Догляд за вишитими виробами. Ознайомлення з професіями.

Про матеріал
Розробка уроку з технології для 10 класу на тему: "Догляд за вишитими речами. Ознайомлення з професіями". Заключний урок з вивчення розділу техніки декоративно-ужиткового мистецтва. Об'єктом проектної діяльності є вишиті вироби.
Перегляд файлу

Тема:  Догляд за вишитими виробами. Ознайомлення з професіями

Формування компетентностей:

спілкування державною мовою, компетентність у природничих науках і технологіях (раціонально використовувати природні ресурси, економічно використовувати матеріали, проектування та виготовлення виробу, добір конструкційних матеріалів), інформаційно-  цифрова компетентність              (пошук моделей-аналогів, пошук технологій виготовлення  та оздоблення виробів), уміння вчитися впродовж життя (формувати власну потребу в навчанні, пошук потрібної інформації для реалізації проекту),

Мета: 

- учбова: формування навичок догляду за вишитими  виробами; ознайомлення з сучасними професіями;

- розвивальна: розвиток творчих здібностей, концентрація уваги, пам’яті; естетичний смак учнів;

- виховна: виховання позитивного ставлення до трудовой діяльності

- профорієнтаційна: формування інтересу до праці вишивальниці, стиліста, дизайнера, мистецтвознавства

Завдання уроку для учнів:

- ознайомитись з різними видами професій;

- виконати стилістичну розробку власного вишитого виробу;

- учитись здійснювати догляд за вишитими виробами.

Методи: бесіда с поясненням, демонстрування, творча самостійна робота, спостереження, особистий показ, обхід учнів, інструктаж.

Наочні посібники: ТЗН та додатковий матеріал: натуральні вишиті вироби, інструкційні картки, презентація.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, інформатика, історія

Тип уроку: комбінований. 

План уроку
1.Організаційна частина.
2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (або повторення раніше вивченого матеріалу.)
3.Повідомлення теми, мети та завдань уроку (очікуваних результатів).
4.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.
5.Вивчення нового матеріалу.
6.Закріплення вивченого матеріалу.
7.Заключна частина.

Хід уроку


1.Організаційна частина
- перевірка присутності учнів на занятті
- призначення чергових
2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
3.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
Сьогодні на уроці ви ознайомитесь з основними правилами догляду вишитих виробів, з сучасними професіями пов’язаними з вишивкою, навчитесь розробляти модель власного вишитого виробу, стилізувати елементи одягу. Отримані знання вам допоможуть правильно доглядати за вишитими  виробами  бути красивими і охайними. Поповнити скарбницю народних традицій.
4.Повідомлення теми, мети та завдань уроку

5.Вивчення нового матеріалу

Догляд за вишитими виробами.

  1. Прання вишитих виробів.
  2. Апретування.
  3. Просушування.
  4. Прасування.

Прання вишитих виробів

Щоб вишиті вироби залишалися красивими протягом багатьох років, за ними необхідно правильно доглядати. Вишивати виріб треба охайно, щоб він якнайменше забруднювався. Але, як би не був акуратно вишитий виріб, його потрібно в кінці випрати. Під час прання змиваються фарби, які не були добре закріплені, та вирівнюються нитки на вишивці й основній тканині.

Догляд за вишитими виробами передбачає прання у теплому розчині звичайного прального засобу без вибілюючих речовин за температури не більше 40 С. Прати необхідно дуже обережно, терти легенько лише ті місця, де немає вишивки. Крім того, слід враховувати, що вироби з льону після прання і сушіння можуть дати усадку 4-6 % .

Сушити вироби потрібно у розпрямленому вигляді. Не пересушувати. Якщо ж виріб пересушено, його слід зволожити водою, дати трохи полежати і пропрасувати добре розігрітою праскою із парою.

Для прання виробів, вишитих кольоровими бавовняними нитками, можна користуватися засобами, які є вдома у кожної господині. Це: вода, сіль, шампунь, оцет. Вишиті вироби замочити у теплій і підсоленій воді: 1 чайну ложку солі на 1 л води. Потім прополоскати виріб у прохолодній воді і випрати в теплій воді з додаванням невеликої кількості шампуню. Виріб віджати і прополоскати в холодній воді з оцтом до тих пір, поки вода не буде чистою. Сіль і оцет закріплюють колір ниток і надають їм блиску.

Підкрохмалювання (апретування) вишитих виробів

Загальновідомим є спосіб підкрохмалювання (апретування) тканини — прополіскування у розчині крохмалю. Вишиті вироби під час апретування втрачають зовнішній вигляд, оскільки нитки при цьому склеюються і втрачають свій блиск. Але якщо треба додати жорсткості та необхідної форми виробам із льняних, бавовняних тканин, батисту, маркізету, то після основного прання їх злегка підкрохмалюють.

Якщо виріб не підкрохмалювати, то після полоскання його необхідно розстелити та розправити на махровому рушнику і скрутити, як рулет. Після того як рушник вбере вологу, розкласти виріб на іншому рушникові, злегка натягнути і так залишити до висихання. Не можна сушити виріб під прямим сонячним промінням. Також не варто пересушувати виріб, після сушіння він повинен бути злегка вологим.

Прасування вишитих виробів

Щоб надати деталям і виробам правильної і красивої форми, здійснюють волого-теплову обробку. Якість виробів, їх зовнішній вигляд багато в чому залежать від волого-теплової обробки, яку застосовують у процесі виготовлення виробів та на завершальному етапі.

Для волого-теплової обробки використовують різне обладнання та пристосування: прасувальні дошки, колодки, столи, праски, преси, пароповітряні манекени.

Під час виконання волого-теплової обробки важливо обирати режими прасування залежно від виду тканини. Для цього слід

перевірити праску і налаштувати її на необхідний режим прасування певного виду тканини (шовк, вовна, бавовна тощо). Потім виріб викласти на махровий рушник, покритий зверху білим полотном, виворітним боком догори і пропрасувати його. Такий спосіб прасування вишитого виробу збереже візерунок об’ємним. Ні в якому разі не можна прасувати виріб з лицьового боку.

Під час прасування вишитих речей краще використовувати праски з парою. Праску рухати вздовж нитки основи, щоб тканина з вишивкою не деформувалася. Великі вироби необхідно прасувати від центра до країв. Невишиті частини виробу можна прасувати з лицьового боку.

Відпрасований виріб залишається розкладеним на рівній поверхні то тих пір, поки він зовсім не підсохне й не охолоне  Після цього його можна використовувати за призначенням.

Стандартні знаки догляду за виробами

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_1/6klas_1.files/image263.jpg

 

Отже, вишиті речі будуть мати привабливий вигляд довгий час, якщо дотримуватися таких рекомендацій:

• прати в теплій воді (не більше 40 С);

• ретельно полоскати вироби після прання;

• прати вручну, дуже обережно, не викручувати;

 не використовувати пральні засоби із вмістом речовин для вибілювання;

• випрані вироби полоскати в холодній воді;

• за необхідності, підкрохмалити випрані вироби;

• після прополіскування помістити виріб (у розправленому вигляді) в розчин з оцтом та сіллю;

• сушити виріб у розправленому вигляді;

• розпочинати прасувати виріб від центра;

• праску рухати вздовж нитки основи;

• прасувати вишитий виріб тільки з виворітного боку на м’якій основі.

Професії пов’язані з вишивкою виробів. (Презентація вчителя)

           

 

  • 1. Мистецтвознавець.
  • 2. Стиліст.
  • 3. Дизайнер вишивки.
  • 4. Вишивальниця ручної і машинної вишивки.

Одним із визначальних етапів у житті кожної молодої людини є вибір професії. Від правильного вирішення питання «Ким бути?» багато в чому залежить уся подальша доля людини. . Вдалий вибір професії має велике значення не тільки для самої людини, а й для суспільства. Тому, коли прийде час вибору професії, необхідно визначитись із напрямом майбутньої діяльності та бути обізнаним у світі професій обраної галузі.

Мистецтвознавець займається дослідженням проблем образотворчого мистецтва, архітектури, закономірностей розвитку мистецтва.

Мистецтвознавство — це наука про мистецтво, яка включає низку взаємопов’язаних розділів: теорію та історію мистецтва, художню критику. Ці розділи і визначають різні види діяльності мистецтвознавця.

Мистецтвознавці працюють у музеях, видавництвах, екскурсійних бюро тощо. Вони вивчають колекції тих або інших збірок, проводять систематизацію творів окремих майстрів, різних мистецьких шкіл і напрямів, забезпечують збереження експонатів музею. Вони готують висновок про необхідність реставрації тієї чи іншої роботи, встановлюють авторство спірної роботи, відкривають нові імена творців, беруть участь у дослідницьких експедиціях, проводять екскурсії, лекції, факультативи, пишуть науково-популярні брошури, збірки, путівники, які видають художні музеї та галереї.

Стиліст

Стиліст — це фахівець, який створює програму, за якою потім будуть добиратися речі для певної людини. Завдання стиліста: оцінити наявний гардероб, потреби (одяг для зими або для літа), умовності (дрес-код на роботі), особливості фігури, прогноз модного одягу для певної групи населення. Добір гардероба зі стилістом аж ніяк не передбачає на увазі кардинальну зміну зовнішності. Стиліст повинен створити в гардеробі такий набір одягу для певної людини, де більшість речей між собою поєднуються. Причому одяг добирається не тільки з точки зору модно — не модно. Звертається увага на кольорову гаму, малюнок.

Дизайнер вишивки

Дизайнери вишивки існували здавна, мабуть з тих пір, коли люди почали оздоблювати свій одяг та предмети інтер’єру вишивкою. Але поняття «дизайнер вишивки» як професії з’явилося нещодавно, адже дизайн — порівняно новий напрям професійної художньої діяльності з проектування наочного світу, що оточує людину.

Інше звучання професії дизайнера вишивки виникло з появою інформаційних технологій та вишивальних машин. Вишивка на вишивальних машинах відбувається за розробленою заздалегідь програмою, чим і займається дизайнер вишивки. Він не тільки розробляє композицію та малюнок для вишивки виробу, а й вводить ці дані у комп’ютер.

Вишивальниця ручної і машинної вишивки

З давніх часів люди прагнули прикрасити свій одяг і предмети домашнього вжитку різними узорами, орнаментами, малюнками. Жінки були зобов’язані володіти мистецтвом вишивання і проводили багато часу за цим заняттям.

Нині майстри-вишивальниці вручну і на машині працюють у швейній промисловості. З виникненням вишивальних машин найчастіше оздоблення виробів вишивкою відбувається на них, але ручна вишивка й досі користується великим попитом. Вишивальниці не тільки прикрашають одяг та інтер’єрно-обрядові вироби вишивкою, а й створюють портрети, панно, картини, емблеми, символи, вишиті різноманітними швами: гладдю, хрестиком, напівхрестиком та ін.

Опереджувальне домашнє завдання для учнів. (Підготувати презентацію про відомих майстринь України)

        

       

6. Самостійна творча робота

Завдання:

Спробуй себе в ролі стиліста одягу. Придумай для себе одяг, оздоблений вишивкою. Подумай, яка вишивка підійде і де вона має бути розміщена.

1. Які особливості професії «мистецтвознавець»?

2. Де може працювати стиліст?

3. Які обов’язки дизайнера вишивки?

4. Які вміння необхідні сучасній вишивальниці?

7. Рефлексія:

- Що ви дізналися під час уроку?

- Чи зможете ви застосувати отриманні знання в майбутньому?

8. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Які операції виконують під час догляду за вишитими виробами? (Остаточна обробка вишитого виробу, прання, підкрохмалювання (апретування), просушування, прасування.))

2. Коли перуть вишиті вироби?

3.  Для чого підкрохмалюють вироби?

4. Як необхідно сушити вишиті вироби?

VI. Підбиття підсумків уроку.

Учитель. «Сьогодні на уроці ви дізналися про основні етапи догляду за вишитими виробами, всі дуже гарно попрацювали, засвоїли нову тему.

VII. Домашнє завдання.

 У робочому зошиті, використовуючи здобуті на уроці знання, скласти пам’ятку по догляду за вишитими виробами.

VIII. Прибирання робочих місць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад Сумської обласної ради – Шосткинський ліцей -  інтернат спортивного профілю

 

 

 

 

 

Конспект уроку

З трудового навчання та  технологій у 10 класі з теми:

«Догляд за вишитими виробами. Ознайомлення з професіями»

     

 

 

 

 

 

                                               

                                            Підготувала

                                                                       Вчитель трудового навчання

                                                                             Вищої кваліфікаційної категорії

                                               Автюхова З.В.

doc
Додано
10 червня 2021
Переглядів
1628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку