День зустрічі птахів

Про матеріал
Мета заходу розкрити значення птахів у природі та житті людини, формувати екологічну культуру, любов та повагу до природи рідного краю; розвивати увагу, кмітливість, пізнавальний інтерес, творчі здібності; виховувати бережне ставлення до тварин, зокрема птахів, та захищати їх від бездумного людського господарювання.
Перегляд файлу

 

 

Птахи – наші друзі

Розважально – пізнавальна гра - конкурс

 

 

 

 

Підготувала вчитель біології та географії

Южненського ліцею

Парафіївської селищної ради

Бородій Наталія Михайлівна

 

 

2024

 

Цілі: розкрити значення птахів у природі та житті людини, формувати екологічну культуру, любов та повагу до природи рідного краю;

 розвивати увагу, кмітливість, пізнавальний інтерес, творчі здібності;

виховувати бережне ставлення до тварин, зокрема птахів, та захищати їх від бездумного людського господарювання.

Природа рідна – наша втіха.

Тож хай вона не знає лиха!

Хід заходу:

Ведучий 1:

Ми вас кличемо у світ дивовижної природи,

Де не буде горя й бід,

Де джерельні чисті води,

Де ростуть рясні сади,

Спів птахів лунає дзвінко.

Ми ж потрапимо туди,

Якщо будемо довкілля берегти!!!

Ведучий 2:

  Усе, що нас оточує – це природа. Її краса, її неповторність, її неперевершеність, її неосяжність заслуговують на захоплення. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це у поєднанні милує людську душу.

Ведучий 1:  Початок весни…Чудова пора для всього живого. Пробудження природи. І ми з нетерпінням чекаємо наших друзів – пернатих мандрівників. А вони ось – ось з’являться. Шпаки, граки, жайворонки, трясогузки, ластівки, серпокрильці…

Ведучий 2:Птахи є невід’ємною частиною нашого життя. Вони поширені скрізь, де є умови для їхнього проживання. На земній кулі їх 8700 видів, у нашій країні – майже 770, а в Чернігівській області – 280. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо – не злічити!

Ведучий 1: Але на жаль багато видів птахів знаходяться під загрозою зникнення. До Червоної книги України занесено 65 рідкісних і зникаючих видів птахів. Серед них: чорний лелека, сірий і степовий журавель, жовта чапля, чорний гриф, скопа, пугач, сич та інші.

Ведучий 2:

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

 Що поступово вимирає

Давно рятунку в нас благає.

Ми всі господарі природи,

Тож збережімо її вроду.

Ведучий 1:Щорічно 1 квітня відзначають День зустрічі птахів. І сьогодні ми з вами, на знак бережного відношення до птахів, проведемо пізнавально – конкурсну програму «Птахи – наші друзі». Тож зустрічаємо наші команди!

Конкурс 1 «Візитка»

Команда дівчат «Лебідки»

Ми команда дуже сильна

Знаєм про природу все ми,

Перемогу в боротьбі

Завоюємо собі

Девіз:

Природу треба знати,

Любити й поважати.

Команда хлопців «Орли»

Ми команда ще сильніша,

Природа для нас найсвятіша,

Проти вас ми будем грати,

Намагаючись обіграти.

Девіз:

Чим важче завдання,

Тим дорожча перемога.

Конкурс – розминка 2 «Рекордсмени»

  1. Найменший птах планети. (Колібрі)
  2. Найменший птах України. (Жовтоголовий корольок)
  3. Найбільший птах України. (Дрофа)
  4. Найбільший птах планети. (Страус)
  5. Назвіть птаха Антарктиди, що не літає. (Пінгвін)
  6. Найтихіша пташка. (Піщуха)
  7.  Найгучніший птах. (Індійський павич)
  8. Найшвидший птах. (Сокіл – сапсан)

Конкурс 3 «Мислитель»

Діти складають сенкан до слова «Птахи»

Наприклад:

Птахи;

теплокровні, легкі;

літають, бігають, линяють;

птахи – наші пернаті друзі;

тварини.

Ведучий 1: А чи знаєте ви, що… Середземноморські чайки протягом літа з’їдають таку кількість лучного метелика, яка може вміститися в 14 залізничних вагонах.

Ведучий 2: Птахи сплять під час польоту. Їхній сон триває всього лише 10 – 15 хвилин. Так, лелеки для сну залітають у середину клину й летять, орієнтуючись на крик несплячих лелек.

 

Конкурс 4 «Поєднай»

Дітям треба поєднати риси характеру людини, які найбільше «відповідають» назві птаха.

Завдання для команд

Назви птахів: соловей, сова, орел, синиця, зозуля, лебідь, горобець, ластівка, сорока, шуліка (яструб).

Матеріали для вчителя

Соловей – мелодійність, співучість

Сова – мудрість, розважливість

Орел – мужність, сміливість, безсмертя

Синиця – трудівниця

Зозуля – недбала мати

Лебідь – вірність, кохання

Горобець – безтурботність

Ластівка – доброта, щирість

Сорока – крадійка

Шуліка (яструб) – розбійник, ворог

Конкурс 5 «Реклама»

Під музичний супровід та слайди із зображенням пернатих діти складають рекламний салоган, використовуючи в назві слово «птах» або назву будь – якого птаха.

Наприклад: «Хочеш гарно вчитися, тобі допоможуть уроки Мудрої сови. Купи диск! Завантажуй! Стань розумним!»

Ведучий 1: Чи знаєте ви що… Вухо сови – «акустичний прилад», чутливіший від людського в 50 разів.

Ведучий 2: У крилатому населенні землі переважають горобцеподібні. Їх понад 5 тис. видів.

Конкурс 6 «Асоціації»

Завдання для команд

На кожну літеру слова «птах» підібрати видові назви птахів.

Наприклад:

П плиска

Т тетерів

А альбатрос

Х ходульник

Конкурс 7 «Чий портрет?»

Командам пропонується по 10 фотографій різних птахів. Вони мають записати назви.

Матеріали для вчителя

Зозуля, лебідь, чапля, пелікан, одуд, синиця, пищуха, корольок, чайка, зяблик, павич, ластівка.

Ведучий 1: Загадки болільникам

1.Привітала нас піснями із весною

І живе з нами під стріхою одною. (ластівка)

2.Маленький хлопчик у сірій свитинці

По дворах стрибає, крихти збирає. (горобець)

3.Ось хатинка, в ній – співак.

Як цю пташку звати? (шпак)

Ведучий 2:

1. Біла латка

Чорна латка

По дереву скаче. (сорока)

2. Не лікар, а дерева лікує.

З дерева лунає звук.

Хто там стукає: тук – тук? (дятел)

3. Сам вечірньої години

 Заховався в кущ малини.

Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну. (соловей)

 

Конкурс 8 « Хто більше»

Кожна команда протягом однієї хвилини спробує дати якомога більше правильних відповідей.

Запитання першій команді

  1. Кого називають царем птахів. (Орел)
  2. Ноги качки. (Лапи)
  3. Лісовий лікар. (Дятел)
  4. Який птах приносить немовлят? (Лелека)
  5. У якого птаха мішок під дзьобом? (Пелікан)
  6. Птах якого часто плутають з вороною? (Грак)
  7. Коли температура тіла горобця нижча – взимку чи влітку? (Однакова)
  8. Які птахи висиджують яйця, тримаючи його на лапах. (Пінгвіни)
  9. Яких птахів найбільше у світі? (Домашніх курей, горобців)
  10.  Рожевий птах. (Фламінго)
  11.  Скільки зубів має синичка? (Жодного)
  12.  Скільки кроків зробить горобець за сім років? (Ніскільки, бо він стрибає, а не ходить)
  13. Покрив тіла птаха. (Пух)

Запитання другій команді

  1. Які птахи зберігають вірність один одному все життя? (Гуси, лебеді)
  2. Руки птиці. (Крила)
  3. Дитя будь – яких пернатих. (Пташеня)
  4. Улюблені ласощі лелек. (Жаби)
  5. Птах – супутник моряків. (Чайки)
  6. Перший вісник весни. (Шпак)
  7. Птах, що винищує гризунів. (Сова)
  8. Про якого птаха люди кажуть: «Краса ангела, голос диявола, хода лиходія»? (Павич)
  9.  Цей птах будує гніздо на дахах осель. ( Лелека)
  10.  Летіло 5 голубів. Трьох мисливець убив. Скільки голубів зосталося? (Три ,бо решта полетіли)
  11.  Нічний хижий птах. (Сова)
  12.  На скільки градусів може сова повертати голову? (180 - 270)
  13.  Перелітний птах, що співає у повітрі. (Жайворонок)

Конкурс 9 «Аукціон»

Для команд уривками читатиметься інформація про певний вид птахів. Чим раніше буде дана правильна відповідь, тим більше балів за це нараховується.

Текст 1

1.У кінці XІX століття цих птахів майже винищили,так як з пір’ям з їхніх крил та хвоста прикрашали капелюхи тодішні модниці. (5 балів)

2. Врятувало їх те, що цих птахів стали розводити на фермах, та й мода швидко минула. Птахів з ферм почали використовувати на м’ясо для дорогих ресторанів. (4 бали)

3. На ногах у них лише по два пальці, зате бігають швидше за коня.(3 бали)

4. У своєму ряду це єдиний вид на планеті. Населяє Африку. (2 бали)

5. Це найбільший птах на планеті. (1 бал)

(Страус африканський)

Текст 2

1.У цього птаха найбільша кількість пір’їн на тілі – понад 25000, з яких 20000 – це пір’їни, розташовані на шиї. (5 балів)

2. Цих птахів пробували одомашнити, але вони не уживаються разом з іншими птахами. Там, де вони гніздяться, інших птахів стає зовсім мало. (4 бали)

3. Їх є 6 видів, серед них одні мають біле оперення, інші чорне, а один чорно – біле. Населяють усі материки, крім Антарктиди. (3 бали)

4. Ці птахи є символом вірності, а також їх іменем називають дівчат з красивою ходою. (2 бали)

5. Серед них є шипуни, кликуни, трубачі…(1 бал)

(Лебідь)

Текст 3

1.Цей птах прилітає до нас у кінці квітня. (5 балів)

2. На очі він трапляється нечасто, проте голос самців усім добре відомий. (4бали)

3. Їхні гнізда ще ніхто не знаходив, яйця, які вони відкладають, дуже важко відрізнити від яєць деяких горобиних птахів. (3 бали)

4. Деякі люди часто радяться з цим птахом щодо тривалості життя. (2 бали)

5. Цей птах підкидає свої яйця в гнізда інших птахів. ( 1 бал)

(Зозуля)

Текст 4

1.У цих птахів добре розвинений кіль. Мають сильний грудний м’яз, що рухає передніми кінцівками, але літати вони не вміють. (5 балів)

2.Гніздуються колоніями, як на островах, так і на материку. Відкладають 1 – 2 яєць. ( 4 бали)

3.Спосіб їх пересування на задніх кінцівках використав Чарлі Чаплін у своїх комедіях. (3 бали)

4.Живляться рибою. Висиджуючи пташенят, можуть до 40 днів не їсти. Пташенят годують так званим «пташиним молоком». (2 бали)

5.Мешкають в Антарктиді. Серед них є імператорські, королівські… (1 бал)

(Пінгвіни)

Ведучий 1: А чи знаєте ви що… За одним із повір’їв, весна починається тільки тоді, коли закує зозуля. Зозуля рекордсмен зі знищення комах! За день вона з'їдає: коникув зелених – 39, червів капустяних – 43, личинок хруща – 5, павуків – 4, лялечок метеликів – 3 і ще 8 молодих ящірок завтовшки 7 – 20 см. Кажуть як закувала зозуля, то можна купатися. Першою летить у вирій і останньою повертається звідти зозуля. На це є дуже вагома причина: в зозулі зберігаються ключі. Вона – «ключниця вирію».

Ведучий 2:У середині травня з Африки повертаються мухоловки. Вона дуже маленька, але апетит у неї хороший. Кожний день вона з’їдає по 300 мух і комарів. Хоч пташки і маленькі, але велику користь вони приносять, знищуючи шкідників лісу й сільськогосподарських культур.Будьмо ж і ми вдячними їм за їхній труд і постараймося бути людьми не тільки вдома, а й у лісі чи лузі. Природа одна для нас і для них.

Конкурс 10 «Для кмітливих»

За 5 хвилин з цих букв потрібно скласти якомога більше назв птахів. Одну букву можна використовувати декілька разів.

С, Р, Й, К, Л, О, В, І, П, А, Т, Е, Н, Ч

Конкурс 11 «Пам’ятники птахам»

1.На підводному човні була пошкоджена система підйому і зв’язку. З допомогою спеціального аппарату був запущений на волю птах, щоб доставити повідомлення про аварію. Незабаром екіпаж був урятований. Птаха нагородили вищою військовою нагородою й навічно зарахували до екіпажа човна. Це відбулося 1942 року в Англії. Птаху було споруджено пам’ятник. Назвіть його.

(Голуб)

 

 

2.Під час війни в місті люди помирали з голоду. Коли вони на кріпосній стіні виставили птаха, ворог вирішив, що в місті ще багато продовольства, і зняв облогу. Це відбулося в Німеччині в XVІст. Вдячні люди поставили  пам’ятник птахові. Що це за птах?

(Півень)

 

3.1850 року в Америку вперше завезли птаха, котрий невдовзі там освоївся. Трапилося так, що в передмісті Бостона дуже розмножилися комахи. Гусінь завдавала серйозної шкоди посіву. На допомогу прийшов птах. Він знищив комах – шкідників. На знак подяки мешканці поставили йому  пам’ятник у парку міста Бостона. Назвіть цього птаха.

(Горобець)

 

4.Цьому птахові поставили два  пам’ятники на честь урятування ними посіву від сарани: один – у США, штат Юта, а другий – в Австралії. Що це за птах?

(Чайка)

Конкурс 12 «Домашнє завдання» Легенди про птахів, які підготували команди.

Вчитель: Наш навколишній світ не був би таким цікавим без птахів. Вони – найчарівніша прикраса парків, садів, лугів. Своїм яскравим, барвистим оперенням, звучною піснею вони роблять нашу природу радісною та приємною. Діти, давайте любити птахів, охороняти їх тендітний світ для себе й майбутніх поколінь!

 

Птахи справжня окраса природи,

Що чарують оперенням світ.

Споконвіку трудящі народи

Склали птахам привіт.

Як надходить весна в нашім краї,

Повертаються з вирію ті,

Що на крилах весну зустрічають,

Їй несуть голоси молоді.

Славен спів їх, розкутує ріки,

Одягає у зелень сади.

І карбуються в пам’ять навіки

Неповторного співу сліди.

Ластівки, журавлі, дикі гуси,

Горобці і шпаки, й солов’ї.

Їхній голос звенить стоголосо

І приносить наснагу землі.

У селі, від людей недалеко,

На деревах, під небом ясним

Гніздо славне будують лелеки,

Світле щастя приносять у дім.

Поки жити планета ця буде,

Поки світ ще в полоні краси.

Бережіть птахів, людоньки – люди,

Хай чарують нас їх голоси.

Не стріляйте у лебідів білих,

Не вбивайте синичок малих.

Вони менші брати і несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

 

                                                                                                                     Додаток 1

До конкурсу «Чий портрет?»

Зозуля

Зяблик

Корольок

Ластівка

Лебідь

Одуд

 

 

 

Павич

Пелікан

Пищуха

Синиця

Чайка

Чапля

 

Додаток 2

Легенда команди «Лебідки»

 

Чому лелека живе серед людей

  Було це дуже давно, у прадавні часи, ще тоді, коли на нашій землі плодилася різна звірина.

Тоді розвелося у теплих водах багато всякого гаддя. От люди стали просити Бога, щоб позбавив землю від тієї погані. Послав Бог янгола на землю. Зібрав янгол гаддя у великий мішок, покликав дужого чоловіка і звелів віднести все те і висипати в море. І попередив чоловіка, щоб не розв’язував мішка і не дивився, що є в ньому, бо буде йому зле. Ніс, ніс той чоловік мішок до моря, не день, не місяць, а довго йшов. Дуже кортіло йому зазирнути всередину, та побоювався. І таки не витримав. Не встиг розв’язати мішок, як звідти ринули жаби, гадюки, черви...

І впало прокляття на того чоловіка: за непослух він став птахом - лелекою. Чорногузом, бузьком, буслом - по-різному стали люди його називати. Ходить ото він по болоту та дзьобом довжелезним визбирує гадюк, вужів, інше гаддя, аби не побільшало його на землі, аби не розповзалося межи людей. Має виловити всю погань на світі. Як те зробить, то знову стане людиною.

Коли ж бачить бузько, що й між людьми недобре, то стане нерухомо на одній нозі і плаче гірко. А як бачить добро між людьми, то калатає своїм дзьобом. То він так радіє.

Відлітає лелека у далекі теплі краї і завжди знаходить дорогу в рідну оселю, приносить на своїх крилах весну людям. А який він добрий сім’янин! Як шанує свою подругу, допомагає їй. Він добрий батько, пильно доглядає своїх пташенят. Вірнішого подружжя, як лелеки, нема. Вони паруються раз і назавжди. Якщо одне з них гине, то друге живе далі самотньо.

 

 

 

                                             Легенда команди «Орли»

 

                                              Як мати зозулею стала

Були собі чоловік і жінка і мали четверо дітей. Жили вони з риболовлі. Якось чоловік застудився і помер. Жінка сама ловила рибу і годувала дітей. Та незабаром і вона застудилась і злягла хвора. Лежить у постелі, а дітей і немає чим годувати. Вже й у неї пересохло в горлі, мовила тихо до дітей:

— Діточки, діточки, подайте мені води. Бо не дам собі ради, щоб підвестися самій, а пити так хочеться.

— Нема в хаті води,— одказують діти.

— Візьміть глечик,— каже мати,— підіть до річки та й наберіть води.

Одізвався старший хлопець:

— Я не маю чобіт, нехай іде сестра.

Мати до дочки:

— Піди, доню, принеси мені води.

— Я не маю хустки завинутися. Нехай іде менший.

Просить мати меншого сина:

— Піди, Івасику, принеси мені водички.

— Я не маю в що вдягнутися,— одказує той.

Так ніхто і не приніс хворій матері води.

Пішли діти надвір, граються, а мати в хаті ледве-ледве підводиться з ліжка, обростає пір'ям. А найменший хлопчина саме вбіг у хату, бачить —— мати вже стає зозулею, став гукaти до брата і сестрички:

-— Наша мати стає зозулькою, хоче одлетіти од нас. Скоренько біжімо по воду для неї.

Схватили діти хто що: глечик, кружечку, відро. Всі побігли до річки, набрали води і кричать навперебій:

— Мамочко, мамочко, пий воду.

А мати вже вся обросла пір’ям, стала зозулькою, одлітає од хати:

— Ку-ку, ку-ку... Пі-зно, ді-ти, пі-зно... Ку-ку, ку-ку…

І стала одлітати. А діти за нею бігли, бігли, збиваючи по грудах ноги до крові. І до цих пір у лісах, на полянах стелиться мох з червоними краплинами: то, кажуть, ті краплини крові, що стікали отоді з ніг дитячих.

А мати назавжди одцуралася рідних дітей і донині літає зозулею.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Сценарії
Додано
2 квітня
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку