ЦІНУЙМО ХЛІБ, БО ВІН ЖИТТЯ АБО ХЛІБ ВСЬОМУ ГОЛОВА
Мета: Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Обладнання: колоски жита та пшениці, вишиті рушники, плакати з малюнками хліба, дитячі малюнки, що зображують різні вироби з борошна, квіти – мака та волошки, калина.
Хід свята
1.Пісня «Ой, зеленеє жито, зелене». (Попереду хлопчик і дівчинка з короваєм у руках).
У ч и т е л ь
- За традицією українського народу наших дорогих гостей зустрічаємо кораваєм і сіллю.
- Діти, у кожного народу є свої святині. Це – рідна мова, рідне слово, рідна земля, а ще святинею українського народу вважають і плід людської праці – хліб.
- На перший погляд, що в ньому надзвичайного. Адже, хліб – це джерело життя. «Як хліб буде, то й все буде», - каже мудре народне прислів’я.
Ми живемо в Україні,
Де в степу із краю в край
На добро усій країні
Визріває урожай.
Де пшениця достигає
Колосиста, золота,
Де, неначе море грають
І шумлять густі жита.
Певне, чули ви, малята,
Вже не раз такі слова:
Хліб – усьому голова, так в народі кажуть,
Хліб – це мир, любов, життя, хліб – це наша радість.
Хліб – багатство найцінніше з тих часів,
Коли навчились його виробляти.
Йшли роки, мінялись люди, цінності губились,
Тільки хліб – незгубна цінність, в ньому наша сила.
У ч и т е л ь.
(Відео)
-Діти, чи легко отримати хліб?
- Так яку дорогу проходить хліб, щоб потрапити до нашого столу?
- Назвіть професії людей, які допомагають зернинці перетворитися на хліб? (Тракторист, сівач, агроном, комбайнер, шофер, мірошник, пекар тощо).
І ось він –
Хлібчик духовитий –
З хрустом кірочки смачним
Ось він –
Теплий, мов налитий
Щедрим сонцем золотим.
З хлібом у нас
Зустрічають гостей,
Хліб на весілях
Цвіте в короваї.
І кращих немає
На світі вістей,
Ніж хліб уродився
У рідному краї!
3. Розповідь про вирощування хліба в давнину
- У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев'яний плуг), зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, а пізніже уже почали – косою. А жінки йшли позаду в'язали колоски у снопи і складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили його на покутті, як дорого гостя. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У нас час роблять все машини.
МУЛЬТФІЛЬМ «Круть і Верть»
Декламування віршів
1. З тих незапам'ятних часів
Хліб на столі – це свято.
Скажіть, святіше щось за хліб
Чи будемо ми мати?
2. Чого ж так часто хліб святий
Кидаємо під ноги?
Лежить він скривджений такий
На всіх шляхах- дорогах.
3.Лежить, буває, під столом,
Під партою, під килимом,
Здобутий нелегким трудом,
Политий щедро потом.
4.Чому ж кидаємо його
Безжалісно, бездушно?
А десь голодне дитинча
Чекає хліб насущний.
5.А десь в молитві день і ніч
Про хліб нужденні мріють
І руки вмілих трударів
Зерно у землю сіють.
6.Зростає колос золотий,
Налитий сонцем й небом,
Щоб ми вклонилися йому
І багатіли хлібом.
7. Хліб - усьому голова,
Хліб – як сонце, кажуть,
Хліб – це спокій, мир, життя,
Хліб – це справжня радість!
8.Молись до хліба, не кидай,
Хай хліб спасінням буде,
Бо не черствіє хліб святий,
Черствіють тільки люди.
А ще був страшний голодомор в Україні 32- 33 років. Від голоду помирали і дорослі, і діти. Шматок хліба коштував стільки ж, як саме життя.
У полі висохли криниці,
Ніхто не сіяв, не орав.
Голодний рік мов чорна птиця
Над краєм змореним літав.
Вчитель: Цілими сім’ями, цілими селами вимирали люди страшною, лютою і повільною смертю — від голоду. І ніякої думки більше не могло бути у головах людей, окрім як про хліб. Це була людська трагедія. Її назвали Голодомор. Цю трагедію народ добре запам’ятав, зберіг у своїй пам’яті й передає від покоління до покоління. 28 листопада, День пам’яті жертв Голодоморів. Цього дня, в пам'ять про померлих від голоду, люди запалюють свічки. Давайте вшануємо хвилиною мовчання тих, хто став жертвами лихоліть, які випали на долю українського народу.
Хвилина мовчання.
Пам'ятка
1. Пам'ятаю, що хліб – святий.
2. Бережу хліб, не викидаю.
3.Пильную, що не падав додолу.
4.Як упаде хліб, підніму його, пепепрошу, поцілую і з'їм.
5.Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6.Беру (купую) хліба стільки, стільки подужаю з'їсти.
7.Шаную працю людей, які виростили хліб.
6. Читання віршів про хліборобів
- Багато сил і старання докладали хлібороби, щоб хліб потрапив на стіл людям. Духмяна, свіжа хлібина приходить щоденно до нас на стіл – м’яка, золотава, смачна. Цьому ми завдячуємо золотим рукам хліборобів, які зростили в полях хлібне колосся, зібрали щедрий урожай на радість усім людям.
1. Честь і слава хліборобам
Хлібороби хліб нам роблять,-
Знаєм ми про це усі.
2.Слава, слава хліборобам!
Як їсте ви паляницю,
Калачі смачні їсте,-
Не забудьте уклонитись
Хліборобові за те!
3. Хліб – багатство найцінніше,
Гість жаданий в хаті,
З тих часів, коли навчились
Його виробляти.
4.Імен багато має хліб,
Є гарні і незвичні –
Рогалик, торт, батон, пиріг
І паска й паляниці.
5. Пахучий хліб, духм'яний хліб,
У будень і на свято
Учіться, діти, весь свій вік
Святий хліб шанувати.
Пісня « Ой, на горі жито сидить зайчик»
- Скажіть, чого навчає нас ця пісенька. ( Бути працьовитим)
7. Сценка «Хліб і торт»
Автор. Лежачи на полиці в магазині, Хліб і Торт засперечалися.
Торт. Що не кажи, а я і гарніший за тебе, і значно смачніший.
Хліб. Зате – я потрібніший.
Торт. Ну, й кумедний. Та коли б ти був потрібніший, ніж я, то й ціною був би вищий!
Хліб. Не все оцінюється грошима. Краще вже хай буду й недорогим, і не таким гарним, зате я щасливий, що необхідний людям не тільки на свята, як от ти, а завжди і скрізь.
8. Гра "Хто більше?" (по групам)
Беруть участь дві команди. За кожну відповідь команда отримує бублик.
Перемагає та команда, яка назве більше видів хлібобулочних виробів.
9. Відгадування загадок
-А чи знаєте ви загадки про хліб? А чи любите їх відгадувати? Тоді послухайте.
1. Не чоловік, не звір, а має вуса. ( Овес).
2. Крилами махає, а не літає. (Млин).
3.Б'ють мене ціпами, ріжуть мене ножами, за те мене отак гублять, бо всі мене люблять.( Хліб).
4. Ходить полем з краю в край, ріже чорний урожай.(Трактор).
5. У пору літню в час осінній, навесні в гарячий час, косять, жнуть вони і сіють, орють лан у котрий раз. (Хлібороби)
6. Щоб город перекопати, що беруть до рук? (лопату)
7. Потім з рук у м’яку грядку висівають що? (зернятко)
Підсумок уроку
Вчитель: Отже, сьогодні ми з вами вели розмову про хліб, що здавна був поняттям святим. Я вірю, що в кожне ваше серденько попаде зернятко добра. І так, як із зернятка виростає хлібний колос, так і в ваших серцях проросте великий колос добра, честі, поваги, справедливості.