Диспут на тему: "Конфлікт та шляхи його подолання"

Про матеріал
• Вивчити основні поняття: конфлікт, конфліктні ситуації, компроміс; • Ознайомити учнів з різними стилями реагування в конфліктиних ситуаціях; • Вчити застосувати навики конструктивного рішення конфлікітів; • Розвивати в учнів здатність до формування особистих способів ефективної комунікації; • Здатність засвоювання правил виходу із конфлікту; • Виховувати в учнів толерантність.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 м. Перещепине

2012-2013 н.р.

 

Мета:

  • Вивчити основні поняття: конфлікт, конфліктні ситуації, компроміс;
  • Ознайомити учнів з різними стилями реагування в конфліктиних ситуаціях;
  • Вчити застосувати навики конструктивного рішення конфлікітів;
  • Розвивати в учнів здатність до формування особистих способів ефективної комунікації;
  • Здатність засвоювання правил виходу із конфлікту;
  • Виховувати в учнів толерантність.

Форма проведення: диспут.

Учасники: класчний керівник, учні класу,  психолог школи.

Обладнання: телевізор, комп’ютер, електронна презентація, відеоматеріал: притча «Все оставляет свой след», пісні Андрія Макаревича «Костер» и Кріса Кельмі «Замыкая круг», листи паперу формату А3, маркери і фішки: зеленого, синього и жовтого кольорів, ситуації в друкованому вигляді на листах паперу формату А4, листи у формі хмаринок для кожного учня, написи на дошці «Жити – значить мати проблеми.  Вирішувати їх – значить рости інтелектуально.» (Дж.П.Гільфорд).

ХІД  УРОКУ:

 При вході у клас вчитель роздає всим учасникам кольорові жетони. Всі сідають за столи.

Вступне слово вчителя:

  1. Доброго дня, любі діти, шоновні колеги, гості. Я рада вітати Вас на нашій класній годині, в нашій школі.  Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спіл­кування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей - досить складний і тонкий процес. Тим більше, враховуючи те, що світ, у якому ми живемо надто суперечливий. Про­тиріччя дуже часто призводять до конфліктів, від яких страждають люди. Всі конфлікти не тільки в класі, школі, але й у всьому світі ви­никають від того, що люди не знають способів виходу з них. Можна навчитися попереджува­ти конфлікти і правильно себе поводити в кон­фліктній ситуації. Саме цьому й буде присвя­чено нашу класну годину.

Іншими словами будемо вчитися виходити із конфлікта як мудрі, виховані, інтелігентні люди.

Недостатньо мати мудрість, потрібно навчитися нею користуватися.

Спочатку спробуємо дати відповіді на запитання: - Що ж таке КОНФЛІКТ? З чого він складаєть­ся? (Учні дають відповіді).

Таким чином, ми з'ясували, що конфлікт - це процес різкого загострення протиріч і бо­ротьби двох чи більше сторін. Складається він із проблеми, учасників конфліктної ситуації та інциденту.

Що на ваш погляд страшніше: внутрішній сімейний чи державнийконфлікт?

Який конфлікт, на вашу думку,  леше владнати?

3. Між ким виникають конфлікти : чоловік         дружина       діти,

організація людина , організація            організація,

людина  держава,      держава  держава.

Вчитель: Конфлікти іноді розгоряються і під час не розв’язані приводять до війни. Чому?

 

Безумовно, жити в мирі – головна умова існування людини.

Зараз ми будемо цьому вчитися.  У Вас на столах лежать листи з написаними конфліктними ситуаціями. Вони різні. Зараз Ви обміркуєте їх, потім на чистому аркуші, який лежить на вашому столі, маркером свого кольору Ви запишите відповіді на 3 запитання. Запитання на екрані.

  • Які риси характеру проявили персонажі кожної ситуації?
  • Як знайти вихід із конфліктної ситуації?
  • Які людські риси допоможуть вам у розв’язанні конфліктних ситуацій?

Регламент: на обговорення і запис відповідей – 5 хвилин. Обговорення супроводжується музикою (пісня А.Макаревича «Костер»).

    Потім два учасника групи виходять до дошки: один читає ситуацію, інший відповіді на вказані запитання відповідно до даної ситуації: лист приклеюють до дошки. І так кожна група.

Вправа №1. СИТУАЦІЇ:

1.В вашому класі зявився новий учень. Він завжди виконував домашні завдання, на кожному уроці піднімав руку і відповіда вірно, приходив раніше за всих у клас, зі своєї волі виконував обов’язки чергового та інше. Ви зразу зарахували його у «підлизи». Тим паче, що Наталія Володимирівна почала хвалити його, виділяти серед інших. Хлопчика почали дражнити, з ним ніхо не дружив: він пожалівся батькам і батьки прийшли до школи розібратися…

2.У вас була контрольна робота. Вчитель повідомила результати: учень А, отримав 5 балів, а три його сусіди, що списали у нього – по 7 балів. Учень А почав вимагати, щоб ті, хто у нього списав контрольну роботу, зізналися вчителю, на що ті відповіли відмовою. Між учнями виникли непорозуміння…

 

3.На перерві ти дав другу свого новенького годинника, який тобі тільки вчора подарували на день народження батьки. Друг вийшов з воїм годинником в коридор, а коли ти через декілька хвилин вийшов за ним, то побпчив, як друг збирає з підлоги твій розламаний годинник. Із його розповіді ти зрозумів, що його щойно штовхнули діти, що пробігаи по коридору повз нього і твій друг ні в чому не винен.Між вами виник конфлікт…

Вправа № 2

Учням пропонується назвати хоча б одне кон­фліктне слово на кожну букву алфавіту ('А - агресія, Б - безвідповідальність, Г - гнів, 3 - злість, Р. - розрив тощо). Слова записуються на дошці. Після чого учні пояснюють значення записаних слів.

Вчитель. Під час підготовки до нашої класної години, я зустріла такий термін: «конфліктна особистість». Як би ви визначили риси характе­ру такої особистості, її ознаки? (Обговорення).

У такої особистості:

  1. Бажання домінувати за будь-яких обставин.
  2. Бути занадто принциповим (псевдопринципо- вість).
  3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
  4. Часто поганий настрій, роздратованість.
  5. Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

Чи подобається вам спілкуватися з конфлік­тними особистостями? Чому? А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?

Вправа № 3 «Хмари»

  1. Діти закривають очі, щоб оточуючі не зава­жали, і піднімають руку ті, хтото ніколи ніко­го не обізвав образливим словом. Результати опитування відомі тільки вчителю.
  2. Вчитель роздає всім дітям листки у формі хмари, на яких діти пишуть образливе слово, яке було сказане в їхню адресу.
  3.  «Хмаринки» збирають і прикріплюють на великий жовтогарячий круг, що символізує сонце.
  4. Запитання дітям: «Що зараз може статися?» (Хмари закрили . сонце, наближається гроза...)
  5. Вчитель пропонує дітям розповісти, що вони відчували, коли їх обізвали. І що вони зроби­ли у відповідь. (Найбільш типові реакції за­писуються на дошці в дві колонки.)

Дії

Почуття

Я просто вийшов у сторону

Мені хотілося плакати

Я сказав, що не можна обзиватися.

Я хотів вдарити кривдника

 

  1. Як знайти вихід із ситуації, що склалася, щоб розійщлися хмари і сонцепрояснилося. («Я не хотів тебе образити, пробач», «Я не

мав рації», «Давай помиримося»...)

 

Вчитель. Д. Карнегі писав; «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли - значить програли, якщо перемогли теж програли». Чому? (Відповіді).

То ж пам'ятай, якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не ви­трачай часу на сварки, які псують настрій. Єди­ний спосіб виграти в суперечці - це уникнути її..

  1. Вивчення та обговорення правил виходу з конфліктних ситуацій.

Правила виходу з конфліктних ситуацій

  1. Говори тільки про свої відчуття. А не про про­махи інших (наприклад: «Знову, безсовісний, ти спізнився». А якщо так: «Я так хвилю­вався, на вулиці темно, а тебе ще немає»).
  2. Говори чітко і ясно, щоб співбесідник міг зро­зуміти, який смисл ти вкладаєш у свої слова.
  3. «Відхід від проблеми». Якщо ти розумі­єш: що б ти не сказав, це образить або ранить співбесідника, відмовся від про­довження розмови. Це тільки здається, що ти біжиш від складностей, насправді ж іноді такий варіант є найуміснішим у конфліктній ситуації.
  4. Навчись слухати співбесідника! Уважно слу­хати когось - це означає чути слова, які він говорить, і старатися: зрозуміти його почуття.
  5. Вибачайся! Попросити пробачення не про­сто, але це можливий спосіб припини­ти конфлікт. Спробуй промовити такі фрази: «Мені дуже шкода, що так вийшло, пробач!», «Я зовсім не хотів, щоб так вийшло!».
  6. Переговори. «Давай обговори­мо ситуацію».
  7. Відклади обговорення. Іноді розв'язати конфліктну ситуа­цію допомагає час. Краще тро­хи заспокоїтися, зачекати, від­класти з'ясування питання, але маєш бути впевненим, що ви знову зустрінетеся й обговорите ситуацію. Можна використати фрази: «Я зараз дуже втомився, давай поговоримо завтра», «Я поспішаю, давай зустрінемося після обіду і все обговоримо».
  8. Компроміс. Зазвичай він випли­ває з переговорів. Але-для цього необхідно бажання обох сторін. Можна запропонувати своєму опоненту: «Я зроблю це, а ти зроби то», «Я поступаюся тобі в цьому, а ти поступись мені в тому».

9. Залучи посередника. Це означає попросити когось, хто не бере участі в конфлікті, допо­могти вам.

 

   Тоді пропоную вашій увазі притчу під назвою «Всё оставляет свой след» Після чого ми обговоримо те, що побачили.

(перегляд і обговорення з учнями відеоматеріалу)

 

Вчитель: Любі діти, чи сподобалася вам сьогоднішня зустріч? (відповіді)

Що нового і корисного ви зрозуміли на сьогоднішньому занятті?

Вчитель: Так, наше життя дуже швидкоплинне чи варто псувати його негативом? Я гадаю, що кожна людина може зротити цей світ кращим.  Пропонуєю вам буклет, який ми розробили спеціально для сьогоднішнього заходу, де записані шляхи подолання конфліктної  ситуації, пам’ятка для  дітей і ще багато корисної інформації по темі. Після закінчення нашої класної години, ви зможете взяти цей буклет собі на згадку і перечитувати його в ті хвилини, коли не будете знати, як себе плвести в тій чи іншій ситуації.

 І на закінчення я пропоную вам звзятися за руки ( в цей час звучить пісня Кріса Кельмі «Замыкая круг»).

Заплющте очі і уявіть в своєму серці вогник добра, ніжності, любові, уявіть, як він збільшується, його сила переходить у праву руку і вливається в долоні того, хто сидить праворуч, збагачується його любов’ю і перетікає далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учасників групи. А тепер раз’єднайте коло і об’єднайтеся  з іншою групою. Зробіть одне велике коло друзів. Будемо ж толерантними один до одного, будемо ж інтелигентними і вихованими людьми.

(Звук музики збільшується. На екрані автоматично перемикаються слайди із зображенням дорослих і дітей, які посміхаються різних національностей.)

Вчитель: Дюкую вам всим за увагу і участь у нашому сьогоднішньому заході. Я гадаю, що кожен з вас з’ясував для себе щось важливе і корисне.

На цьому наша класна година закінчилася. До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам'ятка «Вчимося жити без конфліктів»

  1. Не розмовляйте відразу з напруженою, збу­дженою людиною.
  2. Якщо вам необхідно сказати щось неприєм­не, постарайтеся створити доброзичливу ат­мосферу, відзначте заслуги людини, її добрі справи.
  3.  Постарайтеся подивитися на проблему очи­ма опонента, «стати на його місце».
  4.  Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення, не скупіть­ся на похвалу.
  5. Вмійте заставити себе мовчати, коли вас за­чіпають у невеличкій суперечці, будьте вище дріб'язкових розбірок.

 

 

 

doc
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку