Урок з біології у 7 класі " Риби. Різноманітність риб"

Про матеріал
Мета : розкрити особливості зовнішньої будови хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти на прикладі кісткових та хрящових риб, готувати презентації, працювати з інтернет — ресурсами, складати невеликі розповіді англійською мовою, вміння себе проявити та впевненість у своїх силах; аналізувати та формулювати висновки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Перегляд файлу

 

Урок № 17

Тема: Риби. Різноманітність риб

Мета : розкрити особливості зовнішньої будови  хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти на прикладі кісткових та хрящових риб, готувати презентації, працювати з інтернет — ресурсами, складати невеликі розповіді англійською мовою, вміння себе проявити та впевненість у своїх силах; аналізувати та формулювати висновки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Обладнання: зошит, підручник, таблиці, кросворд, маршрутна карта уроку, комп’ютер

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: комбінований

Основні форми і методи, використані під час уроку:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником;

б) наочний: слайди м/м презентації, відеофрагменти, настінні таблиці;

2. Репродуктивний: тести, кросворд;

3. Евристичний: повідомлення учнів (презентації );

  1. Проблемно - пошуковий:  діаграма Вена, кроссенс, “ Чорний квадрат”,

“ Незакінчене речення” постановка проблемного питання, робота в творчих групах,

Міжпредметні зв'язки:  географія, інформатика, література, основи здоров'я, англійська мова, хімія;

Формування компетентностей: інформаційноЇ, комунікативної, самоосвіти, саморозвитку, здоров'язберігаючої, екологічної.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання, перевірка  готовності учнів до уроку.

  1. Привітання ( вправа знайомство, криголам ):

Встаньте ті, хто сьогодні поснідав!

Встаньте ті, хто сказав мамі: “ Дякую за сніданок! “

Встаньте ті, хто зробив вдома зарядку!

У кого є котик — погладьте себе по голові!

У кого є собака — потупайте ногами!

Хто любить шоколад — оближіть губи!

У кого сьогодні гарний настрій — просто посміхніться!

  1. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Кроссенс “ Риби”;

2.2. Чорний квадрат

Запитання :

1. Тут заховано продукт життєдіяльності цінних промислових риб.

- Це яйцеклітини риб;

- Мають чорний або червоний колір ( червона ікра ).

2. Тут заховано маленьку рибку.

- Найчастіше її подають у томатному соусі.

- ЇЇ назва співзвучна з назвою невизначеного числа у множині.

2. 3. Тести ( паперовий варіант, відповіді на слайді )

1. Визначте, чим укрите тіло кісткових риб:

 А) кістковою лускою;

 Б) лускою із зубцями;

 В) 5-ма рядами бляшок;

 Г) кістковою лускою або 5-ма рядами бляшок.

2. Укажіть, які плавці риб є парними:

 A) хвостовий;   Б) спинний; B) анальний;    Г) грудний.

3. Укажіть, яка риба належить до морських:

 A) карась;          Б) щука;

 B) камбала;       Г) форель

4.Укажіть, як розмножуються кісткові риби:

 А) відкладаючи ікру;     Б) живородінням;

 В) відкладаючи яйця;   Г) варіанти А і Б.

5. Укажіть, яка риба належить до прохідних: А) скумбрія;    Б) тріска;

 В) горбуша;     Г) лин.

6. Виберіть відділи тіла риб: А) голова, шия, тулуб, хвіст;  Б) голова, тулуб, хвіст;  В) головогруди, хвіст; Г) голова, плавці, тулуб, хвіст.

Відповіді: 1А,  2Г,  3В,  4А,Б,  5В,  6Б.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Послухайте монолог однієї з хребетних тварин:

«Моє прекрасне тіло, схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.

     Не намагайтеся у воді ударити мене в бік або спину ножем — це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі — це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.

     Я пливу, і моя голова неквапливо повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.

 

Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад 20 м.

   Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. От чому ви називаєте мою пащу «револьверною».

   Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом, я якнайкраще пристосована до життя в океані».

— Монолог якої тварини ви почули? (Акули.)

— До якої групи тварин вона належить?

 

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу

  1. Перегляд відеофрагменту про акулу.
  2. Складання загальної характеристики хрящових риб ( самостійна робота учнів з текстом підручника ( §17, ст. 71 ( робота в групах ). Запис проводиться на листі паперу.
  3. Підсумок вчителя, демонстрація слайдів презентації, записи термінів у зошити.
  4. Різноманітність хрящових риб( презентації учнів ):

- акули

- скати ( відео про літаючих скатів );

- значення хрящових риб у житті людини;

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Діаграма Вена “ Порівняльна характеристика хрящових і кісткових риб” ( записи на стікерах на листку паперу )( робота у трьох групах ).

2. Кросворд “ Хрящові риби” ( робота у групах по 4- по дві парти ).

3.  Вирішення проблеми:

- Уявіть собі, що ви відпочиваєте на теплому курорті Атлантичного океану. Вас запрошують на вечерю, де буде подаватися суп із плавців акули., так як м'ясо акул несмачне. Якою буде ваша реакція: А) ви із задоволенням приймаєте запрошення;

               Б) ви категорично відмовляєтесь.

Мотивуєте ваші відповіді.

 

 - Уявіть собі, що плаваєте в теплих водах Атлантичного океану і раптом чуєте крик:

« Негайно до берега! Акула!» За якими ознаками люди на березі побачили акул? Що треба знати та як себе вести, коли їдете відпочивати у місця, де висока імовірність зустріти акул?

 

4. Скласти речення зі слів:

- Хрящові риби, двобічна симетрія, холоднокровні, обтічна форма, солоні водойми.

- Хрящові риби, горизонталі парні плавці, хвостовий плавець, півмісяць.

-Зяброві щілини, луска, зубчики, зуби.

 

 

УІ. Підбиття підсумків уроку

Технологія “Незакінчене речення”:

  • Урок важливий тому, що...
  • Мені сподобалося...
  • Мені не сподобалося..
  • До уроку я знав, на уроці я дізнався...

УІІ. Домашнє завдання

1. §17 ( від с. 71 ) - опрацювати, давати відповіді на запитання;

2. Скласти сенкани “ Акули”, “ Скати”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 червня 2021
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку