на формування в учнів з ПРВ базових умінь орієнтуватись у природі та створених руками людини предметах, явищах суспільного життя та власної життєдіяльності, що необхідно для правильного структурування і розуміння дітьми оточуючого світу, а також сприяє розумінню ними взаємозв’язків між природою і людьми.
Людинознавчий напрям програми (Пізнання людини) є основним і спрямований на формування у молодших школярів з ПРВ умінь орієнтуватись у своєму тілі та світі людей (а саме: у найближчому оточенні людей, їх статі і віку, емоціях і професіях), уявлень про статеворольові і культурні стандарти поведінки, комунікативних умінь. Реалізація цього напряму здійснюється через три змістові лінії:
Природознавчий напрям програми спрямований на формування у молодших школярів із помірною розумовою відсталістю перцептивних уявлень про об’єкти та явища природи, прищеплення навичок культурної поведінки серед природи та здорового способу життя. Напрям передбачає формування в дітей вміння орієнтуватися у різноманітності рослинного і тваринного світу, впізнаючи їх найпоширеніших представників і розрізняючи групи рослин (дерева, кущі, трави; овочі, фрукти, ягоди) і тварин (звірі, птахи, риби, комахи; дикі та свійські); будові живих організмів, сезонних змінах в природі.
Суспільствознавчий напрям програми (Наша Батьківщина – Україна, Рідний край) спрямований на формування у дітей з ПРВ елементарних уявлень про символи України, ознайомлення з національними традиціями святкування та відпочинку.
Корекційно-розвивальний напрям програми має випереджувальний характер і передбачає: цілеспрямовану корекцію мисленнєвої діяльності; становлення самосвідомості (феномену «Я сам»); розвиток мовлення (а саме: його розуміння, пасивного словника, активного зв’язного мовлення) у взаємозв'язку із активним накопиченням перцептивних уявлень; формування вмінь спілкуватися (із застосуванням вербальних і невербальних засобів) з іншими людьми в побутових, ігрових і навчальних ситуаціях; розвиток навчальних можливостей дітей з ПРВ, зокрема розумових дій та операцій (співвіднесення предметів з їх малюнковими зображеннями, ідентифікація предметів, виділення їх якостей та ознак, порівняння однакових і різних предметів, їх групування, встановлення причинно-наслідкових зв’язків), моторики (під час виконання маніпуляцій з предметами, коли відпрацьовується зв’язок між різними видами рухів, дій, сприйманням предметів та їх вербальним позначенням). Важливим моментом корекційно-розвивального напряму є підготовка дітей з ПРВ до навчання, що передбачає цілеспрямовану організацію педагогічних заходів, спрямовану на: вироблення у дитини готовності навчатися шляхом формування вмінь зосереджувати увагу і погляд на особі, яка проводить навчання, займати правильне положення тіла під час навчальних занять; стимулювання відчуттів (дотику, смаку, слуху, зору, нюху); розвиток чуттєво-рухової інтеграції (що сприятиме впорядкуванню, правильній інтерпретації та реакції дитини на інформацію, що надходить від різних сенсорних систем).
Зміст програми навчання визначається загально-дидактичними та спеціальними принципами, що враховують особливості навчання учнів з ПРВ. При доборі змісту враховано: доступність, наступність і неперервність змісту навчання; потенційні можливості поєднання корекційного навчання, виховання і розвитку, гуманізації навчально-виховного процесу.
Загальним підґрунтям гуманного навчально-виховного процесу дітей з ПРВ є такі засади:
Педагог має право вибору конкретних методів, форм праці і педагогічних засобів, керуючись їх ефективністю.
Зміст знань, методів і форм навчання визначається необхідністю урахування особливостей процесу соціалізації дітей з ПРВ у суспільство, пов’язаних зі специфічними закономірностями їх розвитку. Відповідно, робота в напрямку формування уявлень (про світ людей, предмети соціокультурного простору, об’єкти та явища природи, культурні шаблони поведінки) обумовлює необхідність застосування шляху формування перцептивних і когнітивних схем, які є інформативною основою знань (О.Леонтьєв, С.Смирнов та ін.). Адже саме когнітивні структури є основою попереднього досвіду людини, в світлі якого і відбувається внутрішнє розуміння світу (хоча воно й пов’язане із одержаними сенсорними відчуттями). Відсутність когнітивних схем призводить до виникнення в учнів утруднень самостійно опрацьовувати інформацію. Тому учні з труднощами у навчанні потребують більш екстенсивного і структурованого навчання, розвитку вміння організовувати інформацію в чіткі логічні структури (Р.Мільруд, М.Мірочник та ін.).
Враховуючи дефіцитарність в сприйманні та інтеграції інформації у дітей з ПРВ, це утруднює чи унеможливлює самостійне формування учнями цієї категорії когнітивних схем. Відповідно, формування базових уявлень про довкілля у молодших школярів з ПРВ має бути спрямованим на формування таких схем, що пояснюють і структурують світ в поняттях. Це сприятиме одночасному розумовому і мовленнєвому розвитку учнів. Робота із формування когнітивних схем має відбуватися шляхом поетапного формування та тренування знань і умінь в напрямку від простого до складного, їх поступового узагальнення і переносу сформованих знань і умінь в інші ситуації. Отже, розвиток базових знань і умінь має йти в такому напрямі: формування конкретних уявлень (про предмети природного, домашнього і шкільного оточення, найближче оточення людей) – їх поступова диференціація – формування уявлень стосовно більш віддалених предметів й понять – формування більш узагальнених і абстрактних уявлень. Для формування уявлень в учнів з ПРВ залишається шлях багаторазових повторних сприймань, що приводить до створення певного узагальненого образу і формування понять.
Оскільки основний акцент у роботі з дітьми з ПРВ приділяється саме формуванню (часто з нуля) знань, педагогом мають застосовуватися різні види педагогічної допомоги. Запорукою успішного формування знань й вмінь у дитини з ПРВ є активність дітей під час формування знань (яку педагогу не слід підміняти власними діями), послідовне тренування у їх засвоєнні, що досягається за рахунок багаторазового повторення одних і тих самих знань на різних предметах та в різноманітних ситуаціях, цілеспрямована поетапна робота з розвитку пасивного словника (чітке вимовляння слів та їх багаторазове повторення в різних ситуаціях). Вирішенню завдання з накопичення учнями з ПРВ уявлень і розвитку словника сприяють проведення спостережень, екскурсій і практичних робіт.
Структурування програми навчання учнів з ПРВ здійснено в напрямку послідовного уточнення та систематизації навчальної інформації. Відповідно до вікових особливостей розвитку молодшого школяра з ПРВ курс «Я і Україна (Довкілля)» за змістом і складністю розподілений за такими розділами: «Моє довкілля» (1 клас), «Я і довкілля» (2 клас), «Спостерігаю довкілля» (3 клас), «Життя в довкіллі» (4 клас).
Кожний розділ послідовно розкриває одне з провідних положень, яке проходить наскрізно через відповідний програмовий матеріал та дозволяє інтегрувати його знання в певній цілісності. Провідне положення виступає в якості принципу, що пояснює будову світу. Тому вивчення програмового розділу розпочинається саме з формування в учнів з ПРВ певного базового положення (як смислової когнітивної схеми, що виступає інформаційною основою знань). Це дозволяє попередньо настроїти учнів на смислове сприймання навчальної інформації та сприятиме опрацюванню (структуруванню та диференціації) нових знань з тієї чи іншої теми. Так, провідною ідеєю навчального матеріалу розділу «Моє довкілля» (1 клас) є уявлення про різноманітність світу. Ознайомлюючи учнів з ПРВ з довкіллям, вчитель структурує їх знання шляхом виділення в довкіллі світу природи, світу людей і світу речей. Важливим є акцент програмового матеріалу на розвиток вмінь учнів з ПРВ пізнавати довкілля, відчуваючи його органами чуттів та позначаючи предмети і явища відповідними словами. Формування перцептивних уявлень про предмети та явища довкілля одночасно з їх найменуванням (та категоризацією в поняттях) спрямовується в кінцевому результаті на розвиток в учнів орієнтації в будові свого тіла, в природному довкіллі та соціально-побутової орієнтації.
Основним положенням розділу «Я і довкілля» (2 клас) є уявлення про повторюваність і періодичність подій у довкіллі (що проявляються в існуванні природних ритмів, таких як: рік, пора року, місяць, тиждень, доба, година). Це уявлення розкривається за рахунок включення у зміст навчального матеріалу знань про добові та сезонні природні ритми – події впродовж доби (розпорядок дня школяра, правила особистої гігієни і охайності), зміни в різні пори року в природі та житті людей.
Розділ «Спостерігаю довкілля» (3 клас) спрямований на формування в учнів уявлення про мінливість світу у часі, тобто постійну зміну довкілля у часі, який плине в прямому напрямі (минуле – сьогодення – майбутнє). Ця ідея послідовно розкривається через надання знань про індивідуальний розвиток людини, сезонні зміни в житті рослин і тварин, історію України (на рівні загальних уявлень щодо національного одягу, традицій тощо).
Програмовий зміст розділу «Життя в довкіллі» (4 клас) спрямовується на формування уявлення про важливість активної (наскільки це можливо) позиції особи з ПРВ у майбутньому суспільному житті. Провідна ідея розділу розкривається у знаннях про значення праці в житті людини, формування уявлень про різноманітність професій людей (працюючих у школі, зайнятих у сфері обслуговування) та їх сезонні господарські роботи в довкіллі. З цією метою в змісті всіх розділів початкової ланки школи передбачена організація практичної діяльності (робота на пришкільній ділянці, посильна участь у справах дорослих та проведенні свят, догляд за кімнатними рослинами, досвід творчої діяльності – малювання, ліпка).
Описане вище смислове структурування (за розділами і підрозділами) навчального матеріалу, що ґрунтується на когнітивному підході до розробки методик навчання шкільним предметам, сприятиме організації смислового сприймання учнів з ПРВ та їх змістовному орієнтуванню в суспільному досвіді. Програмою також передбачено структурування навчального матеріалу у кожному класі за трьома підрозділами: «Світ Я», «Світ природи», «Світ людей». Оскільки діти в своїй пізнавальній діяльності більшою мірою спираються на тематичні категорії, структурування програмового змісту за темами являє собою модель знань про Довкілля (тіло людини, світ природи, суспільні системи). Вивчення навчального матеріалу блоками понять (об’єднаних тематичними зв’язками у лексико-смислову групу) сприятиме як упорядкуванню знань з природознавства, так і збагаченню словника учнів з ПРВ.
Перший підрозділ («Світ Я») надає уявлення про людину як особистість, а саме про: частини тіла, їх призначення та дію; органи чуттів та якісні характеристики предметів, що мають відношення до різних сенсорних систем (зорової, слухової, тактильної, нюхової, смакової); ріст і розвиток людини, її стать, статеворольову поведінку; про те, як вирости здоровим (розпорядок дня школяра, правила особистої гігієни і охайності, оздоровчі сили природи – сонце, тепло, чисте повітря і вода, корисна їжа); значення праці в житті людини.
Вивчаючи підрозділ «Світ природи», діти: ознайомлюються з багатством живої і неживої природи, різноманітністю рослинного і тваринного світу свого довкілля, набувають уявлень про погодні явища та їх ознаки, сезонні зміни в погоді та житті рослин і тварин, догляд за своїм здоров’ям в різні пори року; одержують інформацію про будову рослин і тварин, одержують знання про правила поведінки в природі, необхідність дбайливого та бережного ставлення до природи, національні звичаї святкування зимових і весняних свят.
Підрозділ «Світ людей» спрямований на: ознайомлення учнів з різними спільнотами (родина, школа, рідний край, Батьківщина) та їх культурою (культурою родинних стосунків, співжиття та взаємодії людей у сім'ї, колективі, правилами ввічливої поведінки, правилами поведінки на дорогах, культурного поводження в транспорті та громадських місцях), формування в дітей умінь орієнтуватися в соціокультурному просторі та найближчому предметному середовищі (предметах і приміщеннях у домашньому та шкільному оточенні, їх призначенні; основних громадських місцях та спорудах соціального призначення; видах транспорту; назві країни, вулиці, де живе, яким шляхом добирається до школи / дому); ознайомлення з різноманітністю професій людей (їх функцій, місць, де вони працюють, знарядь праці та машин, що її полегшують); надання уявлень про обов’язки та права батьків і дітей, домашні обов’язки дітей, оволодіння найпростішими навичками прибирання кімнати, квартири.
Рівень програмових вимог до навчальних досягнень учнів з ПРВ обмежений (спираючись на модель рівнів засвоєння В.В.Тарасун) в основному початковим рівнем, якому відповідає пасивно-репродуктивний тип розумової діяльності і такий характер діяльності, як: сприймання, розрізнення і усвідомлення вивченого матеріалу. Основний акцент корекційної роботи спрямовується на розвиток здатності учнів виконувати такі учбові дії: перцептивні (розрізнення, впізнавання, виділення сенсорних ознак предметів, співвіднесення зображень предмета з поняттям, що його позначає), когнітивні (логічні операції групування, порівняння предметів і природних явищ, встановлення причинно-наслідкових зв’язків з допомогою вчителя), описових (відповіді на запитання «Хто? Що? Де? Куди? Коли? Як? Який? Чому?» стосовно заданої теми, опис предметів і явищ з допомогою вчителя, переважно, у формі відповіді на запитання), словесних (розрізнення понять, називання термінів і понять для позначення предметів і природних явищ, застосування простих моделей мовленнєвого етикету, прохання, відповіді, ствердження, запитання).
Таким чином, формування у дітей з ПРВ когнітивних схем (в якості інформаційної основи знань) одночасно з розвитком їх операційних механізмів навчально-пізнавальної діяльності сприятиме підвищенню активності учнів у пізнанні й сприйманні довкілля (зовнішніх вражень природного, предметного, людського) та створюватиме умови (завдяки залученню у суспільний досвід) для інтеграції дітей з ПРВ у суспільство.
Програмовий зміст поданий нижче в таблицях, в яких наведені основні вимоги до знань і умінь учнів, розкрита спрямованість корекційно-розвивальної роботи. Враховуючи прийняті у програмі навчання засади і принципи, вказані у програмі напрями та очікувані результати корекційно-розвивальної роботи слід розглядати як орієнтир, яким педагог має керуватися, пам’ятаючи насамперед про інтереси та індивідуальні можливості розвитку дитини. Вказані у програмі кількість годин на вивчення того чи іншого матеріалу та обсяг змісту, який слід реалізувати, є орієнтовними і можуть варіюватися залежно від індивідуальних потреб учнів з ПРВ.
Програма
Підготовчий клас: «Ознайомлення із довкіллям»
35 год., 1 година на тиждень
№ |
к-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та орієнтовні очікувані результати |
1 |
2 |
Вступ: поняття про довкілля |
||
|
|
Довкілля – світ навколо мене. Природа, люди, речі. Екскурсія на шкільне подвір’я: «Світ навколо мене»; «Спостерігаю довкілля: осінь»[1]. |
Вимоги до знань і вмінь учнів:
|
Розвиток пізнавальної діяльності і мовлення:
Особистісний розвиток:
|
2 |
14 |
Школа: люди і речі в шкільному оточенні |
||
|
|
Світ людей у школі. Учні – діти, які вчаться. Працівники школи (вчителі, вихователі, лікар). Імена учнів, вчителів, вихователів класу. Світ речей у школі. Шкільні приміщення: їх назви та призначення (клас, ігрова кімната, пришкільна ділянка, їдальня тощо). Предмети у шкільному оточенні (вікно, підлога, стіна, двері, сходинки, килим, мийка, унітаз, ванна, класна дошка). Предмети побуту у шкільному оточенні. Меблі (стіл-парта, кухонний стіл, стілець, ліжко, шафа, тощо). Посуд. Предмети, які потрібні учню (книга, зошит, ручка, олівець тощо). Правила поведінки учня в школі (слухати вказівки вчителя, як правильно сидіти, тримати ручку, орієнтуватися в зошиті і книзі тощо). Екскурсії: «Приміщення школи та їх призначення».
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
3 |
5 |
Світ Я: будова тіла, одяг і взуття |
||
|
|
Хто Я. Моє ім’я та прізвище. Моє тіло. Частини тіла: голова, руки, ноги, тіло. Призначення частин тіла. Одяг (найуживаніші предмети одягу: штани, кофта, плаття, куртка, шапка тощо). Взуття (найуживаніше взуття: туфлі, чоботи, босоніжки тощо).
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
3 |
10 |
Ознайомлення зі світом природи. |
||
|
|
Рослини навколо мене: дерева, трави. Що рослини дають людині (овочі, фрукти). Овочі. Які овочі вживає людина: картопля, морква. Їх зовнішній вигляд. Фрукти. Які фрукти вживає людина: яблуко, груша. Їх зовнішній вигляд. Екскурсія на шкільне подвір’я: «Світ рослин». |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
|
|
Тварини у довкіллі. Зовнішній вигляд тварин (звірі – кіт; птахи – голуб). Екскурсії: на шкільне подвір’я: «Світ рослин»; «Світ тварин».
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя і з використанням невербальних засобів):
|
Перший клас: «Моє довкілля»
35 год., 1 година на тиждень
№ |
к-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та орієнтовні очікувані результати |
1 |
4 |
Вступ: поняття про довкілля |
||
|
|
Довкілля. Світ навколо мене: природа, люди, речі. Такий різний світ: пізнаємо довкілля (бачимо різні предмети, чуємо різні звуки, відчуваємо запах і смак, обмацуємо предмет). Екскурсія на шкільне подвір’я: «Світ навколо мене»; «Спостерігаю довкілля: осінь» (колір листя, форма листя і плодів, розмір рослин, поверхня плодів і стовбурів, легкі і більш важкі плоди, шурхіт листя тощо)[2]. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток:
Особистісний розвиток:
|
2 |
5 |
Світ Я: будова тіла |
||
|
|
Хто Я. Моє ім’я та прізвище. Моє тіло. Частини тіла: голова, руки, ноги, тіло. Призначення частин тіла.
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності і мовленнєвий розвиток:
Особистісний розвиток:
|
3 |
12 |
Світ природи: його багатство та різноманітність. |
||
|
|
Жива природа (рослини і тварини). Рослини. Які бувають рослини? Дерева, трави. Що рослини дають людині (овочі, фрукти). Овочі. Де ростуть (в землі). Які овочі вживає людина: картопля, помідор, огірок. Їх ознаки (колір, форма, розмір, твердість, гладкість поверхні, смак, запах). Фрукти. Де ростуть (на дереві). Які фрукти вживає людина: яблуко, груша, персик. Їх ознаки (колір, форма, розмір, твердість, гладкість поверхні, смак, запах). Екскурсії: на шкільне подвір’я (до парку, саду, городу): «Світ рослин». Практичні роботи: зображення на малюнку / ліплення з пластиліну муляжів фруктів і овочів. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
|
|
Тварини. Які бувають тварини? Способи їх життя і пересування (звірі бігають по землі, птахи літають в небі, риби плавають у воді). Зовнішній вигляд тварин (звірі – собака, кіт; птахи – горобець, голуб; риби). Екскурсії: на шкільне подвір’я (до парку, саду, городу): «Світ рослин»; до куточку живої природи (зоопарку, на тваринницьку ферму): «Світ тварин». Практичні роботи: зображення на малюнку / ліплення з пластиліну муляжів фруктів і овочів. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя і з використанням невербальних засобів):
|
4 |
14 |
Світ людей: його багатство та різноманітність. |
||
|
|
Моя сім’я (родина). Склад сім’ї. Імена батьків, братів, сестер, бабусь, дідусів. Культура родинних стосунків: поважне і доброзичливе ставлення до рідних. Квартира (дім). Домашні приміщення (кімнати), їх призначення (кухня, спальня, ванна, вітальня, коридор, кімната іншого члена родини, дитяча кімната). Предмети побуту у домашньому оточенні. Посуд. Меблі (стіл, кухонний стіл, стілець, крісло, ліжко, шафа, диван тощо). Помічники у домашньому господарстві (телевізор, холодильник, кухонна плита, пилосос, пральна машина). Бережне ставлення до речей. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів (з допомогою вчителя):
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя і з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
|
|
Школа. Склад шкільного товариства: діти, які вчаться, та дорослі, які працюють. Імена учнів, вчителів, вихователів класу. Працівники школи (вчителі, вихователі, лікар, кухар та ін.). Шкільні приміщення: їх назви та призначення (клас, їдальня, спортзал, кабінет лікаря тощо). Правила культурної поведінки в школі. Екскурсії: «Приміщення школи та їх призначення».
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
Другий клас: «Я і довкілля»
35 год., 1 година на тиждень
№ |
к-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та орієнтовні очікувані результати |
||
1 |
3 |
Вступ. Уявлення про природні ритми: доба – день і ніч (режим дня школяра) |
||||
|
|
«Природні годинники». Що в довкіллі повторюється: день і ніч. Розпорядок (режим) дня школяра. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
2 |
6 |
Світ Я: тіло та догляд за ним (правила особистої гігієни та охайності) |
||||
|
|
Відомості про себе. Власне ім’я, прізвище, вік, день народження. |
Вимоги до знань учнів:
|
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
|
||
|
|
Ознайомлення з власним тілом. Тіло людини. Частини тіла (та обличчя). Їх призначення та дія. Органи чуттів: око – бачить, вухо – чує, ніс – відчуває запах, язик – смак, шкіра – дотик і температуру. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
|
||
|
|
Чистота – запорука здоров’я. Ознайомлення з правилами особистої гігієни: догляд за зубами, догляд за органами чуттів, користування носовою хустинкою. Правила охайності: у зовнішньому вигляді, під час вживання їжі, праці на робочому місці. Практичні роботи: тренування навичок особистої гігієни і охайності. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
3 |
16 |
Світ природи: сезонні зміни, різноманітність рослин і тварин |
||||
|
|
Сезонні зміни у довкіллі. Пори року: зима, весна, літо, осінь. Осінь. Сезонні зміни у природі. Похолодання (холодне повітря, вода). Випадіння тривалих дощів. Осінній одяг і взуття (куртка, кофта, светр, штани, колготки, чоботи, боти, туфлі). Зима. Сезонні зміни у природі. Найбільш холодна пора року. Мороз, лід, сніг. Безпечна поведінка взимку (не їсти сніг, не смоктати бурульки). Зимовий теплий одяг і взуття (шуба, тепла куртка, кофта, штани, рукавички, шапка, шарф, теплі шкарпетки, чоботи). Зимові розваги (катання на санчатах, лижах, ковзанах та інше). Зимові свята: Святий Миколай, Новий рік, Різдво. Весна. Потепління (тепле повітря, вода). Танення снігу. Весняні свята: Мамин день, Великдень. Їх святкування. Літо. Найбільш тепла пора року. Спека. Літній одяг і взуття (спідниця, сукня, майка, шорти, спортивний костюм, хустинка, кепка, шкарпетки, кросівки, босоніжки, сандалі). Літній відпочинок: яким він може бути (в лісі, біля води, на воді). Екскурсії на шкільне подвір’я (до парку): «Осінь (зима, весна): зміни в довкіллі». |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
|
|
Жива природа. Рослини. Дерева, трави. Рослини рідного краю: дерева (клен, горобина), трави (кульбаба, подорожник). Їх зовнішній вигляд. Овочі: картопля, перець, морква. Їх ознаки (колір, форма, розмір, смак, запах, твердість, гладкість поверхні). Споживання. Користь для людини. Фрукти: груша, абрикос, виноград. Ознаки (колір, форма, розмір, смак, запах, твердість, гладкість поверхні). Споживання. Користь для людини. Правила поведінки у природі: бережливе ставлення до рослин. Екскурсії на шкільне подвір’я (до городу, саду): «Світ рослин». Практичні роботи: зображення на малюнку фруктів і овочів. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
|
|
Тварини. Звірі, птахи, риби. Дикі і свійські тварини. Звірі. Тварини дикі (білка, лисиця, ведмідь). Тварини свійські (собака, кріль, свиня). Їх ознаки: зовнішній вигляд, які звуки видають, де живуть. Птахи. Птахи дикі (голуб, горобець, ворона). Птахи свійські (курка, півень, качка). Їх ознаки (зовнішній вигляд, які звуки видають, де живуть). Правила поведінки у природі: бережливе ставлення до тварин. Екскурсії до куточку живої природи (зоопарку, на тваринницьку ферму): «Світ тварин».
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
4 |
10 |
Світ людей: його багатство та різноманітність. |
||||
|
|
Родина. Склад сім’ї. Прізвище, імена батьків, братів, сестер. Імена бабусь, дідусів (інших найближчих родичів). Культура родинних стосунків: шанобливе і доброзичливе ставлення до себе і рідних.
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
|
|
Школа. Склад шкільної спільноти: імена учнів, вчителів, вихователів, інших працівників школи. Правила культурного поводження в школі. Правила поведінки у школі. Повага до вчителів та інших працівників школи; доброзичливе ставлення до однокласників та шкільних товаришів. Правила ввічливої поведінки та культурного спілкування. Правила охайності (на місці навчання та ігри). Практичні роботи: правила культурного спілкування (ввічливі слова; словесні форми вітання, прощання, прохання, вибачення; правила розмови по телефону); оволодіння найпростішими навичками догляду за навчальним та ігровим куточком. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
|
|
Рідна Земля. Батьківщина. Назва країни, прапор, герб. Рідний край. Місто / село, де ми живемо. Назва вулиці, де ти живеш. Домашня адреса. Дорога до школи. Транспорт міста / села. Спеціальні місця для руху людей і транспорту. Правила поведінки на дорогах (дорожнього руху): перехід вулиці, світлофор і його сигнали. Правила поведінки в транспорті. Екскурсії вулицями: «Рідне місто / село: транспорт».
|
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
Третій клас: «Спостерігаю довкілля»
35 год., 1 година на тиждень
№ |
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
1 |
2 |
Вступ. Уявлення про час (та напрям його руху). |
||
|
|
Зміни у довкіллі. Орієнтування у часі: спочатку – потім, учора – сьогодні – завтра. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
|
2 |
6 |
«Світ Я: ріст і розвиток людини» |
||
|
|
Відомості про себе. Власне ім’я, прізвище, стать, вік. Я – українець. Ознайомлення з власним тілом: як людина росте і розвивається. Уявлення про вік. Відмінність людей за віком (немовля, дитина, дорослий, літня людина). Уявлення про стать. Відмінність людей за статтю (чоловік, жінка). Традиційні погляди на поведінку дівчаток / хлопчиків. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
|
|
Будова тіла людини: частини тіла, їх призначення та дія. Рости здоровим. Що потрібно для життя і здоров’я людини: сонце, повітря, тепло, вода, їжа. Що корисно їсти. Шкода від неякісної їжі. Яку воду можна пити. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
3 |
13 |
Світ природи: сезонні зміни у природі, житті рослин, тварин і людей. |
||||
|
|
Світ природи. Уявлення про неживу природу: Сонце, повітря, вода, ґрунт. Уявлення про живу природу: рослини, тварини, людина – частина живої природи. Їх ознаки (їдять, дихають, ростуть). Сезонні зміни в природі (житті рослин, тварин, людей). Осінь. Зміни у природі восени (дні стають коротшими і холоднішими; випадають тривалі дощі). Осінні місяці. Пристосування рослин до сезонних змін у природі (рослини не цвітуть, листя змінює колір, листопад, в’януть трави, квіти; з’являється насіння, на деревах багато плодів). Дерева рідного краю: береза, клен, дуб. Їх зовнішній вигляд, зміна кольору листя, плоди. Підготовка диких тварин до зими (підготовка запасів їжі, впадіння у зимову сплячку, відліт птахів в теплі краї). Пристосування людини до життя восени: теплий одяг і взуття, захист від дощу. Зима. Зміни у природі взимку (найбільш холодна пора року, мороз, лід, снігопад; дні короткі, рано темніє). Зимові місяці. Пристосування рослин до сезонних змін у природі (рослини не ростуть; дерева стоять без листя, лише сосна і ялинка зелені). Уявлення про листяні і хвойні дерева: відмінність у їх зовнішньому вигляді. Листяні дерева* (береза, клен тощо): зовнішній вигляд. Хвойні дерева* (сосна, ялинка): зовнішній вигляд. Кімнатні рослини (фікус, бегонія, інші з широким листям): зовнішній вигляд, догляд за ними. Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (у деяких тварин виростає густе хутро, інші всю зиму сплять). Тварини дикі*: ведмідь, заєць, білка. Дикі птахи*: сорока, синиця, снігур. Їх зовнішній вигляд, життя взимку. Пристосування людини до життя взимку: носіння зимового одягу і взуття, запобігання обмороженню та переохолодженню, правила безпечної поведінки на вулиці під час снігопаду та ожеледиці. Зимові свята: Святий Миколай, Новий рік, Різдво. Їх святкування, народні обряди. Весна. Зміни у природі навесні. (дні стають теплішими і довшими, тане сніг, капіж). Весняні місяці. Пристосування рослин до сезонних змін у природі (проростання трави, розпускання бруньок, цвітіння). Цвітіння дерев рідного краю (верба, черемха, акація). Весняні квіти рідного краю (пролісок, тюльпан, конвалія). Їх зовнішній вигляд. Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (вертаються птахи з теплих країв, в’ють гнізда і відкладають яйця; з’являються комахи та ін.). Поведінка диких тварин і птахів весною. Свійські тварини (собака, корова, кінь) і птахи (курка, качка, гуска). Назви їх малят. Зовнішній вигляд, значення для людини. Пристосування людини до життя весною: носіння відповідного одягу і взуття, небезпечність бурульок. Весняні свята: Мамин день, Великдень. Їх святкування. Літо. Зміни у природі влітку (найбільш тепла пора року, дні довгі, спека, грози). Літні місяці. Пристосування рослин до сезонних змін у природі (буйний ріст рослин, розпускання квітів, визрівання овочів і фруктів). Ягоди, які збирають влітку: 2-3 види ягід рідного краю (полуниця, малина, чорниця тощо). Ознаки (колір, розмір, смак, запах, твердість, гладкість поверхні). Споживання. Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (у птахів і тварин багато їжі, вони виводять потомство). Пристосування людини до життя влітку: носіння літнього одягу і взуття; запобігання сонячним опікам та тепловим ударам; правила безпечної поведінки на відпочинку (в лісі, біля води, на воді), під час грози (вдома, на вулиці, у лісі, полі й воді). Охорона природи (бережливо ставитись до рослин, поливати рослини, підгодовувати диких птахів, годувати свійських тварин тощо). Екскурсія на шкільне подвір’я (до парку, лісу, городу, саду): «Осінь (зима, весна): зміни у природі». Практичні роботи (миття листя і поливання кімнатних квітів, насипання їжі в годівниці для птахів, виготовлення новорічних прикрас). |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
4 |
14 |
Світ людей: його багатство та різноманітність. |
||||
|
|
Родина. Склад родини. Прізвище, імена, по-батькові батьків. Імена, по-батькові дідусь і бабусь. Культура родинних стосунків: вшанування і любов своїх батьків та інших членів родини. Праця батьків. Допомога батькам у домашніх справах. Школа. Склад шкільної спільноти: імена, по-батькові вчителів і вихователів. Правила культурного поводження в школі (ввічливої поведінки, культурного спілкування, співпраці, охайності, поведінки за столом). Шанобливе і доброзичливе ставлення до себе і оточуючих. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
|
|
Рідна Земля. Батьківщина. Наша батьківщина – Україна. Прапор. Київ – столиця України. Уявлення про історію України (національній одяг, традиційні страви, житло українців у давні часи; ігри, танці, пісні українських дітей). Рідний край. Місто / село, де ми живемо. Головна вулиця міста / села. Домашня адреса. Сучасне місто / село. Транспорт: наземний, повітряний, водний. Правила поведінки в транспорті та виходу із нього. Правила поведінки на дорогах (дорожнього руху): перехід вулиці, дорожній знак «перехід», світлофор і його сигнали. Громадські місця (парк, школа, магазин, залізничний вокзал лікарня та інші). Їх призначення. Правила поведінки в громадських місцях. Екскурсії вулицями, парками (в шкільний музей, інші місця і заклади): «Рідне місто / село: історія і сьогодення». |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||
Четвертий клас: «Життя в довкіллі»
35 год., 1 година на тиждень
№ |
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та орієнтовні очікувані результати |
||||
1 |
3 |
Вступ. Значення праці в житті людини |
||||||
|
|
Праця. Її значення в житті людини. Якості людини: прагнення до самостійності, працьовитий і лінивий. |
Вимоги до знань і вмінь учнів:
|
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
2 |
3 |
«Світ Я» |
||||||
|
|
Відомості про себе. Власне ім’я, прізвище, стать, вік, приналежність до українців. Ознайомлення з власним організмом. Будова тіла людини: частини тіла, їх призначення та дія. Відмінність людей за віком і статтю (чоловік, жінка). Традиційні погляди на поведінку дівчаток / хлопчиків. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
3 |
14 |
Світ природи: сезонні зміни у природі і праці людей, рослинний і тваринний світ |
||||||
|
|
Світ природи. Нежива і жива природа (відмінні ознаки істот – їдять, дихають, ростуть, вмирають). Сезонні зміни у природі. Осінь. Сезонні зміни у природі. Осінні місяці. Ознаки початку осені та її закінчення. Зміни у живій природі (листопад, в’янення рослин, відліт птахів, підготовка тварин до зими). Осінні турботи людей. Збирання врожаю овочів і фруктів. Овочі (цибуля, капуста, гарбуз) і фрукти (яблуко, слива) рідного краю: їх ознаки (колір, форма, розмір, смак, запах), споживання, користь для людини. Гриби рідного краю їстівні і отруйні: 1-2 види (білий гриб, лисички, мухомор, бліда поганка). Праця людей в парку: прибирання листя тощо. Піклування про здоров’я восени: запобігання переохолодженню, отруєнню грибами. Зима. Сезонні зміни у природі. Зимові місяці. Ознаки початку зими та її закінчення. Зміни у живій природі взимку (дерева без листя, тварини змінюють хутро на тепліше чи сплять). Зимові турботи людей: розчищення доріг, посипання їх піском, укутування стовбурів дерев тощо. Піклування про здоров’я взимку: запобігання обмороженню та переохолодженню. Весна. Сезонні зміни у природі. Весняні місяці. Ознаки початку весни та її закінчення. Зміни у живій природі (проростання трави, цвітіння рослин, приліт птахів тощо). Весняні турботи людей: праця в саду, на городі, в парку (прибирання зів’ялої трави і листя, посадка рослин, побілка дерев). Дерева (вишня, абрикос, яблуня) і кущі (калина, малина) саду: зовнішній вигляд. Піклування про здоров’я весною: запобігання переохолодженню, мокрих ніг, ударів від падаючої бурульки. Літо. Сезонні зміни у природі. Літні місяці. Ознаки початку літа та його закінчення. Зміни у живій природі (визрівання овочів і фруктів, виведення потомства у тварин). Турботи людей влітку. праця людей в саду, на городі, в парку (догляд за рослинами, збирання врожаю). Піклування про здоров’я влітку: запобігання сонячним опікам та тепловим ударам, отруєнню грибами і рослинами. Екскурсія на шкільне подвір’я (до парку, лісу, городу, саду): «Осінь (зима, весна): зміни у природі і праці людей». Практичні роботи: сезонна праця (на городі, в саду, шкільному подвір’ї). |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
|
|
Жива природа. Рослини. Різноманітність рослин: дерева, трави. Зовнішня будова рослин (корінь, стовбур, гілки, листя, квітки, плоди). Що рослини дають людям (деревина, папір, меблі, іграшки, продукти харчування, ліки, фарби та інше). Уявлення про рідкісні рослини рідного краю (проліска, нарцис вузьколистий, черемша тощо). Догляд за кімнатними рослинами. Охорона рослин: бережливе ставлення до дерев, рідкісних квітів. Практичні роботи: миття листя і поливання кімнатних квітів; моделювання рослин, фруктів і овочів (ліплення з пластиліну чи їх зображення на малюнку). |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
|
|
Тварини. Різноманітність тварин (звірі, птахи, риби). Тварини свійські: свиня, коза, вівця. Назви їх малят. Зовнішня будова (голова, тіло, ноги, хвіст). Користь для людини. Птахи свійські: курка, гуска, індик. Назви малят. Зовнішня будова (голова, крила, тулуб, хвіст, ноги). Риби*: короп, щука. Зовнішня будова (голова, тулуб, хвіст, плавці), спосіб пересування. Охорона тварин (годувати свійських тварин тощо). Практичні роботи: моделювання тварин (ліплення з пластиліну чи їх зображення на малюнку з основними частинами). |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
4 |
15 |
Світ людей: його багатство та різноманітність. |
||||||
|
|
Родина. Склад родини. Прізвище, імена, по-батькові батьків, бабусь, дідусів. Культура родинних стосунків (повага, вшанування, любов своїх батьків та інших членів родини, турбота один про одне). Обов’язки і права батьків і дітей. Домашні обов’язки (прибирання, догляд за кімнатними рослинами, домашніми тваринами тощо). Правила ввічливої поведінки, культурного спілкування, співпраці. |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
|
|
Рідна Земля. Батьківщина. Україна – незалежна держава. Прапор, герб, державна мова. Моря (Чорне, Азовське) і головні річки України (Дніпро, Дунай). Громадянин України. Рідний край. Місто / село, де ми живемо. Домашня адреса. Назва вулиці, де розташована школа. Транспорт: наземний, повітряний, водний. Уявлення про професії людей, які працюють на транспорті. Правила поведінки в транспорті. Громадські місця. Установи та заклади міста / села, їх функції. Працівники школи та їх функції (вчитель, вихователь, лікар, кухар та ін.). Уявлення про професії людей, зайнятих у сфері обслуговування. Правила поведінки в громадських місцях. Екскурсії до установ, закладів: «Рідне місто / село: праця людей». |
Вимоги до знань учнів:
Вимоги до вмінь учнів:
|
Сенсомоторний розвиток:
Розвиток пізнавальної діяльності:
Мовленнєвий розвиток (по можливості, з допомогою вчителя та з використанням невербальних засобів):
Особистісний розвиток:
|
||||
Оксана Мякушко, старший науковий співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України
[1] Екскурсії «Спостерігаю довкілля: зима» та «Спостерігаю довкілля: весна» проводяться у відповідні пори року.
[2] Екскурсії «Спостерігаю довкілля: зима» та «Спостерігаю довкілля: весна» проводяться у відповідні пори року.
Вибір представників рослинного і тваринного світу тут і надалі здійснюється на розсуд вчителя залежно від їх поширеності в регіоні проживання.
Вибір представників рослинного і тваринного світу тут і надалі здійснюється на розсуд вчителя залежно від їх поширеності в регіоні проживання.