Просвітництво – це ідейно-політичний і естетичний рух (доба), важливий етап розвитку європейської ідеології та культури (зокрема, літератури) наприкінці XVII– на початку XIX ст., що ґрунтувався на переконанні у вирішальній силі розуму і науки, в пізнанні «природного порядку» для людини і суспільства.
Просвітництво – від французької siecle des lumieres – Доба Світочів.
Тема: Доба Просвітництва в зарубіжній та українській літературі
Мета: допомогти учням усвідомити особливості та значення доби Просвітництва в світовому літературному процесі;
визначити історичні умови та провідні ідеї доби, розкрити вплив філософії на літературу та культуру;
розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати та систематизувати отримані знання;
виховувати прагнення до знань, до духовного збагачення через книгу.
Тип заняття: засвоєння нових знань і формування вмінь компаративного
аналізу.
Знати: основні історичні, філософські, естетичні чинники розвитку літератури доби Просвітництва, ознаки, жанри, представників напряму.
Вміти: виявляти ключові ідеї Просвітництва, знаходити спільні та відмінні
риси світового та українського Просвітництва.
Цінувати: творчі здобутки письменників-просвітників та їхнє значення
у розвитку світового літературного процесу.
Етапи заняття
I. Міні – лекція вчителя «18 століття - вік філософії»
(у процесі лекції учні складають конспект)
План
(Міні – підручник ст.2)
II. Коментоване читання висловлювань Вольтера, Ш. Монтеск’є, Д. Дідро, Ж. Руссо, Г. Сковороди, Е. Бьорка, Д. Юма.
(Вольтер)
(Вольтер)
(Вольтер)
(Ш. Монтеск’є)
(Д. Дідро)
(Д. Дідро)
(Д. Дідро)
(Ж.-Ж.Руссо)
(Е. Бьорк, англ. філософ)
(Д. Юм, англ. філософ)
11) Збери всередині себе свої думки і в собі самому шукай справжніх благ. Копай всередині себе криницю для тої води, яка зросить і твою оселю, і сусідську.
(Г. Сковорода, укр. філософ)
12) Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарене.
(Г. Сковорода, укр. філософ)
III. Формулювання основних ідей доби Просвітництва
(Міні- підручник ст. 3)
IV. Розмаїття проявів літературного життя
(Міні- підручник ст. 7)
V. Презентація проектів «Світочі доби Просвітництва (Багатогранність представників епохи)»
VІ. Підведення підсумків