Декоративно-прикладне мистецтво. Писанкарство.

Про матеріал
Мета: - вчити дітей розмальовувати писанку, оволодівати навичками писанкарства; ознайомлювати з традиціями українського народу – розмальовувати писанки; показати писанкарство як вид народного мистецтва, до якого звертаються багато сучасних художників.
Перегляд файлу

Тема: Декоративно-прикладне мистецтво. Писанкарство.

 

-Тетяна Строкач

МОЯ УКРАЇНА

 

Моя найкраща в світі сторона,

Одна-єдина рідна наша мати!

Яка ж ти неповторна, осяйна.

 

У мирі тут ми хочемо зростати!

Квітучий краю, чарівна краса

Річок, лугів, лісів, полів безкрайніх.

А ці бездонні сині небеса!

Їх неосяжність просто незвичайна!

Надія, віра в серці не згаса,

А ще любов, безмежна, життєдайна!

 

 -Доброго дня, діти. Зараз у нас урок мистецтва. Розкрию вам одну таємницю. У школі це був один з моїх найулюбленіших предметів.

Адже на уроках мистецтва можна фантазувати, мріяти і, звісно, створювати щось нове, чого раніше не існувало, а тепер з’явиться.

 

 Перед вами знаходяться: дерев’яна заготовка у формі яйця (видуте яйце), простий олівець, гумка, фарби(гуаш або акварель), пензель, ємність з водою. Усе зайве, будь ласка, заберіть з парти ,щоб нам нічого не заважало у нашому творчому процесі. Перед тим, як почати роботу давайте перевіримо, що ми вже знаємо.

 

 

Перевірка знань:

 

  1. Що таке Декоративне-прикладне мистецтво? екоративно-ужиткове мистецтво — галузь творчості, мистецтво створення та художнього оформлення виробів, переважного побутового призначення)
  2. Які види ви знаєте? (Плетіння, розпис, вишивка, різьблення)
  3. Назвіть матеріали, які використовують у декоративно-прикладному мистецтві? (глина, дерево, тканина, нитки, папір, залізні вироби)

 

-Ну що ж тепер давайте ж дізнаємося, який вид мистецтва ми сьогодні будемо з вами вивчати. Вам ротрібно відгадати загадки та ребуси.

Загадки

  1. Ми пофарбували яєчка Жовтим, синім, червоним. Мама спекла пасочку, Вона з родзинками, з маслом. Ось яка смакота! Ось яка краса! Світле свято – … (Пасха)

 2.Він м'який та рум'яний. Печуть його раз на рік, Посипанням посипають... Ну хто ж назве? (Великодній куліч)

  3.У цей день порядок в домі, Дружно весь народ наводить, Прибирають і перуть, Все від мотлоху очищають! Ванну до світанку приймають. (Чистий четвер)

 4. Барвисте яйце По столу котилось. З ковбасою подружилось, Біля хрону покрутилось І в храмі освятилось. (Писанка)

-Цей вид розмалювання називається писанка.

Писанка це неповторне багатство.

Його треба берегти, як безцінний скарб.

Нам слід пишатися ним перед усім світом.

                                                       (Так писав Олександр Довженко)

Писанка одна зі стародавніх форм укранського народного розпису, у якому наші пращури втілювали свої прагнення, віру.

Писанка це символ весни, сонця, повернення природи до життя.

 -Слово “писанка” походить від слова “писати”, тобто прикрашати орнаментом. Яєчко ототожнювало сонце. Воно є оберегом. Люди виріли, що писанка здатна притягувати добрі сили, а лихі відганяти. Шведський вчений-дослідник Арне стверджує, що звичай фарбування писанок виник саме в Україні, а згодом поширився інших країнах світу. Писанка розписане цілющими знаками яйце.  Писанку ніколи не варили, щоб не знищити в ній життєдайну силу. Сире розписане яйце у віруваннях наших предків символізує собою Всесвіт. З яйцем пов'язували всесвітній устрій, якому підлягає все в природі.

-І це розписування яєц має назву Писанкарство.

Писанкарство — розписування яєць — вид декоративно-прикладного мистецтва, поширений у слов'ян та інших народів. Розпис писанок мав стародавні язичницькі коріння, характеризується вишуканими і символічними орнаментальними моти­вами — геометричними, рослинними, антропоморфними, які чітко й злагоджено під­порядковуються сферичній формі яйця. Тому писанку справедливо називають твором-мініатюрою, іноді це унікальний шедевр народного мистецтва.

-Пропоную вам трішечки відпочити, встаємо і починаємо. (ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА)

-Відпочили, тепер давайте приступати до роботи.

Всі ви знаєте, що зараз важкий для нас час. Нам хочется миру. Ми переживаємо за наших військових. Хочется,щоб усі повернулись живими. Тому сьогодні ми з вами розмалюємо писанки на тему “Україна”, підтримаємо нашу державу таким ось чином. Ну що ж давайте починати творити.

- Беремо наші з вами заготовки з видутого яйця (або деревяну), олівець, і уявимо, що ми хочемо зобразити на ньому.  Не спіша малюємо те, що хочемо бачити на нашій майбутній писанці, бо стирати гумкою буде важко. Намалювали, тепер приступаємо до розмалювання.

-Взяли у руки пензлик, заринаємо у воду, змочуємо пензлик у фарбу, беремо нашу заготовку, з верху і знизу ставимо наші пальчики, і тепер розмальовуємо наше яйце. Фразу  на яйцю будемо писати, коли висохне наша основа. Кладемо щоб висохло.

 

 

 

 

А поки воно висихаємо, давайте розімнемо наші пальчики:

 

 

Пальчику, пальчику,

Де ти бував?

Я з цим братом в ліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав.

Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами.

Ліхтарики засвітилися!
(випрямити пальці)

 

Ліхтарики потухли!
(стиснути пальці)

 

По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок “раз- два”.
На “раз”: пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки сжаті.
На “два”: пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки зжаті.
Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп

 

 

-Наша писанка просохла трішечки, якщо ви розмальовуєте аквареллю раджу нанести ще один слой фарби і дати просохнути. Тепер треба написати нашу фразу і замалювати те місце, де ми держалися з вами пальчиками наше яйце. Розмальовуємо і наша писанка готова.

-Все, ви великі молодці, ми дуже добре попрацювали.

Рефлексія:

-Скажіть, що ми сьогодні з вами вивчили? Про який вид декоративно-прикладного мистецтва ми вивчили?

 -А чи запам'ятали ви, що ж таке писанка, писанкарство? Хто може відповісти?

 -Що вам сьогодні більше всього сподобалося?

Чудово! Все, можемо відпочивати. Дякую усім за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку