" Ціна життя - вода"

Про матеріал
Головна ідея та інноваційність даного інтегрованого уроку полягає в поєднання мультимедійних засобів навчання, хмарного сервісу, Learningapps та інтерактивних форм роботи під час уроків природознавства та географії ,з метою підвищення ефективності навчально - виховного процесу та стимулювання інтересу учнів до навчання.
Перегляд файлу

Севостьянова Р.Л.

вчитель – дефектолог,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель

Парасковіївської СЗШІ№ 40Донецької обласної ради

Орлова О.Б.

вчитель – дефектолог,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 Парасковіївської СЗШІ № 40 Донецької обласної ради

Головна ідея та інноваційність даного інтегрованого уроку полягає в поєднання мультимедійних засобів навчання, хмарного сервісу, Learningapps та інтерактивних форм роботи під час уроків природознавства та географії. З метою підвищення ефективності навчально - виховного процесу та стимулювання інтересу учнів до навчання. Впровадження інтерактивних методів, дослідницької діяльності з використанням хмарних сервісів дає можливість доповнити знання учнів, розвивати інтерес до предметів, формувати у них компетенції, навички, яких потребує сучасне життя, зокрема: соціальні (брати на себе відповідальність, бути активним, приймати рішень); комунікативні (зміст уроку допомагає розкрити екологічні проблеми, пов’язані із причинами та наслідками забруднення водного середовища та виховувати бережливе ставлення до води); інформаційні (уміння здобувати, критично осмислювати й використовувати різноманітну інформацію); саморозвитку та самоосвіти; продуктивної та творчої діяльності .

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

З ГЕОГРАФІЇ ТА ПРИРОДОЗНАВСТВА

КЛАС: 7

Тема уроку: Поняття про води земної кулі. Значення гідросфери для розвитку природи на Землі. Світовий кругообіг води. Екологічні проблеми.

Мета:

навчальна мета: систематизувати знання учнів про води земної кулі, про світовий кругообіг води, сприяти формуванню значення гідросфери для земного життя; визначати екологічні проблеми щодо забруднення води.

корекційно – розвивальна мета: розвивати інформаційну та візуальну пам'ять, уміння систематизувати та узагальнювати, критичне мислення.

виховна мета: прищеплювати ощадливе ставлення до води.

Очікувані результати:

Географія.

  • пояснити що таке гідросфера;
  • визначити частини гідросфери,
  • розуміти значення гідросфери для природи Землі.

Природознавство.

  • пояснити властивості води, її походження, поширення, умови, за яких вода міняє агрегатні стани;
  • розуміти, як відбувається кругообіг води у природі та його наслідки для всієї планети.

План уроку :

I. Організаційний момент.

1.1. Перевірка наявності учнів класу.

1.2. Привітання.

I.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Оголошення теми та мети уроку.

III. Актуалізація та корегування знань з географії та природознавства.

3.1. Робота з картою - таблицею .

3.2. Повідомлення учнів.

IV. Повторення вивченого матеріалу

4.1. Повторення та аналіз фактів, подій, явищ.

4.2 . Виконання вправи «Властивості води»

4.3. Екологічна сторінка. (Додаток 3).

4.4. Перегляд відеосюжету передачі ТСН «Пластикова пляма у Тихому океані»

4.5. Робота з лепбуком «Ціна життя - вода»

4.6. Завдання для груп.

4.7. Творча робота.

4.8. Вправа «Дослідницька лабораторія»

V. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень.

5.1 Еко - дослідження (міні–проект). Методичний прийом «фішбоун»

VI. Підбиття підсумків . Рефлексія.

6.1. Вправа «Навчальний дайвінг».

VII. Домашнє завдання.

Обладнання: картки – таблиці, підручники , онлайн - ресурси, атласи, карти, зошити, відеоматеріали з Інтернет - ресурсів.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Форма проведення уроку: інтегрований: географія та природознавство.

Хід уроку

I.Організаційний момент.

1.1. Перевірка наявності учнів класу.

 1.2. Привітання.

Вчитель географії:

Стародавні греки взяли

Цю науку описали

Її назва з двох частин .

Є земля і опис з тим?

Звичайно, це географія.

Вчитель природознавства:

Ця наука незвичайна

В ній природа наша славна

І людина - як господар в ній.

Як називається наука ця?

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель географії:

Щоб на уроці працювати,

Картки, підручники, атласи

Зошити та комп’ютер треба мати.

Вчитель природознавства:

Будемо ми тексти читати,

За таблицями відповідати,

Ще і ноутбук нам допомагає -

До онлайн вправ нас залучає.

2.1. Оголошення теми та мети уроку.

Вчитель географії:

-Тема нашої роботи на уроці: Поняття про гідросферу. Її значення для природи Землі.

Ви повинні знати:

  • що являє собою гідросфера.

Уміти:

  • визначати частини гідросфери, пояснити значення гідросфери для всього живого на Землі.

Вчитель природознавства:

-з природознавства ми будемо вивчати світовий кругообіг води у природі, властивості води, як основного мінералу на Землі.

Ви повинні знати:

  • особливості кругообігу води в природі;
  • основні властивості води.

Уміти:

  • пояснювати процес кругообігу води в природі;
  • визначати властивості води.

Вчитель природознавства:

Екологи б’ють на сполох.

Пити її неможливо

На колір часто жовта

І нагадує нам пиво.

Ось яке диво!

І це зробили собі самі люди!

Вчитель географії:

-Вода – особлива речовина. З поміж усіх планет Сонячної системи лише Земля має великі запаси води. Людство використовує її з часів свого зародження і донині.

Вчитель природознавства:

-Ви вже знаєте, що основний мінерал на землі це вода. Мінерал – без якого немає життя.

В складі всіх живих організмів переважає вода. Вона повсюди. Утворившись в глибинах Землі вода вкрила три чверті земної поверхні . Солона і прісна , прозора і каламутна, рідка ,тверда і у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.

III.Актуалізація та корегування знань з географії та природознавства.

Вчитель географії:

-Відгадайте загадку:

Оболонка це земна

Для людей не новина,

Пращури без літаків

досягли материків. (Гідросфера)

Що ж являє собою гідросфера?

  • З яких частин вона складається?
  • Як впливає на природу нашої планети?
  • Як змінює її?
  • Як ми, люди, користуємося цим величезним багатством Землі? Чи розумно?

Давайте об’єднаємось у групи та з’ясуємо поняття «Гідросфера».

3.1. Робота з картою - таблицею . Робота в групах. (Додаток №1)

Вчитель природознавства:

- Давайте пригадаємо поняття «Природні води».

3.2. Повідомлення учнів (картка)

Природні води – це сукупність усіх вод Землі у рідкому, твердому та газоподібному станах, тобто це води Світового океану.

IV. Повторення вивченого матеріалу

4.1. Повторення та аналіз фактів ,подій, явищ .

Завдання за технологією «Перевернуте навчання»

(Учні опанували навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.)

Вчитель природознавства:

-Заслухаємо інформацію першої творчої групи : «Властивості води».

Виступ І творчої групи:

У природному стані вода являє собою систему, до складу якої входять завислі частки, розчинені гази, мінеральні органічні речовини. Тому, властивості природних вод значною мірою залежать від складу і концентрації речовин, що в них містяться.

Вчитель природознавства:

-Зараз я вам пропоную об’єднатися в пари та за допомогою ваших ґаджетів перейти за QR кодом до вправи «Властивості води» , яка знаходиться на платформі «learningapps» .У кого не має ґаджетів, пропоную скористатися ноутбуком.

4.2. Колективна робота. Виконання вправи «Властивості води»

https://learningapps.org/display?v=p9rh86wzk20 (Додаток 2)

Обговорювання виконаної вправи.

Вчитель географії :

- Заслухаємо інформацію другої групи про важливість води у житті на планеті.

Природні води земної кулі відіграють найважливішу  роль у процесах перетворення на земній поверхні та у земній корі. Є однією з основ життя на планеті. Зауважимо, що процеси перетворення розчинених у воді речовин зумовлюють осадкові накопичення у морях, річках, тобто сприяють перерозподілу солей на земній поверхні.

4.3. Екологічна сторінка.

Вчитель географії:

- Продовжує надавати інформацію друга група. (Додаток 3).

4.4. Перегляд відеосюжету передачі ТСН«Пластикова пляма у Тихому океані»

https://youtu.be/Kw8uUBq6spk

-Пластикове сміття вже потрапило навіть до найглибшого місця на Землі (Маріанська западина у Тихому океані 11022м).

Вчитель географії:

-Проблемне питання «Якими можуть бути наслідки недбалого ставлення до води?»

Повідомлення учнів першої групи (Додаток 4).

Фізхвилинка.

«Три стани води у природі»

Учням пропонується:

  • підняти руки вгору, якщо називається вода у твердому стані.
  •  Присісти , якщо у рідкому.
  • Нахилитись додолу , якщо в газоподібному.

Слова для вправи: дощ, град, пара, роса, сніг, туман, лід, іній.

Вчитель природознавства:

Відома з віку рідина

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда.

Це все – звичайна є… (вода).

-Поняття «Кругообіг води у природі» вам відоме з 6 класу. Давайте згадаємо як це відбувається? Використовуючи сторінки лепбуку «Ціна життя - вода», розглянемо та пригадаємо кругообіг води у природі.

4.5. Робота з лепбуком «Ціна життя - вода» 

Учні розглядають схему кругообігу води , складають розповідь. ( Додаток 5).

Повідомлення учнів ( картка)

Сонячне проміння нагріває поверхню світового океану , тому з неї випаровується вода . Піднімаючись вгору, водяна пара охолоджується і конденсується ( перетворюється на краплі прісної води), потім перетворюється на кристали льоду. Завдяки цьому утворюються хмари, з яких в океан та на суходолі вода випадає у вигляді  опадів – дощу, снігу, граду, роси, туману, інію. Таким чином частина води що випаровувалась з океанів, річок повертається назад , тобто відбувається кругообіг води у природі).

Вчитель природознавства :

-Вода займає 2/3 поверхні Землі. Вона знаходиться в ґрунті, у повітрі, під землею, у рослинах, у тілі тварин, у тілі людини( 70% - води).

Пропоную об’єднатися у дві групи.

4.6. Робота в групах.

Завдання для груп:

Перша група:

Знайти на сторінках лепбуку «Ціна життя – вода» вправу, яка має назву «Асоціативні кола» до теми «Вода». Підібрати асоціативні кола до поняття «чиста вода». Аргументація вибору. (Додаток 6)

Друга група:

За допомогою хмарного сервісу https://wordcloud.pro/ скласти «хмарку слів» до поняття « брудна вода». Робота з ноутбуком. (Додаток 7).

Вчитель природознавства:

Заслухаємо інформацію учнів першої та другої групи:

4.7. Творча робота.

Вчитель природознавства :

Тестова робота з першою групою.

Виконання тесту в реальному часі «Водиця – всьому цариця» , за посиланням join.naurok.ua. ,скориставшись кодом доступу 823562. (Додаток 8).

Обговорювання виконаного тесту.

Вчитель географії:

Робота з другою групою.

Складання схеми - таблиці «Гідросфера»

4.8. Вправа «Дослідницька лабораторія»

Вчитель природознавства:

-Спробуйте вдома провести невеличкий дослід. А саме, перевірте  якість питної води. Наберіть у дві скляні пляшки води( 1- з під крану, 2 - ту що купили( артезіанську) та поставте в морозильну камеру на 6 годин. Якщо вода в пляшці повністю замерзла – вона містить багато шкідливих речовин, важких металів. Якщо вода посередині пляшки не замерзла - вона якісна.

V. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.

5.1 Еко- дослідження (міні–проект). Методичний прийом «фішбоун» (причинно-наслідкова діаграма).( Додаток 9).

Вчитель природознавства:

-В яких станах перебуває вода?

Відповіді учнів:

Вода – найважливіший мінерал на землі. В природних умовах може знаходитись у трьох станах : рідкому, твердому та газоподібному. Внаслідок чого відбувається кругообіг води у природі.  Вода  при нагріванні розширюється а при охолодженні – стискається. При замерзанні – вода знову розширюється. Така властивість характерна тільки воді.

Вчитель географії:

Словникова робота.

1 учень. Робота із словником.

Що являє собою «Гідросфера»

2 учнень. Повідомлення.

Гідросфера – водна оболонка Землі, що включає світовий океан, води суходолу, води атмосфери. Вода покриває 96,5 % поверхні Землі.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Вчитель географії:

-Проблема забруднення вод гідросфери є значною екологічною проблемою у світі. Тому і заходи повинні вживатися всією світовою спільнотою.

Чому ж вода – найцінніший скарб на землі?

6.1. Вправа «Навчальний дайвінг». (Додаток 10).

VII. Домашнє завдання.

Підготувати інформацію про стан забруднення головної водної артерії нашого регіону - Сіверського Дінцю.

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1.

Таблиця «Гідросфера»

Мета: За картою - таблицею учні знайомляться із поняттям «Гідросфера». Роблять висновок, що гідросфера - водна оболонка Землі, що включає Світовий океан, води суходолу, води атмосфери.

C:\Users\Lena\Pictures\111.jpg

Додаток 2 C:\Users\Lena\Pictures\11112.jpg

Вправа «Властивості води»

(Завдання має ігрову форму, стимулює уяву дітей та збільшує її інтерес до вивчення предмету).

 

 

 

 

Додаток 3.

Екологічна сторінка.

Вода, що випаровується з морів і океанів, випадає у вигляді опадів. Океани і моря дають багато кисню, яким ми дихаємо. У них багато рослин, риби та морських тварин.

Проте, ці багатства ,люди використовують не по господарському. Багато шкоди Світовому океану завдає забруднення його різними шкідливими речовинами(  з танкерів, що перевозять нафту, мазут, хімічні речовини). У води морів та океанів люди скидають багато сміття. Особливо багато потрапляє пластику, який розкладається сотні років.

Додаток 4.

Питна вода забруднена на Україні майже всюди. І ось приклад. В місті Павлограді Дніпропетровської області працює хімічний завод по утилізації ракетного палива. Технологія недосконала. Якщо станеться вибух, соляна кислота буде всюди. Вона приведе до отруєння питної води. Вода буде непридатною для вживання.

У морях і океанах ловлять та заморожують устриць, молюсків. Люди їх вживають. Через глобальне потепління молюски та устриці можуть містити отруйні речовини. Їх вживання може привести навіть до смерті. Наслідком забруднення вод Світового океану є зникнення різних видів риби, зменшення їх кількості. Особливо промислових.

 Також зменшились різні види морських тварин. Так, у Чорному морі зникла акула Катран, яка в давні часи мала велетенські розміри , а в Азовському морі майже не залишилось осетрових риб .

Глобальне потепління клімату веде до великої природної катастрофи. Адже льодовики Арктики і Гренландії катастрофічно тануть. За останні 2 – 3 роки вони втратили 5 млн. км3 води. Починають танути і льодовики Антарктиди. Це може привести до затоплення цілих материків.

Додаток 5.

«Кругообіг води у природі»

C:\Users\Lena\Pictures\112.jpg

Додаток 6

Асоціативні кола «Вода» з Еко-лепбуку «Ціна життя - вода»

C:\Users\Lena\Desktop\Безымянный.jpg

Додаток 7

«Хмарка слів» до поняття «Брудна вода».

C:\Users\Lena\Pictures\33.jpg

Хмара містить в собі, як візуальну інформацію (наприклад, форма дельфіна ) так і смислове навантаження (сам текст). Хмара слів краще запам'ятовується, а також зрозуміла для кожного.

Додаток 8.

Тест «« Водиця – всьому цариця»

1.Де в природі знаходиться вода?

а) всюди; б) на суходолі; в) в морі; г) у хмарах ;

2.Чим відрізняється вода від твердих тіл?

а) не має запаху; б) рідина; в) не має форми; г) прозора;

3.Які три стани води ти знаєш?

а) мокрий; б) твердий; в) холодн г) лід; д )рідкий; е) газоподібний;

4.Обери властивості льоду.

а) теплий; б) твердий; в) крихкий; г) має форму;

5.Вода перетворюється на пару завдяки:

а) твердінню; б) калюжам; в) випаровуванню; г) повітрю;

 

Додаток 9

Прийом «Фішбоун»

Графічний спосіб дослідження та визначення найбільш суттєвих причинно-наслідкових взаємозв’язків між чинниками (факторами) та наслідками у досліджуваній проблемі : «Наслідки недбалого ставлення  людства до гідросфери та природних вод Землі.»

Додаток 10

Рефлексія «Навчальний дайвінг»


Робота з інтернет- джерелами :

Naurok - освітній проект.

LearningApps – безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.

Worditout- створює хмару із тексту, котрий вводить користувач, реєстрації не потребує.

Канал You Tube. 

«Список використаних джерел»:

  1. Географія у визначеннях , таблицях і схемах., Г.Д. Довгань 2018. – 120 с.
  2. Географія материків та океанів(посібник для вчителя) Г.Д. Довгань, 2004. – 320 с.

3. Інтерактивні технології навчання. – (науково-методичний посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. — К.: Видавництво А. С. К. , 2004. — 192 с. — ISBN 966-8291-48-4.).

4. Моніторинг природнього середовища. методичний посібник. / Т. А. Попова. – 2007. - 210с

5. Педагогічні технології і інновації в навчальній діяльності школярів. / З. А. Абасов. – м.Київ, 2003. - 146с.

6. Уроки природознавства(з опорою на нові підручники О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко) /– м.Харків, 2015. – видавнича група " Основа". 380с.

7. Генератор QR кода [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://qr-code.com.ua.

8. Канал You Tube [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://youtu.be/Kw8uUBq6spk.

9. Освітній проект Naurok. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/test/vodicya - vsomu-caricya-27486.html.

10. Онлайн-сервіс LearningApps –, [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://learningapps.org/display?v=p9rh86wzk20.

11. Пізнавальний сайт "Географія" [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://geoknigi.com.

12.Worditout- [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://wordcloud.pro/ru/signin.

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку