Мета: закріплювати і уточнювати знання дітей про овочі і фрукти. Вчити класифікувати їх і виділяти спільні ознаки, добирати прикметники. Розвивати пам’ять, мислення, увагу.
Матеріал: зображення овочів, фруктів, пакетів із написами «Овочі», «Фрукти».
Хід гри
Діти обирають картинку із зображенням овоча або фрукта, розказують про нього та визначають у який пакет його викласти.
Мета. Вчити дітей описувати овочі і фрукти. Розвивати мовлення, мислення, пам'ять. Виховувати уважність.
Матеріал: ілюстрації із зображенням овочів і фруктів.
Хід гри.
Дорослий читає дітям загадки про овочі та фрукти. Після прослуховуван- ня кожної загадки хтось із охочих за проханням вихователя підходить до столу, бере відповідний овоч чи фрукт, показує його дітям і за поданим зразком дорослого складає описову розповідь про нього.
Орієнтовний зразок розповіді.
Ось цей овоч – капуста. Вона кругла, салатового кольору. Головка капусти має багато листків. Капуста соковита, міцна. Її використовують для приготування борщу, салату. А ще капусту квасять на зиму.
Мета: вчити дітей складати описові розповіді за допомогою наочних опорних схем; сприяти удосконалення зв'язного мовлення, мислення, пам'яті.
Матеріал: опорні схеми.
Хід гри
Діти обирають собі (за бажанням) схему , та за її допомогою розповіда- ють про обраний овоч чи фрукт. Попередньо вихователь пояснює зна -чення кожної позначки.
Мета: розширити знання дітей про овочі фрукти та ягоди. Удосконалю- вати навички розпізнавання овочів, ягід та фруктів; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам'ять, дрібну моторику рук; вихо- вувати спостережливість, старанність.
Хід гри
Педагог пропонує дітям допомогти продавцям в магазині розкласти на полиці овочі, фрукти та ягоди. Кожна дитина обирає собі картку, нази- ває що на ній зображено та визначає куди покласти дану картку. Свій вибір дитина пояснює.
Мета: розширити, поглибити і закріпити знання дітей про овочі і фрук- ти (навчити помічати характерні їх ознаки і правильно називати їх, а також незначну відмінність в ознаках); розвивати в дітей сенсорні здібності, граматично правильну мову, уміння описувати предмети; збагачувати та активізувати їхній словник.
Матеріал: картинки із зображенням овочів та фруктів
Хід гри.
Діти сидять на стільчиках і уважно слухають педагога. Він говорить: «Я хочу засадити город. Капуста потрібна?» Діти відповідають: «Потрібна». Потім вихователь називає інші овочі і між ними може назвати й фрукти. Хто з дітей помилиться і скаже, що потрібно, віддає фант. Потім вихователь каже: «Тепер треба посадити сад». Називаються фрукти, між ними можна назвати й овочі.
Мета. Розвиток умінь дітей точно визначати місце зростання фруктів і овочів.
Матеріал: Картинки фруктів і овочів, картинка з городом і картинка з садом.
Хід гри:
Грають 2 дитини або 2 групи дітей. Вихователь дає одній дитині (групі) картинку з зображенням городу, а іншому дитині (групі) картинку із зображенням саду. Перед дітьми розкладаються картинки із зображенням фруктів і овочів. Дитина (група) у якого картинка з зображенням городу збирає овочі, а дитина (групі) у якого картинка із зображенням саду збирає фрукти. В кінці гри діти перевіряють один у одного правильність виконання завдання. Варіанти завдань:
- одна група придумує загадку про овочі або фрукти, а інша група повинна знайти і показати відгадку на зображенні;
- розповісти, що можна приготувати з овочів (фруктів).
Мета: закріпити назви овочів; навчити дітей відрізняти овочі від фруктів; закріпити та розвинути словниковий запас
Хід гри.
Розповідаємо діткам, що ми прийшли на город збирати врожай у наш кошик і нам потрібно зібрати лише овочі. Діти "збирають" овочі, називаючи їх (додатково, можна запитати, якого кольору)
Мета: розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість, закріплюва- ти вміння дітей добирати пару: предмет – тінь предмета. Розвивати зв’язне мовлення, вміння домовлятись.
Матеріал: картинки із зображенням овочів та їх тіней.
Хід гри.
Діти разом з вихователем пригадують назви овочів. Педагог пропонує дітям обрати будь-яку тінь на картці. Дитина обирає та називає, який овоч це може бути. Серед кольорових картинок дитина знаходить відповідний овоч та поєднує між собою картки. Можна грати навпаки - спочатку обрати овоч, а потім знайти його тінь.
Мета. Закріплювати вміння розрізняти кольори, назви овочів.
Матеріал: малюнки овочів (червоний, зелений, жовтий помідор, зелений огірок, червоний, жовтий, зелений перці; малюнки овочів різного розміру жовтий та зелений кабачки, зображення курки та трьох курчат різного розміру, силуети банок із червоною, жовтою, зеленою кришками.
Хід гри.
Покажіть дитині зображення курки. Прочитайте римування.
Курочка у бабусі жила
Курочка господинею була
Збирала овочі, в банки їх складала
А потім консервами діток пригощала.
Розгляньте разом з дитиною овочі на картинках попросіть її допомогти курточці розкласти овочі в банки: червоні овочі - в банку з червоною кришкою, зелені овочі - в банку з зеленою кришкою, жовті овочі - в банку з жовтою кришкою. Після того, як всі овочів розкладені по банках запропонуйте дитині пригостити курчат консервованими овочами: великого - великим червоним помідором, маленького - маленьким жовтим перчиком, середнього - зеленим огірком і т.д.
Мета. повторити склад чисел, вдосконалювати обчислювальні навички, сприяти формуванню в учнів поняття переставної властивості додавання та засвоєнню таблиць додавання і віднімання чисел в межах 10.
Матеріал: Фрукти із зображенням прикладів та кошики із зображенням цифр.
Мета:формувати розуміння і використання числа, як показника кількості; удосконалювати вміння лічити межах 10; спонукати утворювати візки із кількістю гарбузів відповідно до заданих чисел; вправляти в називання чисел під час виконання математичних завдань, шляхом додавання одиниці до попереднього числа; розвивати цілеспрямованість, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук; виховувати пізнавальний інтерес до математичних знань.
Матеріал: візки із зображенням цифр, гарбузи.
Хід гри.
Вихователь пропонує дітям зібрати гарбузи у візки. Кількість гарбузів у візку повинна відповідати цифрі, зображеній на ній.
Мета: вчити називати та розрізняти геометричні фігури; розвивати дрібну моторику кисті рук, тактильне сприйняття; розвивати зорове сприйняття, увагу; уміння орієнтуватися на площині; уміння співвідносити ілюстрацію та реальний виріб.
Матеріал: картки-схеми, каштани.
Хід заняття
Дитина обирає собі картку-схему, викладає за допомогою каштанів дану фігуру та називає її.
Мета: закріпити знання дітей про геометричні фігури: квадрат, овал, круг, прямокутник і трикутник; розвивати уміння розрізняти їх серед інших, вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати предмети за формою. Закріпити рахунок в межах 3-х, уміння співвідносити кількість предметів із відповідною цифрою.
Матеріал: ігрове поле з білочкою різної форми та жолудів різних геометричних форм, цифри 1-3.
Хід гри
Варіант 1: Вихователь пропонує дітям допомогти білочці зібрати жолуді та викласти їх у пусті віконечка для білочки Звертає увагу на форму тулуба у білочки та на форму жолудів
Варіант 2. Вихователь пропонує дітям допомогти білочці зібрати певну кількість жолудів та звертає увагу на цифру що зображено у дуплі білочки.
Мета. Познайомити дітей з овочами. Дати уявлення, що плоди рослин можуть рости під землею, або над землею. Поповнювати словниковий запас дітей з теми «Овочі» та розширити уявлення про рослинний світ.
Матеріал: фон із зображенням грядки, фішки із зображенням овочів
Хід гри.
На робочому полі зображена грядка. Дитині необхідно здогадатися де ростуть плоди та розсортувати їх. Для цього потрібно покласти фішки з овочами у пусті комірки на грядці. Коли малюк буде розкладати фішки, попросіть його називати овочі. При потребі, допомагайте йому визначити, де росте той чи інший плід.
Мета. Закріпити знання про те, що ґрунт це середовище існування живих істот; вчити вмінню аналізувати; розвивати мислення, мовлення допитливість; виховувати дбайливе ставлення до живих організмів
Матеріал: картки 14 штук, фішки 14 штук
Хід гри
Завдання: розглянути картку позначити фішкою тварин що живуть у Землі, назвати їх (дощові черв'яки, багатоніжка, вовчок, жужелиця, земляні бджоли, личинки травневого хруща, землерийка)
Мета: визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри; сприяти розвитку уяви, навичок критичного мислення, пам'яті, уваги та адаптації в житті; уточнити і розширити уявлення дітей про назви овочів, фруктів та призначення овочевого магазину, його працівників, особливості їх роботи (ввічливість, доброзичливе ставлення до покупців, знання товару); виховувати повагу до праці дорослих, ввічливість; активізувати словник дітей.
Матеріали: предметні картинки овочів та фруктів, вага, гроші.
Хід гри
І. Вступна бесіда
Вихователь: - В яких магазинах ви бували з батьками (продовольчі товари, промислові товари, електротовари, меблевий)?
- Що купували?
- Хто відпускав товар?
- Що при цьому говорив продавець?
- Що відповідали покупці?
Пригадати правила поведінки в магазині: - перш, ніж купити товар, треба дізнатися про його ціну; - заплатити в касу гроші; - взяти чек і одержати покупку в продавця; - з касиром і продавцем треба розмовляти ввічливо і спокійно.
II. Основна частина
Вихователь пропонує дітям за товаром (предметними картками овочів та фруктів) у вітрині сказати, в якому магазині вони будуть працювати, що продавати.
- Що ви бачите у магазині?
- Хто продає овочі і фрукти людям?
- Як називають людей, що купують щось у магазині?
Спільно з дітьми вихователь визначає кількісний склад учасників рольової гри (один продавець, один касир, решта діти-покупці. Продавець буде той, хто більше відгадає загадок.
Вихователь пропонує дітям відгадати загадки.
Сидить баба на грядках Вся закутана в хустках. (Капуста)
Сидить дівчина в коморі, А коса її надворі. (Морква)
Кругле, жовте і солодке. Воно на дереві росте. Людям здоров'я додає. (Яблуко)
Жовте, кисле, на дереві висне. (Лимон)
(Заохочування нерішучих дітей до співпраці у грі та надання інформації, як буде проходити гра
ІІІ. Гра
Для проведення гри треба переставити меблі, зробити прилавок, касу. Вивісити таблички: МАГАЗИН, КАСА, ПРОДАВЕЦЬ, ПОКУПЕЦЬ, ВАГА, ПРИЛАВОК, ЧЕК, назви овочів і фруктів та ціни на них. Вихователь першою підходить до продавця, звертається до нього з проханням щось продати, платить гроші у касу, бере покупку у продавця, дякує за послугу. Після цього пропонує дітям купити овочі та фрукти, які їм потрібні. Стежить за правильністю виконання рольових дій і звертань, у ході гри продавці і покупці міняються ролями.
ІV. Аналіз гри
Закінчивши гру, діти разом з вихователем визначають найкращих: продавця, касира і покупця. - Що роблять у магазині продавці? - На чому вони зважують овочі? - Чи точно зважують? - Як розраховуються покупці за те, що купили? - Чи правильно дає здачу касир? - Як спілкується продавець з покупцями?
Мета: Формувати доброзичливі та дружні стосунки у сім'ї; формувати вміння розвивати сюжет, переходити від одного до іншого, визначати поведінку у спірних і конфліктних ситуаціях; розширити уявлення про навколишній світ: ознайомити з видами діяльності на дачі; закріпити знання про послідовність вирощування плодово-ягідних культур; закріпити знання про правила сервірування столу; розвивати творчість (власноручне виготовлення атрибутів, використання предметів-замінників, імпровізація в ігрових діях).
Хід гри
1. Вихователь вводить в ігрову ситуацію.
Слухаючи оповідання «Бабусин город», дітки пригадують назви тих овочів, які вирощує бабуся. З’ясовують, кого і чим буде годувати бабуся восени.
2. Бесіда.
Після прочитання творув дітям пропонується поговорити на тему «Допо- можемо бабусі» для розкриття реальних уявлень про види на городі діяльності передбачає. Безумовно, основним, як правило, є робота в городі - посадка та вирощування плодово-ягідних культур, після чого розмова починає розкривати тему «Що в городі росте» з розглядом реальних овочів і фруктів.
3. Розподіл ролей. Зважаючи на вік - діти самостійно вибирають ролі. Вихователь спостерігає і підказує. Обов'язково повідомити всім бажаючим, що грати можна необмежену кількість разів і проявити себе в будь-якій ролі.
4. Оформлення ігрового простору:
* визначення місця ігри (група або вулична ділянка);
* зонування обраної території (автомобіль (гараж), город);
* наповнення кожної зони відповідними атрибутами.
5. Ігрові дії:
*. Учасники сідають у автомобіль. Укладають багаж. Пристібаються. «Дорослі допомагають дітям». За кермо сідає тато.
Йде довільна бесіда або звучить дружна пісня;
*. Приїхали. «Дорослі допомагають дітям» вийти з автомобіля, виносять багаж. Бабуся всіх зустрічає.
*. Дістаємо садовий інвентар, переміщаємося в город. Лопатою копаємо город, засіваємо його. Поливаємо вже наявні насадження за допомогою лійки. Прополюємо грядки. Збираємо дозрілий урожай. Все відбувається з елементами навчання і підтримки «дорослими» «дітей».
*. В городі залишаються учасники-хлопчики, учасниці-дівчатка переміщаються в зону літньої кухні.
*. На літній кухні готується обід. Миємо, чистимо овочі, готуємо обід з наявних продуктів. Кип'ятимо чайник. Накриваємо на стіл.
*. Учасниці сюжету «літня кухня» кличуть обідати залишилися в городі. Обідаємо. Моєму і витирає посуд.
*. Тим часом учасниці-дівчатка годують, сповивають і укладають спати малюка-ляльку.
6. Закінчення гри
* бесіда-обговорення
* тематичне малювання
Мета: Закріплювати знання про посуд та страви; розвивати вміння виби- рати роль, виконувати в грі кілька взаємопов’язаних дій, мовлення та логічне мислення, закріпити з дітьми способи приготування страв, дії з ними(посолити, розмішати, порізати, почистити),правила серві- рування стола, назви відділів на складі.
Ігровий матеріал: набір посуду ,муляжі овочів ,фруктів ,корзини ,лялька в одязі кухаря ,схеми приготування страв, коробки, виготовлені з тіста, тканини, гумові тістечка,пельмені,вареники,ковбаси,сосиски,тортики,цукерки;руль,вантажні машини, серветки, аудіозапис пісні «Борщі», касовий апарат, іграшковий міксер, гроші, бейджики, накладні з кількістю товарів.
Ігровіролі:кухар,кондитер,водій,офіціант,вантажник,пакувальник,кур’єр,зав.складом.
Хід гри:
Сюрпризний момент
Педагог в групу заносить ляльку в одязі кухаря з кошиком. Діти хто до вас в гості прийшов?
Діти: Кухар.
Педагог: А як ви здогадалися? А як ви думаєте, що в кошику?
Педагог: Давайте подивимося, що в кошику(відкриваємо)
Діти:(називають)морквина,капуста,картопля,буряк,перець,часник,цибуля,помідор.
Педагог: Діти, а як все це можна назвати одним словом?
Діти: овочі.
Педагог: Діти, а ви б хотіли перетворитися в кухарів? Ви знаєте,що можна приготувати з цих овочів.
Діти: так борщ
Педагог: Діти, де може працювати кухар?
Діти: в кафе.
Педагог розподіляє дітей по ролях кухарів, кондитерів, кур’єра, касира, водіїв, вантажників, офіціантів і діти їдуть на роботу в кафе, під час поїздки діти співають пісню «Борщі».
Педагог: Зупинка кафе, все виходимо.
Педагог: Кухарі подивіться ,в чому ми будемо з вами готувати?
Гра «Знайди посуд»
Діти-кухарі розповідають, що можна приготувати в кастрюлі, на сковороді, в духовій шафі, необхідний посуд для приготування страв.
Педагог: офіціанти розкажіть будь ласка ,які столові прибори ви знаєте?(ножі, виделки, тарілки, серветниці)
Діти-офіціанти сервірують столи.
Педагог виконує роль директора, відправляє заказ продуктів на склад.
Зав.складом приймає у кур’єра заказ.
Педагог: пакувальники розкажіть ,які відділи є у вас на складі? (молочний, м’ясний, хлібобулочний, відділ овочів і фруктів, відділ напоїв, господарчо-побутовий)
Зав.складу роздає накладні пакувальникам різних відділів з кількістю товарів(5 пляшок з молоком,5 буряків, морквин і т.д)
Пакувальники відраховують кількість товарів і упаковують їх в коробки.
Зав.склада перевіряє чи весь товар є по накладним, дає розпорядження вантажникам завантажити машини і з кур’єром відправляє до директора.
Педагог-директор приймає в кафе товар по накладним.
До кафе приходять відвідуючі і офіціанти приймають заказ.
1-офіціант: «Добрий день, що ви бажаєте?»
1 дитина-відвідувач: «Мені будь ласка, борщ, смажену картоплю, овочевий салат, компот і тістечко».
2 дитина-відвідувач: «Мені будь ласка суп, пельмені зі сметаною ,чай і тістечко».
Офіціанти передають заказ на кухню кухарям і кондитерам.
Педагог :кухарі, розкажіть будь ласка, як ви будете готувати суп, борщ, пельмені, смажену картоплю, овочевий салат, компот.
Діти за схемами складають розповіді, що за чим вони будуть класти у страви, які дії виконувати. Діти-кондитери розповідають, як вони будуть готувати тістечка(збивають міксером крем, розкочують скалкою коржі, прикрашають тістечка).
Офіціанти приносять відвідувачам закази, бажають приємного апетиту, приносять рахунок.
Відвідувачі дякують за смачні страви, оплачують рахунок на касі.
У саду
Подивитися йду
А в саду смакота
Піднімаю листок,
Зародило вишень! * * * Вишенька
Що це на гілочці нашій гойдається?
Вишенько, в тебе коралі на листячку! * * * Яблучко
Впало яблучко кругленьке
– Пригощайтесь, – просить гілка * * * Абрикоси
Помаранчеві голівки
В зелен-листі вітер в’ється, * * * У саду
Яблуні і груші у моїм саду.
Ще нехай під сонцем засмагає бік * * * Подарунки осені
Осінь запасає, * * *
Аґрус
Зріс у травах коло хати * * * Лохина
Ростуть кущі лохини
У синьої лохини * * *
Сині ягоди
Від чорниці та ожини * * *
Калина
На кущах калини * * * Брусниця
В Карпатах і Поліссі * * * Суничка
Маленька суничка у лісі зростала,
Додолу голівку червону схилила * * * Глід
Обабіч доріг, в перелісках, на кручах * * * Зелений горошок
Зелений горошок сидить у стручку, * * * Кавун
Здивувався ласун: * * * Було пильнувати...
Кавун-кавунисько,
Такий червоненький, * * * Гарбуз
Помаранчевий гарбуз * * * Гарбузенятко
Мале гарбузенятко
Що я козак завзятий,
Усі в моїй родині * * *
Огірок
Під листячком лапатим * * *
Кабачок
Лежить кабачок під зеленим шатром, * * *
Баклажани
Дозріли баклажани * * *
Каштани
Каштани рано навесні
Палахкотять свічки ясні, * * *
Фруктовий сад
Сперечалися дерева
Груші, яблуні та сливи
Тихо листям шелестіли,
Всяке дерево корисне,
Для дорослих і малечі
“Вітаміни, мінерали
Завітайте ви до саду, * * *
Полунички
Смачненькі полунички,
Букет полуничний
Здивована щиро, Раділа сестричка:
А я і не знала Такого секрету,
І був я щасливим, * * * Виноград
За парканом, на лозині,
Як струна, бринять комахи,
Захотілось в ту хвилинку
Щоб в комах відбити гроно, * * * Знахідка
Збулася мрія їжачка:
Гора із яблучок смачних
* * *
Пора плоди збирати
Плоди пора прийшла збирати. * * *
Білка, білочка, стрибунка
* * *
Іде по лісу купа груш, * * *
На узліссі виріс дуб. Якось жолудь з дуба – гуп. Закотився під місток. Заховався під листок. От полежав там тихцем – Далі грався з вітерцем. Вітерець його заніс Аж до річки. Поруч – ліс. Жолудь примостився тут. Сонце оком луп та луп Й…на узліссі виріс дуб…
* * *
КАШТАНОПАД
Ось червоний впав листок,
Жолудi На дубах ростемо в лісі. В листі сховок, як у стрісі. Ми не тонемо в воді, бо звичайні жолуді.
Білки в дупла нас ховають й поросята полюбляють. Носять нас мішками мішки, й запасають навіть мишки.
З дуба падаєм в травичку, пустим корінець в земличку. Через рік уже дивись – паросток потягся в вись!
Ми прихильники краси, буйні хай ростуть ліси. Дружно докладемо сили, щоб планета зеленіла! Олександр Мачула
* * * Падають каштани
Тиша на світанні
* * *
Той, хто їсть його, той знає – * * *
Помаранчева і гарна,
* * *
На смак чудова, жовта, медова, ***
Сонечко маленьке,
Ця жовтогаряча пані
Цього фрукту по шматку
Загадки про картоплю *** У землі вона зростає І брунатний колір має. Її смажуть і печуть, Її варять і товчуть. Овоч цей всі люблять дуже, Як же він зоветься, друже? *** Некрасива, шишкувата, Як прийде на стіл вона, Скажуть весело хлоп’ята: — Ну й розсипчаста, смачна!
Загадки про огірки *** Довгий, зелений, Добрий солений. Добрий і сирий – Хто він такий? ***
На городі в нас грядки, На грядках – рясні листки: Там зростають малюки, Зелененькі… *** Він довгастенький, зелений, Заховався під листки. А всередині у нього Сплять малесенькі синки.
Загадки про моркву *** В земляній сиджу коморі, А коса моя надворі. *** Я кругленька, червоненька, З хвостиком тонкньким. На городі мене рвуть І до столу подають.
Загадки про помідори *** Зелений чуб, червоний бік, Смачний із нього чавлять сік. Ґадзині варять з ним борщі, Росте в городі на кущі. *** Був зеленим, маленьким, Став великим і червоненьким. *** На городі він росте, Червоним і жовтим буває. Коли дозріває, на стіл потрапляє, В салатах свіжих він завжди буває.
Загадки про капусту *** Хто хустиночку свою Влітку покриває? І по двадцять хустин На голівці має? *** Листочок до листочку притулився, Черв’ячок щоб не забрався. Мені потрібна завжди водиця, Щоб силою зміцнитися. І росту я густо, густо Я зеленая… *** Сидить на городі бабуся, А в неї сім кожухів на кожусі. *** Часто літом надівала По новій сорочці, А на зиму поскидала Й посолила в бочці. *** З мене листя обдирають, Мене квасять, в борщ кидають, В пирогах мене печуть І в салат мене січуть! Загадки про цибулю *** Носить вона по сто одежинок, Правда, немає на них застібок. Якщо будеш їх знімати, Сльози станеш проливати. *** Не уміє вона сміятися, І не любить роздягатися. Хто одежину з неї знімає, Часто сльози проливає. ***
Загадка про буряк Борщ із нього варить ненька, В нього шкурочка тоненька, Солодкуватий він на смак, Фіолетовий…
Загадки про гарбуз *** На городі виріс дужий, Круглий, жовтий і байдужий До червоних помідорів, До капусти і квасолі. Хто цей гордий карапуз? Здогадалися?.. *** Ріс я на баштані, Мав зелені штані, Утік із двору, Ліг у комору. Я свиней боюсь, А звуть мене…
Загадки про редиску *** Маленька, червоненька, Із хвостиком тоненьким. На городі мене рвуть І до столу подають. *** Як миша хвостик довгий маю, Та я з города не тікаю. З мене зробити кожен рад Корисний та смачний салат.
Загадка про перець Є солодкий, є гіркий, Різні форми має. Є худий, а є товстий, Кожен його знає! * * *
Сто одежинок
Хоч чорнила він не бачив,
* * *
Телятки гладкі * * *
Наші поросятки зросли на грядці,
* * *
Що за скрип? Що за хрускіт? * * *
Красна дівиця * * *
Ростуть на грядці * * *
Круглий бік, жовтий пліч, * * *
І зелен, і густ * * *
Сидить дід, у сто шуб одягнений, * * *
Розсілася бариня на грядці, * * *
Щоки червоні, ніс білий, * * *
Сарафан не сарафан, платтячко не платтячко, * * *
Перш ніж її ми з’їли, * * *
На маківці ковпачок, * * *
Літо ціле старалася –
* * *
Над землею трава, * * *
Як на нашій грядці * * *
Що копали з землі, * * *
Змусить плакати всіх навколо, * * *
За кучерявий чубчик * * *
Клаптик на клаптику Загадки про фрукти
Синій мундир, біла підкладка, * * *
На зеленому шнурі * * *
Кругле, рум’яне, * * *
Жарким сонечком зігрітий, * * *
У червоних платтячках сестрички * * * Я — солодкий, зростав на півдні,
як сонечко в листі.
я подобаюся дітлахам. * * *
Була зеленою маленькою, * * * Цей плід ледь обнімеш,
якщо слабкий, то не піднімеш, м’якоть червону зїш. Кавун * * *
Кожна тонка стеблинка,
* * *
Цей смачний плід жовтий * * *
Дві сестри влітку зелені,
* * *
Він на півдні виростав * * *
Довгоніжка хвалиться — * * *
Низький та колючий, * * *
Цей фрукт на смак добрий * * *
Білим цвіте, * * *
Помаранчевий і круглий я,
* * *
У вулику жовтенькому * * *
Саме з кулачок, червоний бочок, * * *
Цей солодкий плід * * *
Ці ягоди всі знають, Загадки про грунт Один ллє, другий п’є, третій росте. (дощ, ґрунт, рослина) *** Що лицюєм на всі боки, А воно нове щороку(ґрунт) *** Мене ріжуть, мене б’ють, я не ображаюся, а ще кращим стаю. (ґрунт) *** Люди пані цю шанують, За родючість всі цінують. Степи, долини і поля – Все це матінка… ! (земля)
Прислів'я і приказки *До першого грому земля не розмерзнеться. *Як почав орати, то в сопілку не грати. *Глибше орати — більше хліба мати. *Добре ґрунт угноїш - урожай потроїш. * Хто про землю дбає, вона тому повертає. * Поле працю любить. * Землю гріх ображати, бо вона наша мати. * На чорній землі білий хліб родить. * На добрій землі що не посієш, те й вродить. * Жита ростуть, як з води йдуть. * Ялова земля не нагодує, а сама їсти просить. * Хліб на хліб сіяти — ні молотити, ні віяти. * Хто землю удобряє, тому й земля повертає. * Не земля родить, а руки. * Хто землі дає, тому й земля дає. * Дай землі, то й вона тобі дасть. *Давай нивці, то й нивка дасть. *Де господар добре робить, там і поле буйно родить. *Де господар не ходить, там нивка не родить. *Не питає добрий жнець, чи широкий загонець. *Коли зореш мілко, посієш рідко, то й уродить дідько. *Як мілко орати, краще випрягати. *Де оре сошка, там хліба трошки. *Глибше орати — більше хліба жувати. *Там ся добре діє, де два оре, а третій сіє. *Сій не пусто, то збереш густо. *Чистим зерном сійте поле, то вродить хліб, як море, а нечистим посієте — собі шкоди надієте! *Хто хоче збирати — мусить добре засівати. *Що посіяв, те і вродить. *Яке посієш, таке і пожнеш. *Як посієш наволоком, то і вродить ненароком, а як посієш густо, то не буде пусто. *Буряк — не дурак: на дорозі не росте, а все на городі. *Пусти осот в огород — огірків не буде *Аби цвіт, а ягідки будуть. *Не з кожного цвіточка ягідочка! *Терен груш не родить *Яка яблунька, такі й яблука. *Яка грушка, така й юшка. *Велике дерево дає більше тіні, ніж фруктів. *Кожному овочеві свій час *Буряк – не дурак: на дорозі не росте, а все на городі. * Унадився, як заєць в капусту. *Змішав, як горох з капустою. *Несмілий, як цап у капусті. *Сидить, як морква в землі. *Вліз, як свиня в моркву. *Зачервонів, як буряк. *Добрий. як перець. *Завзятий, як перець. *Сердитий, мов турецький перець. *Як перцю скуштував. *Вилупив очі, як цибуля. *Любить. як пес цибулю. *Багато, як бобу. *Говорить, як горохом об стіну молотить. *Виглядає, як змерзла диня. *Кисне, як солоний огірок. *Пусти осот в огород – огірків не буде. *Гіркий, як редька.
|
|