Батьківські збори «Особливості спілкування та взаємодії з дітьми-дошкільнятами»
Завдання: обговорити основні причини труднощів виховання сучасних дітей; розглянути батьківське ставлення та його вплив на формування дитячої особистості; спрямувати батьків на пошук оптимальних способів взаємодії зі своїми дітьми.
Матеріал: моделі ситуацій. картки з фразами, відеоролик «Горобець».
Хід зборів
1. Вправа на об’єднання «Вітаю вас» Мета: сприяти налагодженню дружньої атмосфери, згуртованості батьків.
Вихователька. Доброго вечора, шановні батьки! Рада вас бачити на черговій зустрічі. Тема нашої зустрічі «Особливості спілкування та взаємодії з дітьми-дошкільнятами».
Пропоную підвестися тих людей, які вважають, що це стосується саме їх:
– ті, хто має доньку;
– ті, хто має сина;
– ті, хто вважає себе гарною мамою;
– ті, хто вважає себе гарним татом;
– ті, хто прийшов на нашу зустріч із гарним настроєм, хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.
2. Інформаційна хвилинка
Вихователька. Людина не може жити, працювати, задовольняти свої матеріальні та духовні потреби, не спілкуючись з іншими людьми. З наймолодшого віку, від самого народження вона вступає в різноманітні стосунки з тими, хто її оточує. Спілкування є необхідною умовою існування людини та одним з основних факторів і найважливіших джерел її психічного розвитку.
Психологи довели, що розвиток дитини принципово відрізняється від розвитку будь - яких тварин. Вони уважно спостерігали за поведінкою понад 300 немовлят, починаючи з дев’ятого дня їхнього життя та з’ясували, що в перші дні після народження діти не відрізняють тих дорослих, що їх доглядають, від незнайомих людей. Так, дитина з задоволенням слухає лагідну мову і радіє їй більше, ніж усмішці. Проте їй майже однаково приємно звертання і матері, і зовсім незнайомої людини. Коли ми задовольняємо органічні потреби дитини – годуємо її, купаємо, зігріваємо, то цього досить лише для забезпечення спокою дитини. Однак, щоб зробити життя дитини повноцінним і радісним, не можна обмежитись задоволенням тільки її органічних потреб. Що ж приносить радість немовляті? Те ж саме, що й нам, дорослим,– пізнання нового, спілкування з людьми. Талановитий американський педіатр Б.Спок, звертаючись до батьків, наголошував: «Головне, що потрібно дитині, – ваша любов і піклування…Усякий раз, коли ви берете дитину на руки, змінюєте їй пелюшки, купаєте її, годуєте, розмовляєте з нею, усміхаєтесь їй, дитина відчуває, що вона належить вам, а ви їй. Ніхто в світі, крім вас, не може дати дитині цього відчуття. Вам, мабуть, може здатися дивним, що, вивчаючи методи виховання дітей, вчені зробили висновок, що добрі, люблячі батьки інтуїтивно вибирають найвірніші рішення». Емоції – перша мова дитини. Росте дитина змінюються форми спілкування, які в основному визначаються віком дитини. Спілкування з маленькою дитиною сповнене особливої теплоти і ніжності. В старшому віці важливо, щоб в спілкуванні розумно поєднувались любов до дитини з вимогливістю до неї. Сім’я є тим найпершим колективом, членом якого привчається бути дитина. Тут вона починає усвідомлювати ті обов’язки, які по відношенню до неї і один до одного виконують рідні. Підтверджено, що становлення повноцінної особистості дитини залежить насамперед від системи взаємин у сім’ї. Недарма говорять: «Усі ми родом з дитинства. Отже, зрозуміло, що без гарного сімейного виховання не варто очікувати успіхів у становленні повноцінної особистості.
«Слово лікує, воно ж і калічить» – стверджує народна мудрість.
До найбільш поширених типових реакцій батьків, що негативно впливають на формування особистості, можна віднести:
Багато з вас вживав хоч один вислів з перелічених в процесі виховання своєї дитини.
Як же відбиваються на дітях подібні негативні реакції батьків? Переважно вони розвивають безініціативність, низьку самооцінку; почуття провини, замкнутість, боязкість, нерішучість, брехливість.
Шановні батьки, пам’ятайте: усе що ми вкладаємо сьогодні у свою дитину, нам обов’язково повернеться в майбутньому, адже в житті завжди спрацьовує закон бумерангу: що віддаси, те й отримаєш.
3. Перегляд відеоролика про взаємини з батьками «Горобець»
Іноді ми самі формуємо негативні стосунки в сім’ї, провокуємо регресивний розвиток наших дітей.
Звичайно, після вечері мамі простіше і швидше самій прибрати стіл та вимити посуд. І все ж, хоч це і клопітно, ті матері, що підключають собі на допомогу доньку чи сина, розмовляють з ними про денні турботи, читають книжки, дивляться телепередачі, грають в спільні ігри можуть оцінити користь такого спілкування.
Якщо продумати свій розпорядок, то кожного дня можна знайти час для спілкування з дитиною. І з особливою увагою треба планувати вихідні дні, разом з дітьми розважатись, спочивати, займатись «дорослими» і «дитячими» справами. При цьому важливо домагатися не тільки того, щоб дитина слухала вас. Потрібно знайти час і терпіння, щоб вислухати дитину, дати їй можливість розповісти про свої турботи, про свої враження, бажання тощо.
Коли ви сідаєте, щоб порозмовляти з вашою дитиною навіть просто про те. Як пройшов його день, – знайте: є правильна й неправильна моделі проведення бесіди. І якщо ви будете використовувати неправильну, ваша розмова, швидше за все, зайде у глухий кут.
Мабуть, вам знайомий такий діалог мами чи тата з дитиною.
– Як твої справи сьогодні в садку?
– Добре.
– Що ви робили ?
– Нічого.
– Ви були на вулиці?
– Так.
– З ким ти грався?
– Ні з ким.
Такий формальний обмін репліками часто стає розчаруванням і для батьків і для дитини.
Ми спілкуємося з дітьми за допомогою різних інтонацій. Наступна вправа допоможе краще зрозуміти, яка саме інтонація позитивно впливає на особистість.
3. Вправа «Як звертатися до дитини»( робота в парах).
Мета:розглянути особливості спілкування батьків та дітей і формувати комунікативні вміння. Хід гри: кожен учасник отримує 2 картки з різними звертаннями і повинен фразу вимовити відповідно до ситуації.
1.Говорите з жахом: «Не чіпай цей молоток! Це для дорослих!»
Говорите спокійно та доброзичливо: «О! Я бачу, ти хочеш мені допомогти. Подивимося, молоток треба тримати ось так, а цвях ось так…»
2. Говорите із стурбованістю в голосі: «Давай, нарешті, учити цей вірш, ти знаєш скільки нам потрібно часу. Щоб його вивчити»
Говорите з радістю в голосі: «А пам’ятаєш як минулого року ти боялася того величезного вірша на Новий рік, але ж вивчили й отримали подарунок. Вивчимо і цього разу»
3. Кричите: «Перестань його бити! Ти поводишся, як бандит! Що з тебе виросте!»
Упіймайте руку дитини та скажіть рішучим тоном: «Мені не подобається, що ти його б’єш! Битися не можна! Скажи брату словами, чого ти хочеш. Я вірю, що ти зможеш гідно захиститися!»
4.Дитина хоче допомогти вам у якійсь справі. Ви сердитеся, відштовхуєте її руки й кажете: «Залиш!Ти все зіпсуєш! Не заважай! Іди краще до своєї кімнати!»
Візьміть дитину за руку й скажіть рішучим тоном: «Мені дуже хочеться, щоб ти допомогла, адже я сама не впораюся. Лише пам’ятай, що треба виконати завдання не поспішаючи, уважно»
5. Говорите жалісним тоном: «Синку, чому ти такий лінивий! Ти ж здібний. Якби ти не був таким лінивим, то міг би добре вчитися. Я справді не знаю у кого ти такий вдався»
Говорите рішуче, але доброзичливим і діловим тоном: «Синку, ти досить розумний і здібний! Ти обов’язково це зробиш і у тебе все вийде»
6. Говорите роздратовано та з гнівом до дитини, яка не хоче виступати публічно: «Перестань боятися!» Тут нічого боятися та соромитися! Ти вже велика, а поводишся , як мала дитина! Ну давай! Не бійся!
Говорите спокійним голосом із розумінням: «Ти боїшся?Ти напевно трохи соромишся…». Розповідати вірш публічно – це дуже складна справа навіть для акторів… Це називається хвилювання. Але ми разом переможемо цей страх! Давай, я з тобою…»
4.Обговорення роботи кожної пари: – Що ви відчули в першому(другому) випадку?
5. Поради батькам.
Вихователька. Так що ж робити батькам?
Будьте тут і зараз, поруч з вашою дитиною. Найпростіший спосіб залучити дитину до розмови – це робити разом з нею те, що вона любить: грати в настільну гру, малювати чи просто гуляти у дворі. І, звісно, бути при цьому максимально терплячими.
Спочатку батькам треба перечекати. Навіть якщо ви вже добрих півгодини перебуваєте в тиші, знайте, що ви вже досягли значно більшого Так, без усяких слів, ви промовисто даєте їй зрозуміти: «Я поруч з тобою зараз і буду поруч, коли мовчання закінчиться». Уникайте ставити запитання з відповіддю «Так», «Ні». Уникайте ставити запитання з очевидною відповіддю. Замість того щоби спитати: «Це образило тебе?» спробуйте сказати: «Так, мене це образило».
Опустіться до рівня зросту дитини. Коли ви розмовляєте або граєтеся з нею, набагато корисніше встати на коліна або сісти навпочіпки й опинитися обличчям до обличчя. Читайте книги разом та обговорюйте їх зміст. Це допоможе збільшити словниковий запас вашої дитини, дасть вам обом матеріал, на який можна буде посилатися пізніше в процесі розмови. Наприклад, ви можете сказати: «Пам’ятаєш, як Зіні було важко, коли вона забула Зою на лавці».
6.Підсумок. Вихователька. Діти наслідують своїх батьків, вони ніби віддзеркалюють їхню поведінку, манери спілкування, але головне, – засвоюють саме ті цінності, ті головні життєві принципи, яких дотримуються батьки. Тому помиляються ті батьки, які впевнені, що дитина буде робити так, «як я говорю». Насправді вона буде робити так, «як я роблю». Ось чому батькам важливо бути послідовними у своїх думках, переконаннях та вчинках.