Управління освіти Чернігівської міської ради
Чернігівський дошкільний навчальний заклад № 57
Добірка занять з економічного виховання
для дітей молодшого дошкільного віку
З досвіду роботи вихователя
І кваліфікаційної категорії
Харченко Світлани Феодосіївни
2023 р.
Дошкільний вік найсприятливіший для формування різних якостей особистості, насамперед бережливості, економності та працьовитості, які надалі мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті нашої держави.
Тому дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічної освіти найменших громадян. Пропоную до вашої уваги добірку занять з економічного виховання для дітей молодшого дошкільного віку.
Тема: « Моє та наше»
Мета : розширювати уявлення дітей про те, що в дитячому садку в них є
не лише їхні особисті речі,які належать тільки їм, але є і спільні – це майно, іграшки дитячого садка,які необхідно берегти,доглядати за ними,після гри складати на місця. Виховувати доброзичливість,щедрість,бажання ділитися , не проявляти жадібність;працьовитість, бережливе ставлення до речей.
Матеріали : лялька Михайлик – помагай лик , іграшки (лялька, машинка, м'яч,пірамідка),особисті речі гігієни (хустинка , гребінець,рушничок) , дидактична гра ,,Особисті речі ’’,вірш про дружбу.
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
До дітей у гості завітав Михайлик- помагайлик.
Вихователь: ,, Це Михайлик-помагайлик,
Лінуватись він не звик!
І дорослим і малятам допоможе в одну мить,
І тому його завжди
Кличуть в гості залюбки !''
Ось чому і називають цього хлопчика Михайлик-помагайлик ,бо він всім допомагає!
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь: - І я сьогодні до нас його покликала, щоб він нам допоміг розібратися, які речі є у дитячому садку та як ними користуватися.
Михайлик-помагайлик : Доброго дня, малята ! З радістю вам допоможу і друзів собі нових знайду! Будемо з вами дружити?
Все просто. В дитсадку є багато різних речей. Деякі з них, наприклад, іграшки , книжки, дитячі стільчики є «спільними», ними можна і потрібно ділитися , берегти їх, доглядати за ними, класти (ставити) на свої місця.
Але у кожного з нас є свої , «особисті» речі, які належать тільки нам, і давати комусь іншому їх заборонено, бо вони допомагають нам дбати про свій зовнішній вигляд , щоб ми були гарними та охайними це: хустинка, гребінець, зубна щітка,рушничок, предмети одягу чи взуття.
Давайте тепер поглянемо з вами на речі: лялька, машинка, м'яч, пірамідка, хустинка, гребінець,рушничок. Підкажіть мені, будь ласка, які з них є «спільні», «наші», а які – «мої», «особисті» речі.( Михайлик - помагайлик показує річ та запитує, яка вона (спільна чи особиста).Діти називають, Михайлик при потребі їм допомагає.)
Добре, а тепер давайте пригадаємо разом з вами, як потрібно поводитися з іграшками :
А на згадку про нашу зустріч, давайте пограємо .
Дидактична гра «Особисті речі».
Мета гри : закріпити знання дітей про особисте та спільне майно; вчити малят відрізняти особисті речі від спільних; розвивати увагу, мислення, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до речей.
Михайлик-помагайлик :- Малята, ви – молодці, мені дуже сподобалось з вами гратись і дружити. Послухайте віршик про дружбу :
«Дружба, дружба над усе,
Дружба радість нам несе,
Дружба всім нам дорога,
Дружба жити помага.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає !
Разом можна все зробити,
Тож без друга не прожитии !»
- До нових зустрічей малята !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Вихователь : - Діти , хто сьогодні до вас приходив у гості?
- Чому його так називають?
- Які є речі у вас у дитсадку?
- Як потрібно поводитися діткам з іграшками?
- Що вам найбільше сподобалося?
Тема :« Дитсадок. Що кому потрібно для роботи ?»
Мета : ознайомлювати дітей з професіями людей, які працюють в дитячому садку – вихователь, помічник вихователя, кухар,медична сестра, двірник тощо.
Формувати уявлення про значення їхньої праці. Розвивати інтерес до представників цих професій. Виховувати повагу до їх праці.
Матеріали : ляльковий хлопчик Михайлик-помагайлик ,загадки про професії, мовленнєва вправа «Продовж далі», дидактична гра « Дитсадок. Що кому потрібно для роботи ?».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь :- Діти, сьогодні до нас завітав Михайлик-помагайлик. Давайте привітаємося з ним та пригадаємо, чому його так називають:
,, Це Михайлик-помагайлик,
Лінуватись він не звик!
І дорослим і малятам допоможе в одну мить,
І тому його завжди
Кличуть в гості залюбки !''
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Михайлик – помагайлик : - Доброго дня, малята ! Дякую, що знову мене запросили у дитячий садок, бо тут мені дуже подобається : чистенько, у шафі на поличках стоять іграшки, дітки охайні. Скажіть, а хто це все робить, хто дбає про вас у дитсадку ? (Діти перераховують працівників дитсадочка).
- Добре , тоді відгадайте загадки, які я вам приготував :
Вчить свій рідний край любити,
Бути добрими, дружити.
Хто вам книжку почитає,
З вами в гру веселу грає ?
Вихователь
Вона в групі наче бджілка
Не присяде ні на мить,
Миє посуд, прибирає
І за дітками глядить.
Няня
Він усіх дітей годує,
Страви їм смачні готує.
Кухар
Про здороров’я діток дбає,
Заболить щось, оглядає,
За вагою, зростом стежить,
Допоможе як належить.
Медична сестра
Зранку двір він підмітає,
Перший діток зустрічає.
Двірник
Вона вчить дітей співати.
Вправно,вміло танцювати.
Музичний керівник
Він виконує зарядку,
Кожну вправу по-порядку,
З спортом всіх дружить навчає,
Про здоров’я діток дбає.
Фізичний керівник
Михайлик – помагайлик : - А зараз давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Як ми…?»
Як ми вранці йдемо в садок? Ось так… Як вмиваємося ?
Як ми вранці робимо зарядку? Як ми граємося ?
Як ми танцюємо?
-Як ми малюємо?
-А тепер давайте пограємо.
Мовленнєва вправа «Продовж далі»
Дидактична гра:« Дитсадок. Що кому потрібно для роботи ?»
Мета :систематизувати та розширити знання дітей про дитячий садок, про професії людей, які працюють в дитячому садку, про предмети та інструменти, які потрібні їм для виконання їхніх професійних обов’язків. Розвивати пізнавальні та мовленнєві здібності, увагу, зосередженість. Виховувати повагу до праці дорослих.
Діти до зображення працівника дитсадка підбирають та викладають предмети та інструменти,які допомагають їм у професійній діяльності.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Вихователь : - Дітки, чи сподобалось вам сьогодні грати з Михайликом – помагай ликом ?
Що вам сподобалось найбільше? Давайте подякуємо йому і запросимо на екскурсію-подорож нашим дитсадком,щоб і він зміг побачити, які гарні люди у нас працюють.
Ми всі в дитячому садку є однією родиною. Дорослі піклуються , доглядають за дітьми, а діти поважають і цінують дорослих.
Тема :« Збираємо врожай »
Мета : поглиблювати знання дітей про овочі та фрукти, особливості їх вирощування та способи вживання в їжу. Формувати уявлення про можливість заготівлі овочів та фруктів на зиму. Закріплювати знання про необхідність раціонального використання продуктів харчування. Виховувати ощадливість.
Матеріали : ляльковий хлопчик Михайлик-помагайлик,посилка з гостинцями – овочами та фруктами ,мовленнєва вправа «Осінні гостинці», дидактична гра «Зваримо компот та борщ», дидактична гра « Який сік ?», дидактична вправа «Впізнай за смаком».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь :- Малята, сьогодні по дорозі у садочок, зустріла нашого знайомого Михайлика – помагай лика , в нього дуже гарний настрій, давайте послухаємо ,що ж трапилося.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Михайлик – помагай лик: - Доброго дня, малята !Моя бабуся Гануся зібрала вже врожай в саду та на городі , та надіслала мені посилку з гостинцями. Тільки я не знаю, що з ними робити !
Вихователь : - Мабуть,дітки, потрібно допомогти Михайлику, розповісти,що росте в саду, а що на городі, що можна їсти сирим, а що краще готувати. Ви не проти?
Мовленннєва вправа «Осінні гостинці»
Вихователь пропонує кожній дитині взяти фрукт чи овоч та розповісти про нього. Він може ставити навідні питання.
Вихователь : - А тепер давайте розкажемо, що можна готувати з овочів та фруктів.
Дидактична гра «Зваримо компот та борщ»
Вихователь пропонує дітям приготувати борщ та компот, для цього їм потрібно визначити , де овочі, а де фрукти та покласти їх у відповідну каструлю.
Вихователь : - Також є багато способів заготівлі фруктів та овочів на зиму. Малята ,а як ви це робите вдома зі своїми батьками? (Варимо варення, консервуємо сік, салати,огірки,помідори; сушимо яблука,груші,абрикоси; заморожуємо цибулю,кріп ;засолюємо огірки; квасимо капусту).
Дидактична гра « Який сік ?»
Мета : вчити дітей утворювати прикметники, назви соку, від іменників (яблука, груша, полуниця, гарбуза); розвивати увагу, мислення,мовлення.
Дидактична вправа «Впізнай за смаком»
Вихователь запрошує малят з закритими очима визначити на смак, що вони вживають, і назвати відповідний овоч чи фрукт.
Михайлик – помагай лик : - Дякую вам, друзі, все зрозумів. Тепер буду їсти більше свіжих овочів та фруктів, щоб не хворіти !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема :« Цікавинки на бабусиному подвір’ї»
Мета : розширювати уявлення дітлахів про домашніх птахів та тварин, про те як люди піклуються та доглядають за ними. Знайомити їх з продукцією домашнього господарства та її споживанням. Виховувати повагу до праці працівників сільського господарства.
Матеріали : загадка про автобус, пісенька про автобус,бабуся Гануся, дидактичні ігри : « У бабусі на подвір’ї», « Хто нам що дає?», дидактична вправа «Хто що їсть».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Дітки ,сьогодні у нас буде заняття-подорож , бо ми поїдемо на гостини до бабусі Ганусі. А на якому транспорті , ви дізнаєтеся, коли відгадаєте мою загадку :
Від села і до села,
Де дорога пролягла,
Перевозить дім людей –
І дорослих, і дітей.
Автобус
- Я і квитки вже придбала для вас, займайте бідь ласка свої місця в автобусі.
Видій вмикайте двигун. Давайте пригадаємо, як працює мотор автобуса :
« -р», «-р»(діти вимовляють звук « -р»тихо, голосно).
Пісня про автобус
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
- Ось ми і приїхали до бабусі. А у бабусі Ганусі трапилася біда: розбіглися всі тварини і вона просить їй допомогти.
Дидактична гра «У бабусі на подвір'ї»
Малята обирають певну тварину, називають її та знаходять відповідну тінь.
-Бабуся дуже любить своїх домашніх тваринок, годує їх,доглядає за ними. Домашні тварини –це ті, що живуть у людей вдома чи на подвір'ї, люди про них піклуються(годують їх, лікують, будують житло).
Дидактична вправа «Хто що їсть»
- Корова їсть (що?) траву, сіно…
- Кінь їсть(що?) траву,сіно,овес…
- Собачка їсть(що?) кістку…
- Котик любить їсти (що?) молочко…
- Свиня любить їсти (що?) картоплю…
-Курочка любить їсти (що?) зерно,травичку…
- За це тваринки віддячують бабусі, приносять їй користь,
Дидактична гра « Хто нам що дає?»
Дитина обирає певну домашнюю тваринку,називає її і підбирає їй картинку-користь, яку вона приносить своїм господарям.
- Молодці малята ! А які домашні улюбленці є у вас вдома, розкажіть будь ласка про них бабусі. Бабуся Гануся вдячна та пригощає дітей гостинцями.
- Але ,на жаль , прийшов час нам повертатися до дитсадка.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Мої друзі – пташки»
Мета : формувати уявлення про світ птахів. Вчити дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій. Розвивати спостережливість, інтерес до пізнання світу пернатих, допитливість. Виховувати дбайливе ставлення , бажання дбати про них у важкий для їх період,використовуючи залишки людської діяльності : збирати крихти хліба,насіння для годування пташок; виготовляти годівнички (з коробок з-під соку,молока; з пластикових пляшок; зі шкірки апельсина, з гарбузи тощо).
Матеріали : загадка про синичку, ілюстрації птахів, запис співу синички, дидактична гра «Перелітні-зимуючі», мовленнєва вправа «Я почну, а ти продовж далі».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Прислухайтесь ,діти ,наче хтось стукає у віконечко. Це до нашої групи залетіла пташка невеличка :
Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
І ця пташка невеличка
Називається…
(Синичка)
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання запису співу синички.
- Чи сподобалась вам її пісенька? Яка вона (весела,сумна, тиха, дзвінка)?
Про що синичка може співати?
- У синички багато друзів – пташок, які залишилися зимувати разом з нею, але з настанням осені їм дуже важко стає існувати : не має чого їсти (комашки поховалися на зиму), холодно. Тому пташки переселяються ближче до люлей, їхніх домівок, щоб знайти собі їжу, зігрітися. Ось і до нас синичка залетіла …
Дидактична гра «Перелітні-зимуючі»
Мета : формувати знання дітей про зимуючих та перелітних птахів (де живуть, чим харчуються).
-Малята, давайте подумаємо, як ми можемо допомагати пташкам в холодну пору року ?
Мовленнєва вправа «Я почну, а ти продовж далі»
- Збирати для птахів (що?) крихти хліба, насіння, горобину…
- Насипати для птахів у годівничку (що?) крихти хліба, насіння, горобину…
- Виготовляти для птахів з батьками (що ?) годівнички…
Вихователь : - Подивіться, як зраділа синичка, що ми будемо пташкам допомагати . Вона обов'язково поділиться цією гарною новиною зі своїми подружками, а зараз їй потрібно вже летіти.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
- Яка пташка прилітала сьогодні до нашої групи?
- Чи легко птахам в холодну пору року?
- Як ми можемо їм допомагати, щоб вони не загинули від голоду та холоду?
Тема : «Про водичку дбаємо – крани закриваємо»
Мета : збагачувати знання дітей про воду та її властивості. Закріпити знання про місцезнаходження води в природі, потребу у воді для всіх живих істот та для об’єктів неживої природи. Пояснити дітям, що вода – це цінність, вода – не іграшка, нею не можна бавитися; воду слід берегти,закривати вчасно кран, щоб вистачило всім. Виховувати бережливе та ощадливе ставлення до води.
Матеріали : лялька Михайлик - помагайлик, мнемотаблиця (вірш Н. Красоткіної «Вода – це диво»),схеми «Кому потрібна вода»,«Як людина використовує воду», дидактична гра «Економна крапелька».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь :- Діти, давайте привітаємося один з одним та подаруємо свої посмішки. А ось Михайлик-помагайлик чомусь засмучений, спитаємо в нього, що трапилось.
Михайлик-помагайлик : - Друзі , я сам не знаю. Хотів зранку умитися, почистити зубки, відкрив кран, а води не має…Може ,ви , знаєте чому…Мабуть закінчилася…
Вихователь :- Дивно, справді, але водичка не могла без будь-яких причин зникнути. Давайте розкажемо Михайлику,що ми знаємо про воду.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Робота з мнемо таблицями: читання віршика Н. Красоткіної «Вода – це диво»: А вода – це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода – ростуть рослини,
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини,
І радіє вся земля.
Робота зі схемами : «Кому потрібна вода», «Як людина використовує воду» :
Вихователь : - Але запаси прісної, чистої води обмежені, тому її слід берегти та економно витрачати, закривати вчасно кран, щоб вистачило всім. Вода – це цінність, вода – не іграшка, нею не можна бавитися!
Дидактична гра «Економна крапелька»
Мета: знайомити дітей з правилами раціонального використання водних ресурсів в побуті; формувати вміння економити воду способом порівняння сюжетних картинок.
Вихователь: - Михайлику - помагайлику,тобі потрібно сказати дорослим про те, що не має води вдома,і перевірити чи закриті крани,щоб не затопити водою помешкання (коли вона з’явиться).
Михайлик - помагайлик :- Добре, дякую за поради. Буду економно витрачати водичку !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
- Що трапилось з Михайликом - помагайликом?
- Чому воду потрібно берегти та економно витрачати?
Тема : «Зачиняю двері – бережу тепло»
Мета :розширювати уявлення дітей про те,як люди обігрівають оселі взимку; як складно нагріти житло, а холод крізь вікна і двері намагається пробратися , тому потрібно щільно їх зачиняти. Вчити дітей з бережливістю ставитися до природних ресурсів (води,газу,електроенергії). Виховувати особистісні якості дошкільнят, пов’язані з економічною діяльністю.
Матеріали:загадка про зиму, дидактична гра «Зима – добре,зима – погано»,
бесіда «Як можна зігрітися взимку».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Дітки , відгадайте загадку :
Стало біло навкруги –
Я розпушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я - …(Зима)
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Дидактична гра «Зима – добре , зима – погано »
Мета : формувати уявлення дітей про зиму, як пору року, знаходити добрі та погані її сторони.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Ялиночка-красуня всміхається до нас»
Мета : збагачувати уявлення дітей про ялинку: яка вона,як росте,як пристосовується до навколишнього середовища,яку роль відіграє ялинка у природі і у житті людей. Викликати у дітей бажання активно виступати на захист ялинки. Виховувати кращі людські якості, любов до природи,бережливе ставлення до хвойних насаджень.
Матеріали : ілюстрації ялинки,мнемо таблиця до вірша Н.Забіли « Наша ялинка», штучна ялинка та новорічні прикраси до неї,дидактичний матеріал «Ліс – зелене диво».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Добрий день, малята, а ви знаєте, яке свято буде незабаром ? Дуже скоро на поріг ступить дітки Новий рік, а як відомо новорічного свята не буває без ялинки. Чи згодні ви з цим?
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
- Зимової пори листяні дерева стоять голі, а ялинка – вічнозелене деревце, вона будь-якої пори року виглядає однаково. Взимку ялинові гілки може прикрасити пухнастий сніг або сріблястий іній.
- Діти, а зараз на гілках ялинки є сніжок ?
Гілочки нашої ялинки вкриті колючими голочками : якщо торкнутися їх пальчиком можна сильно вколотися, тому будьте з ялинкою обережними.
Ялинка в природі дерево живе. На ній в дуплі може жити білочка, а якщо ялинку зрубати, наприклад ,для новорічного свята, то таке гарне деревце загине, тому краще використовувати штучні ялинки , які не живі.
Читання вірша Н. Забіли « Наша ялинка» за допомогою мнемотаблиці :
За вікном летять сніжинки
І сідають на вікні.
Ми танцюєм круг ялинки
І співаємо пісні.
Ми щасливії малята
Найщасливіших батьків.
Це ж для нас — веселі свята,
Подарунки, сміх і спів.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Споживаємо енергію розумно»
Мета :формувати уявлення дітей про електроенергію. Навчати її економити: вчасно вимикати зарядні пристрої, електроприлади, не забувати вимикати світло,коли виходиш з приміщення. Виховувати свідоме ставлення до збереження ресурсів планети – електроенергії.
Матеріали : лялька Михайлик – помагай лик,дидактичні ігри «Економія електроенергії»,«Джерело світла».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Сьогодні до нас завітав Михайлик-помагайлик, давайте привітаємося з ним.
Михайлик-помагайлик: - Доброго дня, малята, ось вирішив підрахувати витрати за спожиту електроенергію та був дуже здивований тим, що витрачаю так багато електроенергії та коштів на її оплату. Вирішив звернутись до вас за порадою. Підкажіть, будь ласка, як зменшити витрати та споживання електроенергії.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь : - Дітки, а чи знаєте ви, що зараз весь світ вже переходить на нові енергозберігаючі лампочки. А чи у вас вдома є такі лампочки? Як вони виглядають? Як світять? Найбільш досконалими джерелами світла на сьогодні вважаються енергозберігаючі лампи різної потужності. Вони значно скорочують споживання електроенергії. Тому раджу тобі, Михайлику – помагайлику, замінити вдома звичайні лампи розжарювання на енергозберігаючі, щоб економно використовувати електроенергію і тим самим економити свої кошти.
- А тепер всі разом давайте складемо поради на кожен день:
Дидактична гра « Джерело світла».
Діти вчаться визначати , які з джерел світла є природні, а які рукотворні, електричні.
Дидактична гра « Економія електроенергії»
Завдання дітей : позначити зеленими фішками картки, де зображена економія електроенергії, червоними – навпаки. Обгрунтувати свою відповідь.
Михайлик-помагайлик: - Дякую вам, друзі, за те,що ви мене навчили розумно споживати електроенергію.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Найкращий подарунок – це подарунок зроблений своїми руками»
Мета : розширювати уявлення дітей про подарунки, які вони бувають. Пояснити дітям , що матеріальні подарунки можна не лише купувати , але і виготовляти своїми руками ,заощаджуючи при цьому гроші. Виховувати ощадливість, бажання готувати , дарувати подарунки рідним людям.
Матеріали : лялька Михайлик-помагайлик, дидактична гра «Що кому подарувати?».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь : - Доброго ранку! Доброго дня !
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня !
Бажаєте ви. Бажаю вам я !
- Малята, Михайлика – помагайлика запросили на день народження до друга. А він не знає, який подарунок йому подарувати.
Михайлик-помагайлик : - Друзі, порадьте мені, який подарунок обрати, як поводитися в гостях, щоб нікого не образити.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь : - Тоді давайте всі разом пригадаємо правила гостя та господаря:
Правила гостя :
Правила господаря :
Михайлик-помагайлик : - Діти, а як вибрати подарунок, що подарувати?
Вихователь : - Людині потрібно дарувати такий подарунок, який має їй сподобатись, принести радість,задоволення. Подарунок , виготовлений своїми руками завжди цінніший за придбаний.
Дидактична гра « Що кому подарувати?
Діти розглядають картки, називають своїх родичів та для кожного підбирають подарунки.
Вихователь : - Дітки, а який подарунок можна подарувати, не витрачаючи грошей? ( Подарунок зроблений своїми руками, малюнок, а також почуття, гарні емоції,ласкаві слова, пісню…)
Михайлик-помагайлик : - Мені приємно бачити ваші усміхнені обличчя, а тому хочу вас попросити, щоб йдучи у гості (зустрічаючи гостей), ви не забували про усмішку. Усміхнене обличчя, ласкаві слова, чудовий настрій роблять людей щасливими, а день, життя – веселим.
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Праця в нашому житті»
Мета : вчити дітей розрізняти поняття «працьовитість» і «ледачість», оцінювати вчинки «ледачих» і «працьовитих» героїв казок. Пояснювати , чому лінь – погано,а праця – добре. Залучати дітей до праці змалку. Прищеплювати трудові навички, працьовитість. Викликати бажання брати посильну участь у праці в сім’ї та в дитячому садку.Збагачувати словник дітей прислів’ями про працю. Виховувати працелюбність та повагу до людей праці.
Матеріали : лялька Михайлик – помагай лик , українська народна казка «Півник і двоє мишенят», дидактична вправа « Що я вмію сам робити», прислів’я про працю.
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
До дітей у садочок прийшов Михайлик-помагайлик :
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
- Діти , вчора мені матуся читала дуже гарну казочку, називається вона
« Півник і двоє мишенят». Мені вона дуже сподобалась. Я б хотів , щоб і ви її послухали, і сказали, чи не траплялося з вами подібних ситуацій.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь : - Тож сідайте гарненько і слухайте тихенько :
Казочка «Півник і двоє мишенят»
Жили собі двоє мишенят – Круть та Верть і півник Голосисте Горлечко. Мишенята було тільки й знають, що танцюють та співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи береться.
Ото якось підмітав у дворі та й знайшов пшеничний колосок.
– Круть, Верть, – став гукати півник, – а гляньте-но, що я знайшов!
Поприбігали мишенята та й кажуть:
– Коли б це його обмолотити...
– А хто молотитиме? – питається півник.
– Не я! – одказує одне мишеня.
– Не я! – каже й друге мишеня.
– Я обмолочу, – каже до них півник. І взявся до роботи.
А мишенята й далі граються.
От вже й обмолотив півник колосок та й знов гукає:
– Гей, Круть, гей, Верть, а йдіть гляньте, скільки зерна я намолотив!
Поприбігали мишенята.
– Треба, – кажуть, – зерно до млина однести та борошна намолоти.
– А хто понесе? – питає півник.
– Не я! – гукає Круть.
– Не я! – гукає Верть.
– Ну, то я однесу, – каже півник. Узяв на плечі мішок та й пішов.
А мишенята собі одно скачуть – у довгої лози граються. Прийшов півник додому, знов кличе мишенят:
– Гей, Круть, гей, Верть! Я борошно приніс.
Поприбігали мишенята, пораділи:
– Ой півничку! Вже тепер тісто треба замісити та пиріжечків спекти.
– Хто ж міситиме? – питає півник. А мишенята й знов своє:
– Не я! – пищить Круть.
– Не я! – пищить Верть.
Подумав, подумав півник та й каже:
– Доведеться мені, мабуть.
От замісив півник тісто, приніс дрова та й розпалив у печі. А як у печі нагоріло, посадив пиріжки.
Мишенята й собі діло мають: пісень співають, танцюють.
Аж ось і спеклися пиріжки, повиймав їх півник, виклав на столі.
А мишенята вже й тут. І гукати їх не треба.
– Ох, і голодний я! – каже Круть.
– А я який голодний! – каже Верть. Та й посідали до столу.
А півник і каже:
– Стривайте-но, стривайте! Ви мені перше скажіть, хто знайшов колосок?
– Ти, – кажуть мишенята.
– А хто його обмолотив?
– Ти, – вже тихіше відказують Круть із Вертем.
– А тісто хто місив? Піч витопив? Пиріжків напік?
– Ти, – вже й зовсім нищечком кажуть мишенята.
– А що ж ви робили?
Що мали казати мишенята? Нічого. Стали вони тут вилазити з-за столу, а півник їх і не тримає. Хто ж отаких ледарів пиріжками пригощатиме?
Вихователь: - Діти , про кого ви слухали казку?
Михайлик-помагайлик : -А чи допомагаєте, ви своїм батькам вдома або вихователям у дитсадку ? Як саме?
Дидактична вправа « Що я вмію сам робити»
Діти розповідають Михайлику-помагайлику, що вони вже вміють робити, як допомагають дорослим вдома та у дитсадку.
Михайлик-помагайлик : - Молодці! Праця дуже важлива в нашому житті. І тому про працю складено людьми ось такі гарні прислів’я:
А які прислів’я вам відомі про працю та про лінь?
Вихователь : - Дякуємо тобі, Михайлику – помагай лику , за казку та за науку.
Михайлик-помагайлик : - Завжди радий зустрітися з вами! До побаченя!
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Професії батьків»
Мета : підвести дітей до розуміння того, що люди різних професій ( їх батьки) працюють і за свою працю отримують зарплату – гроші, які витрачають на потреби сім’ї. Розвивати інтерес до різних професій. Виховувати повагу до людей праці.
Матеріали : ляльковий хлопчик Михайлик, дидактична гра « Впізнай професію», дидактична гра « Хто де працює».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Хлопчик Михайлик - помагайлик звертається до дітей :
- Привіт, привіт,друзі !Сьогодні ми з вами поговоримо про професії ваших батьків : «Спитай у тата і у мами,
Які професії у них,
Професій різних є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх !»
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь вихователя:
- З давніх-давен кожна дитина повинна булла знати, чим займаються її тато і мама, бабуся і дідусь. Дорослі передавали вміння, те що вони вміли робити , своїм дітям. Так люди навчилися будувати гарні оселі, майструвати меблі, машини, шити одяг,взуття, лікувати людей, пекти хліб.
Сьогодні ми будемо говорити про професії ваших батьків. Діти, а що ви знаєте про професії? І що таке професія?
Відповіді дітей :
- Професії бувають різні.
- Професія – це улюблена справа, якою займається людина.
- Коли людина працює, вона отримує гроші.
- Щоб мати гарну професію, людина повинна вчитись.
Вихователь : - Професія – це основна робота людини, це та робота, яку дорослий (тато або мама) виконує кожного дня. За це вони отримують заробітну плату(гроші). Кожен день ви зустрічаєтеся з дорослими багатьох професій, користуєтеся результатами їхньої праці, послугами.І напевно, не замислюєтеся над тим, як з'явилися у вас ті чи інші речі.
А подумайте і скажіть :
- Хто пошив ваш одяг? (Швець)
- Хто спік вам на сніданок хліб, печиво ? (Пекар)
- А хто збудував будинок або дитячий садок? (Будівельник)
- А хто зробив вам меблі ? (Столяр)
Який можна зробити висновок?
- Кожна професія важлива, без неї не можна обійтися, а працю дорослих треба цінувати та поважати !
Дидактична гра « Впізнай професію»
Вихователь загадує дітям загадки про професії дорослих, діти відгадують та знаходять потрібну ілюстрацію:
Я люблю всіх діточок,
Їх привчаю до книжок,
До ладу й порядку
І робить зарядку.
(Вихователь.)
Великі будинки будую,
Міцні і надійні споруди.
Охайні будую квартири,
В квартирах живуть добрі люди.
(Будівельник.)
Вихователь : - Подумайте і скажіть, хто за професією ваші батьки, де та ким вони працюють?
Дидактична гра « Хто де працює»
Діти під час гри вчаться для людей відповідної професії підбирати місце роботи та інструменти праці.
- Але у ваших матусь і татусів є ще одна дуже почесна і важлива праця - це праця та обов'язки батьків, які ростять і виховують дітей. Кожного дня вони піклуються про вас, відводять у дитсадок і поспішають на роботу. А ваш обов’язок малята : слухатись дорослих та допомагати їм вдома та у дитсадку.
А хто з вас би хотів обрати професію своїх батьків ? Чому ?
Михайлик - помагай лик : - Друзі, давайте наступного разу, коли я прийду до вас, ви розкажете мені про професії ваших рідних, буде дуже цікаво послухати. Бувайте !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема: «Для чого людям потрібні гроші»
Мета : дати дітям знання про гроші, звідки вони беруться,значення грошей для життя людини. Розширювати уявлення про національну грошову одиницю – гривню. Виховувати у дітей культуру поводження з грошима.
Матеріали : ляльковий хлопчик Михайлик, розповідь вихователя,паперові гроші та металеві монети – українські, за можливості також інших країн,
дидактична вправа « Що можна купити за гроші, а що - ні».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
До дітей завітав хлопчик Михайлик :- Привіт, друзі ! Сьогодні я вперше йду самостійно в магазин. Мама сказала, що я вже дорослий. Але я не знаю, що потрібно з собою взяти. Допоможіть мені, будьласка .
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь: - Звичайно допоможемо тобі, Михайлику. Для початку потрібно взяти список із продуктами, торбинку для них і ,саме головне,гаманець.
Михайлик - помагай лик : - Дітки, а навіщо мені гаманець ?
Михайлик - помагай лик : - А навіщо нам список у магазин ?
Михайлик - помагай лик :- Дякую, я все зрозумів. А скажіть мені будь ласка, чи все можна купити за гроші ?
Вихователь : - Ні , не все можна купити за гроші .
Дидактична вправа « Що можна купити за гроші, а що - ні»
Вихователь називає речі, без яких ми не можемо обійтися у повсякденному житті. Коли діти чують те «необхідне», що можна придбати за гроші або купити , вони плескають в долоньки, а коли – не можна, то тупотять ніжками. Якщо дітки помиляються, то вихователь їх виправляє.
Наприклад : хліб, цукерки - плескають, любов мами – тупотять ніжками; іграшки – плескають, дружба – тупотять ніжками…
Михайлик - помагай лик : - Дякую, діти , за те, що допомогли мені дізнатися, що потрібно брати в магазин, що таке гроші,та що можна купити, а що - ні. Тепер мені час вирушати до магазину. Бувайте, малята !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «Що таке гаманець»
Мета : розширювати уявлення дітей про гаманець - річ , яка потрібна для зберігання та носіння грошей. Розповісти дітям, які гаманці бувають, з чого їх виготовляють, якими були перші гаманці(невеликий мішечок з тканини). Виховувати ціннісне, бережливе ставлення до грошей.
Матеріали : розповідь вихователя ,різні гаманці, ілюстрації.
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вихователь :- Діти, знаю ви любите загадки, тож відгадайте що це таке :
В гаманець ми їх кладемо,
З ними в магазин йдемо.
Гроші.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь : - Минулого разу ми з вами розмовляли про гаманець, гроші, навіщо вони нам потрібні. Тож давайте пригадаємо , що таке гроші ,що таке гаманець?
Відповіді дітей :
- Гроші потрібні нам щоб обміняти їх на інший товар (купити товар).
- Гроші бувають паперові і металеві.
- Українська грошова валюта це гривня, є тако ж копійка.
- Гроші отримують батьки за виконану роботу – заробітна плата.
- Гаманець потрібен для того, щоб зберігати та носити в ньому гроші.
Вихователь : - Добре, сьогодні ми з вами поговоримо про гаманець.
Гаманець – річ, яка потрібна для зберігання та носіння з собою грошей. Гаманці у людей з’явилися дуже давно. Перші гаманці були у вигляді невеликого мішечка з тканини, а у багатих людей вони були зі шкіри. В наш час гаманці виготовляють теж з тканини, зі шкіри, штучних матеріалів. Вони також бувають для жінок, чоловіків, і навіть для дітей; різного кольору та величини.
Потрібні вони перш за все для того, щоб зберігати гроші, особливо паперові, тому що вони можуть легко порватися, пом’ятися, і втратити своє значення та цінність.( Розгляд ілюстрацій).
- Є декілька правил поводження з грошима:
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : « Бажаю та треба»
Мета : формувати уявлення дітей про поняття « треба» і «бажаю». Пояснити, що « треба» - це все те,що потрібно людині та без чого вона не може обійтися; «бажаю» - це те, в чому людина може собі відмовити, обмежити себе. Вчити відрізняти першочергові потреби, власні потреби та потреби сім’ї. Виховувати ощадливість, вміння співвідносити свої бажання з можливостями дорослих.
Матеріали : лялька Михайлик – помагай лик,проблемна ситуація,дидактична гра «Бажаю та треба».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
До дітей завітав Михайлик - помагайлик :
Михайлик -помагайлик : - Вітаю вас, малята. Минулого разу, коли я ходив до магазину за продуктами, став свідком ось такої ситуації .
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
(Михайлик розповідає дітям ситуацію.)
Дівчинка Іринка зі своєї матусею зайшла до магазину «Продукти», де побачила на вітрині великі цукерки, в яскравій обгортці. Іринці дуже захотілося їх скоштувати. Вона навіть піднялася навшпиньки, щоб до їх дотягнутися та доторкнутися рукою. Але вітрина виявилась зависока для дівчинки. А їй так хотілося цукерок. Від жалю та розпачу очі дівчинки почервоніли та налилися сльозами. Вона почала плакати, а потім і тупати ніжками. На всі вмовляння матусі та прохання заспокоїтися дівчинка твердила своє : « Хочу цукерок ! Купи цукерку!». Матусі стало соромно за поведінку своєї донечки перед іншими покупцями, що були в магазині, і вона купила на решту грошей, які залишилася у неї від покупки хліба та молока, солодощі для доньки. Дівчинка залишилася заловолена. А матуся засмутилася. На жаль в неї тепер не залишилося коштів на ліки, які необхідно було купити для хворої бабусі…
Михайлик -помагайлик : - Діти, як ви гадаєте, чому засмутилася матуся дівчинки (адже дівчинка залишилася задоволена)? Чи можна дітям так вести себе в магазині , як дівчинка Іринка ? Чому ? А що ви робите, коли вам батьки відмовляють щось купити?
Вихователь : - Діти , справа в тому, що ваші батьки отримують гроші, бо кожен з них ходить на роботу. Але у дорослих є не тільки доходи , але і витрати в сім’ї: потрібно заплатити за світло,за воду, купити їжу, ліки, одяг . Все це нам потрібно, тому і називається наші потреби; без цих речей ми не можемо обійтися. Але в нас ще є наші бажання, на жаль батьки не завжди можуть їх виконати через брак коштів, тому потрібно іноді собі в чомусь відмовляти або почекати - співвідносити свої бажання з можливостями дорослих .
Дидактична гра «Бажаю та треба»
В ході гри діти вчаться відрізняти поняття « треба» (все те, що потрібно людині) і «бажаю» ( все те, в чому людина може себе обмежити).
Михайлик – помагайлик : - Друзі, з вами завжди цікаво, але час мені вирушати, до дому поспішати! До побачення !
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «У магазині»
Мета :дати уявлення про те, навіщо потрібні магазини, їх призначення; види магазинів. Пояснити , що у магазині купують те, що необхідне,у чому є потреба, а не те, що хочеться. Формувати у дітей культуру поведінки споживача у громадських місцях(торговельних,розважальних,закладах харчування тощо). Виховувати повагу до працівників,що обслуговують покупців, споживачів.
Матеріали : лялька Михайлик – помагай лик, розповідь вихователя, атрибути до сюжетно-рольової «Магазин».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Михайлик - помагайлик : ,,Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
У віконце заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе –
День сьогодні особливий !”
- Друзі , минулого разу ми з вами розмовляли про дівчинку Іринку, яка вередувала в магазині, бо дуже хотіла цукерок, які побачила на вітрині у магазині. А чи знаєте ви, що таке магазин та які бувають магазини?
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь вихователя
- Діти, до магазину приходять люди – покупці, які хочуть обміняти гроші на потрібний товар або купити потрібний товар. Магазини бувають різні . Наприклад : магазин « Продукти», магазин «Одяг», магазин «Взуття», магазин «Канцелярія», магазин «Іграшки».В кожному магазині продається відповідний товар. В магазині працюють люди багатьох професій :
Праця цих людей дуже відповідальна і важлива, тому ми повинні поважати її і дотримуватись деяких правил поведінки в магазині :
Михайлик - помагайлик : - Скільки цікавої інформації ! А щоб краще малята ви її запам'ятали, пропоную вам пограти у сюжетно-рольову гру « Магазин продуктів. Вихователь допомагає дітям в організації сюжетно-рольової гри «Магазин продуктів».
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема : «У світі речей»
Мета : уточнювати та розширювати знання дітей про навколишній світ речей та предметів,що їх оточують. Вчити раціонально,за призначенням використовувати речі. Закріпити уявлення про те, що кожна річ – це результат праці дорослих, яку потрібно поважати. Виховувати бережливе ставлення до речей (предметів), повагу до праці людей різних професій.
Матеріали : ляльковий хлопчик Михайлик – помагай лик, сукня для ляльки, мовленнєва вправа « Яка сукня ?», вірш «Швачка», дидактична гра « Заший одяг», казка Діни Піддубної « Золоті руки».
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Михайлик – помагайлик : - Добрий день, малята! Я вирішив привітати вашу ляльку Оксанку з днем народження і подарувати їй цю прекрасну святкову сукню.
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Діти розглядають сукню, з'ясовують яка вона на дотик (м'яка, приємна, гладенька), якого кольору.
Спочатку знімають стареньку сукню з ляльки, а потім одягають на неї нову, називаючи свої дії.
Мовленнєва вправа « Яка сукня ?». Діти називають прикметники, які властиві сукні, яку вони бачать : гарна, рожева, різнокольорова.
Вихователь : - Діти, як ви гадаєте, де Михайлик - помагайлик взяв сукню?
Діти висловлюють свої думки, педагог підводить до висновку, що сукню пошила швачка .
- Хто ж така швачка ? (Відповіді дітей). Послухайте віршик :
Хто одежу шиє всім,
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною?
Хто на спеку й день холодний
Робить людям одяг модний?
Нескладна оця задачка –
Бо майстриню звати швачка.
Дидактична гра « Заший одяг». Діти підбирають шматочок-латку, придатної форми і кольору, щоб зашити дірки в одязі.
Михайлик- помагай лик : - Друзі, я зрозумів,що речі не з’являються самі по собі, їх роблять люди, справжні чарівники у своїй справі. І потрібно берегти і поважати їхню працю, тобто речі , якими ми користуємося кожного дня .
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Тема « Чому сумує іграшка»
Мета : підвести дітей до поняття, що всі іграшки купити не можливо,тому необхідно любити й берегти ті, що вже є , придумувати з ними нові цікаві ігри. Зауважити, що зламану іграшку потрібно не викидати на смітник, а ремонтувати. Виховувати заощадливість,бережливість,культуру раціонального споживача.
Матеріали : Михайлик – помагай лик,оповідання Василя Сухомлинського
« Лялька з відбитою ручкою», дидактична вправа « Ляльку передай, правила називай» .
Хід діяльності:
І. ВСТУП
Організаційний момент.
До дітей завітав їхній друг та помічник Михайлик – помагайлик :
- Привіт , друзі! Минулого разу я подарував Ляльці Оксанці новеньку сукню. Вона їй дуже зраділа. Але буває так, що іноді ми забуваємо про свої іграшки, якими гралися .Тому що у нас з'являються нові ляльки, машинки, роботи… Як ви гадаєте, це добре чи погано ? (Діти відповідають).
ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь : - Діти , пропоную вам послухати оповідання Василя Сухомлинського « Лялька з відбитою ручкою» :
У маленької дівчинки була лялька. Колись давно, граючись, дівчинка ненароком відбила в іграшки руку. І відтоді перев’язувала кожного дня покалічену руку.
Лялька Зоя усміхалась — їй подобались клопоти дівчинки.
Одного дня мама принесла дівчинці з крамниці нову ляльку Ліну — у блакитній розкішній сукні, з великою русою косою.
Пальчики на руках у ляльки були тоненькі. На пальчику — каблучка. Очі відкриваються й закриваються.
Покладе дівчинка ляльку — вона каже: «На добраніч». Підведе — вітається: «Доброго ранку».
Цілісінький день не розлучалась дівчинка з Ліною. Позаплітала коси, вплела в них нові стрічечки. Поклала в ліжечко. Ліна сказала: «На добраніч».
Раптом чує дівчинка: хтось тихенько плаче. Та це ж Зоя. Дівчинка залишила її на дивані, лицем до стіни й забула. Зої було сумно, гірко.
Відчула вона себе самотньою й заплакала.
Соромно стало дівчинці. Підняла вона Зою, притиснула до серця, поцілувала. Перев’язала покалічену ручку.
Усміхнулась Зоя, відкрила губки й щось прошепотіла. Це вона сказала дівчинці:
- Адже я твоя, так? Не забувай мене ніколи.
Вихователь : -Чому дівчинка так піклувалася про ляльку Зою? (У неї була відбита ручка.)
Михайлик – помагай лик : - А чи не хочете ви зі пограти ? Будемо ляльку передавати і правила називати.
Дидактична вправа « Ляльку передай, правила називай»
Діти називають:
Михайлик – помагайлик : - Малята, тож давайте будемо з вами так робити, щоб наші іграшки не сумували! А у вечері, коли будете йти до дому, поцікавтесь у своїх батьків, чи не хочуть вони взяти відремонтувати стареньку іграшку з дитсадочка ?
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
- Чому іграшки бувають сумні ?
- Чи будете ви вередувати, коли батьки не сможуть купити вам нову іграшку?