Дивись так, щоб побачити; слухай так, щоб почути. Василь Сухомлинський. Оповідання «Я хочу сказати своє слово» (Літературні посиденьки. 3,4 з’єднаний клас)

Про матеріал
Розширити знання школярів про життя і творчість видатного українського педагога і письменника, нашого земляка Василя Олександровича Сухомлинського; розвивати зв'язне мовлення , критичне мислення , творчу уяву , спостережливість та уміння добирати слова поетичної мови; виховувати ціннісне ставлення до природи, здатність дивитися і бачити, слухати і чути.
Перегляд файлу

D:\Мої малюнки, картинки, фото\Картинки\38228824.jpg 

 Суходільська  філія

КЗ «Ліцей № 2 Долинської міської ради»

 

 

Дивись так, щоб побачити; слухай так, щоб почути. Василь Сухомлинський.

Оповідання  

«Я хочу сказати своє слово»

(Літературні посиденьки. 3,4 з’єднаний клас)

http://sukhomlynskyi.in.ua/assets/Uploads/Suxoml_04.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела:  Клусовська Наталія Миколаївна,

                                                      вчитель вищої кваліфікаційної категорії.

 

Вересень, 2023р.

                                                     

Мета: розширити знання здобувачів освіти  про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В. О. Сухомлинського;

 розвивати зв'язне мовлення , критичне мислення , творчу уяву , спостережливість  та уміння добирати слова поетичної мови;

 виховувати ціннісне ставлення до природи, здатність дивитися  і бачити, слухати і чути.

 

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, книжки В. Сухомлинського, презентація, малюнки з осінніми пейзажами, слова для гри, репродукції картин.

 

Хід заняття

І.Організаційний момент.

  1. Привітання.

-              Доброго дня, діти. Я рада вас вітати на наших літературних посиденьках. Давайте  привітаємося , посміхнемося  і пошлемо усмішкою  один одному частинку своєї доброти і радості.

Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золоте!»

Усміхнімось другові, хай він підросте!

Ми сьогодні кожному додамо тепла,

Усміхнемось й побажаєм успіхів й добра!

  1. Створення позитивного емоційного настрою .

-              Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і сусіда по голівці.

-         Якщо ви хочете допомагати один одному, простягніть руку товаришу.

-         Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята вгору.

-         Якщо ви хочете бути дружніми, візьміть одне одного за руки.

-         Якщо ви хочете бути веселими, здоровими, поплескайте в долоньки.

  1. Стимулювання та мотивація пізнавальної діяльності.

-         Сьогодні під час літературних посиденьок ми здійснимо подорож цікавою і пізнавальною країною рідної мови, рідного слова, а допомагатимуть вам у цьому знання отримані на уроках української мови.

-         Першою зупинкою нашої мандрівки буде ,,Мовленнєва розминка” .

 

ІІ. Мовленнєва розминка.

  1. Гра ,,Вимов ланцюжок звуків”. ( Фліпчарт)

- Повторіть ,, ланцюжки” звуків : а- у – о – і; а – у –і –е ; а – о –е –и; і – у – е – а.

  1. Читайте, знайдіть «зайве» слово. (Фліпчарт)

 Вода, водичка, підводний, водій, водяний.

 Мило, милуватися, мильниця, милитися, мильце.

 Гуси, гусячий, гусінь, гусак, гусятниця.

  1. Промовляння потішки за вчителем

Жу – жу – жу – на пеньочку я сиджу.

Улі – улі – улі – жолуді, як кулі.

Іло – іло – іло – листя пожовтіло.

  1. Вправа «Скоромовники». ( Запис на таблиці )

Курличі курличуть,

Курличаток кличуть :

- Курли, курли, курличеньки,

До річеньки, до річеньки.

                                                 Г.Бойко.

Прочитайте : - напівголосно повільно;

      - напівголосно швидко;

      - голосно швидко.

-         Хто бажає повторити скоромовку напам’ять ?

-         Наша наступна зупинка ,,Перевіряйко” .

 

 

ІІІ . Актуалізація опорних знань.

  1. Ми з вами знаємо багато творів про природу. Давайте пригадаємо їх і поділимося своїми знаннями з друзями.

Гра «Хто краще?»

(Конкурс на кращого читця скоромовок та розповідача прислів’їв, віршів тощо.)

  1. Поетична хвилинка     (Слайд 2. Презентація)

                     Віє, віє вітер, віє повіває

                     Листячко жовтеньке з дерева зриває.

                     І летять листочки зверху на доріжку,

                     Падають листочки, і тупотять ніжки.

- Яку пору року описано у вірші?

3. Вправа «У картинній галереї».

- Подивіться, як художники передали красу осені.( Демонстрація репродукцій картин).

-  І рухаємося дружно на зупинку «Тематичну».

 

IV. Повідомлення теми та мети заняття.

3.  Прочитайте.

 «Яхочусказатисвоєслово»          (Слайд 3. Презентація)

- Прочитайте цей запис, роз’єднуючи слова.

- «Я хочу сказати своє слово» — це назва оповідання Василя Сухомлинського, з яким ми сьогодні познайомимося.  А ще ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.

- Як , на вашу думку, що ви повинні вміти на кінець заняття? (Відповіді дітей )

- Отже, підсумовуючи ваші відповіді на кінець заняття ви повинні  :

- виразно  читати ;

- розуміти зміст прочитаного;

- визначати головну думку ;

- мислити ;

- робити висновки. ( Таблиця )

 

 V. Робота над темою заняття.

1.Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.

а) Розповідь.        (Слайд 4. Презентація)

     В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівці на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику стали книгами. Для наймолодших він написав понад 1200 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. (Виставка книг В.О.Сухомлинського)

     У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.

  1.     Робота над оповіданням Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»

а) Загадка.

- Про що розповідається  у цьому творі ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Блакитний шатер увесь світ накрив. (Небо).

-         Як названо небо у загадці?

 - Яким ще може бути небо?

       б) Вправа «Входження в картину».

Айвазовський «Дев’ятий вал»,  Нестеров «Мовчання»,  Левітан «Золота осінь».

-         Яке небо на зображених картинах?

в) Читання оповідання вчителем.

- Чи сподобалося вам оповідання? Чим саме?

- Як звали головну героїню оповідання?

- Чи дійсно в оповіданні розповідається про небо?

       - Коли відбувається подія, описана в оповіданні?

       - Як звали вчительку?

       - В який клас ходили діти?

       - Що значить ,, трепетало” ? ( Дрижало , трусилося ,тремтіло )

      д) Читання слів , що зустрінуться в тексті. ( Таблиця)

-   Прочитайте слова , що зустрінуться в тексті , зверніть увагу на наголос. Читаємо ,,луною”.

 Повела, осінній,  перелітні, курликали, зажурене.

-   Чи є незрозумілі слова ?

 

3. Фізкультхвилинка


 


Раз, два, три, чотири, п’ять-

Вже пора відпочивати.

Руки вгору піднімайте,

Ними добре помахайте,

Головою покрутіть,

         Ніжками потупотіть.

         Оберніться кругом себе.

         Лінуватися не треба!

         Стало легко й добре враз-

          Відпочив увесь наш клас!


е) Читання оповідання «ланцюжком» до слів «Збоку стояла маленька Валя». Бесіда.

- В яку пору  (у яку частину доби)  повела дітей в поле Катерина Іванівна?

- Що вчилися робити діти?

є) Гра «Бджілки». (Самостійне читання оповідання до кінця )

4. Аналіз змісту оповідання  з елементами вибіркового читання.

- Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку.

- Чому в степу було сумно ? (Вони тихо курликали , тому в степу було сумно )

- Які слова з цього опису передають спокій , сум ? ( Тихо курликали)

- Чи можна сказати , що вчителька була задоволена відповідями дітей?

- Хто з школярів дібрав найвлучніше слово ?

- Яким Валя побачила небо ? Як вона про це сказала ? Прочитайте.

- Який був у неї настрій ?

- Яким діти побачили небо після Валиних слів?

5. Гра «Буксир».

Пара із четвертокласника  і третьокласника. Четвертокласник  веде у читанні, а третьокласник  намагається досягнути темпу читання товариша.

6.  Розвиток зв’язного мовлення. Вправа «Мікрофон».

-         Яким ви бачили небо, коли ішли до школи? Сірим чи синім?

-         А який воно мало «настрій»? Чому ви так вважаєте?

7.  Визначення головної думки оповідання.

- Прочитайте мовчки останній абзац.

- Як ви зрозуміли його зміст? ( Ці слова передають головну думку оповідання)

- Отже, треба бачити красу рідного краю, навколишньої природи, бути спостережливими.

 - А як потрібно ставитися до природи? (Треба оберігати її, насаджувати дерева, квіти,  не забруднювати навколишнє середовище).

8.  Слухання запису криків журавлів.

 - Закрийте, будь ласка , очі і послухайте запис. Які на вашу думку рядки твору відповідають прослуханому запису? Знайдіть їх у тексті і прочитайте.

9. Гра «Загубився склад».                   (Слайд 5. Презентація)

 - Прочитайте кінцівку оповідання на дошці. Додайте склади, які загубилися.

І ді. . диви. . ся в йо. . сум. . си. . - си. . осін. . очі.

- Що робило небо, коли діти побачили те, чого не бачили раніше?

Небо - …. . (грало, трепетало, дихало).

 - Перечитайте виділені слова.

 - Що вони передають? (Настрій. )

- Чому небо було сумне, зажурене?

- Із чим порівнює автор небо?

10.Гра «Розвідники».

- Скільки разів у тексті зустрічається слово?

 1-ша група — небо (12 разів).

 2-га група — діти (4рази).

11.     Гра «Чи є таке речення в оповіданні?»

(Читаю  речення, учні відповідають, знайшовши речення в тексті.)

   Був тихий осінній вечір. (Ні)

   Вони дивилися в небо і думали. (Є)

   Праворуч стояла маленька Валя. (Ні)

   І діти дивилися в його лагідні сині-сині осінні очі. (Ні)

12.     Гра «Чиї це слова?»

   Сьогодні ми будемо навчатися розповідати про осіннє небо. (Учителька)

   Я хочу сказати своє слово. (Валя)

   Небо ласкаве... (Валя)

   Яке ж твоє слово про небо? (Учителька)

 - Скажіть і ви своє слово про небо. А для цього,встаньте , будь ласка, з-за парт  і подивіться на небо. Яке воно? На небі ви не побачили хмар, бо воно сьогодні безхмарне. Але ви пофантазуйте, ніби вони є на небі. На кого або на що вони можуть бути схожі?

- Остання наша зупинка «Рефлексія».

 

VІ. Підсумок заняття..

1. Вправа «Мікрофон».

- Ось і закінчуються наші літературні посиденьки. Давайте перевіримо чи з усіма завданнями ми справилися ?

- Чи досягли мети, яку ставили перед початком заняття ? (Звертаємося до таблиці.)                                       (Слайд 6. Презентація)

- Чого вчилися діти в степу?

- Чого ми вчилися на сьогоднішньому занятті?

-  Що зрозуміли? Який висновок зробили?

-  Я задоволена вашою роботою, бажаю вам завжди бути уважними, спостережливими бо дива завжди є поруч .

2. Самооцінювання

(Роздаю  усім листочки.)

-                     Діти,  на листочках  оцініть свою роботу на занятті і прикріпіть листочки до магнітної дошки.

3. Висновок. Вправа «Стілець відвертості».

 - А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш захід? Який він був? 

  

                                                        (Слайд 7. Презентація)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мої малюнки, картинки, фото\Картинки\38228824.jpg

docx
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку