Актуальність Один із важливих пріоритетів освітнього процесу в НУШ – створення соціально безпечного простору. Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища в якому:наявні безпечні умови навчання і праці;комфортна міжособистісна взаємодія;відсутні будь -які прояви насильства;дотримано прав і норм безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
До психотравмуючих ситуацій у навчальному процесі освітнього закладу можна віднести: конфлікти у стосунках вчитель – учень, учень–учень, учень – батьки тощо;проблема адаптації в освітньому середовищі;атмосфера конкуренції між однолітками;надмірна вимогливість педагогів тощо. Так, дослідники, які вивчають коло проблем, пов’язаних з питанням психологічної безпеки освітнього середовища, вважають, що психотравмуючі ситуації прямо чи опосередковано впливають на фізичне і психічне здоров’я особистості.
Серед факторів, що порушують безпеку дитини в освітньому просторі, особливе місце займають дискримінація дитини та упередження до неї. Дискримінація : Пряма дискримінація – це ситуація, коли дитина чи група дітей за певними ознаками (інвалідність,місце проживання, добробут родини, стать, віра тощо) обмежується у користуванні правами, послугами, свободами без обґрунтованих правомірних причин. Непряма дискримінація проявляється через формально нейтральні правила, норми, критерії чи практику, коли певна людина або група людей опиняється у невигідному становищі у порівнянні з іншими або отримує гірші умови. Упередження – хибні або негативні думки про людину, що складаються наперед, а висновки про її здібності чи нахили робляться лише за певною ознакою.
У профілактиці дискримінації за ознаками віку педагог повинен робити акцент на тому, що на прийняття рішення у будь-якій шкільній ситуації ніяк не може впливати вік людини, а можуть такі чинники: - усебічне вивчення ситуації,- вагомі аргументи всіх осіб, залучених до ситуації, - рівень фахової підготовки / уміння й знання осіб з конкретної теми. Коректними є такі формулювання: третій вік, люди похилого віку, старше покоління, пенсіонери, молодь, молоді люди, а некоректні формулювання: старий, стара, молодий та енергійний, вже немолода / немолодий, зріла / досвідчена робоча сила, ще зелений / зелена. З метою попередження упередженого ставлення до людей похилого віку, однокласників чи дітей меншого віку в початковій школі проводяться різноманітні виховні години, ігри, квести та зустрічі.
Вчитель повинен проводити постійну профілактичну роботу щодо попередження ставлення до будь-якого учня безпосередньо за її зовнішнім виглядом, наявністю / відсутністю модного одягу та дорогих гаджетів, статками її батьків. Вчити виявляти чуйність, уникати категоричних та узагальнювальних суджень, бути уважними.
Дискримінація за ознакою інвалідності, або ширше ейблізм (від англ. able — здатний/здатна) — будь-яке розрізнення, виключення чи обмеження, яких зазнає людина через свою інвалідність. Відмова в розумному пристосуванні також є дискримінацією. Ставлення до людей з інвалідністю — це завжди критерій розвитку суспільства.
Запобігання будь-яким формам дискримінації і булінгу (цькування) в закладі, потребує чіткого планування та дій. З чого розпочати роботу над виробленням антибулінгової політики у закладі освіти? Вивчення ситуації: аналіз звернень; анкетування учасників освітнього процесу; аналіз чинників, які найчастіше провокують булінг; проведення просвітницьких тренінгів. Створення робочої групи у складі представників керівництва закладу, педагогічного колективу, батьківської громадськості, практичного психолога (соціального педагога), представника учнівського самоврядування. Розроблення Плану заходів для запобігання дискримінації,упереджень, булінгу (цькуванню) та будь-яким іншим проявам насилля. Створення безпечного освітнього середовища:безпечний фізичний простір;безпечне емоційно-психологічне середовище;інформаційно-просвітницькі заходи;прописаний порядок звернення щодо булінгу чи інших видів насильства; алгоритм дій для педагогів, інших працівників закладу та адміністрації у випадку виявлення фактів булінгу(цькування).4. Ознайомлення усіх учасників освітнього процесу з антибуліговою політикою та планом заходів із протидії дискримінації. 5. Схвалення документу рішенням педагогічної ради, затвердження керівником закладу та оприлюднення. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації
Лист МОНУ від 14.08.20 № 1/9-436 Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)Лист МОНУ від 13.04.2020. № 1/9-207 Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ ввід 28.12.2019 №1646 Лист МОНУ від 11.11.2019р. № 6/776-19 Щодо визначення Європейського дня захисту дітей від сексуального насильства та сексуальної експлуатаціїЛист МОНУ від 18.07. 2019 р. № 1/9-462 Про пріоритети роботи психологічної служби у 2019-2020 роціЛист МОНУ від 27.06. 2019 р. № 1/9-414 Деякі питання щодо створення у 2019-2020 н.р. безпечного освітнього середовища,формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 27.06.2019 №» 1/9-414 Інформаційні матеріали щодо створення безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок у 2019/2020 н. р. Нормативні документи на які необхідно опиратися під час створення безпечного освітнього середовища.
Лист МОНУ від 29.12.2018 №1/9-790 "Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу"Лист МОНУ від 30.10. 2018р. № 1/9-656 Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей. Лист МОНУ від 30.08.2018 № 1/9-516 Щодо вирішення конфліктів серед дітей в закладах освіти шляхом впровадження медіаціїЛист Міністерства № 1/9-179 від 28.03.14 «Щодо профілактики суїцидальних тенденцій серед учнів» Лист Міністерства № 1/9-135 від 11.03.14 «Про надання психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу»
Роль вчителя у формуванні безпечного середовищаутвердження і захист цінностей класу;опис дозволеної, недозволеної та обов’язкової поведінки;інформація про відповідальних за правила;санкції щодо порушників і заохочення;положення про зміни правил які не суперечать загальновизнаним правам людини і не дискримінують будь-кого;
Так, у навчанні школярів варто передбачити теми, спрямовані на розвиток навичок уникнення потенційних небезпек, з якими вони можуть зустрітися як у реальному житті, так і в мережі Інтернет, а також на розвиток навичок подолання труднощів у своєму житті. До уваги!Орієнтовний перелік тем для навчання учнів: *Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію. Моя поведінка в конфлікті/небезпечній ситуації. Як будувати стосунки з однолітками. Правила безпеки в Інтернеті. Вчимося розуміти один одного. Як адаптуватися до нових умов/незнайомої ситуації. Насильство. Як його уникнути?Взаєморозуміння – гарантія твоєї безпеки. Маніпуляції та захист від них. Для чого потрібна конкуренція в групі?Вчимося довіряти один одному.
До уваги!Орієнтовний перелік тем для навчання батьків: Булінг у школі: як діяти батькам?Школа, батьки, діти – як сформувати взаємини?Безпечний Інтернет. Як спілкуватися з власною дитиною? (Мистецтво ефективного спілкування з дитиною). Попередження насильства, жорстокості в сім'ї або дитинство починається з любові. Як правильно подолати свою та чужу агресію?Методи позитивної дисципліни. Як навчитися довіряти власній дитині або поговоримо про довіру. П’ять шляхів до серця дитини. Поняття безпеки. Безпека освітнього середовища.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ !Учитель для школи — це те ж саме, що сонце для всесвіту. Він джерело тієї сили, яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє у мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути в неї життя і рух... (Адольф Дистервег)Тож, шановні вчителі! РОЛЬ УЧИТЕЛЯ У ФОРМУВАННІ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА - ВЕЛИКА. Від безпеки на уроках залежить здоров’я учня. Крокуймо в ногу з часом, будьмо професійно компетентними, бо саме від нас залежить майбутнє наших дітей, майбутнє держави.