Метою проведення Єдиного уроку добра : « Людина починається з добра» є:
-продовження знайомлення учнів з творчістю видатного педагога В.О. Сухомлинського, на основі його творів формувати у дітей почуття доброти, любові до навколишніх людей; допомога дітям усвідомити, що чуйного, доброзичливого ставлення потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ;
- розвиток потреб робити добро, не чекати винагороди.
-виховання в учнів добра, порядності, бажання підтримувати ближнього у скрутну хвилину.
Єдиний урок добра : « Людина починається з добра»
Мета:
Обладнання : Мультимедійна дошка, мультфільм про добро : « Просто так », книжкова виставка творів В.О. Сухомлинського, дитячі ілюстрації до казок письменника, щоденник добрих справ.
Хід заняття.
Вчитель. Діти, прочитайте вголос рядки цього вірша. Про що тут йдеться?
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
(звучить ніжна мелодія)
Вчитель: Є люди, як свічки
Згорають, відходять в небуття.
Є люди, як зірки, -
Горять і світять все життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві.
Вони – серця, засвічені у небі,
Які горять, обігрівають все і не згаснуть.
Ці слова про нього, хто 32 роки, вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших – він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.
(представлення виставки книг В.О.Сухомлинського, збірок мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих)
Кожна казка, кожне оповідання – розповідають читачам про неповторну красу природи, чуйність у взаєминах між людьми, магічну силу доброти, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла – мають дуже велику силу.
Вчитель: На минулій виховній годині, ми з вами ознайомлювалися з творами В.Сухомлинського, а зараз я хочу перевірити як ви їх запам'ятали.
В яких творах письменника висвітлюється така риса як милосердя, добро.
«Наш тато одужав»
А пригадаємо оповідання «Добре слово»
Що взяли для себе із оповідань Сухомлинського? (треба бути чесними, ввічливими, милосердними, люблячим, добрим)
Вчитель. А тепер давайте поміркуємо, що означають слова «добро» і «доброта»?
Добро – корисна справа, вчинок.
Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
Перегляд мультфільму про добро « Просто так»
Вчитель. А що означає бути добрим? (висловлювання думок дітей)
- Правильно, бути добрим – це значить допомагати один одному в біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших. Це вміння бачити, відчувати того, хто потребує нашої допомоги, наших добрих слів і вчинків. Треба вчитися не бути байдужим, творити добро.
- Як ви думаєте, чи можна прожити без доброти? Чому? (без доброти люди були б злі, жорстокі, байдужі, було б важко так жити)
- На що на вашу думку, схожа доброта? Мені, здається, на тепле ласкаве сонечко, а вам? (вчитель вивішує на дошку сонечко, на якому у вигляді усмішки написане слово «доброта»).
- Які людські якості ви віднесли б до доброти (діти називають, а вихователь вивішує навколо сонечка промінці з назвами людських якостей: щирість, вдячність, щедрість, привітність, милосердя, терпимість).
Вчитель: Прошу вашій увазі для опрацювання декілька оповідань В.Сухомлинського.
Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Метелик і Квітка»
Оцінка добрих і злих вчинків.
- Як подружилися Квітка і Метелик?
- Що хотів зробити хлопчик? Як ви оцінюєте його вчинок?
Що запропонувала Хлопчику Квітка?
- Про що свідчить вчинок Квітки?
- Як ви думаєте, як би вчинив на місці квітки Метелик?
- Чому ви зробили такий висновок?
Визначення якостей характеру героїв оповідання.
(На дошці вивішуються малюнки із зображенням Квітки, Метелика і хлопчика. Серед поданих назв якостей характеру діти вибирають ті, які характеризують героїв оповідання. (добрий, вірний, підступна, хитра, злий, милосердний, щедрий, байдужий, лагідний, жорстока)).
Фізкультхвилинка
Вчитель: Давайте обговоримо твір Сухомлинського «Чи винен м'яч?», який ви прочитали, готуючись до сьогоднішнього уроку?
А) Робота над заголовком тексту
- Діти, про кого йде мова у цьому оповіданні?
- Як би ви назвали ?
Б) Дати відповідь на запитання
- Хто винен в тому, що бабуся випустила з рук ціпок?
- Складіть, будь ласка інший щасливий, добрий кінець оповідання, щоб наші емоції покращилися.
– Чому вчить нас це оповідання? Так, не можна сміятися над старістю.
Учень: Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб – маленької зернини,
Дощ із чистої краплини.
Пісня « Промінчик доброти»
( Діти із стрічками виконують танок)
Вчитель: На минулому тижні ви всі завели щоденник доброти, в який ви повинні були записувати всі свої добрі вчинки.( Учні представляють свої щоденники)
Вчитель: Зверніть увагу на дошку, що ви бачете? Так, це сонечко доброти , а під ним виросло чарівне дерево. Чого не вистачає на ньому? (листочків).
Дійсно листочків. На партах у вас зелені листочки. Щоб наше дерево ожило, напишіть на листочку, яку добру справу ви хочете зробити і листочок прикріпіть до дерева. Ось і подивимось, оживе наше дерево чи ні.
(робота дітей)
Вчитель. Зараз я пропоную вам роботу на співвідношення оповідань В.О. Сухомлинського з виховною метою творів
Назва твору
1.«А серце тобі нічого не наказало?»
2.«Петрик, Собака й кошеня»
3. «Чому?»
4.«Соромно перед соловейком»
Виховна мета
А)Любов до батьків, допомога
Б)Сміливість, любов до тварин
В)Дружні стосунки
Г)Любов до природи
Гра «Якщо ти добра людина, то зможеш…»
… бабусі, яка захворіла.
… сестричку, яка впала.
… однокласниці, яка хвилюється.
… мамі, що стомилась.
Інсценізація казки « Ріпка» ( на новий лад ).
Вчитель. Діти, я думаю, що всім сподобалось. А тепер подумайте, про що йшлося в казці?. Розкрийте її мораль.З яким оповіданням В.Сухомлинського ви можете його порівняти?
Вправа «Незакінчені речення».
Продовжити речення
- На сьогоднішньому уроці я …(дізнався про В. Сухомлинського, дізнався що таке добро, щоб бути добрим треба робити добро)
- Я ніколи не буду…
- Я буду старатися…
- Я розкажу вдома…
Вчитель: Ось і підходить до свого завершення наша зустріч. Сподіваюся, кожен з вас вирішив для себе бути доброю людиною. І завжди робити щасливими тих, хто поруч з нами.
Учениця.
Сьогодні на уроці нас вчителька навчила
На прикладах відомих, як гарними нам буть,
У школі і удома усім давно відомо
Що добрих не народжують, а добрими стають.
Учениця.
А педагог відомий,
Казок для нас багато хороших написав.
Ми їх читати будем,
Розкажем про них людям.
Нехай усі навчаться будь добрими завжди.
Вчитель. Не лінуйтесь творити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
Пісня : « А я бажаю вам добра»