Урок № 17
Тема: Риби. Різноманітність риб
Мета : розкрити особливості зовнішньої будови хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти на прикладі кісткових та хрящових риб, готувати презентації, працювати з інтернет — ресурсами, складати невеликі розповіді англійською мовою, вміння себе проявити та впевненість у своїх силах; аналізувати та формулювати висновки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, кросворд, маршрутна карта уроку, комп’ютер
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: комбінований
Основні форми і методи, використані під час уроку:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником;
б) наочний: слайди м/м презентації, відеофрагменти, настінні таблиці;
2. Репродуктивний: тести, кросворд;
3. Евристичний: повідомлення учнів (презентації );
“ Незакінчене речення” постановка проблемного питання, робота в творчих групах,
Міжпредметні зв'язки: географія, інформатика, література, основи здоров'я, англійська мова, хімія;
Формування компетентностей: інформаційноЇ, комунікативної, самоосвіти, саморозвитку, здоров'язберігаючої, екологічної.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
Встаньте ті, хто сьогодні поснідав!
Встаньте ті, хто сказав мамі: “ Дякую за сніданок! “
Встаньте ті, хто зробив вдома зарядку!
У кого є котик — погладьте себе по голові!
У кого є собака — потупайте ногами!
Хто любить шоколад — оближіть губи!
У кого сьогодні гарний настрій — просто посміхніться!
2.1. Кроссенс “ Риби”;
2.2. Чорний квадрат
Запитання :
1. Тут заховано продукт життєдіяльності цінних промислових риб.
- Це яйцеклітини риб;
- Мають чорний або червоний колір ( червона ікра ).
2. Тут заховано маленьку рибку.
- Найчастіше її подають у томатному соусі.
- ЇЇ назва співзвучна з назвою невизначеного числа у множині.
2. 3. Тести ( паперовий варіант, відповіді на слайді )
1. Визначте, чим укрите тіло кісткових риб:
А) кістковою лускою;
Б) лускою із зубцями;
В) 5-ма рядами бляшок;
Г) кістковою лускою або 5-ма рядами бляшок.
2. Укажіть, які плавці риб є парними:
A) хвостовий; Б) спинний; B) анальний; Г) грудний.
3. Укажіть, яка риба належить до морських:
A) карась; Б) щука;
B) камбала; Г) форель
4.Укажіть, як розмножуються кісткові риби:
А) відкладаючи ікру; Б) живородінням;
В) відкладаючи яйця; Г) варіанти А і Б.
5. Укажіть, яка риба належить до прохідних: А) скумбрія; Б) тріска;
В) горбуша; Г) лин.
6. Виберіть відділи тіла риб: А) голова, шия, тулуб, хвіст; Б) голова, тулуб, хвіст; В) головогруди, хвіст; Г) голова, плавці, тулуб, хвіст.
Відповіді: 1А, 2Г, 3В, 4А,Б, 5В, 6Б.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте монолог однієї з хребетних тварин:
«Моє прекрасне тіло, схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.
Не намагайтеся у воді ударити мене в бік або спину ножем — це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі — це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.
Я пливу, і моя голова неквапливо повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.
Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад 20 м.
Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. От чому ви називаєте мою пащу «револьверною».
Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом, я якнайкраще пристосована до життя в океані».
— Монолог якої тварини ви почули? (Акули.)
— До якої групи тварин вона належить?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
- акули
- скати ( відео про літаючих скатів );
- значення хрящових риб у житті людини;
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Діаграма Вена “ Порівняльна характеристика хрящових і кісткових риб” ( записи на стікерах на листку паперу )( робота у трьох групах ).
2. Кросворд “ Хрящові риби” ( робота у групах по 4- по дві парти ).
3. Вирішення проблеми:
- Уявіть собі, що ви відпочиваєте на теплому курорті Атлантичного океану. Вас запрошують на вечерю, де буде подаватися суп із плавців акули., так як м'ясо акул несмачне. Якою буде ваша реакція: А) ви із задоволенням приймаєте запрошення;
Б) ви категорично відмовляєтесь.
Мотивуєте ваші відповіді.
- Уявіть собі, що плаваєте в теплих водах Атлантичного океану і раптом чуєте крик:
« Негайно до берега! Акула!» За якими ознаками люди на березі побачили акул? Що треба знати та як себе вести, коли їдете відпочивати у місця, де висока імовірність зустріти акул?
4. Скласти речення зі слів:
- Хрящові риби, двобічна симетрія, холоднокровні, обтічна форма, солоні водойми.
- Хрящові риби, горизонталі парні плавці, хвостовий плавець, півмісяць.
-Зяброві щілини, луска, зубчики, зуби.
УІ. Підбиття підсумків уроку
Технологія “Незакінчене речення”:
УІІ. Домашнє завдання
1. §17 ( від с. 71 ) - опрацювати, давати відповіді на запитання;
2. Скласти сенкани “ Акули”, “ Скати”