Виховувати в учнів почуття патріотизму, національ- ної гордості, любові до рідного краю, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, повагу до батьків, до природи та землі-годувальниці
Мета: Виховувати в учнів почуття патріотизму, національ-
ної гордості, любові до рідного краю, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, повагу до батьків, до природи та землі-годувальниці.
Обладнання: зал, уквітчаний вишиванками, рушниками, на сцені – стіл, застелений скатертиною. На столі – глечик з квітами соняшника або іншими, хлібина, ікона, прикрашена вишитим рушником, квітами. На заднику сцени – плакати: «Людина починається з добра», «Дзеркало душі твоєї – твої вчинки», та ін. Для учнів 4-5 кл. можна заготовити зошити на 12 аркушів з написом: «Дзеркало душі» та приклеєним аркушем з віддрукованою молитвою «Отче наш».
План уроку:
Хід уроку:
Людину відрізня від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Вступне слово ведучого: (після читання епіграфа)
Любі діти! Ми зібралися з вами в цій залі, щоб провести перший в цьому навчальному році урок. І таку тему його вибрано не випадково. На перший погляд ми з вами не маємо стільки грошей, скільки б хотілося , щоб мати таке життя, яке бачимо по телевізору. Нам часто не вистачає часу, розваг, здоров’я. Але ми іноді й не здогадуємось, що найбільше бракує нам доброти, людяності, уваги та поваги до ближнього, до самих себе. Елементарного співчуття, ДОБРА. Все на світі має душу. Має душу людина, має душу наша матінка-земля.
Учитель: Народ глибоко поважає землю і називає її матір’ю, бо вона годує і людей, і все-все живе на ній. Тому при поклонах цілують землю. Землею клянуться, як чимось святим. І клятва та найстрашніша, коли при її проголошенні цілують землю. «Клянусь землею!» - вигукував впевнений у собі лицар-козак, цілуючи землю, або навіть з’їдаючи її.
Землю бити - великий гріх, який прирівнюється тому, що ніколи не можна бити своєї матері.
«Хто на землі сидить, той не впаде», - стверджували селяни, навчаючи своїх дітей. Глибоку повагу відчувала людина до землі-трудівниці, яка «парує та людям хліб готує».
А чи задумувались ви коли-небудь, яке ж ваше ставлення до неньки-землі, особливо тоді, коли забруднюєте її різним мотлохом, непотребом, котрий зберігатиметься в її лоні віками.
Учень: О рідна земле, я навік з тобою!
Душа співа од чистоти краси
Твоїх привіль, пробуджених весною,
Людських осель, багатих на хліб-сіль.
З тобою, добра, я завжди з тобою!
У дні гарячі засіву і жнив:
І усміхнеться світу щедрість нив.
Тебе люблю, про тебе я співаю!
Звучить запис пісні: «Чом, земле моя, так люба ти мені…»
Мати: Любі діти! Велика і прекрасна земля українська! Мрійливі смерічки і стрімкі потічки – це наша Україна. Кримські степи, вилизані сонцем, і полтавські поля в соняшниковому цвіті – це наша земля. Ясні зорі над териконами Донеччини – це теж наш рідний край. А починається він з берегів твого дитинства, із тебе, із мене…
Звертаючись до когось одного із дітей:
Одного разу подивишся на дорогу, що пролягла коло твого двору, неначе іншими очима. І вона звична, посмугована вологими тінями від дерев, сіра сільська дорога, може здатися тобі такою гарною і рідною. Ти, може, не усвідомиш, що у цей ранок, у цій світанковій тиші народжується в тобі святе почуття до рідного краю.
Живучи у глибині твого серця, воно керує твоїми вчинками, відвертає від негараздів, спрямовує твоє життя на вірний шлях.
Бути світлим променем для інших, самому випромінювати світло - ось найвище щастя для людини. Тож гідно неси високе звання громадянина України.
Батько: Швидко пролетять шкільні роки. Колись і захочеш їх зібрати на шляхах широких, але не збереш, бо нема вороття у минуле. Кожний прожитий день рахуй добрими справами, бо без добра немає людини, адже вона з нього бере свій початок. І від цього світ людяніє.
Учениця: (Звучить лірична музика і на її фоні декламування)
«Заповіт»
Ти добре, сину, проживеш,
Як знатимеш, куди ідеш.
І як зумієш там, де став,
Стояти так, щоб не упав.
Ти добре, синку, проживеш,
Коли нікого не пригнеш
І пройдеш так житейську путь,
Щоб ані бить, ні битим буть.
Ти добре, синку, проживеш,
Як сироті сльозу утреш,
Слабих від сильних захистиш,
Та ще і духом підкріпиш.
Ти чесно, синку, проживеш,
Якщо з неправдою порвеш,
Бо правдою ти пройдеш світ –
Це мій святий тобі завіт.
Бабуся ( бере зі столу хлібину, цілує її):
А ще, мій онучку, хліб – усьому голова. Хліб наш насущний. Це найвищий здобуток нашої праці, глава дому. Із мозолистих рук предків ми взяли його собі у спадок. Вишептаний на молитві, він не має ціни. (Роздає в зал по шматочку хліба). Оцей кусень знає ціну життя і смерті. Так, так. Завжди поруч із хлібом стояло життя.
Дідусь: І лежить через життя безліч доріг: дорога честі, правди, зла, жорстокості, підлості. Хто яку вибере. Серед них є й дорога Пам’яті. Пам’ятайте завжди і скрізь, що ви – діти козацького роду, онуки славних пращурів, які не корились ні кровавій орді, ні мечу, ні кулемету, а свято вірили у майбутнє своєї держави. А ще пам’ятайте про свою родину, матір і батька, дідуся й бабусю. Шанування батьків – один з найсвятіших обов’язків людини, а також її неоплатний борг.
Звучить лірична мелодія, на фоні якої перед іконою Богородиці дівчинка читає молитву за маму.
«Молитва»:
Батюшка: Зворушливо чути з вуст дитини молитву до Господа нашого. Сподіваємось, що вона була щирою і обов’язково буде почута. Адже безмежна любов Його і щедрість, з якими дарує нам Господь дар життя, дар миру душі нашої.
Мир душі – це примирення з Богом, з Його заповідями:
Кажуть в народi, очі – дзеркало душi людини. На мою думку вчинки людини – є дзеркалом її душi.
Батюшка пропонує нiби подивитись на свою душу зi сторони, проаналiзувавши свої вчинки. А для кращого аналiзу, завести зошит «Дзеркало душi» Нехай дорослi чи друзi запишуть до нього про всi твої хорошi справи, про тi ж діяння твої, за якi тобi соромно, напиши сам з каяттям на ту сторiнку, яка не буде у всiх навиду.