: Додавання суми до числа. Віднімання суми від числа.Обчислення значень виразів. Складання і розв’язування задач за коротким записами.

Про матеріал
Мета: узагальнити знання про практичне застосування додавання суми до числа та вивчити правила додавання суми до числа; узагальнити знання про практичне застосування віднімання суми від числа вивчити правила додавання суми до числа; закріплювати вміння обчислювати значення виразів зручним способом, складати й обчислювати задачі виразом; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність. Обладнання : зошит,підручник,презентація Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Тема: Додавання суми до числа. Віднімання суми від числа.Обчислення значень виразів. Складання і розв’язування задач за коротким записами.

Мета: узагальнити знання про практичне застосування додавання суми до числа та вивчити правила додавання суми до числа; узагальнити знання про практичне застосування віднімання суми від числа вивчити правила додавання суми до числа; закріплювати вміння обчислювати значення виразів зручним способом, складати й обчислювати задачі виразом; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність.

Обладнання : зошит,підручник,презентація

Тип уроку: комбінований

                                                  Хід уроку:

  1. Організація учнів класу до уроку

1.Привітання

Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов урок немарно.

2.Представлення

-Мене звуть Наталія Сергіївна і сьогодні урок математики проведу у вас я.

3. Перевірка готовності до уроку

-Діти, перевірте, чи все у вас готове до уроку? Зошит,підручник, ручка, пенал.

II. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка

-Діти,відкрийте свої зошити напишіть число ,сьогодні 26 жовтня

Класна робота

.Написання цифр встановлення закономірності

1  10  2  20  3  30  4  40  5  50

-Діти, яку ми бачимо закономірність ?

1- 1 десяток

2- 2 десятки

3-3 десятки

4-4 десятки

5-5 десятків

2.Усний рахунок

 

Гра « Збери яблучка»

-Діти,ви бачите на екрані яблучки з певними цифрами. Вам потрібно зібрати яблучка усно розв’язавши приклади , та покласти ,ті яблучка, відповідь на приклади , яких дорівнює цифрі написаній на яблуці.

 

D:\ПЕДУЧИЛИЩе\4 курс\ПРАКТИКА\Математика\Презентация2\Слайд2.JPGD:\ПЕДУЧИЛИЩе\4 курс\ПРАКТИКА\Математика\Презентация2\Слайд4.JPGD:\ПЕДУЧИЛИЩе\4 курс\ПРАКТИКА\Математика\Презентация2\Слайд3.JPG

 

54-4=50                                       37+3=41                             54-4=50

57-7= 50                                      57-20=37                            57+3=60

16-6=10                                       33+4=37                              89-19=70

10+40=50                                    24+6= 30                             100-30=70

58+2= 60                                     60-24= 34                            72-2=70

 

3. Підготовчі вправи до вивчення нового матеріалу.Повторення правила додавання числа до суми двох чисел та віднімання числа від суми двох чисел .

Робота за підручником

-Відкрийте підручник на с.49 № 265

Прочитай вирази і обчисли їх значення

-Давайте пригадаємо , що треба зробити щоб додати число до суми двох чисел,та відняти число від суми двох чисел

Щоб додати число до суми двох чисел, достатньо додати це число до одного з доданків, а до отриманого результату додати інший доданок.

Щоб відняти число від суми двох чисел,достатньо відняти це число від будь-якого доданка, а до отриманого результату додати інший доданок

4.Розв’язування прикладів

Зараз в зошиті відступили 1 клітинку ,написали приклади № 265 .

(біля дошки 3 учні виконують по стовпчику прикладів з поясненням,всі останні в зошитах )

1 стовпчик

80-10+6=( 80-10)+6=70+6=76

4+14-10= 4+(14-10)=4+4=8

2 стовпчик

(26+4)+4=30+4=34

(17+2)-7= 19-7=12

3 стовпчик

(14+5)-4=19-4=15

(20+8)+41=28+41=69

  1. Оголошення теми і мети уроку

-Діти,сьогодні на уроці ми навчимося додавати суму до числа, віднімати суму від числа, будемо обчислювати значення виразів зручним способом, складати і розв’язувати задачі за коротким записом.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Пояснення вчителем додавання суми до числа  на прикладі розв’язування задачі

№ 266

(на дошці коротка умова задачі)

  • Діти ,подивіться на дошку ви бачите коротку умову до задачі. Складіть умову до задачі.
  • Було- 8…….(спортсменів )

Приїхало – 2 ….(боксери ) і 7…..(футболістів)

Стало-?

Я пропоную вам,скласти задачу про спортсменів.

На змаганнях були присутні 8 спортсменів. Приїхало ще 2 боксери та 7 футболістів. Скільки  спортсменів стало на змаганнях.

а)робота над задачею

Робота над текстом.

-Про що задача?

-Скільки на змаганнях було присутньо спортсменів?(8)

-Скільки ще приїхало боксерів?(2)

-Скільки ще приїхало футболістів?(7)

-Яке запитання задачі?

Аналіз задачі

  • Діти ,знаючи скільки приїхало футболістів і боксерів,що ми можемо знайти?

                            (Скільки разом приїхало спортсменів(2 +7))

-Виходячи з вище знайденого, і знаючи скільки було спортсменів на змаганнях чи можемо ми тепер знайти ,скільки стало спортсменів?

                             (8+ 9)

-Діти,цю задачу можна розв’язати виразом .Записуємо в зошиті вираз.

8+(2+7)

-Давайте обчислимо вираз зручним способом :

-Яке число зручно додати до 8 ,щоб отримати 10?

8+ (2+7)= (8+2)+7=10+7.

Отже, ми додали суму двох чисел до числа .

2.Робота над правилом

а) читання правила вчителем

Щоб додати до числа суму двох чисел, достатньо додати до цього числа один з доданків,а до отриманого результату додати другий доданок

б) читання правила учнями

в)перевірка усвідомлення  вивченого правила

Отже, виходячи з вище знайденого можна сказати , що для того щоб додати до числа суму двох чисел, достатньо додати до цього числа один з доданків,а до отриманого результату додати другий доданок

-Давайте ще раз повторимо правило разом.

-Хто нам ще раз скаже ,що треба зробити щоб додати до числа суму двох чисел

3.Тренувальні вправи

а) розв’язування прикладів з поясненням №267

(діти по черзі виходять записувати приклад біля дошки,всі останні учні записують приклади в зошиті )

15+(5+7)=(15+5)+7=20+7=27

64+(8+6)= (64+6)+8=70+8=78

13+(7+5)=(13+7)+5=20+5+25

8+(6+2)=(8+2)+2=10+6=16

 

4.Пояснення вчителем віднімання суми до числа  на прикладі розв’язування задачі(№268)

(на дошці коротка умова задачі)

  • Діти ,подивіться на дошку ви бачите коротку умову до задачі.Складіть умову до задачі .
  • Було- 15…….(чоловік)

Поїхало – 5 ….(чоловіків) і 3…..(жінки)

Залишилося-?

На святі було 15 чоловік . Наприкінці свята поїхало 5 чоловіків і 3 жінки. Скільки чоловік залишилось на святі?

Робота над текстом

-Про що задача?

-Скільки спочатку було чоловік ?

-Скільки чоловіків поїхало ?(5)

-Скільки жінок поїхало? (3)

-Яке запитання задачі?

Аналіз задачі.

  • Знаючи скільки чоловіків і жінок поїхало ,що ми можемо знайти?

                            (Скільки разом чоловік поїхало (5+3))

-Виходячи з вище знайденого ,і знаючи скільки було чоловік на святі,чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі. Якою дією?

                                                                       (15- 8)

-Діти,цю задачу можна розв’язати виразом .Записуємо в зошиті вираз.

15-(5+3)

-Давайте обчислимо вираз зручним способом :

-Яке число треба відняти від 15 ,щоб отримати 10?

15-(5+3)=(15-5)-3=10-3=7

Отже, виходячи з вище знайденого можна сказати , що для того щоб відняти суму двох чисел  від третього числа, достатньо відняти від цього числа один  із доданків , а від отриманого результату відняти другий доданок.

Давайте ще раз повторимо правило разом.

-Хто нам ще раз скаже ,що треба зробити щоб відняти  суму двох чисел від третього числа?

 

5.Тренувальні вправи

           а)розв’язування прикладів зручним способом з поясненням №269

(діти по черзі виходять записувати приклад біля дошки,всі останні учні записують приклади в зошиті )

27-(7+5)=(27-7)+5=20+5=25

16-(8+6)=(16-6)+8=10+8=18

32-(2+9)=(32-2)+9=30+9=39

14-(7+4)=(14-4)+7=10+7=17 

V. Розвиток математичних знань

1.Робота над виразами зі змінною

Робота за підручником

(два учні біля дошки,всі останні в зошитах)

1 приклад виконується вчителем для зразка

17-(b-4)

— Що ви помітили?

— Назвіть компоненти з яких складається вираз  ?

— Який компонент змінюється ?

-Яка основна дія у виразі?

-Як називаються компоненти при відніманні?

Якщо b= 11, то 17-( b-4)=17-(11-4)=17-7=10

Якщо b= 12, то 17-( b-4)=17-(12-4)=17-8=9

Якщо b= 10, то 17-( b-4)=(17-(10-4)= 17-6=11

24-(а+2)

— Що ви помітили?

— Назвіть компоненти з яких складається вираз  ?

— Який компонент змінюється ?

-Яка основна дія у виразі ?

-Як називаються компоненти при додаванні?

 

Якщо а= 2, то 24-( а+2)=(24-( 2+2)=24-4=20

Якщо а= 10, то 24-( а+2)=(24-(10+2)=24-12=12

Якщо а= 12, то 24-( а+2)=(24-(12+2)=24-14=10

2.Усне встановлення закономірності

-Діти,подивіться, на дошку.Ви бачите числа від 1 до 20.Назвіть пропущені числа

3 17 11 15 5 9 7 12 14 2 18 10 20 1 4

3.Розв’язування  задачі за коротким записом

Росло -50 кленів

в»язів  -?,на 20 <ніж

 

В парку росло 50 кленів а в»язів на 20 менше. Посадили ще 46 в»язів.Скільки стало в’язів в парку ?

Робота над текстом

-Про що задача?

-Скільки  росло в парку кленів ?

-Скільки росло в’язів в парку?

-Скільки в’язів ще посадили?

-Про що запитується в задачі?

Аналіз задачі

-Знаючи скільки в парку росло кленів і що а в»язів –було на 20 менше ,то про що можемо дізнатись?Якою дією?

(Ми можемо дізнатися скільки вязів росло в парку спочатку,дією віднімання 50-20)

-Виходячи з вище знайденого і скільки в’язів ще посадили ,то про що ми можемо дізнатися ?Якою дією??

                        (Ми можемо дізнатися ,скільки всього в‘язів стало в парку)

 

-Яка 1 дія ?(Віднімання 50-20)

-Яка 2 дія?(Додавання 30+46)

-Який вираз можна скласти?

 -Отже розв’язання можна записати виразом (50-20)+46 =30+46=76 вязів .

VI.Підсумок уроку

1.Підсумкова бесіда

  1. Що треба зробити щоб додати до числа суму двох чисел?
  2. Що треба зробити щоб відняти  суму двох чисел від третього числа?

2.Домашнє завдання(с50 №272,273)

3.Оцінювання

4.Прощання

-Наш урок закінчено,до побачення !

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2021
Переглядів
5933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку