Конспект уроку 6 клас
Тема: Цивілізаційні центри Стародавнього Сходу в часі і просторі. Господарство, держава і суспільство в Давньому Єгипті.
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про Давній Схід, з’ясувати причини виникнення найдавніших держав у цьому регіоні; надати знання про географічні та природні умови Єгипту, дослідити зв’язок між природними умовами та особливостями господарського життя країни; ознайомитися з процес утворення та розвитку держави у Давньому Єгипті;
Очікувані результати: учень знає хронологічні й територіальні межі стародавніх цивілізацій Сходу; встановлює значення географічного фактору в розвитку цивілізацій Стародавнього Сходу; розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни, що відбулися, наводить приклади впливу цих змін на життя людини й суспільства в минулому і теперішньому (на прикладі давньоєгипетської цивілізації);
Базові знання: іригаційне землеробство, держава, влада фараона;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: комбінована
Обладнання: підручник,
І. Організаційний момент
Вітання, як самопочуття, чи в безпечному місці ти перебуваєш, нагадування правил поведінки у разі повітряної тривоги чи іншої небезпеки. Які твої очікування від уроку
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь
1.“Мозковий штурм”: Де знайдені найдавніші стоянки людей? (Африка) Як ти думаєш чому саме в Африці? (природно-кліматичні умови сприятливі) + слайд карта Африки.
2. Оголошення теми уроку: Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу “Цивілізації Стародавнього Сходу” а також познайомимося з однією з найдавніших держав — Єгиптом (Хвилина мовчання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: скажи, Можливо ти щось знаєш про Єгипет? Чи стародавній Схід? Під час уроку, сподіваюся, ти розшириш знання про цю країні і можливо захочеш її відвідати.
- Отже, записуємо число, класна робота, тема уроку “Цивілізаційні центри Стародавнього Сходу. Давній Єгипет”. + слайд тема
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником над формуванням поняття “цивілізація” (прочитати 1 абзац параграфу 13 ст. 63) — Як ти зрозумів слово “цивілізація”+ слайд;
Давнім Сходом називають величезний географічний регіон, який тягнеться із заходу на схід від Північної Африки (Карфаген) до Далекого Сходу — Китаю та Японії. З півночі на південь Давній Схід охоплює територію від Центральної Африки до Кавказьких гір. + КАРТА
Природні умови різних територій Давнього Сходу мають свої особливості, проте існують й загальні риси: клімат з досить жарким сухим літом та м’якою зимою. Величезну роль відіграли в житті народів Давнього Сходу річки: Ніл — у Єгипті, Евфрат і Тигр — у Месопотамії, Інд та Ганг — в Індії, Хуанхе та Янцзи — в Китаї. Саме ці річки забезпечили умови населенню займатися землеробством.
Дійсно родючий ґрунт в дельтах сприяв розвитку землеробства. Річки поєднували різні райони країни та створювали можливість для торгівлі усередині та поза межами країни. Але використовувати ці переваги було дуже непросто. Пониззя річок зазвичай заболочувалися, а трохи подалі земля вже висихала від спеки, перетворюючись на пустелю. Крім того, русло річок часто мінялося, а розливи легко знищували посіви. Була потрібна праця багатьох поколінь, щоб осушити болота, провести канали для рівномірного постачання водою усієї країни, вміти протистояти повеням.
2. Робота з картою ст. 64. - знайди на карті давньоєгипетську цивілізацію;
3. Перегляд відеосюжету 0:50- 3:54
4. Обговорення: - яка річка сприяла утворенню давньоєгипетської цивілізації? (Ніл)? - яким чином? (родючий грунт, полив у спекотну пору року) — як називається така форма землеробства (іригаційне) — які пристрої вигадали єгиптяни (шадуф, дамба) (Підказка ст. 68 карта, ст.69 2 абзац) + слайд “Скотарство і ремесла” + коментар вчителя.
Фізкультхвилинка
5. Держава і суспільство: відео 3:54 — записує дату утворення перших царств IV т. До н.е. об’єднання Єгипту 3100 р. До н.е.
підручник ст.72 — давай з’ясуємо на які групи поділялося суспільство Єгипту за схемою.+ термін “фараон”, “раби”
Узагальнення та систематизація вивченого
1. Вправа “Правда чи ні”
- Найдавніші цивілізації утворилися в долинах річок (так)
- Єгипет розташований в долині річки Дніпро (ні, Ніл)
- Єгиптяни займалися лише полюванням і рибальством (ні, землеробство і скотарство, ремесла)
- Правителя в Єгипті називали фараон (так)
- Найнижчою групою єгипетського суспільства були селяни (ні, раби)
- Верхній і Нижній Єгипет об’єднав в одну цар Міна в 3100 р. До н. е. (так)
Підсумок уроку. Рефлексія
1. З якою державою ми сьогодні познайомилися (Єгипет), чи є щось подібне між Єгиптом і Україною, що тебе найбільше вразило/зацікавило?
2. Обери смайлик: якщо твої очікування справдилися — сердечко, частково — посмішку, не справдилися — сумний смайлик.
Домашнє завдання: прочитати параграфи 13-14, виписати ремесла якими займалися єгиптяни та/або скласти 4 тести, * “Острів цікавинок” №1, 3 ст.75(на ваш вибір)