О.А.Кобеляцька
Математика
дидактичні
матеріали
для класу
Математика – найстародавніша з усіх наук. Поняття числа – одне з основних понять математики – виникло з практичних потреб людини на світанку історії людства.
Ще в давні часи математику називали «царицею наук», «ключем до всіх наук».
Математика народилася з практичних потреб людини і залишається тісно пов’язаною з практикою, причому стає їй дедалі більше потрібною.
Математика допомагає людині в усіх її справах. Вона потрібна не лише інженерам, конструкторам, бухгалтерам, а й робітникам. Без вимірювань і обчислень не можна зробити і стільця.
На цікавих математичних заняттях в учнів треба формувати навички обчислень, вчити учнів застосовувати вивчені властивості додавання і віднімання, множення і ділення для розв’язування вправ, рівнянь і задач. Розвивати обчислювальне та логічне, творче мислення. Виховувати увагу, наполегливість, навички самостійної творчої праці на заняттях. Виховувати прагнення учнів до розвитку здорового способу життя. Формувати і розвивати у дітей різноманітні поняття, які впливають на стан їх фізичного розвитку.
Зміст
1.Математичні ігри
2.Віршовані задачі
3.Ребуси
4.Цікаві математичні завдання
Математичні ігри
Гра "Естафета".
Клас ділиться на 2 команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв'язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди як естафетну паличку і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє та команда, в якій швидше будуть розв'язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).
Гра "Футбол".
Клас ділиться на 2 команди. Учень 1 команди називає довільний приклад і учня з іншої команди, який має відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо ж учень з іншої команди не впорався з прикладом, то цій команді зараховується "гол". Виграє команда, в якої менше "голів".
Гра "Склади 2 приклади".
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і розв'язує їх.Наприклад:
17 + 2 = 91 9-2 = 7 9-7 = 2
15 + 4 = 91 9-4 = 5 9-5 = 4
Гра "Забий гол".
На воротах, які прикріплюються на дошці, вчитель розміщує "м'яч" з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м'яч. Виграє учень, який назвав найбільше прикладів. Наприклад, 21:
7 • 3 = 21 З0 - 9 = 21
З • 7 = 21 40 - 19 = 21
20 + І = 21 32 - 11 = 21
19 + 2 = 21 22 - 1 = 21
15 + 6 = 21 24 - 3 = 21
18 + 3 = 21 26 - 5 = 21
16 + 5 = 21 27 - 6 = 21
Гра "Назви "сусідів".
Учасники стають у коло, в центрі якого — ведучий з м'ячем. Він кидає м'яч кожному учневі і називає будь-яке число у межах вивчених. Той, хто піймав м'яч, повинен назвати "сусідів" названого числа.
Числа можна називати у довільному порядку, повторювати їх. Той, хто неправильно назвав "сусідів", вибуває з гри.
Гру можна проводити і без ведучого. Один учень кидає м'яч іншому і називає число. Той, хто спіймав м'яч, називає потрібні числа і кидає м'яч іншому гравцеві. Ведучий: 5, 7, 9, 12, 22. Гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 11, 13; 21, 23.
Гра "Назви число".
Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель називає одноцифрове число, таблиця множення якого вивчається, наприклад, 4. Учні кожної команди по черзі називають числа — результати множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок уперед. За кожний "правильний крок" учень одержує очко.
За даним прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.
Виграє команда, яка в сумі набере найбільше очок.
Гра "Кращий обчислювач".
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, на гранях якого написані числа. Гравці різних команд по черзі кидають кубик і, називаючи число, яке випало, швидко додають до суми попередніх і повідомляють результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилився в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.
Гра "Зберемо овочі".
На фланелографі виставлено малюнки овочів із цифрами. Дітям роздаються кошики. Потрібно зібрати стільки перцю або моркви, щоб сума цифр дорівнювала номеру кошика.
Гра «Плутанка»
2 учні викладають на набірному полотні будь-які числа, а всі інші — вибирають лише ті, які діляться на дане число:
26 25 5 16 18 10 : 5
21 24 13 7 14 28 : 7
25 : 5 = 5 21 : 7 = З
5 : 5 = 1 7 : 7 = 1
10 : 5 = 2 14 : 7 = 2
28 : 7 = 4
Гра "Усний рахунок".
Учень придумує якесь число і після слів учителя: "Збільши своє число на 5" встає і швидко говорить результат. Сусід по парті має відгадати задумане число. Ця ж гра може використовуватися при відніманні, множенні та діленні.
Дуже цікавою є робота з фланелографом. На уроках праці можна виготовити з учнями різні предметні картинки, які потім використати для складання задач та різних завдань. На фланелографі вчитель викладає парами різні числа. Поряд на набірному полотні розташовано кружечки зі знаками <, >, =. Діти між числами виставляють ті знаки, які там потрібні.
Наприклад:
5 < 8 8 = 8 11 > 9 1 < 8
Віршовані задачі
1. Купила в крамниці сестричка
Сім метрів шовкової стрічки.
Три метри мені віддала,
А скільки собі узяла?
2. Шість синів у діда Кіндрата —
І в кожного — рідна сестра.
Зможеш ти відгадати
Скільки дітей у діда Кіндрата?
3. Скільки фарб тут — не скажу,
Відгадай, не покажу.
Якщо три до них додать,
От тоді їх буде п'ять.
4. Бігла квочка до струмочка:
Спереду вісім курчаток,
Дев'ять курчаток позаду.
Скільки всіх бігло, ти можеш сказати?
5. Скільки яблук на столі?
Чотири лежало,
Одне упало,
А одне розрізали?
6. П'ять берізок, дві смерічки
Зеленіють біля річки.
Поряд з ними є ожина...
Скільки всіх дерев, скажи-но?
7. В'яже бабуся-лисиця
Трьом онукам рукавиці.
"Подарую вам, онуки,
Рукавичок по дві штуки,
Бережіть, не загубіть!"
Скільки всіх? Перелічіть! (6).
8. Налетіли горобці,
посідали на стовпці.
Сім, сімнадцять, без двох двадцять,
Семеро, троє, ще й малих двоє. (54).
9. Ти б зумів, якби схотів,
з трьох звичайних сірників зробити чотири?
10. В лелеки два глеки —
на 9 літрів і на 5 літрів.
Як з річки йому принести
4 літри води? (9 - 5 = 4).
11. Миколка з'їв чотири сливи,
а шестеро — Настуся.
Скільки слив з'їла їхня бабуся? (Жодної).
12. Сестра старша за брата на сім років.
На скільки років вона буде старша за нього через З роки? (На ті ж сім років).
13. Прилетіли голуби та й сідають на дуби.
Сядуть по двоє — один дуб гуляє.
Сядуть по одному — дуба не вистачає.
Скільки було голубів і скільки дубів? (4 голуби і 3 дуби).
14. П'ять хлопчиків пішли до лісу,
Коли це їм назустріч — троє дівчаток.
Скільки дітей прийшло в ліс? (5 хлопчиків).
15. Трійка коней пробігла за годину 40 кілометрів.
А скільки пробіг кожний кінь? (40км).
16. Півень голосно кричить:
— Сто душ можу розбудить!
Скільки півнів посадити,
Щоб душ двісті розбудити? (1).
17. В клас зайшов Мишко,
А за ним — Петько,
А за тим Маринка,
За нею Яринка,
А за нею Ганна.
Скільки всіх хлоп'ят? (2).
18. Якось бігло через ліс 8 кіз.
5 були з них білі-білі,
А останні — сірі-сірі.
Скільки бігло через ліс сірих кіз? (3).
Ребуси
(два)
(п'ять)
(число)
(корінь)
(квадрат)
(приклад)
(завдання)
(вершина)
Цікаві математичні завдання
Обчисли вирази та розфарбуй малюнок, користуючись умовними позначеннями.
Умовні позначення
30-рожевий 50-жовтий
90-синій 80-зелений
10-фіолетовий
Поєднай математичні вирази з назвою групи: буквені, числові, рівняння, нерівності.
Поєднай хмаринки з краплинками, що з них впали.