«Дисперсія світла. Неперервний спектр світла.»
(Для професії «Перукар»)
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: Вода,дзеркало, фонарик, кольорові олівці на кожну парту, білий папір кожному учню, призма скляна, комп’ютер, презентація « Застосування дисперсії в перукарській справі», презентації команд (домашнє завдання).
Хід уроку.
Найдивовижніша і найчудовіша
суміш кольорів – це білий колір.
І. Ньютон
№ |
Дії вчителя |
Дії учня |
Діяльність вчителя (організація процесів управління навчально – пізнавальною діяльністю) |
||||||||||||||||
1. |
Організаційний момент (налаштування на співпрацю) -3 хв. Налаштування на роботу. Завдання : за допомогою кольорових олівців на парті зобразити власний настрій на урок.
|
Готують робочі місця. Використовуючи олівці роблять малюнки.
|
Словесно налаштовує учнів на роботу. |
||||||||||||||||
2 |
Актуалізація потрібного навчального і життєвого досвіду. Мотивація пізнавальної діяльності учнів. – 7 хв. - Як ви гадаєте, як пов’язані фізика і живопис? Представники мистецтва, інколи самі цього не знаючи, використовують для своїх творінь фізичні закономірності. А фізики люблять і цінять мистецтво, яке збуджує їхню творчу думку, надихає і допомагає пізнати таємниці природи. Ви - перукарі, служите мистецтву, втілюєте колір в своїй обраній професії, адже мистецтво - невидимий місток, що поєднує два протилежні світи: світ фантазії та реальності. Звертається увага на епіграф уроку. Дослід. Спостереження веселки. (https://www.youtube.com/watch?v=fpUNEMQC_hA ) Вчитель демонструє веселку за допомогою води, дзеркала, фонарика.
Питання до учнів: чому виникає веселка, при яких умовах вона ще виникає? Озирніться довкола: ви бачите різнобарв’я кольорів. А чому листя зелене, парта коричнева, небо блакитне. Як утворюються різнокольорова гама та де вона реалізується в професії перукаря?
|
Беруть участь у дискусії.
Спостерігають спостереження, записують результати в зошит. |
Заслуховує декілька відповідей.
Організовує спостереження та заслуховує відповіді учнів. |
||||||||||||||||
3 |
Оголошення теми і, постановка мети і завдань уроку. -1 хв. Тема: „Дисперсія світла. Непереривний спектр. Основи колористики.” Завдання (уже записані на дошці).
|
Учні записують в зошитах дату, тему уроку. |
Звертає увагу учнів на записані на дошці тему і завдання уроку. |
||||||||||||||||
4 |
Виклад нового матеріалу. –10 хв.
Питання до учнів: Як пояснити це явище, адже відбите світло проходить лише через поверхню води? ( біле світло – суміш 7 кольорів). Дослід : Заломлення променів в скляній призмі. Чому, коли світло проходить через призму воно розкладається?( різні кольори мають різні показники заломлення). Який із кольорів найбільше заломлюється? Який із кольорів заломлюється найменше? В XVII столітті Ісаак Ньютон вперше заговорив про веселку, як про спектр “кольорових почуттів". Робляться висновки : Дисперсія – явище залежності показника заломлення світла від його кольору, це залежність швидкості світла в речовині від частоти світла, що проходить через неї. Спектр – веселкова смужка (згадуються кольори спектру). Забарвлення — властивість предметів відбивати, перевипромінювати й розсіювати світло, що визначає їх візуальне сприйняття — кольори, які людина сприймає за певних умов. Де використовується явище дисперсії у вашій професії?
Колористика - наука про гармонію кольору, що містить знання про природу кольору, основні, складені і додаткові кольори, характеристику кольору, контрасти, змішані кольори, колорит і колірну гармонію. Все різноманіття основних характеристик кольору було представлено німецьким вченим В. Оствальдом в його теорії кольороподілу. Він представив всі кольори в вигляді замкнутого колірного тіла, що складається з двох конусів, об'єднаних загальним підставою. Єдиної віссю конусів є ахроматичний ряд: верхня точка - білий колір, нижня - чорний.
|
Беруть активну участь в дискусії.
Фронтально дають відповіді. |
Ілюструє відповіді наочностями.
Проводить експеримент.
Звертає увагу на завдання уроку. |
||||||||||||||||
5 |
Застосування набутого навчального досвіду. -15 хв. Застосування дисперсії в професії перукаря: За декілька уроків до даного вчитель організовує підготовку домашнього завдання в групах по підготовці проектів (випереджальне домашнє завдання), завдання можна розмістити у своєму блозі.
Завдання (слайд 2):
Слайд 2:
Розподіл ролей ( слайд 3) Капітан команди. Здійснює загальне керівництво проекту, відповідає за продуктивну роботу команди, контролює та допомагає в роботі художника, психолога, перукаря, аналізує та подає звіти, готує презентацію. Фізик. Необхідно з'ясувати умови виникнення даного кольору, його фізичні характеристики ( діапазон частот, довжин хвиль) , його місце у спектрі. Художник. Необхідно з'ясувати особливості даного кольору в кольористиці згідно кола Освальда, за допомогою фарб, які додаткові кольори може утворити даний колір. Психолог. Вивчити вплив даного кольору на емоційну сферу людини, його роль в арттерапії. Перукар (візажист- стиліст, манікюрник, педикюрник Дослідити модні тренди в перукарській справі, пов’язані з даним кольором, створити власну колекцію зачісок (манікюру) в даній кольоровій гамі. Слайд 3.
Для роботи груп пропонується орієнтовний масив ресурсів. Слайд 4.
Обов’язковою умовою є доведення до відома учнів критеріїв оцінювання. (Слайд 5)
Команди учнів ( «Червоні», «Помаранчеві», , «Жовті», «Зелені»,»Блакитні», «Сині», «Фіолетові») презентують проекти (команд може бути менше, в залежності від кількості учнів у класі) одночасно заповнюючи таблицю: «Кольори спектру»
|
Робота учнів в групах. Презентація творчих проектів. Заповнюють таблицю. |
Виступає в ролі організатора, керівника та консультанта. Підводить підсумки підготовки проектів. |
||||||||||||||||
6 |
Закріплення набутого навчального досвіду – 5 хв. Завдання (фронтальне опитування): Поясніть причину утворення веселки. Як утворюється білий колір паперу? Як утворюється зелений колір листя? Як утворюється червоний колір троянди ? Чому небо блакитне? Як утворюється чорна шерсть кота? Що буде спостерігатись, коли ми синім кольором будемо освітлювати зелені листочки?
|
Беруть активну участь в обговоренні |
Задає питання, контролює відповіді. |
||||||||||||||||
7 |
Підведення підсумків уроку. – 4 хв. Рефлексія. -Поверніться до листочків, з кольором вашого настрою на початку уроку, намалюйте кольором настрій наприкінці уроку. Скажіть, щось змінилося в вашій кольоровій палітрі? Виставлення оцінок за урок. Домашнє завдання. п.п 59,записати будову і принцип дії спектроскопа. Виконати різнорівневі вправи за посиланням.
|
Виконують завдання рефлексії, пояснити за бажанням обраний колір.
|
Вчитель повинен пояснити завдання рефлексії та аналізує стан настрою учнів. |
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1