Диспут-семінар "Виникнення життя на Землі. Походження людини"

Про матеріал
Практичні рекомендації до підготовки та проведення диспутів та семінарів на уроках біології
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Відокремлений підрозділ «Регіональний центр професійної освіти Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»

Щастинське відділення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Диспут-семінар з теми:

«Виникнення життя на Землі. Походження людини»

(навчальний проект)

 

 

 

 

 

 

Розробила:

Викладач біології Бурим С.Г.

 

 

 

 

 

Щастя

 Останнім часом в освіті поширюється модель навчання, яка має назву «навчання, у центрі якого знаходиться учень». В основу такого навчального процесу покладено співробітництво і продуктивне спілкування учнів, спрямоване на розв’язання проблем, формування здібностей виділяти важливе, ставити цілі, планувати діяльність, розподіляти функції, відповідальність, критично міркувати, досягати значних результатів. Такий підхід пов'язаний з використанням проблемного та проектного методів навчання, у яких навчальну діяльність учнів спрямовану на успішну роботу в умовах реального суспільства. Результатом навчання стає вже не засвоєння знань, умінь та навичок, а формування основних компетентностей, які забезпечують успіх практичної діяльності.

 Навчальний проект базується на таких моментах:

  • розвиток пізнавальних, творчих навичок учнів, критичного мислення, умінь самостійно шукати інформацію;
  • самостійна діяльність учня: індивідуальна, парна, групова, яку учні виконують протягом певного часу;
  • розв’язування певної суттєвої для учнів проблеми, яке б моделювало б діяльність спеціалістів конкретної предметної галузі;
  • подання підсумків проектів, що реалізується в реальному вигляді, формі (звіт, доповідь, веб-сайт, газета, тощо). Ці результати повинні мати конкретну форму й бути готовими то застосування на практиці;
  • співробітництво учнів між собою й викладачем.

Робота за методом проектів передбачає постановку певної проблеми й наступне її розкриття, з обов’язковою наявністю ідеї, чітким плануванням дій, розподілом ролей.

 Проекти бувають:

  1. За домінантною діяльністю: дослідні, інформаційні, творчі, ігрові, практичні, ознайомчо-орієнтовані.
  2. За предметно-змістовими напрямами: міжпредметні, монопроекти (одна предметна галузь).
  3. За кількістю учасників і характером контактів у проекті: індивідуальні, групові, колективні, міжнародні.
  4. За терміном  виконання проекту: короткострокові, довгострокові.

Незважаючи на різну тематику проектів, можна виділити такі основні етапи і зміст проектної роботи:

  1. Пошуковий: визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.
  2. Аналітичний: аналіз вхідної інформації, пошук оптимального способу досягнення мети проекту, побудова алгоритму діяльності, покрокове планування роботи.
  3. Практичний: виконання запланованих кроків.
  4. Презентаційний: оформлення кінцевих результатів, підготовка та проведення презентації, «захист» проекту.
  5. Контрольний: аналіз результатів, корегування, оцінка якості проекту.

Етапи роботи над проектом

Зміст роботи на етапі

Діяльність учнів

Діяльність педагога

Підготовчий етап

а)Вибір теми й цілей проекту (через проблемну ситуацію, бесіду, анкетування і т.п.);

б) визначення кількості учасників проекту, складу групи

Обговорення теми з викладачем і отримання за необхідності допоміжної інформації, встановлення цілей

Знайомить із суттю проектної технології та вмотивовує учнів. Допомагає у встановленні цілей

Планування роботи

а)Визначення джерел інформації;

б) планування способів збирання та аналізу інформації;

в)планування підсумкового продукту (форми представлення результатів).

Продукт:

  • звіт (усний, письмовий, усний із демонстрацією матеріалів);
  • видання збірника, фільму, макету – організація конференції і т.п.;

г)установлення процедур і критеріїв оцінювання процесу роботи, результатів;

д)розподіл обовязків серед членів команди

Складають план дій. Формулюють завдання

Пропонує ідеї, висловлює пропозиції, визначає терміни роботи (поетапно)

Дослідна діяльність

Збір інформації, виконання проміжних завдань. Основні форми роботи: інтерв’ю, опитування, спостереження, вивчення літературних джерел, історичного матеріалу, пам’ятників. Організація екскурсій, експериментів, експедицій і т.п.

Проводять дослідження, розвязують проміжні задачі

Спостерігає, дає поради, опосередковано керує діяльністю, організовує та координує в разі необхідності окремі етапи проекту

Результати або висновки

Аналіз інформації. Формулювання висновків. Оформлення результатів

Аналізують інформацію. Оформлюють результати

Спостерігає, дає поради

Представлення готової продукції

Представлення різноманітних форм результатів роботи

Звітують, полемізують, відстоюють свою точку зору, роблять остаточні висновки

Слухає, ставить питання в ролі пересічного учасника

Оцінювання процесу та результатів роботи

 

Беруть участь в оцінюванні шляхом колективного обговорення й самооцінювання

Оцінює зусилля учнів, креативність мислення, якість використання джерел, потенціал продовження роботи в обраному напрямку, якість звіту

 

 

 

 Одним із прикладів інформаційного навчального проекту є проект з теми: «Виникнення життя на Землі. Походження людини».

 Ці питання є актуальними завжди, тому учні зацікавлено відносяться до цієї теми. Метою проекту є: показати сутність різноманітних поглядів на виникнення життя на Землі й походження людини; розвивати вміння узагальнювати, виділяти головне, робити логічні висновки; вміння працювати з додатковою інформацією; вміти застосовувати знання з біології, хімії, астрономії при поясненні питань походження життя на Землі; розвивати творчі здібності учнів, вміння відстоювати свою точку зору з даної проблеми.

 На початку роботи учні розподіляються на 5 груп:

  1. Концепція спонтанного виникнення життя
  2. Концепція креаціонізму
  3. Концепція біохімічної еволюції
  4. Концепція панспермії
  5. Походження людини

Кожна група обговорює коло питань, які необхідно розглянути, джерела інформації, що будуть використовуватися, та форми представлення своєї роботи.

 В залежності від ситуації викладач:

  • поступово «відходить у тінь»;
  • підключається, якщо є необхідність;
  • долучається до процесу на правах учасника;
  • проявляє витримку й не втручається.

З моєї точки зору, «захист» даного проекту краще проводити у вигляді семінару-диспуту. Коли кожна група розкриває й відстоює свою концепцію у вигляді повідомлень, малюнків, схем чи відеоматеріалів (див. додаток №1-9). Після виступу кожної групи обов’язкове обговорення даного питання всіма учасниками семінару. В кінці робиться висновок: Яка з даних концепцій, на ваш погляд, найбільше реальна? Чому?

 Кінцевим результатом є оцінювання, яке проводиться викладачем сумісно з учнями, де оцінюється не тільки «захист» проекту, але й підготовча робота (робота з інформацією, оформлення і т.п.).

 Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають оволодіння певною сумою знань, та через проектну діяльність, що передбачає розв’язання однієї, або цілої низки проблем, показати практичне застосування отриманих знань. Опановуючи культуру проектування, учень привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засоби та способи роботи, а також удосконалює свої навички й культуру особистого спілкування та співробітництва.

 

 

 

doc
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку