Інтерактивний урок про здорове харчування, інтегрований в урок біології для 7 класу з теми"Діяльність людини та її вплив на організми".
Тема: «Діяльність людини та її вплив на організми»
7 клас
Освітня мета: розглянути вплив людини на живі організми, познайомити учнів з органічними продуктами харчування, популяризація органічного харчування , як частини культури сталого споживання та харчування учнів; сформувати поняття «вегетаріанська дієта»; з’ясувати переваги і недоліки вегетаріанської дієти; поглибити знання про тваринний та рослинний світ;
Розвивальна мета: розвивати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до біології, розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити обґрунтовані висновки, розвивати пам’ять, увагу, уяву учнів.
Виховна мета: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують , здійснювати екологічну освіту, формувати культуру здорового харчування прищеплювати навички комунікативного спілкування, почуття колективізму та взаємовиручки;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форми навчання:індивідуальні, групові, фронтальні.
Методи навчання: виконання індивідуальних завдань (підготовка повідомлення про органічні продукти харчування, складання загадок про рослини), самостійна робота з підручником та роздатковим матеріалом, «Обери позицію», «Третій зайвий», «Рюкзак».
Обладнання: підручник Соболь В.І «Біологія 7 клас», роздатковий матеріал, відео фрагмент «Людина вбиває планету», Краса планети Земля»; фотографії тварин-захисників садів та городів від шкідників, і рослин, що сприяють виведенню з організму сполук важких металів.
Хід уроку:
І. Організація класу. Привітання.
Вчитель.
Девіз сьогоднішнього уроку - це девіз організації «Грінпіс»: «Ми не отримали Землю у спадок від батьків, ми її запозичили у наших дітей».
Поясніть значення цього девізу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Демонстрація відеофрагменту про негативний вплив діяльності людини на стан біосфери
Питання до учнів після перегляду відеофрагменту:
1) Як ви оцінюєте вплив діяльності людини на Землю?
2) Чому людина загинула?
Вчитель.
Людина впливає на природу набагато більше, ніж будь-який біологічний вид. Цей вплив часто маєь негативні наслідки й може призвести не тільки до загибелі багатьох біологічних видів, а й до загибелі або істотного погіршення умов існування самого людства.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель
Антропічний чинник – сукупність впливу господарської діяльності людини на природу, яка змінює стан довкілля різноманітних живих організмів.
1. Робота з підручником
Завдання: Прочитати текст на стор.262 , скласти схему «Вплив людини на організми»
Вплив людини на організми
прямий непрямий позитивний негативний
Вчитель.
У процесі своєї господарської діяльності людина не помічає, як руйнує природу, підриває основи власного існування. Щоб зберегти видове різноманіття природи, потрібно вивчати її стан і запобігати негативному впливу технічного прогресу, жити в гармонії з природою.
У природі не існує шкідливих чи корисних тварин. Зникнення будь-якого компонента середовища послаблює природу, знижує її стійкість, породжує інші зміни. Необхідно запроваджувати раціональне природокористування і відновлювати види, які перебувають на межі зникнення.
В останній час людина стала замислюватися над зв’язком між станом довкілля і власним здоров’ям.
«Скажи мені, що ти їси, і я скажу, на що ти хворієш»
Давньогрецький лікар Гіппократ
Мабуть всі ви чули термін «органічні продукти». Він асоціюється з чимось безпечним та екологічним. Ми бажаємо вживати здорову їжу та пити очищену воду. І все більше людей шукають на полицях магазинів саме таку, а не «швидку» їжу.
А що ж таке органічні продукти харчування?
2. Індивідуальна робота (учні представляють повідомлення, загадки про рослини)
Учень 1 (повідомлення)
Органічні продукти:
• не містять ГМО;
• виготовляються без використання шкідливих технологій
• вирощуються без використання хімічних добрив та іншої агрохімії, стимуляторів росту та гормонів;
• не вирощуються поблизу промислових центрів;
• відрізняються своїми смаковими властивостями та високою харчовою цінністю
• містять багато клітковини, вітамінів та мікроелементів.
Вчитель.
Органічні продукти не повинні містити ксенобіотики – чужорідні хімічні речовини, які можуть викликати алергію, послабити імунітет, порушити обмін речовин тощо.
До таких речовин належать, наприклад, сполуки важких металів (міді, нікеля, цинку, свинцю, ртуті). Сполуки важких металів можуть накопичуватися в організмі людини.
Для виведення важких металів з організму треба пити достатню кількість очищеної води , а також можуть допомогти наступні продукти. Відгадайте загадки і видізнаєтеся, що це за продукти
Учень 3 (загадки про рослини, що виводять з організму людини сполуки важких металів)
1. З мене листя обдирають,
Мене квасять, в борщ кидають,
В пирогах мене печуть
І в салат мене січуть! (Капуста) (фото 1)
2. Не корень, а в земле.
Не хлеб, а на столе.
И к пище приправа,
и на микробов управа (Цибуля) (фото 2)
3. Есть красавица одна –
и румяна и стройна,
хоть в землянке век живёт,
а большой от всех почёт (Морква) (фото 3)
4. На лозі, росою вмиті,
Зріли грона соковиті.
В сонця силоньку черпали,
Золотистим соком стали (Виноград) (фото 4)
5. Хлопець Мартин
Похилився через тин.
А дівчина Гапка:
"Яка в тебе гарна шапка!
Ще й жовта китиця
Проти сонця світиться.
Як прилитять горобці,
Буде тобі, як вівці
Від сірого вовка" .
Що це за примовка (Соняшник) (фото 5)
6. Мов маленький м’ячик,
Висить, а не скаче,
Рум’яне, гладеньке,
На смак солоденьке. (Яблуко) (фото 6)
7. Ця широколиста пані
На землі і на паркані.
У стручки, як у торби
Заховала всі скарби…(Квасоля) (фото 7)
8. На городі восени
Лежать жовті кабани,
Прив'язані за хвости,
Щоб не здумали втекти.(Гарбуз) (фото 8)
Вчитель.
Споживацьке відношення людини до природи стало причиною порушення природної екологічної рівноваги і напружених відношень між людиною і природою. Якщо людство не змінить свого відношення до природи, то його очікує екологічна катастрофа
Вперше сформулювали ідею про те, що до живих істот треба відноситися як до себе подібних, а не як до речей Олдо Леопольд, Арнольд Швейцер
У 1959 р. було створено Міжнародне товариство захисту тварин. Також було засновано багато товариств із захисту тварин, проти жорстокого поводження з тваринами, за поліпшення умов утримання тварин, за гуманне ставлення до тварин тощо. Усі ці заходи спрямовували й спрямовують свою діяльність саме в русло екологічної етики, а 24 квітня в усьому світі відзначається День прав тварин.
Екологічна етика — галузь знань, які об’єднують різні дисципліни й займаються моральними та духовними аспектами ставлення людини до природи
В екологічній етиці виникло багато різноманітних напрямків, один з яких називається етикою живої природи.
3. Робота з підручником
Завдання: прочитати текст підручника на стор.263, виписати права тварин
Основні права тварин:
1. Право на життя.
2. Право на природню свободу.
3. Право на необхідну для життя частку земних благ.
4. Право на відсутність відповідальності перед людиною.
5. Право на захист закону.
6. Право на захист від страждань з вини людини.
Вчитель.
Деякі організації, які виступають за права тварин, виступають за відмову вживання в їжу риби, м'яса і птиці.
Вегетаріанська дієта популярна сьогодні в усьому світі. Люди з різних країн віддають їй перевагу. Багато прихильників вегетаріанського стилю харчування стверджують, що дана система є джерелом молодості і здоров'я. З її допомогою можна позбутися від безлічі хвороб.
Вегетаріанська дієта зазвичай складається з овочів, фруктів і зернових. Ці продукти, безсумнівно, дуже корисні для організму, так як є джерелом вітамінів, мікроелементів, клітковини.
Вегетаріанство є однією з систем харчування, які мають свої переваги і недоліки.
4. Групова робота (обговорення переваг і недоліків вегетаріанської дієти)
Завдання: Доведіть, що вегетаріанство має переваги і недоліки
Вегетаріанство: переваги
Вегетаріанство: недоліки
Висновок: Тому іноді вегетаріанцеві варто балувати себе рибними, м'ясними стравами або хоча б вживати молочні продукти.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота в парах. « Третій зайвий»
Завдання: найти зайвий об'єкт, пояснити рішення.
1. Масова загибель морських левів, вирубка лісів в Карпатах, зелені технології в сучасному будівництві , забруднення атмосфери.
Відповідь: зелені технології в сучасному будівництві – це приклад позитивного впливу людини на довкілля.
2. Капуста, сливи, свинина, вегетаріанство, картопля.
Відповідь: свинина – це не входить в раціон вегетаріанця
3. Право на захист від страждань з вини людини, екологічна етика, право на життя, право на обмін і продаж.
Відповідь: право на обмін і продаж – такого права в екологічній етиці не існує.
4. Гарбуз, цибуля, огірок, морква.
Відповідь: Огірок – рослина, плоди якої не виводять сполуки важких металів з організму людини.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Метод «Рюкзак».
Кожен з учнів коротко записує відповідь на питання: « Що для себе ви пізнали сьогодні на уроці?»
Вибірково зачитати відповіді.
Оцінка роботи всього класу протягом уроку. Оголошення та аргументація оцінок окремим учням за роботу на уроці.
Показати відеофрагмент про красу нашої планети
VI. Домашнє завдання.
Загальне домашнє завдання:§61 вивчити, опрацювати ілюстрації, усно відповісти на запитання в кінці параграфа.
Творчі завдання: скласти сенкан «Екологічна етика» або «Органічні продукти харчування»
Рослини, які сприяють виведенню сполук важких металів з організму людини
Фото 1 (Капуста білокачанна)
Фото 2 (Цибуля ріпчаста)
Фото 3 (Морква посівна)
Фото 4 (Виноград)
Фото 5 (Соняшник)
Фото 6 (Яблуня)
Фото 7 (Квасоля)
Фото 8 (Гарбуз)