Година спілкування"Дбай про своє добре ім'я".

Про матеріал
Мета: ознайомити з походженням та значенням власних імен людей, пояснити учням, що значить дбати про своє добре ім'я, розширити знання про звичаї українського народу; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати свою думку, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання дбати про честь власного імені, гордість за власне ім’я та імена рідних.
Перегляд файлу

Година спілкування

3 кас

 Дбай про своє добре ім'я.                                      

Мета: ознайомити з походженням та значенням власних імен людей, пояснити учням, що значить дбати про своє добре ім'я, розширити знання про звичаї українського народу; розвивати зв’язне  мовлення, вміння висловлювати свою думку, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання дбати про честь власного імені, гордість за власне ім’я та імена рідних.

Обладнання: ватман, ручки чорного і червоного кольору,  клей, дзеркало, скринька, книга добрих справ, презентація, інтерактивна дошка, паперові долоньки, роздатковий матеріал, музичний супровід.

Тим уроку: урок засвоєння нових знань з елементами казковості та драматизації.

Хід уроку

І. Організація класу.

 

- Діти, погляньте на мене, один на одного, доторкніться долоньками і зігрійте теплом тих, хто поруч з вами,  посміхніться, із тих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми розпочнемо наш урок.

ІІ. Метод «Зацікавлення»

Учитель: Коли я йшла до вас, до мене підбіг якийсь хлопчик. Він сполохано оглядався, дав до рук цікаву скриньку і сказав, що тут зберігається найцінніший скарб планети Земля. І цей скарб я повинна передати дітям. Чи хочете ви його побачити? Ви по черзі зможете зазирнути до скриньки і подивитись, але нікому про це не розповідати, аж доки всі дітки не зазирнуть до скриньки.

Під музику вчитель підносить скриньку до кожної дитини, діти почергово заглядають до неї, на дні якої – дзеркало.

- То кого ви побачили на дні скриньки?

- Так, ви побачили своє відображення в дзеркалі – кожен себе.

Адже, найцінніший скарб на Землі – це ви самі.

  1. Відгадування загадки.

Кожен дружить із цим словом

Протягом всього життя.

Здогадались, що за слово?

Слово це – твоє …(ім’я)

- Тема сьогоднішньої зустрічі  – «Дбай про своє добре ім'я».

Вчитель показує на тему, яка написана на дошці.

Ми будемо говорити про імена людей, їх значення та походження. Але найголовніше – з'ясуємо, що означає дбати про своє добре ім'я.

 А допоможе нам чарівна книга.

Слайд 1

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

- Відкриємо першу сторінку книги  «Таємниця імені» 

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Говорять, коли народжується дитина, на небі засвічується зірочка, яка і визначає долю цієї дитини. І чим більше хороших вчинків робить людина, тим яскравіше горить на небі зірочка.

 А ще велике значення має ім'я, яке дають батьки дитині при народженні.

- Якщо запитати вас про те, яке слово ви чуєте найчастіше у свою адресу.  Цим словом буде ваше власне ім'я.

 

2.Ознайомлення із Законом про охорону дитинства.

 

- В 2001 році Україна прийняла Закон про охорону дитинства. У ньому записані права дітей.

Стаття 7. Кожна дитина відразу після народження має право на власне ім’я і на отримання громадянства. Для цього немовлят реєструють, тобто записують у державних документах його ім’я, прізвище, дату народження, батьків, місце, де дитина буде жити. Дитина стає справжнім громадянином, і на підтвердження цього отримує свідоцтво про народження.

- А ви бачили свої свідоцтва про народження?

            (Відповіді дітей)

      

Слайд 2

Існує спеціальна наука, яка вивчає історію та закономірності виникнення, розвитку, зміни, поширення, структуру власних імен  ономастика.     

 Слайд 3

Історія людства не знала епохи, коли б у людей не було б імені. У старовинних документах знаходимо імена Рудий, Кривий, Забіяка.

Бажаючи мати сильну, розумну дитину, батьки називали її Лев, Вовк, Веселка;

іноді за місцем, часом та днем народження – Ліс, Берег, День, Ніч, Субота;

 порою року – Зима, Літо.

Довгоочікуваного сина звали Жданом, неслухняних – Брикунами, Шумилами.

 Щоб обдурити злу силу і не дати їй забрати дитину, називали малят Павук, Кобиляча Голова, Поганка.

Суспільна верхівка пишалася своїм багатством, тому до складу імен можновладців входили корені –слав-, - волод -: Ярослав, Мстислав, Всеволод, Володимир.

 

 Слайд 4      

 Із прийняттям християнства в 988 році на Русі відбулася заміна давньоруських імен християнськими – грецького, латинського, староєврейського походження. Так, великий князь Володимир під час хрещення отримав ім’я  Василій, а його син Ярослав – Юрій.

Слайди 5-11

 

Слайд 12

  1. Робота в групах

(Діти об’єднуються в 4 групи)

Учитель: Чарівна книга приготувала для вас завдання. У вас на парті на жовтому аркуші уривок із казки. Ваше завдання уважно прочитати, назвати ім'я головного героя та пояснити, за якими ознаками його так назвали?

Групи вже готові давати відповіді.

 

* У квітці тюльпана, на зеленому листочку, сиділа дівчинка. Вона була зовсім маленька, всього один дюйм. ЇЇ звали … Дюймовочка                          

  – за зовнішніми ознаками (зростом);                                                   

 

 * Почали дід з бабою дівчинку ліпити. Вийшла така біленька, як сніжок, така кругленька, із цьогорічного снігу зліплена. Її звали …. Снігуронька

– за зовнішніми ознаками (матеріал)

 

*Коли гноми побачили дівчинку, перший насупився, другий заховався за третього, четвертий почав чухати ніс, п’ятий щось бубоніти, а шостий і сьомий потихеньку почали підходити до сплячої дівчинки.   Пригадайте імена гномів.          …Мудрунчик, Буркунчик, Чхунчик,  Веселунчик, Стидунчик, Дрімунчик, Розтяпа.

 – за рисами характеру;                         

 

 *Вони були головними механіками Квіткового міста. Майстри на всі руки, товаришували із Незнайкою. Та й імена були відповідні для братів Винтик і Шпунтик.

– за характером професії                

 

Учитель: ви добре справилися із завданням,  у вас на парті у кожного є книга добрих справ, куди ви будете записувати свої маленькі успіхи. Замалюйте першу зірочку. Це ваша перше маленьке досягнення.

 

  Слайд 14

5. Хвилинка-цікавинка

-Найкоротше ім’я на планеті, що належить французу,- О.

-Найдовше ім’я – Аийильцикликірміцибайрактазийанкаграманоглу - носить мешканець Стамбулу.

- Імена зустрічаються у загадках і прислів’ях.

    Загадки.

 Чорний Іван, дерев’яний каптан. Де носом поведе, там слід залишить.              

  ( Олівець)

 Сидить Пахом на коні верхом,

Книги читає, а грамоти не знає.      (Окуляри)

  • А які ви знаєте прислів’я, в яких зустрічаються імена?

          Прислів’я.

 Засмійсь, Андрійку, дам копійку.

 Розкажи, Мирон, рябої кобили сон.

 Для нашого Федота не страшна робота.

 Вискочив, як Пилип з конопель.

Учитель: ви добре справилися із завданням, тому у своїй книзі добрих справ замалюйте другу зірочку.
 

- А зараз слово нашим акторам.

 

  1. Читання вірша напам’ять  (в особах)

 Незнайко у Знайки спитав ненароком:

- Чи все, що ти знаєш, ти взяв на уроках?

- Ні, - Знайко промовив, книжки я читав,

У різних гуртках після школи бував.

- Ти знаєш і те, як ім'я виникає?

І звідки походить? І що означає?

- Так, знаю, - відказує Знайко спокійно. -

Ось Костя, наприклад, це значить постійний,

А Петрик – то камінь, хоробрий – Андрій,

Найбільший – Максим, захисник – Олексій.

Не наші слова в цих звучать іменах,

Дали імена нам чужі племена.

А наші ти знайдеш із коренем –слав-.

Дивись: Святослав, Владислав, Мирослав.

Незнайко зрадів: «Ось тепер і я знаю,

Чому тебе Знайком усі називають».

 

- Дякуємо акторам за чудовий вірш. Тепер ви знаєте значення деяких імен.

- В наш час батьки називають дітей  іменами своїх рідних або іменами видатних людей нашого часу і сподіваються, що з ім'ям - дитина отримає і найкращі якості, якими володіють ці люди. Сподіваються, що таке ім'я обов’язково принесе дитині щастя та успіх.

 

7.Проблемне запитання
- Діти, як ви вважаєте, чи достатньо гарного імені, щоб досягти успіху в житті, щоб залишити в пам'яті людей хорошу згадку про себе? Чому?

Відповіді дітей. (- Потрібно робити гарні вчинки.)

- А  якими рисами характеру повинна володіти людина, щоб робити гарні вчинки?

Слайд 15  «Риса характеру - вчинок»

Людина, стверджував великий педагог Василь Сухомлинський, народжується на світ не для того, щоб зникнути безслідною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі вічний слід, сповнений добра.                                                         

  Кожна доросла людина має свої риси характеру, що формуються  з дитинства людьми, які оточують дитину. Якщо поряд щирі, добрі, відкриті  люди, то і дитина буде такою. Але нажаль трапляється і таке, коли дитина бере приклад з негідних людей, які з дитинства прищеплюють негативні риси характеру.

8. Робота в парі

Чарівна книга дає вам наступне завдання. У вас на партах на рожевих листках записані риси характеру людини.    Ваше завдання:

 червоним  фломастером підкреслити позитивні риси характеру, які допомагають у формуванні доброго імені людини,

 а чорним – негативні, ті які формують погану славу та ім'я  людині.

(Працюємо в парі).

Позитивні риси: доброта, чесність, справедливість, щирість, співчутливість, відкритість, надійність, скромність.

Негативні риси: жадібність, заздрість, ненависть, байдужість, жорстокість, злість, зневага, хитрість.

Діти зачитують ланцюжком спочатку позитивні, а потім негативні риси.

Учитель: ви добре справилися із завданням, тому у  своїй книзі добрих справ замалюйте третю зірочку. Це ваша ще одна маленька перемога.

Слайд 16

«Щоб досягти великого – треба почати з малого»

- Як залишити про себе  добре ім'я? З чого почати?

Відповіді дітей.

Учитель: Слід почати з маленьких, але достойних поваги, вчинків:

- з протягнутої руки людині, яка потребує допомоги чи моральної підтримки;  

- з вчасно сказаного доброго слова, яке йде від душі;

- з хорошого вчинку просто так.  (Подарунок квітки)

Адже не ім'я прославляє людину, а добрі вчинки.

Слайд 17

9.Гра  « Переставити букви так, щоб утворилося ім’я хлопчика»

( робота в групах)

ТРАСА    --    Тарас

ТОННА       Антон

НОРМА  --   Роман

Намалюйте четверту зірочку.

ІV. Узагальнення та закріплення знань

1. Гра «Назвіть своє ім'я по- особливому»

- Дуже важливо навчитися лагідно вимовляти своє ім'я або ім'я

рідних нам людей. Давайте спробуємо. Кожен з вас візьме із скляночки скручений папірець, де написано, як потрібно вимовити своє ім'я.             
Слова на карточках:   «Мікрофон»
 


1. Радісно 
2. Повільно

3. Голосно 
4. Дзвінко 
5. Швидко

6. Весело 
7. Тихо 
8. Впевнено

9. Пошепки
10. По складах

11. Здивовано

12. Захоплено

13. Задумливо 
14. Лагідно(ніжно) 
15. М'яко 
16. Стверджувально


 


Учитель: ви добре справилися із завданням, тому у своїй книзі добрих справ замалюйте п’яту  зірочку.

 

Слайди 18,19, 20, 21

  1. «Видатні постаті»

У мене є картки із відомими особистостями нашої країни. Представник від кожної групи обирає картку, обговорюєте в групах хто зображений і чим прославив своє ім'я.

Володимир і Віталій Кличко – олімпійські чемпіони з боксу;   слайд 12

Андрій Шевченко – футболіст;                                                      слайд 13

Руслана Лижичко співачка, переможець Євробачення 2004      слайд 14

Яна Клочкова – олімпійська чемпіонка з плавання, володарка Кубка світу. слайд 15

 

  1.  Гра «Кросворд з імен»

(Діти на дошці запусують свої імена у вигляді кросворду)

                                                                    

Учитель: ви добре справилися із завданням, тому у своїй книзі добрих справ замалюйте шосту зірочку. Ви всі отримали гідну нагороду за свою працю на уроці.

 

Слайд 22

4. «Дерево життя»

-У кожного на парті лежить маленька долонька. Напишіть на ній своє ім'я і вкажіть, який слід ви хотіли б залишити на землі, щоб люди пам’ятали ваше добре ім'я.

 Ми  разом посадимо дерево нашого майбутнього. (Діти на долоньці пишуть своє ім'я і наклеюють на стовбур - руку вчителя)

 

Пісню виконує вчитель. (пісня Н.Май «Даруй добро») (на вступ вчитель говорить)

- Діти, живіть так, щоб коли постарієте і оглянетесь на прожиті роки, вам не було соромно дивитися людям у вічі.


Коли з'являється дитина -

Господь запалює зорю,

І тихо, наче у раю,

По небосхилу пісня лине.

І скільки тій зорі світить -

Не зна ніхто на цілім світі,

То ж треба вірити й любити

І кожен день добро творить.

 

Приспів:

Даруй добро на цілий світ!

Даруй добро! Віддай, що маєш!

Даруй добро багато літ!

Нехай зоря твоя палає!


 


 

VІ. Підсумок .

 1. Продовжити речення.

Учні першого ряду продовжують речення «Я дізнався …»

Другого ряду «Я зрозумів … »

Третього ряду «Я думаю що…».

- Наша зустріч добігає кінця, чарівна книга залишається відкритою і ви зможете записувати туди всі добрі вчинки протягом життя.

   - Мені здається, що все сказане сьогодні не залишиться тільки словами. Кожен з вас – маленька людина, яка прагне стати справжньою особистістю. Хоч ви ще маленькі, але в кожному я бачу людину з великої літери. Я вірю, що ви будете гідно нести своє добре ім'я.

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку