"Дисперсія світла". Урок для учнів професії "Перукар(перукар-модельєр)"

Про матеріал
Матеріал буде корисним для викладачів ПТНЗ, учнів, які здобувапють професію "Перукар". Матеріал має професійне спрямування і тісно пов'язаний з майбутньою професією.
Перегляд файлу

«Дисперсія світла. Неперервний спектр світла.»

(Для професії «Перукар»)

Мета:

  • навчальна: поглибити, удосконалити знання учнів з теми «Дисперсія світла», пояснити це явище з точки зору електромагнітної теорії, з’ясувати походження різнокольорової гами, пояснити різнобарв’я кольорів, формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці, зокрема в перукарській справі;
  • розвивальна: розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, уміння логічно мислити, аналізувати, вирізняти головне, орієнтуватися в новій ситуації, розвивати вміння приймати правильне рішення, формувати інформаційні та комунікативні компетентності в учнів;
  • виховна: через гру виховувати інтерес до фізики, як до науки,  виховувати почуття колективізму, повагу до та особисту відповідальність, здатність адаптуватися до умов, що змінюються.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: Вода,дзеркало, фонарик, кольорові олівці на кожну парту, білий папір кожному учню, призма скляна, комп’ютер, презентація « Застосування дисперсії в перукарській справі», презентації команд (домашнє завдання).

Хід уроку.

Найдивовижніша і найчудовіша

суміш кольорів – це білий колір.

І. Ньютон

Дії вчителя

Дії учня

Діяльність вчителя (організація процесів управління навчально – пізнавальною діяльністю)

1.

Організаційний момент (налаштування на співпрацю) -3 хв.

Налаштування на роботу.

Завдання : за допомогою кольорових олівців на парті зобразити власний настрій на урок.

  • Ми не спроста розпочали урок саме з кольору, наше заняття присвячене сьогодні саме йому.

Готують робочі місця.

Використовуючи олівці роблять малюнки.

 

Словесно налаштовує учнів на роботу.

2

Актуалізація потрібного навчального і життєвого досвіду. Мотивація пізнавальної діяльності учнів. – 7 хв.

- Як ви гадаєте, як пов’язані фізика і живопис? Представники мистецтва, інколи самі цього не знаючи, використовують для своїх творінь фізичні закономірності. А фізики люблять і цінять мистецтво, яке збуджує їхню творчу думку, надихає і допомагає пізнати таємниці природи. Ви - перукарі, служите мистецтву, втілюєте колір в своїй обраній професії, адже мистецтво - невидимий місток, що поєднує два протилежні світи: світ фантазії та реальності.

Звертається увага на епіграф уроку.

Дослід. Спостереження веселки. (https://www.youtube.com/watch?v=fpUNEMQC_hA )

Вчитель демонструє веселку за допомогою води, дзеркала, фонарика.

 

 

https://glazastik.com/wp-content/uploads/2015/10/raduga_v_domashnih_uslovijah.jpg

 

Питання до учнів: чому виникає веселка, при яких умовах вона ще виникає? Озирніться довкола: ви бачите різнобарв’я кольорів. А чому листя зелене, парта коричнева, небо блакитне.

Як утворюються різнокольорова гама та де вона реалізується в професії перукаря?

 

Беруть участь у дискусії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спостерігають спостереження, записують результати в зошит.

Заслуховує декілька відповідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організовує спостереження та заслуховує відповіді учнів.

3

Оголошення теми і, постановка мети і завдань уроку. -1 хв.

Тема: „Дисперсія світла. Непереривний спектр. Основи колористики.”

Завдання (уже записані на дошці).

  1. Пояснити причину утворення веселки.
  2. Як утворюються кольори?
  3. Вивчити властивості кольорів спектру.
  4. Колористика, як основа перукарського мистецтва.

 

Учні записують в зошитах дату, тему уроку.

Звертає увагу учнів на записані на дошці тему і завдання уроку.

4

Виклад нового матеріалу. –10 хв.

  • Пояснити, як виникла веселка в проведеному експерименті?

Питання до учнів: Як пояснити це явище, адже відбите світло проходить лише через поверхню води? ( біле світло – суміш 7 кольорів).

Дослід : Заломлення променів в скляній призмі.

Чому, коли світло проходить через призму воно розкладається?( різні кольори мають різні показники заломлення). Який із кольорів найбільше заломлюється? Який із кольорів заломлюється найменше?

В XVII столітті Ісаак Ньютон вперше заговорив про веселку, як про спектр “кольорових почуттів".

 Робляться висновки :

Дисперсія – явище залежності показника заломлення світла від його кольору, це залежність швидкості світла в речовині від частоти світла, що проходить через неї.

Спектр – веселкова смужка (згадуються кольори спектру).

Забарвлення — властивість предметів відбивати, перевипромінювати й розсіювати світло, що визначає їх візуальне сприйняття — кольори, які людина сприймає за певних умов.

Де використовується явище дисперсії у вашій професії?

 

Колористика - наука про гармонію кольору, що містить знання про природу кольору, основні, складені і додаткові кольори, характеристику кольору, контрасти, змішані кольори, колорит і колірну гармонію.

Все різноманіття основних характеристик кольору було представлено німецьким вченим В. Оствальдом в його теорії кольороподілу. Він представив всі кольори в вигляді замкнутого колірного тіла, що складається з двох конусів, об'єднаних загальним підставою. Єдиної віссю конусів є ахроматичний ряд: верхня точка - білий колір, нижня - чорний.

https://images.osinka.net/58827/s1500

Беруть активну участь в дискусії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтально дають відповіді.

Ілюструє відповіді наочностями.

 

 

 

 

Проводить експеримент.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Звертає увагу на завдання уроку.

5

 Застосування набутого навчального досвіду. -15 хв.

Застосування дисперсії в професії перукаря:

За декілька уроків до даного вчитель організовує підготовку домашнього завдання в групах по підготовці проектів (випереджальне домашнє завдання), завдання можна розмістити у своєму блозі.

Завдання  (слайд 2):

  1. Вам необхідно поєднатися у четвірки та методом жеребкування дізнатися, який колір буде досліджувати ваша команда.
  2. Кожний з учасників групи має обрати одну з ролей (вкладка («Ролі»).
  3. Кожна роль передбачає виконання певних завдань: для їх виконання скористайтеся посиланням в Інтернеті (вкладка «Ресурси»).
  4. Після завершення всіх завдань складіть підсумковий звіт-презентацію, який формується зі звіту кожного учасника групи у вигляді слайдів, створених у програмі PowerPoint.

Слайд 2:

Розподіл ролей ( слайд 3)

Капітан команди.

Здійснює загальне керівництво проекту, відповідає за продуктивну роботу  команди,  контролює  та допомагає в роботі художника, психолога, перукаря, аналізує та подає звіти, готує презентацію.

Фізик.

 Необхідно з'ясувати умови виникнення даного кольору, його фізичні характеристики ( діапазон частот, довжин хвиль) , його місце у спектрі.

Художник.

Необхідно з'ясувати особливості даного кольору в кольористиці згідно кола Освальда, за допомогою фарб, які додаткові кольори може утворити даний колір.

Психолог.

Вивчити вплив даного кольору на емоційну сферу людини, його роль в арттерапії.

Перукар (візажист- стиліст,  манікюрник, педикюрник

Дослідити модні тренди в перукарській справі, пов’язані з даним кольором, створити власну колекцію зачісок (манікюру) в даній кольоровій гамі.

Слайд 3.

Для роботи груп пропонується орієнтовний масив ресурсів.

Слайд 4.

Обов’язковою умовою є доведення до відома учнів критеріїв оцінювання. (Слайд 5)

Команди учнів ( «Червоні», «Помаранчеві», , «Жовті», «Зелені»,»Блакитні», «Сині», «Фіолетові») презентують проекти (команд може бути менше, в залежності від кількості учнів у класі) одночасно заповнюючи таблицю:

«Кольори спектру»

Колір

Частота

Довжина хвилі

Як утворюється

Які додаткові кольори може утворити

Місце у колі Освальда

Перукарські особливості кольору

Колір в психології

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота учнів в групах.

Презентація творчих проектів.

Заповнюють таблицю.

 

Виступає в ролі організатора, керівника та консультанта.

Підводить підсумки підготовки проектів.

6

Закріплення набутого навчального досвіду – 5 хв.

Завдання (фронтальне опитування):

Поясніть причину утворення веселки.

Як утворюється білий колір паперу?

Як утворюється зелений колір листя?

Як утворюється червоний колір троянди ?

Чому небо блакитне?

Як утворюється чорна шерсть кота?

Що буде спостерігатись, коли ми синім кольором будемо освітлювати зелені листочки?

 

Беруть активну участь в обговоренні

Задає питання, контролює відповіді.

7

 Підведення підсумків уроку. – 4 хв.

Рефлексія.

-Поверніться до листочків, з кольором вашого настрою на початку уроку, намалюйте кольором настрій наприкінці уроку. Скажіть, щось змінилося в вашій кольоровій палітрі?

Виставлення оцінок за урок.

Домашнє завдання. п.п 59,записати будову і принцип дії спектроскопа. Виконати різнорівневі вправи за посиланням.

 

Виконують завдання рефлексії, пояснити за бажанням обраний колір.

 

Вчитель повинен пояснити завдання рефлексії та аналізує стан настрою учнів.

 

 

 

                           СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Фізика 11: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту/ Коршак Є. В., Ляшенко О. І., Савченко В. Ф. – К. : Генеза.
  2. Усі уроки фізики. 11 клас. Рівень стандарту. / Л. Кирик — Xарків: Видавнича група «Основа», 2011. — 304 с.
  3. https://subject.com.ua/lesson/physics/11klas/index.html,
  4. https://moimvolosam.ru/ukladka/koloristika_parikmaherov_teoriya.php,
  5. https://glazastik.com/%D1%81%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B3%D1%83-%D0%B2-%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%BD%D0%B8%D1%85-%D1%83%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%85/
  6. https://www.youtube.com/watch?v=fpUNEMQC_hA

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 59. Дисперсія світла. Спектроскоп
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку