Тема заняття. Добрі вчинки маленької дитинки.
Програмовий зміст.
Розвивати сприйняття дитиною себе з позиції власного «Я» як особистості, зв'язну мову, мислення, пізнавальний інтерес формувати у дошкільників найвищі людські цінності милосердя, чуйність, любов і поваги до ближнього.
Виховувати почуття людської гідності, любов до себе, повагу до інших, уміння творити добро в навколишньому.
Дати знання вихованцям з поняттям «добрі вчинки» продовжувати розширювати уявлення дітей як жити в колективі за законами добра, честі, справедливості. Допомагати дітям об’єднуватися у невеликі групи на основі інтересу до діяльності, особистих симпатій. Вчити вміти поводитися в дитячому колективі.
Матеріал. Оповідання В.О.Сухомлинського «Гарні слова та гарні справи», добірка прислів'їв, віршів, мирилка, атрибути до ігор, подушечки.
Хід заняття
Вихователь. Діти, будь ласка, я прошу вас на хвилиночку зупинитися. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта і милосердя. Ви завагались? Чому? Я не випадково зупинила вас на хвилинку, заставила замислитися над чистими джерелами своєї душі. Поверніться, покладіть один одному долоньку на долоньку. Ви відчуваєте їх тепло? Такими ж є ваші серця, ваше сприйняття цього прекрасного світу.
Розпочинається година доброти
Тож прошу вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати:
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ»!
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ врятує доброта».
Вихователь. А тепер сідайте на подушечки. Сьогодні ми з вами помандруємо стежиною добра, адже це – найбільша цінність нашого життя. Так, саме та якість, що коштує так дешево, але варує так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку і наповнює ваш світ.
Вихователь. Скажіть, а доброта завжди справжня? Я прочитаю вам оповідання, а ви спробуйте здогадатися, де прояв доброти, а де лише була згадка про неї.
Читання оповідання В.О.Сухомлинського «Гарні слова та гарні справи».
Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було у цей час троє хлопчиків. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як із неба ллє дощ, мов із відра. Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий, мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтить від холоду. І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода». Другий теж промовив красиві жалісні слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!» А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.
Вихователь. Як ви вважаєте, хто на Вашу думку проявив справжню доброту? Чи завжди гарні слова співпадають із гарними справами? Як би ви вчинили? Той, хто робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися ним, хизуватися своїм вчинком перед іншими. Із давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя, були основними у житті. Дітки, давайте пригадаємо народну мудрість про добро.
1. Світ не без добрих людей.
2. Добро роби – добро буде.
3. Хто людям добра бажає, той сам собі має.
4. Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.
5. Доброго тримайся – поганого цурайся.
Вихователь. А зараз, дітки, ми з вами трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Щаслива дітвора»
Добре те, що сонце світить! (Руки піднімають вгору)
Добре те, що віє вітер! (Імітують хитання дерев від вітру)
Добре те, що ось цей ліс (Присідають)
Разом з нашим ріс і ріс! (Повільно піднімаються)
Добре те, що в нашій річці (Руки опускають вниз)
Не забруднена водичка! (Імітують плавання)
І мене матуся рідна (Крокують на місці)
Із садочка забирає. (Плескають в долоні)
Добре гратися в дворі, (Стрибають)
Добре нашій дітворі. (Займають свої місця)
Вихователь. Молодці, зараз ми пограємося у гру «Оціни вчинок». У вас на столах лежать картинки із зображенням різних ситуацій. Розгляньте їх. Якщо на картинці ви бачите хороший вчинок, то викладаєте поряд сонечко. Якщо поганий – хмаринку (діти виконують завдання, а потім пояснюють, чому вони так зробили).
Вихователь. Скажіть, а які у дитячому садочку виробите добрі вчинки? (відповіді дітей). А що потрібно зробити, щоб у нашій групі стало ще краще? Так, правильно, ви повинні складати іграшки, поливати вазони, підклеювати книжки. А ще не ображати один одного, звертатись до своїх товаришів ввічливими словами.
Дидактичні ігри:
«Ланцюжок лагідних слів»(підбір синонімів до слова «товариш»)
«Склади ціле та розкажи»(підгрупами)
Створення спільної сюжетної картини та розповідь за її змістом.
Вихователь. Не будь ненависним, не злись!
Чужому горю не радій!
Теплом ти ближнього зігрій
І з ворогами помирись!
Якщо ви посварилися, що потрібно зробити? Так помиритися. Давайте з вами вивчимо мирилочку:
Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.
Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець -
Помирив нас, молодець!
Вихователь. То ж, мої малята, творіть добро і ні в кого не питайте дозволу його робити, бо ніхто не може бути володарем вашого добра.