Перший урок «Добре тому жити, хто вміє дружити»
Мета. Розкрити значення дружби в житті кожної людини. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу. Вчити правильно обирати собі друзів, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі. Розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку.
Виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, чемне ставлення учнів одне до одного, доброзичливість.
Очікувані результати:
• розуміти, з чого починається дружба;
• знати, кого називати другом;
• вміти знаходити шляхи примирення.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
Дзвоник дзвенить, не стихає, Школярів усіх скликає: Гей, до класу поспішайте, На місця свої сідайте.
ІІ. Вступна бесіда
Ось і промайнуло тепле літо. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові вчитися. Любі діти, я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров’я та здійснення всіх бажань.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
– Про що ж ми сьогодні будемо з вами розмовляти? Я пропоную вам пройти по лабіринту і дізнатися тему сьогоднішнього уроку.
(Додаток 1)
«Добре тому жити, хто вміє дружити». (Додаток 2)
Сьогодні, діти, я пропоную вам посадити і виростити дерево доброти і дружби. Ось воно. Стовбур та гілочки в нього вже є, а от не вистачає чого? (Коріння)
(Додаток 3)
• Як же почуває себе дерево, у якого немає або мало коріння. Так само себе почуває людина, в якої немає друзів.
Тому сьогодні ми поділимося роздумами, що таке дружба, з чого вона починається, кого називати другом, яким повинен бути справжній друг, спробуємо визначити правила дружби. Як тільки ми розвʼяжемо ці питання, наше дерево зросте і зміцніє.
ІV. Основна частина
1. Гра-розминка «Це мій кращий друг i я!» Якщо відповідь про вас, промовляєм хором враз: «Це все я, цс все я, цс мій кращий друг i я» Якшо нi-то мовчимо i тихенько сидимо.
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонсчку всміхався?
Хто веселий i бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім i клас?
Хто приходить зранку в класс із запізненням на час?
Хто yмiє берегти ручки, зошити й книжки ?
А хто граючи в футбол у вікно заб’є нам гол?
Хто веселу вдачу має i yciм допомагає?
• Віповідали ви чудово, отже, приступаємо до роботи.
2. Робота з прислів’ями
Без вірного друга- дорожчі від багатства.
Людина без друга, велика туга.
Дружба та братство а знайдеш тримай.
Друга шукай, як дерево без коріння.
(Додаток 4)
– Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте?
*Людина без друга, як їжа без солі.
*Вірний друг-то найбільший скарб.
*Нових друзів наживай, а старих не забувай.
*Дружба все переможе.
*Дружбу дружбою шукають.
*Маєш друга – бережи, не маєш – знайди.
*Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.
*Не той друг, що медом маже, а той що правду каже.
– Отже, в нашого дерева з’являється корінець «близькі стосунки».
3. Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву «Якщо ти добрий друг, то повинен».
Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви підніміть руки вгору i потрясітъ ними, а якщо нi, то нічого не робіть.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду Ображати друзів
Піклуватися про друзів.
• Молодці, діти. Добре виконали завдання і на нашому дереві з’являється корінь «взаємна допомога».
4. Розв’язування проблемних завдань
Учитель: Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1. Дівчинка обурено скаржилась мамі: «У нас у дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає Валькою». «А ти як його називаєш?» – запитала мама – «Я його взагалі ніяк не називаю. Я йому просто кричу: «Ей,ти!»
• Чи правильно вчинила дівчинка? (Дівчинка сама повинна звати хлопчика по імені , показуючи йому приклад.) Ситуація 2 . У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель вона несла в голій руці.
– Рука в мене замерзла страшенно! – поскаржилась Оленка подружці.
Наталка відповіла:
-А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.
– Що можна сказати про Наталку?
– Як потрібно було їй зробити?
Ситуація 3. Це було ранньою весною. Маринка йшла до школи. Дорога була погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчата обступили її, занепокоїлися: «Скоріше знімай черевики і грій ноги». А Валя (вона жила близько від школи) збігала додому і принесла валянки. Хороше було Маринці в той день – ногам тепло і на душі радісно!
– Чому дівчинці було радісно?
– А ваш друг приходить вам на допомогу?
– А ви йому?
Слова вчителя.
• Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим. І навпаки, грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі – засуджуються дорослими та однолітками. Отже, будьте,діти, милосердними, говоріть теплі, щирі слова один одному, робіть добрі справи, здійснюйте гарні вчинки, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці!