"Дерево міцне корінням , а людина - друзями"

Про матеріал
Ця розробка виховного заходу стане у пригоді вчителеві, який намагається згуртувати колектив.
Перегляд файлу

Тема. ДЕРЕВО МІЦНЕ КОРІННЯМ,

А ЛЮДИНА – ДРУЗЯМИ

Мета: Дати учням поняття дружби, навчити відрізняти дружбу,

            товаришування і приятельські стосунки; навчити цінувати

            дружбу; допомогти дітям зясувати якості, які допомагають

           дружнім стосункам; виховувати ці якості.

            Розвивати мовлення учнів, слухове сприймання; вчити аналізувати,

            порівнювати,  узагальнювати.

Обладнання: клубочок шерстяних ниток, таблиця, картки, скринька, запис пісні “Дружба”

Хід бесіди

     І. Організаційний момент

          (Звучить пісня “Дружба”) 

          Гра “Чарівний клубочок”.

     Діти стають у коло. Вчитель дає комусь із дітей клубочок. Той бере нитку за край і передає другові. А він, у свою чергу, залишає край нитки у себе і клубочок передає іншій дитині і так далі.

       Утворюється павутинка з ниток.

  -  Діти, подивіться на це мереживо. Нитки показують нам, як ми в класі повязані один з одним. Вони символізують дружбу між учнями нашого класу.

     А тепер торкніться ниточок . Відчуйте, які вони на дотик.

     Що ви відчуваєте?

( Вони мякенькі, ніжні і наче від них відходить тепло).

-  Так. Саме такими є стосунки між друзями – теплі, ніжні.

ІІ. Повідомлення теми.

-  Тема нашої бесіди: “Дерево міцне корінням, а людина друзями”.

                   “Ніколи щастя не ставило людину на таку висоту, щоб він не  потребував друга”, - писав Сенека, а Аристотель казав: “Дружба – найнеобхідніше в житті”. Що ж таке дружба?

                    У 17-томному словнику Даля надається таке визначення дружби:

 “Дружба – це безкорисна стійка приязнь”.

“Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування”, - писав А.Сент-Екзюпері.

                   Люди постійно спілкуються один з одним. Вони не можуть жити по-іншому. Кожен добре знає, як страшно жити одинаком. Добре, коли є товариші, друзі, приятелі. Як ви думаєте, це одне й те ж саме чи це слова з різним лексичним значенням?

Так, це слова – синоніми, а це означає, що вони близькі за значенням, але не рівні. Спробуйте зясувати цю різницю в значеннях слів, якими ми часто користуємося: друг, товариш, приятель...

                    Яке з цих слів характеризує тісні, близькі стосунки?

(Дружба, друг).

 - У класі ви всі друзі чи товариші? Приятелі? (Відповіді учнів).

 Які ж якості повинен мати справжній друг? Якщо вам важко, подивіться на таблицю (на дошці).

 

                                           Які якості

   допомагають                                          заважають

                                            дружбі

 

безкорисність,                                 егоїзм,

відданість,                                       ненадійність,

чесність,                                          підлабузництво,

вірність,                                           сліпа слухняність,

прямота,                                          рабство,

взаємовиручка,                               брехливість,

взаємопідтримка,                           зазнайство,

повага,                                             висміювання помилок,

довіра,                                              очікування користі

                                                                        від дружби,

справедлива критика,                    поради такі, щоб

                                                      посміятися над  другом.

     

       -  Проаналізувавши цю таблицю, зробіть, будь ласка, висновок із оповідання “Друзі”: чи були хлопці справжніми друзями? Чому?

 

Друзі

    Олег і Сашко – друзі. Хлопці все роблять разом. Коли Олег захворів, Сашко теж хотів захворіти, щоб довести, що він – справжній друг.

    Коли Сашко пішов замість школи в кіно, то Олег тоді був разом із ним.

    А коли вони принесли в клас кицьку і вчитель запитав, хто з них це зробив, Олег сказав:

  • Це Сашко приніс.

    А Сашко сказав:

  • Це все Олег.

   - Чи були ж хлопці справжніми друзями? Доведи свою думку?

   - Щоб бути справжнім другом, треба мати такі важливі для дружби якості. А чи легко бути такою людиною?

(Ні, важко, тому що треба самому бути хорошою людиною, а це завжди важко.)

   - “Хочеш мати друга – будь ним сам”. Це мудре старовинне правило.

Попрацюй душею для людини, що знаходиться поруч, сприймай його радощі і горе, як свої власні, подумай про те, як зробити його життя щасливішим, не пожалій для цього ні сили, ні часу.

  - Скажіть, а чи може бути другом егоїст?  Знайдіть значення цього слова в

 словнику і прочитайте.

(Ні, тому що він любить тільки себе)

  • А зараз зробимо перші кроки, щоб набути собі вірного друга.

 

Вправа “Добре слово”( робота в парах)

 

Продовжте речення:

  • Мені подобається, коли ти...
  • Я бажаю тобі...
  • Я хочу разом із тобою...

        

      ІІІ. Фізкультхвилинка.

     - Отже, людині потрібен друг. Не тільки в біді, хоча це з давніх – давен підкреслювали: “Друзі пізнаються в біді”. У радості також: “Розділене горе в половину менше, розділена радість – вдвічі більша”, - повідомляє народна мудрість.

     - А зараз давайте згадаємо прислівя про дружбу.

 

 

 

               Плакат:

Дружній череді                                краще нових двох.

Вірний друг -                                    вовк не страшний.

Недруг погоджується,                     рідкісна пташка.

Старий друг                                     а друг сперечається.

       - А яке прислівя ми взяли назвою нашої сьогоднішньої бесіди?

     Спробуйте пояснити зміст прислівїв.

       - Аристотель казав: “У кого є друзі, у того не має друга”. А башкирський поет Н.Наджми писав:

 Как жизнь хороша, если много друзей!

 Без друга приходится туго.

 Надо уметь среди многих друзей

 Найти настоящего друга.

      - Дружба допомагає людині бути кращою, позбавитися недоліків. Друг захистить, якщо буде потрібно.

      Маяковський писав:

                         Плохо человеку, когда он один.

                         Плохо одному, один не воин.

                         Каждый  дюжий ему господин,

                         И даже слабые – если их двое.

      - А що означає захищати словами, а не кулаками?

      - Якими словами можна захистити?

                        Гра “Чарівні окуляри”

      - Другий крок, що допоможе нам знайти друга – це гра “Чарівні окуляри”. Крізь них можна  бачити тільки хороше. Передаючи їх із рук у руки, розкажіть, що гарного ви бачите в учневі, який сидить поруч. (Гра)

      -  Навіть у творчих справах чи звичайних у дружньому колі завжди веселіше. Ось послухайте вірш Оксани Сенатович

 

“Що це значить – не дружити”. (читає учень)

 

Що це значить – не дружити
Жити так – одинаком.
Не дружити – це ходити
Не дверима, а вікном.

 

Це дивитись наче в книжку,

Набік з видом камяним,

А насправді тишком-нишком

Роздавати штурхани.

 

Це без друга, без подружки

На перерві у кутку

Розправлятись самотужки

З апельсином нашвидку.

 

В школі вчитись й не дружити -

Це, повірте, все одно,

Що, заплющившись,

Сидіти і дивитися кіно.

 

     - Спробуйте змінити зміст висловлених у вірші тверджень – напишіть колективний вірш “Що це значить – дружити”

 

                       Варіант вірша

   Що це значить всім дружити,

Жити не одинаком.

Нам дружити – це ходити

Всім дверима, не вікном.

 

Це дивитися у книжку

Та не з видом камяним

І насправді тишком-нишком

Не давати штурхани.

 

Це із подружкою, другом

На перерві за столом

Розправлятись з апельсином

Ласувати з ним разом.

 

В школі вчитись і дружити

Це, повірте, все одно,

Що, розплющившись,

Сидіти і дивитися кіно.

  

    - Висока людська дружба, як дар таланту, рідка. Тим бережливіше треба до неї ставитись. Ось послухайте список жартівливих правил, що дає Ян Камичек “Жартома і всерйоз”. (Два учні, чергуючись, читають правила).

 

Декілька способів втратити друга

 

  1. Підганяти його, коли він і сам поспішає.
  2. Перебивати його, коли він говорить.
  3. Іронічно посміхатися, коли він висловлює свою думку стосовно вчорашньої телевізійної передачі. Можна натякнути, що жодної цікавої думки ти від нього не чекаєш, а те, що він каже відоме кожному.
  4. Вправлятися в дотепності щодо його захоплень і мрій.
  5. Кепкувати з нього у гурті.
  6. Сперечатися з ним на кожному кроці з будь-якого приводу.
  7. Повчати й критикувати його на людях.

  

 

   - Які ще жартівливі правила ти додав би до списку? (Відповіді дітей).

   - Ну, а якщо ви вже посварилися з другом із вашої вини, то краще попросити пробачення, дивлячись йому у вічі, а потім разом сказати якусь мирилку. Наприклад: “Мирись, мирись і ніколи не сварись”. Але можна й кинути записку до “Скриньки- мирилки”. (Показ скриньки-мирилки).

     Тож бережіть друзів, якщо вони є, шукайте, якщо їх у вас немає.

      А зараз давайте разом проспіваємо уривки із пісень про дружбу.

       (Можна провести як змагання між рядами).

    Наше заняття підійшло до закінчення. То ж цінуйте дружбу, намагайтеся бути достойними слова “друг” чи “подруга”

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
2442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку