Міністерство освіти і науки України
Відокремлений підрозділ «Регіональний центр професійної освіти Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»
Щастинське відділення
Диспут-семінар з теми:
«Виникнення життя на Землі. Походження людини»
(навчальний проект)
Розробила:
Викладач біології Бурим С.Г.
Щастя
Останнім часом в освіті поширюється модель навчання, яка має назву «навчання, у центрі якого знаходиться учень». В основу такого навчального процесу покладено співробітництво і продуктивне спілкування учнів, спрямоване на розв’язання проблем, формування здібностей виділяти важливе, ставити цілі, планувати діяльність, розподіляти функції, відповідальність, критично міркувати, досягати значних результатів. Такий підхід пов'язаний з використанням проблемного та проектного методів навчання, у яких навчальну діяльність учнів спрямовану на успішну роботу в умовах реального суспільства. Результатом навчання стає вже не засвоєння знань, умінь та навичок, а формування основних компетентностей, які забезпечують успіх практичної діяльності.
Навчальний проект базується на таких моментах:
Робота за методом проектів передбачає постановку певної проблеми й наступне її розкриття, з обов’язковою наявністю ідеї, чітким плануванням дій, розподілом ролей.
Проекти бувають:
Незважаючи на різну тематику проектів, можна виділити такі основні етапи і зміст проектної роботи:
Етапи роботи над проектом
Зміст роботи на етапі |
Діяльність учнів |
Діяльність педагога |
Підготовчий етап |
||
а)Вибір теми й цілей проекту (через проблемну ситуацію, бесіду, анкетування і т.п.); б) визначення кількості учасників проекту, складу групи |
Обговорення теми з викладачем і отримання за необхідності допоміжної інформації, встановлення цілей |
Знайомить із суттю проектної технології та вмотивовує учнів. Допомагає у встановленні цілей |
Планування роботи |
||
а)Визначення джерел інформації; б) планування способів збирання та аналізу інформації; в)планування підсумкового продукту (форми представлення результатів). Продукт:
г)установлення процедур і критеріїв оцінювання процесу роботи, результатів; д)розподіл обов’язків серед членів команди |
Складають план дій. Формулюють завдання |
Пропонує ідеї, висловлює пропозиції, визначає терміни роботи (поетапно) |
Дослідна діяльність |
||
Збір інформації, виконання проміжних завдань. Основні форми роботи: інтерв’ю, опитування, спостереження, вивчення літературних джерел, історичного матеріалу, пам’ятників. Організація екскурсій, експериментів, експедицій і т.п. |
Проводять дослідження, розв’язують проміжні задачі |
Спостерігає, дає поради, опосередковано керує діяльністю, організовує та координує в разі необхідності окремі етапи проекту |
Результати або висновки |
||
Аналіз інформації. Формулювання висновків. Оформлення результатів |
Аналізують інформацію. Оформлюють результати |
Спостерігає, дає поради |
Представлення готової продукції |
||
Представлення різноманітних форм результатів роботи |
Звітують, полемізують, відстоюють свою точку зору, роблять остаточні висновки |
Слухає, ставить питання в ролі пересічного учасника |
Оцінювання процесу та результатів роботи |
||
|
Беруть участь в оцінюванні шляхом колективного обговорення й самооцінювання |
Оцінює зусилля учнів, креативність мислення, якість використання джерел, потенціал продовження роботи в обраному напрямку, якість звіту |
Одним із прикладів інформаційного навчального проекту є проект з теми: «Виникнення життя на Землі. Походження людини».
Ці питання є актуальними завжди, тому учні зацікавлено відносяться до цієї теми. Метою проекту є: показати сутність різноманітних поглядів на виникнення життя на Землі й походження людини; розвивати вміння узагальнювати, виділяти головне, робити логічні висновки; вміння працювати з додатковою інформацією; вміти застосовувати знання з біології, хімії, астрономії при поясненні питань походження життя на Землі; розвивати творчі здібності учнів, вміння відстоювати свою точку зору з даної проблеми.
На початку роботи учні розподіляються на 5 груп:
Кожна група обговорює коло питань, які необхідно розглянути, джерела інформації, що будуть використовуватися, та форми представлення своєї роботи.
В залежності від ситуації викладач:
З моєї точки зору, «захист» даного проекту краще проводити у вигляді семінару-диспуту. Коли кожна група розкриває й відстоює свою концепцію у вигляді повідомлень, малюнків, схем чи відеоматеріалів (див. додаток №1-9). Після виступу кожної групи обов’язкове обговорення даного питання всіма учасниками семінару. В кінці робиться висновок: Яка з даних концепцій, на ваш погляд, найбільше реальна? Чому?
Кінцевим результатом є оцінювання, яке проводиться викладачем сумісно з учнями, де оцінюється не тільки «захист» проекту, але й підготовча робота (робота з інформацією, оформлення і т.п.).
Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають оволодіння певною сумою знань, та через проектну діяльність, що передбачає розв’язання однієї, або цілої низки проблем, показати практичне застосування отриманих знань. Опановуючи культуру проектування, учень привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засоби та способи роботи, а також удосконалює свої навички й культуру особистого спілкування та співробітництва.