Елементи краєзнавства на уроках географії, як засіб підвищення мотивації до навчальної діяльності.
Основні завдання краєзнавчої діяльності в школі на сучасному етапі:
1. Допомогти школі у навчанні та вихованні, будувати навчально-виховну
роботу з учнями так, щоб у них формувався діалектико-матеріалістичний
світогляд.
2. Виховувати в дітей високе почуття патріотизму;
3. Прищеплювати любов до праці;
4. Виховувати міцний та дружний дитячий колектив;
5. Оздоровлювати дітей, зміцнювати їх фізично і морально;
6. Поповнювати зібраними у походах і на екскурсіях матеріалами Існуючи,
або створювати нові шкільні краєзнавчі музеї, кабінети, краєзнавчі гуртки.
Краєзнавча робота з географії найбільш ефективна тоді, коли має ідейнополітичну спрямованість, підпорядкована навчально-виховним завданням
школи, пов’язана з життям, а її методи відповідають віковим особливостям та
інтересам учнів.
Краєзнавчу роботу потрібно проводити планово, додержуючи наступності.
Корисно при цьому підтримувати зв’язки з відповідними місцевими установами
та організаціями, поєднувати комплексні дослідження з докладним вивченням
окремих питань.
На всіх етапах краєзнавчої діяльності застосовуються різноманітні методи
досліджень: літературний, картографічний, статистичний, дослідницький,
анкетний, метод бесід фотографування. На практиці ці методи, як правило,
поєднуються.
Використання краєзнавчих матеріалів на уроках географії
Краєзнавчий принцип покладено в основу шкільної програми з географії, є
основним і в організації позакласної роботи. Краєзнавча інформація необхідна
сьогодні під час вивчення багатьох тем. Наприклад, вивчаючи фізичну й
економічну географію України у 8-9 класах, варто розширити й поглибити
матеріал краєзнавчими даними про природні особливості, промисловість,
сільське господарство, історичне минуле, соціально-економічний розвиток
свого краю.
Оволодіння краєзнавчих матеріалів не може обмежуватися лише
вивченням літературних джерел. На мою думку, це має бути активне
дослідження способом спостереження за природними явищами й організація
екскурсій та походів. Вважаю, що тільки так можна навчити учнів «не лише
дивитися, а й бачити, не лише знати, а й розуміти», прищепити їм той «інстинкт
місцевості», про який говорив свого часу К.Ушинський, коли радив викладати
географію на основі краєзнавства.
Принцип краєзнавства в своїй роботі реалізую через проведення найбільш
доступних і масових форм вивчення природи та господарства рідного краю, в
яких переважають елементи живого спостереження, екскурсій, подорожі.
Значення екскурсій, полягає в цілеспрямованому вивченні рідного краю для
здобуття загально географічних знань.
Зібраний учнями на екскурсіях краєзнавчий матеріал оформлюється у
вигляді фотоальбомів, рукописних журналів, схем і картосхем, стіннівок,
таблиць, діаграм. Бо саме краєзнавство має важливе дидактичне значення. Воно
забезпечує наочність викладання географії, активізує учнів, підвищує їхнє
прагнення до самостійності в роботі, прищеплює їм практичні навички й
уміння, формує наукове світорозуміння, заохочує до посильної участі у
громадському житті, виховує почуття патріотизму.