Ігрові технології навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів.
Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення предметів.
Юлія Казмірчук, вчитель біології та екології, «вчитель методист»
Авіакосмічного ліцею НАУ ім. .І. Сікорського м. Києва
Ігрові технології навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів.
Без гри не має і не може бути повноцінного розумового розвитку.
В.О. Сухомлинський
Сучасні освітні заклади потребують неабиякої організації навчальної діяльності, діяльності яка б забезпечила розвиток творчого потенціалу кожного учня. Великі обсяги інформації, які доводиться опрацьовувати сучасному учневі вимагають нових методів та технологій, які полегшують процес навчання.
Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення предметів.
Ігрові технології
Кожний учень отримує картку –доміно. Учні доповнюють картки- відповіді один одного.
С Т А Р Т
|
КРОВ - ЦЕ |
РІДКА СПОЛУЧНА ТКАНИНА |
КРОВ ЗДІЙСНЮЄ |
ФУНКЦІЇ: ТРАНСПОРТНА, РЕГУЛЯТОРНА, ЗАХИСНА |
СКЛАД КРОВІ
|
ПЛАЗМА
|
ФОРМЕННІ ЕЛЕМЕНТИ |
ТРОМБОЦИТИ, ЕРИТРОЦИТИ, ЛЕЙКОЦИТИ |
ЕРИТРОЦИТИ - ЦЕ |
БЕЗЯДЕРНІ КЛІТИНИ ЧЕРВОНОГО КОЛЬОРУ |
ФОРМА КЛІТИНИ |
ДВОУВІГНУТИЙ ДИСК
|
ФУНКЦІЯ |
ТРАНСПОРТ КИСНЮ ТА ВУГЛЕКИСЛОГО ГАЗУ ПО ОРГАНІЗМУ |
МІСТЯТЬ СПОЛУКУ |
ГЕМОГЛОБІН
|
ЯДРО В КЛІТИНІ |
ВІДСУТНЄ |
МІСЦЕ УТВОРЕННЯ ЕРИТРОЦИТІВ |
ЧЕРВОНИЙ КІСТКОВИЙ МОЗОК |
МІСЦЕ РУЙНУВАННЯ ЕРИТРОЦИТІВ |
ПЕЧІНКА. СЕЛЕЗІНКА
|
ЕРИТРОЦИТИ ЖИВУТЬ |
120 ДНІВ
|
ЛЕЙКОЦИТИ - ЦЕ |
БІЛІ КЛІТИНИ КРОВІ
|
ФОРМА |
АМЕБОЇДНА
|
ЯДРО В КЛІТИНІ |
Є
|
ФУНКЦІЯ |
ЗАХИСТ ОРГАНІЗМУ ВІД ІНФЕКЦІЙ ТА ТОКСИНІВ |
МІСЦЕ УТВОРЕННЯ |
ЛІМФАТИЧНІ ВУЗЛИ, ЧЕРВОНИЙ КІСТКОВИЙ МОЗОК, СЕЛЕЗІНКА |
МІСЦЕ РУЙНУВАННЯ |
ПЕЧІНКА, ЛІМФАТИЧНІ ВУЗЛИ, СЕЛЕЗІНКА |
ТРИВАЛІСТЬ ЖИТТЯ |
ВІД КІЛЬКОХ ДНІВ ДО КІЛЬКОХ ДЕСЯТКІВ РОКІВ |
ТРОМБОЦИТИ - ЦЕ |
КРОВ’ЯНІ ПЛАСТИНКИ
|
ФОРМА |
НЕПРАВИЛЬНА
|
ЯДРО В КЛІТИНІ |
ЗАЗВИЧАЙ ВІДСУТНЄ
|
ФУНКЦІЇ |
ЗСІДАННЯ КРОВІ
|
МІСЦЕ УТВОРЕННЯ |
ПЕЧІНКА, СЕЛЕЗІНКА, МІСЦЯ РУЙНУВАННЯ КРОВОНОСНИХ СУДИН |
ТРОМБОЦИТИ РУЙНУЮТЬСЯ
|
ЧЕРВОНИЙ КІСТКОВИЙ МОЗОК
|
ТЕРМІН ЖИТТЯ |
8- 11 ДНІВ
|
Ф І Н І Ш |
(Тема «Внутрішнє середовище. Кров, її склад та функції»).
АЛЬБУМІНИ
|
КЕРАТИН |
АКТИН |
МІОЗИН
|
ГЛОБУЛІНИ |
ГЕМОГЛОБІН |
ІНТЕРФЕРОНИ
|
ОВАЛЬБУМІН |
ФІБРИНОГЕН |
РУЙНУВАНЯ ТРОМБОЦИТІВ |
УТВОРЕННЯ НИТОК ФІБРИНУ |
ВИДІЛЕННЯ ГЕПАРИНУ |
ПЕРЕТВОРЕННЯ ПРОТРОМБІНУ НА ТРОМБІН |
ВИВІЛЬНЕННЯ ТРОМБОПЛАСТИНУ |
ПЕРЕТВОРЕННЯ ТРОМБІНУ НА ПРОТРОМБІН |
ПРЕТВОРЕННЯ ФІБРИНОГЕНУ НА ФІБРИН |
УТВОРЕННЯ ТРОМБУ |
ПРЕТВОРЕННЯ ФІБРИНУ НА ФІБРИНОГЕН |
ЛІВИЙ ШЛУНОЧОК |
ЛЕГЕНЕВІ ВЕНИ. ЛЕГЕНІ |
ПРАВЕ ПРЕДСЕРДЯ |
ПРАВИЙ ШЛУНОЧОК |
ЛЕГЕНЕВІ АРТЕРІЇ. ЛЕГЕНІ |
ЛІВЕ ПЕРЕДСЕРДЯ |
ЛІВИЙ ШЛУНОЧОК |
ВЕРХНЯ ПОРОЖНИСТА ВЕНА |
ПРАВЕ ПРЕДСЕРДЯ |
ЛІВИЙ ШЛУНОЧОК
|
АОРТА |
ПРАВЕ ПРЕДСЕРДЯ |
ПРАВИЙ ШЛУНОЧОК |
НИЖНЯ ПОРОЖНИСТА ВЕНА |
ЛІВЕ ПЕРЕДСЕРДЯ |
ЛІВИЙ ШЛУНОЧОК |
ВЕРХНЯ ПОРОЖНИСТА ВЕНА |
ПРАВЕ ПРЕДСЕРДЯ |
Команди отримують набір пазлів. Першій команді пропонується скласти пазли «МІТОЗ», другій – «МЕЙОЗ І», третій - «МЕЙОЗ ІІ».
Картка «МІТОЗ»
Спіралізація (конденсація), вкорочення і потовщення двохроматидних хромосом, розходження центріолей до полюсів
|
Зменшення і зникнення ядерця Розпад на фрагменти ядерної оболонки |
Формування веретена поділу |
Фаза розташування двохроматидних хромосом на екваторі клітини |
Фаза розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітин |
Фаза деспіралізації однохроматидних хромосом |
Забезпечує точний розподіл спадкового матеріалу між двома дочірніми клітинами |
Забезпечує сталість каріотипу при нестатевому розмноженні; лежить в основі нестатевого розмноження, регенерації, росту. |
Картка «МЕЙОЗ І»
Спіралізація двохроматидних хромосом. Гомологічні хромосоми зближуються і кон'югують.
|
Утворюються комплекси з 4 хроматид, сполучених між собою в певних місцях, так звані тетради, або біваленти.
|
Фаза розташування тетрад на екваторі |
Фаза розходження двохроматидних гомологічних хромосом. |
Розходження хромосом кожної пари є подією випадковою, що є ще одним джерелом спадкової мінливості. |
Фаза деспіралізації двохроматидних хромосом:
|
Утворення з однієї материнської клітини двох дочірніх клітин з гаплоїдним набором двохроматидних хромосом. |
Картка «МЕЙОЗ ІІ»
Фаза спіралізації двохроматидних хромосом
|
Фаза розташування двохроматидних хромосом на екваторі. Короткі нитки прикріплюються до центромер.
|
Фаза розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітин: кожна хромосома розділюється на хроматиди. |
Фаза деспіралізації однохроматидних хромосом: утворення двох клітин з гаплоїдним набором однохроматидних хромосом. |
Утворення з однієї материнської клітини 4 дочірніх клітин з гаплоїдним набором однохроматидних хромосом. |
Забезпечує видозміну спадкового матеріалу; Підтримує сталість каріотипу при статевому розмноженні; лежить в основі статевого розмноження |
Команди отримують сувій з пунктами опису певного об’єкт.
План відповіді
|
План відповіді 1.Назва Царства 2. Представники 3.Особливості будови клітини:
|
План відповіді
клітини:
5.«РОЗПІЗНАЙ та ПОЯСНИ» (Тема « Обмін речовин та енергії»)
На слайді ( чи малюнку) зображено певний процес або явище. Учням пропонується дати відповіді на запитання:
Рис.1 |
Рис. 2
|
Рис.3 |
Відповіді: Рис. 1 Біосинтез білка Рис. 2 Енергетичний обмін. Клітинне дихання Рис. 3.Фотосинтез
|
Впишіть назви органел та прочитайте закодоване слово, скориставшись КЛЮЧЕМ.
Закодоване слово впишіть в останній стовпчик.
1.* |
2.* |
3.* |
4.* |
5.* |
6.* |
7.* |
8.* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
* |
|
|
* |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
* |
* |
|
|
ВІДПОВІДЬ
1.Р |
2.Л |
3.П |
4.В |
5.Г |
6.В |
7.Ц |
8.Ц |
И |
І |
Л |
А |
О |
К |
Е |
И |
Б |
З |
А |
К |
Л |
Л |
Н |
Т |
О |
О |
С |
У |
Ь |
Ю |
Т |
О |
С |
С |
Т |
О |
Д |
Ч |
Р |
З |
О |
О |
И |
Л |
Ж |
Е |
І |
О |
М |
М |
Д |
Я |
І |
Н |
О |
Л |
И |
И |
И |
|
|
Н |
Л |
Ь |
|
|
|
|
|
Я |
І |
|
Кожен з вас (ключове слово) –М О Л О Д Е Ц Ь
Із запропонованих тверджень оберіть правдиві (підніміть зелену картку) та хибні (піднімінь червону картку). Виправіть хибні твердження.
Ключ для перевірки.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
+ |
_ |
_ |
+ |
+ |
_ |
+ |
_ |
+ |
_ |
_ |
+ |
_ |
_ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Команди отримують блок завдань. Кожен член команди виконує завдання лише однієї картки та передає блок наступному членові команди. Перемагає та команда, яка виконала завдання вірно та швидко. Капітан команди зачитує відповіді. Якщо у роботі присутні помилки, капітан має змогу їх виправити, пояснивши свою відповідь.
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 1
____________________,___________________,__________________, _____________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 2
_____________________, ____________________, ________________,_____________________,____________________, _________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 3
мальтаза розщеплює _________________на____________________, ___________________ знищує ________________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 4
та________________________________________ їжі; подальша______________________________________________ та всмоктування____________________________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 5
соляна кислота шлункового соку знищує______________________ _________________________, а слиз (муцин) , яким вкрита слизова оболонка шлунку, захищає _________________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 6
_____________________________________, у неї відкриваються протоки ____________________________та ___________________; наступними відділами тонкого кишечнику є __________________ та _____________________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 7
вуглеводів – під дією ________________________________, жирів – під дією___________________________________________;
|
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 8
___________________, ____________________, __________________,____________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 9
___________________________________________________________. |
ЕСТАФЕТА «Травна система» Картка 10
________________________, які синтезують деякі __________________ та ______________________________________; у товстому кишечнику всмоктується ____________________та формуються___________________________________. |
ВІДПОВІДІ
розщеплює крохмаль на прості вуглеводи, мальтаза розщеплює крохмаль на глюкозу, лізоцим знищує хвороботворні бактерії.
жирів – під дією ліпази;
Для активації пізнавальної активності учнів під час вивчення деяких тем можна використати сюжети з пізнавального мультика «Пін-код. Збірник по Біології» ( посилання www.youtube.com/watch?v=qGZxe874p98 )
Теми: «ДНК», «Віруси», «Гени», «Імунітет», «Проблеми гіподинамії». Після перегляду фрагменту мультфільма, запропонуйте учням самостійно підготувати повідомлення з обраної теми.
Запустивши «бумеранг» з цікавим запитанням, ви отримаєте результат – бажання учнів пізнавати та навчатися.