Деревина та її властивості. Добір та визначення кількості пиломатеріалів для виробу. Технологія виготовлення деталей виробу.

Про матеріал
: створити знання для набуття та закріплення знань про деревину та її властивості, технології виготовлення деталей виробу, розвивати вміння організовувати свою працю для досягнення результату, виховувати повагу до культурних надбань, любові до праці, толерантність поведінки, наполегливість. Завдання уроку: формування предметних та ключових кометенцій: комунікативної, соціокультурної, компетентності уміння вчитися і розвивати власні творчі здібності.
Перегляд файлу

Технологічна карта уроку трудового навчання

Тема шкільного курсу: Технологія ручної обробки деревини

ПІБ учителя: Бабійчук Олександр Йосипович

Клас: 7

Тема уроку: Деревина та її властивості. Добір та визначення кількості пиломатеріалів для виробу. Технологія виготовлення деталей виробу.

Мета уроку: створити знання для набуття та закріплення знань про деревину та її властивості, технології виготовлення деталей виробу, розвивати вміння організовувати свою працю для досягнення результату, виховувати повагу до культурних надбань, любові до праці, толерантність поведінки, наполегливість.

Завдання уроку: формування предметних та ключових кометенцій: комунікативної, соціокультурної, компетентності уміння вчитися і розвивати власні творчі здібності.

  • формувати знання дітей про технології обробки деревини, добір та визначення кількості пиломатеріалів для виробу; закріпити знання про технології виготовлення деталей виробу.
  • виховувати потребу проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності; виховувати прагнення до досконалості виготовлення виробів з деревини та вміння застосовувати одержанні знання на практиці.
  •  розвиток образного мислення та творчої уяви, вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.

Обладнання уроку: презентація до уроку, олівці, лінійки, аркуш А4

Тип уроку: формування вмінь та навичок

Компетенції учнів на уроці: урок сприяє формуванню ключової комунікативної компетентності здобувачів освіти, соціокультурної компетентності, компетентності уміння вчитися.

Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальна презентація, шаблони технологічних карток (завантажено на платформу Google Classroom, відеоролик «Особливості технології обробки деревини».

Об’єкт праці: органайзер.

 

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

Деревина

 

 

 

 

 

 

 

  • деревина,
  • пиломатеріали,
  • виріб,
  • деталь,
  • властивість деревини
  • розпізнавання видів деревини та основних властивостей,
  • добирає в необхідних кількостях портібні для виготовлення виробу пиломатеріали,
  • пояснює і вживає структурну технологію виготовлення деталей виробу,
  • організовувати свою навчальну діяльність для досягнення результату,
  •  самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її.
  • спілкуватися з іншими людьми,
  • продуктивно співпрацювати в парі, в групі, з класом.

 

 

 

Хід уроку

Етап уроку

Час

Завдання етапу

Зміст

Методи і прийоми

ФОНД

Діяльність

учителя

Діяльність

учня

І.Організаційний етап.

 

 

 

 

 

- Розминка

1-3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 1 хв

а) перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).

 

 

 

Створення сприятливого психологічного   клімату на уроці.

Невід'ємною складовою початку заняття є перевірка присутніх та нагадування здобувачам освіти про важливість дотримання правил ТБ та ОП.

 

 

 

 

На початку уроку я пропоную здобувачам освіти  згадати галузі використання деревини. Погляньте  навколо себе проаналізуйте найбільш поширені вироби з даного конструкційного матеріалу. А тепер для розминки потренуймося у логічному двобої:

  • Деревина – це конструкційний матеріал так чи ні?
  • Щоб виконати виріб матеріал треба оздобити шліфуванням так чи ні?
  • Для обробки деревини потрібно використовувати сухий матеріал так чи ні?

«Акцентований підхід»

 

 

 

 

 

 

«Бліц-криг» (надання мікрофону здобувачам освіти)

 ІФ

 

 

 

 

 

 

 

 ІФ

Налаштовую учнів на дотримання основних вимог ОП та БЖ.

 

 

Налаштовую учнів на роботу на уроці.

Вихованці сприймають від мене інформацію і виконують розпорядження на початок уроку.  

 

Для усної відповіді використати функцію «підняти руку», увімкнути мікрофон

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

 

3-5 хв

Актуалізувати знання учнів, отриманих на попередніх заняттях.

Пробудження зацікавленості в учнів пригадати те, що вони знають.

Питання:

  • Що таке деревина?
  • Які види деревини ви знаєте?

https://learningapps.org/13780493

Опитування (надання мікрофону здобувачам освіти)

  Ф

Задля поглибленого  розуміння навчального матеріалу пропоную учням дати відповіді на запропоновані питання.

Здобувачі освіти відповідають на поставлені питання і наводять приклади.

ІІІ.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку

2-3хв

Надати учням основні тези нової теми

 

 

З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання. Зараз Вам пропоную переглянути відео фрагмент, де вказані виготовлені зразки виробів з деревини.

Перегляд відео презентації «Найкращі ідеї виготовлення виробів з деревини»

Ф

Спонукаю учнів до активної роботи.

З’ясовують тему уроку, сприймають повідомлення вчителя.

2.Розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми та предмета в цілому.

 

  • Деревина з давніх часів була улюбленим і цінним матеріалом. Порода деревини - це біологічний вид дерева. Кожна порода має набір своїх унікальних властивостей.
  • Я повідомляю, що деревина як конструкційний матеріал характеризується низкою властивостей. Надалі слід перейти до ознайомлення з основними властивостями деревини, використовуючи метод демонстрації.
  • Розрізняють механічні, технологічні та фізичні властивості деревини.
  • З більшістю понять, що стосуються властивостей, учні поверхово ознайомлені з попередніх класів. Моє завдання, як вчителя полягає в їх конкретизації. Вивчення цього матеріалу можна розпочати з бесіди про механічні властивості.

Презентація «Основні породи деревини»; «Деревообробне виробництво» 

Ф

Мотивую учнів на навчальну діяльність.

Учні розуміють практичну значимість навчального матеріалу для кожного з них.

IV.Вивчення нового навчального матеріалу

5-8 хв

Надати учням основні компоненти навчальної теми

  • Міцність - здатність деревини чинити опір руйнівній дії сили, яка діє на деревину. Що міцніша деревина, то більші навантаження вона витримує.
  • Твердість - здатність деревини чинити опір проникненню в неї тіла певної форми. Від твердості деревини залежить, важко чи легко можна її обробити різальним інструментом. Що твердіша деревина, то важче її обробляти.
  • Ударна в’язкість - здатність деревини поглинати енергію без руйнування. Особливо добре можна відчути ефект поглинання енергії, ударивши молотком з дерев’яною ручкою або, для порівняння, дерев’яним та металевим прутом.
  • До технологічних властивостей належать: розколюваність, здатність утримувати металеві кріплення, здатність до гнуття.
  • Розколюваність - це здатність деревини розщеплюватися вздовж волокон. Вона має практичне значення, оскільки деякі вироби та заготовки (клепка, сірники) виготовляють розколюванням.
  • Здатність деревини утримувати металеві кріплення - важлива її властивість. Під час вбивання в деревину певного тіла волокна частково перерізаються чи розсуваються і, таким чином, спричиняють на бічну поверхню цвяха тиск, який називають тертям, що утримує цвях у деревині. Опір деревини витягуванню шурупів приблизно у 2 рази більший, ніж опір витягуванню цвяхів.
  • Жолоблення - це зміна форми пиломатеріалу, що виникає під час пиляння, сушіння або зберігання. Вона ускладнює використання пиломатеріалів і заготовок за призначенням. Висихання і зволожування деревини приводить до зміни ступеня жолоблення.
  • Сучки заважають виконувати обробку заготовок, затуплюють інструменти. Навколо сучків волокна деревини мають невелику завилькуватість, тому часто в цих місцях трапляються сколи деревини. Сучки бувають сухі та живі (здорові). Заготовки із сухими сучками небезпечно обробляти на верстатах.
  • Завилькуватість - це хвилясте або заплутане розташування волокон деревини, яке утворюється внаслідок заважання природному росту дерева. Така деревина важко обробляється різанням, часто утворюються сколи, зариви. Однак оброблена поверхня має оригінальну текстуру.
  • Гниль та червоточина зменшують міцність деревини та псують зовнішній вигляд виробів. Деревину з тріщинами дуже небезпечно обробляти на верстатах та ручним електрифікованим інструментом.
  • Вибираючи вид деревини та її якість для виготовлення виробу, варто враховувати її призначення.
  •  

 

 

Еврестична бесіда

Ф

Спонукаю учнів до активної роботи

Діти засвоюють навчальний матеріал

V. Практична робота

10-15 хв

Виконати ескізний малюнок виготовлення власного виробу (органайзера)

  • На аркуші А4 пропоную здобувачам освіти виконати ескізний малюнок органайзера. Даний виріб повинен бути зручним і компактним у використанні. Зовнішній вигляд ескізу пропоную спроєктувати відповідно до власних потреб.
  •  

Навчальний практикум

ІФ

Налаштовую вихованців до кропіткої та цікавої діяльності.

Діти готують графічне зображення органайзера для подальшого виготовлення на уроці.

VІ. Заключна частина. Рефлексія.

 

3-5 хв

Прояснення змісту опрацьованого.

Встановлення зв’язків між тим, що вже відомо і тим, що потрібно засвоїти.

- Сьогодні на уроці я ….

- Було важко…

- Мені здалося важливим…

- Я зрозумів, що…

 

 

Бесіда

Ф

Організовую бесіду.

Прояснюють для себе зміст опрацьованого, аналізують, що відбулося на уроці.

Для усної відповіді використати функцію «підняти руку», увімкнути мікрофон.

Диференціація д/з.

Одночасно задаю д/з двох або трьох рівнів.

Перший рівень — обов’язковий мінімум (знати основні відомості про деревину)

Другий рівень завдання — тренувальний (розробити інструкційно-методичну карту виготовлення виробу). 

Третій рівень— творче завдання (підготувати дизайнерський проект удосконаленого органайзера.   

 

«Три рівні д/з» (за Гіном)

 

Ф

І

Пояснюю д/з.

Учні самостійно вибирають рівень д/з.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                              Література

Для вчителя

Для учнів

1. Трудове навчання

Трудове навчання.5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України від 07.06.2017 № 804)

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/2-trudove-navchannya-5-9.doc

1.Трудове навчання: підручник для 7 класі (хлопці) для загальноосвіт. навч. закл. / А.І. Терещук, О.Б. Авраменко, Навчальна книга- Богдан, 2015. – 208с.

2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/ Автор- укладач Н.П.Наволокова. – 2-ге вид. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 176с.

2. Трудове навчання: підручник для 7 класів (хлопці) для загальноосвіт. навч. закл. /автори підручника С.М. Дятленко., В.М. Гащак.,Р.М. Лещук.

3.  М.В. Коновалова, Ю.О. Кудикова, О.П. Семиволос.  Педагогічні технології:  інструментарій, механізми, технологічна карта.– Х.: Вид. група «Основа», 2016.

 

4. А. О. Гін. Прийоми педагогічної техніки. — Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,

2007. — 176 с.

 

 

doc
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку